Het was onze bedoeling om na drie dagen Sydney naar Darwin te vliegen, met auto naar Ayers Rock, en daarna vliegen naar Adelaide, en vervolgens de Great Ocean Road te rijden en tenslotte Melbourne.
Na berichten op dit forum gelezen te hebben, twijfelen we of dit teveel is en van het goede en intussen heel veel moois in de buurt van Sydney en Melbourne gaan missen. De kust onder Sydney lijkt ons ook heel mooi, evenals Blue Mountains, Broken Hill en omgeving, en Great Ocean Road.
Ayers Rock staat toch ook op ons “verlanglijstje” . Wie wil met ons meedenken over route, auto, camper, leuke overnachtingsmogelijkheden? Behalve de tickets, aankomst Sydney en vertrek Melbourne hebben we nog niets geboekt. Alvast bedankt voor jullie hulp. Het lijkt me een geweldig land, maar de keus is zo groot en de tijd helaas maar beperkt!
Het eerste dat je zou kunnen doen is Darwin schrappen uit je plan. December is niet de beste tijd om er te zijn al is het nog niet zo erg als in de maanden erna: Darwin Airport - climate, averages and extreme weather records
Je zou na de wijde omgeving Sydney ook naar Alice Springs of Ayers Rock kunnen vliegen in plaats van de vlucht van Ayers Rock naar Adelaide en vanuit Alice Springs met de auto gaan. Omdat je tijd zo beperkt is zou ik bijna zeggen: boek een trip naar Ayers Rock vanuit Alice Springs.
En tussen Alice Springs en Melbourne verveel je je ook geen dag. Steekwoorden: Coober Pedy, Flinders Ranges, Mount Remarkable National Park, Broken Hill, Mildura, Mount Gambier, Great Ocean Road, Otways, Melbourne. Let op, dit ga je vast niet allemaal redden, Broken Hill is ook weer zo’n tijdrovende omweg. Ga een Google Mappen. Camper zou ik ook niet doen, in verband met de snelheid. Bedenk je verder dat je midden in de vakantie zit (vanaf 26 december gaat ‘half Australië’ op pad) dus reserveer bijtijds, vooral je binnenlandse vlucht. Maar daarvoor heb je een plan nodig. Sydney - Alice Springs kan nu nog voor circa 350 euro (alleen Qantas)maar als de goedkope tickets weg zijn, wordt het snel duurder. Sydney Darwin op 25 december met Jetstar kost 240 dollar(199 ticket en circa 40 voor bagage)
Ik laat het hier even bij, er komen nog wel anderen met andere ideeën. Het is er echt zo’n dag voor. Ik benijd je trouwens wel om je reis, niet om de keuzes die je moet maken. Sterkte met plannen.
we gaan waarschijnlijk rijden naar Alice Springs, daar aan een georganiseerde driedaagse tour deelnemen, en vliegen dan terug van AS naar Melbourne. Heb je nog tips voor plekken die we niet mogen missen op het stuk van Sydney naar Melbourne. heb gelezen dat de route via de Princess Highway een mooie route is. klopt dat of heb je daar andere ideeen over?
Hallo Margriet,
even voor de duidelijkheid. Je schrijft: ‘we gaan waarschijnlijk rijden naar Alice Springs’. Waar vandaan? Toch eerst Sydney en dan vanaf Darwin? Als je dat doet, waarom vlieg je dan niet op Darwin, in Sydney kom je aan het eind toch wel. Je zou voor jezelf een schema moeten maken met dagen, gewoon dag 1 tot een met dag x. Kom je de 18e aan in Australië of vertrek je de 18e uit Amsterdam? Neem minstens de dag van aankomst om te acclimatiseren en enigszins van de jetlag af te komen.
De hele Princess Highway zou mijn laatste optie zijn. Vooral in de vakantietijd is er meer verkeer dan anders. Een stuk naar bijvoorbeeld Bairnsdale en dan naar het noorden, Omeo, Bright, Beechworth. Of na Lakes Entrance en Orbost bij Cann River omhoog, via Bombala, evt Kosciuszko National park (het wintersportgebied) en Canberra naar Sydney.
Maar nogmaals, probeer een schema. En laat eens weten waar vandaan je naar Alice Springs rijdt.
Mocht je tot een besluit over de route komen, laat dat dan nog even weten. Anders ga ik van allerhande mogelijke varianten al attracties opgeven waar je niets aan hebt. Nog overwogen om van Alice Springs naar Adelaide te vliegen en zo toch de great Ocean Road mee te pakken?
Fijn dat je zo snel reageert. Wij landen op 18 december op Sydney airport. Onze zoon is daar voor stage t/m 21 december. Wij willen drie dagen in Sydney verblijven, in deze dagen ook een dagje Blue Mountains inplannen. Op 22 december trekken we dan met zijn drieen verder in auto of camper die we overigens nog moeten reserveren. Ik heb gelezen dat de kust rondom Eden erg mooi is, en daarom willen we eerst een stukje zuidwaarts gaan, om voorbij Eden via Snowy Mountains richting Melbourne te rijden, en vervolgens via de Great Ocean Road richting Adelaide. Ook willen we ook nog wat van de Grampians zien. Daarna zouden we graag via Cooper Peedy naar Alce Springs rijden, en daar een georganiseerde tocht van drie dagen boeken naar Ayers Rock, de Olga’s en Kings Canyon. Op 6 januari willen we een binnenlandse vlucht nemen van Alice Springs naar Melbourne en vliegen dan op 8 januari weer terug naar Amsterdam… Als we de Princess Highway tot Eden rijden, daar een dag verblijven, hoe zou jij dan het vervolg van onze trip aanraden? Ik realiseer me dat het misschien veel is wat we willen zien. Adviezen zijn erg welkom. Alvast bedankt voor je hulp.
Ians
Nou, dat maakt veel duidelijk. Nu heb ik kijk op jullie route. En weet ik ook dat jullie echt zullen moeten opschieten. De route is een kleine 4000 kilometer lang. Ten zuiden van Sydney is het vanaf Bega mogelijk weer landinwaarts te gaan naar de Snowy Mountains. Daar zijn de geasfalteerde doorgaande wegen zeer beperkt. Het is ook echt ‘bergenland’ met veel steile en kronkelige wegen, vooral met de camper. Via Cooma, Jindabyne, Thredbo (skilift naar Mount Koszciuszko) naar Wodonga, waar je weer op de weg naar Melbourne zit. Bij ‘tijd over’, wat niet aannemelijk is zou je vanaf Wangaratta weer naar het zuiden kunnen, via Omeo naar Bairnsdale. Maar dat houdt te veel op. Na Melbourne wordt het duidelijk, Great Ocean Road, Warrnambool (Grampians) Mount Gambier (sink holes) Adelaide, Port Augusta. Coober Pedy etc. In Port Augusta (waar het Wadlata Outback Center een bezoekje waard is) flink voorraad innemen want daar vind je voorlopig de laatste redelijk geprijsde winkels. Ook aftanken uiteraard.
Ik raad jullie toch aan om via Google Maps eens een route uit te zetten op grond van bovenstaande. Enj aan de hand daarvan dagen te gaaan plaannen. En vergeet niet om bij Qantas je ticket van Alice Springs naar Melbourne te boeken. Op 6 januari is er volgens mij één rechtstreekse vlucht (om 11:50 uur voor 205 dollar), de rest kost veel meer en gaat via Sydney en Perth. Ook van de camper en auto moeten jullie echt werk gaan maken want het is hoogseizoen.
Morgen meer.
Willem
Willem
Wat luxe, zo’n prive-reisadviseur. Ik weet uit ervaring hoe leuk dat is, alleen blijft dat reizen adviseren beperkt totGriekenland, Frankrijk en Italie, en i.v.m. mijn werk ook Nederland. Ik heb even gekeken op de site van Quantas maar krijg daar een vlucht met een hoger tarief op die datum. Via welke site heb jij dit gunstige tarief gevonden. Nog even voor de duidelijkheid. We zitten niet perse vast aan de route door de snowy mountains, maar omdat ik gelezen had dat de kust onder Sydney ook erg mooi is en jij in je reactie aangaf dat we beter niet de gehele Princess Highway kunnen rijden, heb ik gekeken naar een alternatief via het binnenland.
Wij staan open voor alle adviezen en het gaat ons er om een mooie route te rijden, waar we onderweg ook nog eens een aantal uurtjes kunnen relaxen op strand of andere mooie plek. we wilden aanvankelijk ook nog naar Cairns en Darwin, maar hebben dat al geschrapt omdat we ook wel inzien dat de tijd daarvóor veel te kort is. Wat betreft auto- of camperhuur; hier zijn we ook nog niet helemaal uit, maar weet wel dat we dit snel moeten beslissen.
Wat betreft Melbourne. Hiervoor hebben we nog 1,5 dag voordat we terug vliegen naar Nederland, dus deze stad hoeft niet perse in de route te zitten.
Superfijn dat je met je kennis van Down Under zo met ons mee wilt denken, want doordat er zoveel te zien is, zijn de keuzes soms moeilijk, maar dat is natuurlijk een luxe probleem.
Laat gerust horen als je nog andere ideeen hebt.
Ontzettend leuk dat jullie naar Australië gaan, mijn no.1 bestemming van de wereld! Ik ben net van Perth via Broome, Darwin, Alice Springs naar Melbourne gereden en heb een gedeelte gedaan van wat je in gedachte hebt. Tijdens een eerdere trip ben ik ook van Sydney naar Cairns gereden via Brisbane en alle highlights. Dus ik kan je genoeg tips geven:
Tip 1: alhoewel ik heel erg goed naar het weer zou kijken als ik jullie was en op basis daarvan de locaties zou kiezen. Januari en december zijn de zomermaanden in het Zuiden, maar vreselijke natte maanden in het Noorden. Dus ik zou zeker niet naar Darwin gaan in die maaden. Sydney is tijdens de zomer prachtig en van daaruit is inderdaad een dagje Blue Mountains makkelijk te doen. Als jullie plannen te gaan rijden, dan zou ik lekker de kust routes pakken aangezien je de mooiste maanden te pakken hebt. Vanaf Melbourne naar Alice Springs via de Great Ocean Road is tijdens die periode prachtig en ik zou ook zeker de Barossa Valley meepakken, dit ligt iets boven Adelaide en is een wijnstreek.
Tip 2: Steden en plaatsen zoals Adelaide of Coober Pedy zijn grappige stops tussendoor, maar verwacht er niet teveel van. Coober Pedy zie ik als de enige stop tussen de 1000km die er ligt van Alice Springs naar Adelaide: en trekt dus automatisch toeristen. Het is grappig om daar de opaal gravers te zien als je daar toch een nacht slaapt, maar echt niet de moeite om een extra dag voor in te plannen. Zo is het wel met wat meer plaatsen, vaak kun je in een paar uurtjes de highlights wel gezien hebben en verder door kilometers maken.
Tip 3: Overigens las ik dat je vanaf Alice Springs naar Ayers Rock, Olga’s en Kings Canyon een tour wilt doen? Mijn tip is dat als je toch al een auto hebt: gewoon zelf de reis te maken, aangezien je ook van die kant komt uit het zuiden. Ayers Rock kun je mooi bekijken met zonsondergang of opgang en na een paar uurtjes rondlopen heb je dit ook wel gezien, tenzij je de hele hike om de rots wilt doen dan ben je iets langer kwijt. De Olga’s hebben ook zo’n 3 a 4 uur hike als je ze van dichtbij wilt bekijken. En Kings Canyon had ik niet willen missen: echt super mooie wandeling van ongeveer 4 uur lang. Maar check de temperatuur in december van deze plaatsen, want met temperaturen boven de 40 graden, valt er niet veel te hiken.
Tip 4: het zullen warme maanden zijn in het zuiden, dus ik zou een goedkoop tentje kopen bij de K Mart (weet je zoon vast wel te vinden in Sydney). Kamperen is namelijk prima te doen in Australië en een stuk goedkoper. Vanwege onze euro-crisis is het wel duur nu in Australië voor ons, dus bereid je daar maar een beetje op voor. Is mij tijdens deze 3de trip toch wel tegen gevallen terwijl ik daar 3 jaar terug geen last van had.
Dus kortom ik denk dat de trip van Sydney naar Melbourne en dan naar Alice Springs goed te doen is in 3 weken. En ik zou een globaal plan maken voor de reis en onderweg gewoon kijken hoe lang je ergens wilt blijven. Hebben wij ook gedaan en zo hebben we het prima allemaal gered.
Hoop dat de tips helpen, en stel gerust meer vragen als je die hebt
met de auto haha! Ja het is idd ergens tussen de 1000 en 1500, maar 1 lange weg. Dus je maakt snel veel kilometers door de desert, vandaar dat dan 1000 of 1500 niet veel uitmaakt.
Maakt niet veel uit? Met een camper een dag. En als je dan een strak schema hebt, zoals Margriet maakt dat wel degelijk uit. En het is niet ‘ergens tussen de 1000 en 1500’, het is meer dan 1500.
Hallo Margriet, hierbij een opzetje, inclusief de Grampians. Ik heb er wel etappes van gemaakt maar dat hoeven niet de reisdagen te zijn. Als je via de Grampians rijdt, moet je daar wel een dag speling inbouwen. Dat is geen bestemming waar je alleen maar doorheen rijdt. Als jullie vroege opstaanders zijn zit er best nog speling in voor een wandeling, een waterval of wat je verder nog aan bezienswaardigheden tegenkomt. Zoals de skilift naat Mt. Kosciuszko, zodat je kunt zeggen dat je op het hoogste punt van Australië bent geweest. Zou je niet naar de Grampians gaan, dan ga je via de A1 rechtdoor via Mount Gambier en kom je ook weer bij Murray Bridge uit. En als je uiteindelijk een halve dag over zou houden in Alice Springs is het Desert Park ook erg de moeite waard. http://www.alicespringsdesertpark.com.au/
Bedankt Gabby voor je tips. Willem heeft ook al een mooie route uitgestippeld welke kust en berglandschap met elkaar afwisselt.
Zie dat jullie ervaren Australië-gangers zijn. voor ons is het de eerste keer, en het lijkt me een geweldige ervaring.
Willem, Alweer super bedankt. Ik heb de route zojuist bekeken en het lijkt me een prachtige route vol afwisseling die je voor ons hebt bedacht. Wij zijn meestal 's morgens vroeg uit de veren, en zeker met zoveel moois in de buurt zal het geen enkel probleem zijn om vroeg op te staan. Ik twijf nog steeds over auto of camperhuur. Eventueel zou een combinatie, eerste deel met camper en tweede deel vanaf Port Augusta naar Alice of Ayers Rock met auto ook nog een overweging zijn, of zie jij dat anders.
Kun je met een auto in de outback gemakkelijk op genoemde plaatsen komen, of heb je dan toch iets zwaarders nodig.
Andere vraag; Zou Adelaide een leuke stad zijn om oud en nieuw te vieren. Aangezien onze zoon van 21 ( en wij ook) wel van een feestje houden en we op deze dag zeker de brabantse gezelligheid zullen missen, zoeken we een leuke stad om dit te vieren. Natuurlijk zou Sydney geweldig zijn, maar daar zitten we helaas dan te ver van af.
Is het nodig om verblijfsaccommodatie van tevoren te boeken, of is het geen probleem om dat pas ter plekke te doen, zodat je wat flexibeler bent om ergens wat langer te blijven als we dat zouden willen?
Je hebt het wel druk met ons, hetgeen we erg waarderen. Ik vind het zo leuk dat de reis nu vorm begint te krijgen. Ik wacht even je reactie af en ga dan morgen op zoek naar een camper of auto. Nog ervaring me bepaalde verhuurmaatschappijen toevallig of nog zaken waaraan ik moet denken?
Hallo Margriet,
nou dit is een hele moeilijke. Eerst maar eens even naar je idee van oud en nieuw in Adelaide en daarna naar Ayers Rock/Alice Springs. Je vertrekt dan op 1 januari uit Adelaide en moet op 5 januari alles hebben gedaan wat je nog wilt doen. Als je de driedaagse excursie vanuit Alice Springs wilt doen, betekent het dat je op 2 januari in Alice Springs moet zijn, 1500 en een beetje kilometers van Adelaide. Want op 3, 4 en 5 januari is de excursie en op 6 januari wacht het vliegtuig naar Adelaide. Kan dat geen dag later of heb je inmiddels het zekere voor het onzekere genomen en geboekt?
Dan de optie waar ik ook aan had gedacht en die Gabby ook noemde, bij Erldunda afslaan naar Ayers Rock. Naar Alice Springs is het vanaf Erldunda nog 200 kilometer. Als je die 200 kilometer ‘linksaf’ doet ben je nog dik 60 kilometer van Ayers Rock.
Maar gesteld dat je op 1 januari uit Adelaide vertrekt, dan nog moet je 1600 kilometer afleggen naar Ayers Rock. Volgens Google Maps kan dat in 18 uur. In het donker rijden is niet aan te raden dus kan het eigenlijk niet. Of het wordt de meest gestresste rit van jullie vakantie. Je moet dus of oud en nieuw in Port Augusta zien te vieren (niet gezellig) of, en dat is een hele andere optie, op 1 januari vliegen van Adelaide naar Alice Springs en de driedaagse excursie doen waarbij je meer ziet, niet hoeft te zoeken, waarschijnlijk betere uitleg krijgt en er van jullie drieën niemand de chauffeur is die dus op de weg moet letten in plaats van de omgeving. Maar ik hoop dat je ziet dat hier het knelpunt van de reis zit.
Dan het stuk tot Adelaide. Die 2500 kilometer zijn te doen in de 10 dagen die jullie hebben. Ook met de camper, waarmee je meer vrijheid hebt om je stopplaatsen nog onderweg te zoeken. Met eeen huurauto en motels/cabins op campings, bed en breakfast zou ik in deze tijd tevoren reserveren maar dan bind je je en kun je niet een dag wat eerder op de geplande route eindigen omdat je onderweg iets heel moois hebt ontdekt. Of op een andere dag een tijdje verder doorrijden dan de aanvankelijk geplande overnachtingsplek.
Als ik heel voorzichtig mijn eerdere route in dagen plak zou ik zeggen dat je dag 1 en 2 (22 en 23-12)gebruikt om in Tahra komt. Inclusief een mooie wandeling en een bezoekje aan een strand.
Dag 3 (24-12)zou eindigen in Thredbo met de skilift naar het hoogste punt van Australië
Dag 4 (25-12) eindpunt Albury Wodonga. Etappe is niet te lang maar tussen Thredbo en Wodonga ligt vast nog wel iets moois.
Dag 5 (26-12) naar Melbourne. Over tijd over en Marysville heb ik het maar niet meer
Dag 6 (27-12) Geelong, Apollo Bay (heel gezellig, vissersplaatsje) naar Port Campbell
Dag 7 (28-12) Halls Gap (Grampians)
Dag 8 (29-12) Grampians
Dag 9 (30-12) Murray Bridge
Dag 10 (31-12) Adelaide
Zo zou het moeten kunnen en heb je op sommige dagen nog wel wat speling maar die verspeel je op andere dagen wellicht weer. En anders heb je meer tijd voor wandelingen etc. waarvan je er heel veel tegenkomt.
Met de camper heb je het voordeel dat je kunt lunchen en koffie drinken wanneer en waar je wilt, ook in de middle of nowhere.
Maar aan jullie de taak om het laatste stuk te plannen. Of het idee van oud en nieuw te laten varen en nog grotere stappen te gaan maken. Maar vooral op het stuk van Tathra naar Wodonga rijd je niet hard.
Mocht je toch nog voor de huurauto (dan ben je in elk geval sneller), aan een gewone auto heb je genoeg. Je komt nergens waar je behoefte hebt aan een vierwiel aangedreven auto.
Dit zijn wel goede vergelijk-sites: Dit zijn wel een aardige vergelijkingssites voor huurauto’s: http://www.rentalcars.com/en/country/au/
en: http://www.vroomvroomvroom.com.au/
En deze voor campers: http://www.campertravel.com.au/?k=camper%20rental%20australia|e&n=g&l=13423366841
Of: http://campervanhiresalefinder.com.au/?gclid=CImcnuKY87ICFQu7zAodACwAKg
Ik heb ook al even naar campers en auto’s gekeken en zie dat de beschikbaarheid beperkt is en de prijs hoog.
Ik twijfel nu ook of we wel naar de outback moeten gaan, omdat het toch wel erg haasten wordt zo, en wij dat eigenlijk ook jammer vinden.
Volgens onze vrienden moeten we Ayers Rock etc gezien hebben, anders hebben we het echte Australie niet gezien. Ben jij het daar mee eens?
Uiteraard kijk ik ook een beetje naar het budget, en probeer zo veel mogelijk " waar" voor ons geld te krijgen. We moeten er tenslotte ook gewoon voor werken en willen van de zomer ook nog op vakantie kunnen.
Ben blij dat je er zelf over begint. Ik wilde niet zeggen dat je (deze keer) Ayers Rock en Alice Springs maar moest vergeten. Het zijn gewoon enorme afstanden en als je alles moet afraffelen geniet je er minder van. Natuurlijk is Ayers Rock mooi en indrukwekkend maar dat is zo veel in Australië. Er is ook een verschil tussen ´willen, moeten en kunnen´. Je kunt eventueel ook tot Adelaïde gaan en via een andere route terug naar Melbourne. Of zelfs Adelaide laten schieten. Het is een mooie maar niet super-spectaculaire stad. Melbourne daarentegen is wat ‘meer historisch’. Je kunt ook de Great Ocean Road doen, iets meer tijd voor de Grampians nemen en via Horsham en Bendigo weer in Melbourne uitkomen. Dat is ook weer een heel ander landschap. Onderweg naar de Great Ocean Road vind je ook nog Otways National Park, Triplett Falls en zo nog wel wat. En op het deel tussen Sydney en Melbourne valt ook nog het nodige te bedenken.
Ik weet nog dat wij in 1993 voor het eerst naar Australië gingen. Toen had ik op een atlas een rondje vanuit Sydney getrokken ter grootte van een rijksdaalder. Uiteindelijk werd het rondje een stuiver. Je verkijkt je echt enorm op de afstanden en zo gauw je de stad uit bent, zijn het allemaal tweebaans wegen.
Bedenk bij de camperprijzen wel dat je de overnachtingen uitspaart en voordeliger eet.
Nog een aanvulling. Als je de outback laat schieten, zou je langs de kust, naar Adelaide kunnen rijden (Coorong is ook mooi) en dan vanuit Adelaide via de Grampians terug naar Melbourne. En oud en nieuw in Adelaide doen. Rustiger, omdat je de Grampians op de heenweg laat schieten. Hier een link naar de feestelijkheden rond de vorige jaarwisseling. De nieuwe was nog niet ingevuld:
Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik voor het laatste plan begin te voelen. Ik denk dat dit alternatief veel meer rust gaat geven, en dat je de reis veel relaxter kan doen. We hebben een offerte voor camperhuur en voor een 4wheeldrive incl. kampeerutrusting. Kan het ter plekke boeken van een camping problemen geven of vindt je altijd wel een plekje?
Wat leuk dat zo met ons meedenkt! Als leek die het ook nog eens zelf wil uitstippelen, zie je door de bomen het bos niet meer.
Camping gewoon ter plekke boeken. Eventueel via het net een lijstje maken in en om plaatsen op de route en dan een dag of twee tevoren voor de zekerheid even bellen. In sommige nationale parken kan het wel druk zijn en daar moet je tevoren reserveren. Ik zou me er niet te druk over maken.