In 2018 willen mijn vrouw en ik met een gehuurde camper van Adelaide naar Brisbane rijden via Melbourne, Sidney. Om ons tijdig te informeren zou ik graag van anderen tips horen die een soortgelijke reis al hebben gemaakt. Alle informatie is welkom. Alvast bedankt.
Eerst maar even de hamvraag, hamvragen eigenlijk, hoe lang heb je gepland en in welk jaargetijde? Dat kan allebei een flink stuk uitmaken, Laat maar even weten, dan kunnen we van daar uit verder gaan.
Groet,
Willem
Beste Willem, wat latere reactie maar vooral omdat we nog niet zeker zijn van een aantal zaken. Idee is ongeveer 4 weken en dan te rijden van Adelaide langs de kust naar Brisbane. Tijd waarschijnlijk september - oktober. Mvg, Leon
Als je kunt, ga dan in oktober. Iets meer richting Australische zomer. Vooral voor het zuiden maakt dat nog wel wat uit. Dan zeg je ‘langs de kust’. Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat je niet vanuit Adelaide naar het noord-oosten rijdt maar via de Great Ocean Road naar Melbourne. Tussen Melbourne en Brisbane kun je vanaf Bairnsdale een mooi stuk binnenland, Victorian Alps en Snowy Mountains doen om ruim voor Sydney weer aan de kust te zijn. Voor het deel Sydney - Brisbane geldt ook, van de Blue Moutains inland blijven en via onder meer Tamworth naar de Ebor, Dorrigo, Bellingen Waterfall Way en vanaf Coffs Harbour weer verder langs de kust.
Vanaf Adelaide kun je nog overwegen om via de A8 naar de Grampians te rijden en vandaar af te zakken naar de kust, waar je dan ruim voor de Great Ocean Road weer bent.
Ik heb van je hele reis (deel)routes in Word via de Vic Alps/Snowy Mountains en Dorrigo/Bellingen. Die kan ik je sturen als je me via een PB een mailadres geeft.
Dank voor je reactie, ik stel het zeer op prijs als je die wilt delen. ljeekel@home.nl Ik ben in 2009 deels voor zaken alleen in Australië geweest, dat was slechts 14 dagen maar had zoveel indruk gemaakt dat het al lang op het verlanglijstje staat om samen met mijn vrouw te bezoeken. De zakenrelaties zijn inmiddels vrienden geworden en hebben ons al diverse malen in Nederland bezocht dus nu willen we e.a. combineren. Ze woonden eerst in Adelaide en zijn vorig jaar verhuist naar Noosa aan de Sunshine Coast. Dat is ook een reden voor deze route. Indertijd ben ik alleen in de buurt van Adelaide gebleven met bezoek aan de Barossa vallei (heel lekker:) ) en o.a. Kangeroo island. Dus nu willen we graag samen en zoveel mogelijk zien, vandaar.
Gaaf plan! Heerlijk, is zo moooi daar. Kijk eens bij ons op ons Reisblog, wij waren afgelopen jaar in maart daar! Wij zijn van Melbourne naar Adelaide (incl Kangaroo Island) door de Grampians terug naar Melbourne (Formule 1) en toen nog een stuk via de kust naar Lakes Entrance. Van daaruit hebben wij de weg door de bergen, etc naar boven naar Sydney genomen. Is ook een echte aanrader.
Kijk maar eens op www.pindat.com en dan zoeken naar Chrisendeesdownunder.
Nog even een goede tip! Let op je snelheid! Echt serieus. Wij hebben een boete gehad van € 750,00 voor 28 kilometer te hard, dit was in New South Wales.
ik heb Leon ook al gewezen op de weg binnendoor vanaf Bairnsdale of Lakes Entrance. Dat is echt wat anders dan die eeuwige kustweg. Enne, je boete is iets minder geworden? eerder was hij AUD 768;-)
Hebben jullie uiteindelijk betaald? Dat ben ik even kwijt.
Het blijft ook een raar verhaal want op de website van NSW police staat dit. Volgens deze lijst zou je 455 dollar hebben moeten betalen. Maar ja…:
Penalties for Speeding in NSW
For full license holders. Excludes School Zones.
Exceed speed limit by:
Demerit Points
Suspension period imposed by the RMS (RTA)
Not more than 10 km/h 1 $114 -
More than 10 km/h but not more than 20 km/h 3 $265 -
More than 20 km/h but not more than 30 km/h 4 $455 -
More than 30 km/h but not more than 45 km/h 5 $872 3 months (minimum)
More than 45 km/h 6 $2,350 6 months (minimum)
Wij hebben uiteindelijk 786 Australische dollars (500,00) moeten betalen, werd niet kwijt gescholden aangezien het on de fatal 5 van boetes hoort in NSW.
De administratiekosten waren iets van 300 dollar die hebben ze ons kwijtgescholden. In totaal was de boete dus 1086 dollar.
En wij hebben betaald aangezien wij nog wel eens terug willen en wij rustig willen slapen!
Mocht jouw bericht kloppen zijn we dus ook nog een belazerd of zou het komen dat we toeristen zijn, of dat het binnen de bebouwde kom was? Ik heb zelfs gehoord van mensen uit Australië dat je ook al je rijbewijs kan kwijtraken als je zoveel te hard rijdt, iets met een puntenstelsel.
Ja, er is inderdaad een puntensysteem, de zogeheten demerit points. In de vakantieperiodes zijn periode met ‘double demertit points’. Ik zag dat de boetes die ik toonde golden voor ‘Light vehicles’. Wellicht dat een camper in een volgende categorie valt. En dat binnen de bebouwde kom kan ook nog gescheeld hebben.
Hier een voorbeeld van een double demerit points periode en waar je ze voor krijgt. Heel recent, van eind vorige maand, rond Australia Day. https://www.mynrma.com.au/blog/tag/double-demerits/
Leon, je vindt het toch niet erg dat we je posting een beetje hebben overgenomen?:wereld:
Nee hoor, allemaal zeer verhelderend. Ben alles een beetje op een rij aan het zetten en een en ander aan het uitzoeken. Houd jullie wel geinformeerd en zal zeker dingen vragen indien noodzakelijk.
We zijn eigenlijk er ook niet uit welk tijdsvak het beste is, we neigen nu naar oktober (lente). We houden wel van warmte maar niet te extreem. Natuur is dan ook meestal op zijn mooist.
Wij zijn een maandje terug uit Australië en hebben met de camper (Mighty) in drie een halve week een rondje Melbourne-Sydney-Melbourne gereden:
Melbourne - GOR - Grampians - Alpine Mountains (Bright) - Snowy Mountains (Mount Kocz… “Kozzie” - Canberra - Sydney (oudjaar !!!) - en dan helemaal via de kust (Jervis Bay, Lake Entrance, Wilson Prom en Philip Island) terug naar Melbourne
Alles staat op blog: www.met4downunder.blogspot.com
De camper hebben we rechtstreeks geboekt bij Mighty (online), dat zijn Britz modellen. De onze was van 2012, prima staat en goedkoop (2200 euro voor 21 dagen huur).
Hoogtepunten op deze reis:
GOR
Grampians: Halls Gap Lakeside Tourist park is een aanrader, heerlijk zwembad, rustig en veel kaketoes, kangoeroes en
Bushcamp Diggings Campground bij Mount Kosciuszko (gratis en supermooie natuur)
Sydney: het vuurwerk met oud en nieuw vanop een Ferry in Sydney Harbour!!! Once in a lifetime
Jervis Bay
Snorkelen met de zeehonden in Montague Island (vanaf Narooma)
Wilson Promontory: absoluut doen, prachtige natuur en stranden, probeer een plek in Tidal River te bemachtigen
Dit is maar een stuk van jullie reis, maar het kan misschien een hulp zijn bij het plannen.
Wij hadden het na 5 dagen wel gehad met de Australische Alpen (het weer zat ook niet echt mee). De Great Alpine road is prachtig rijden. Ik zou die vanuit de kust aanrijden ipv de hele weg door de bergen.
Het weer is niet zo stabiel. Wij dachten dat het altijd warm en zonnig is in de Sydney en Melbourn in de zomer, maar we hebben ook wel eens een regendag of winderige dag gehad.
Beste Stephanie, dank je wel voor jullie reactie. Stel het zeer op prijs en wij zullen op ons gemak jullie blog bekijken om tips op te doen en natuurlijk de sfeer alvast op te snuiven. Met vriendelijke groet, Leon Jeekel
Hallo Stephanie. Ik ben benieuwd hoe je het voor Wilson Promontory hebt geregeld. Waren jullie daar na de schoolvakanties of hadden jullie al heel vroeg geboekt?
Tja, de Victorian Alps en Snowy Mountains zijn heel grillig qua weer. We overnachtten in 2002 in Omeo met oud en nieuw. Vreselijk koud. Twee dage later in Bairnsdale zagen we krant, kinderen hadden sneeuwpoppen gemaakt in de Alps.
Zelf waren we er de laatste keer in februari 2011 en hebben de kabelbaan naar Mt. Koscuiszko laten schieten vanwege de ijzige wind. Thredbo was die dag de meest ongezellige uitgestorven wintersportplaats de je je kunt voorstellen. weet jij nog wat de tol was voor de Alpine Way?
Tom Groggin is daar ook een hele mooie campground.
Hallo Willem,
Jij hebt me indertijd geholpen met de route voor West Australië! Leuk elkaar weer tegen te komen:dag:
Kamperen in Tidal River in the Prom was idd onmogelijk. Met de schoolvakanties moet je inschrijven op hun lotterij systeem en toen ik dat deed bleek dat je minstens een week moest reserveren. En die tijd hadden we niet.
Omdat ik mijn zinnen er zo op had gezet hebben we dan maar voor een nachtje zo’n dure safaritent geboekt bij het park (en de camper er netjes naast geparkeerd). We waren hier echt graag langer gebleven en hadden fantastisch weer maar helaas werden onze dochters terug op school verwacht (ze waren al een dikke week voor kerst afwezig geweest).
De week na nieuwjaar was het trouwens nergens mogelijk om vooraf voor 1 of 2 nachtjes te reserveren bij een camping owv schoolvakantie.
De permit om in Kosciuszko NP te komen kostte 18 AUD per auto voor 24 h (ben niet helemaal zeker). In Thredbo Diggings kwam de ranger ook controleren hierop.
Wij hebben in Thredbo wel de zetellift genomen met het doel Kozzie te beklimmen maar we werden zowat van de berg geblazen. Er lag nog veel sneeuw en het was er wel mooi en ruig. Net toen we terug in het dorpje aankwamen werd de lift gesloten wegens te hevige wind. Hoe de rest beneden geraakt is weten we niet
In Omeo zijn we niet geraakt. Wij kwamen in Bright aan via het noorden (vanuit de Grampians via Bendigo). Vanuit Bright zijn we tot Mount Hotham gereden en terug en dat was ver genoeg. Zo’n bochtige wegen! Vanuit Bairnsdale die richting uitrijden moet heel mooi zijn en dan kan je de hele route idd rijden.
Omdat veel mensen meelezen, zie ik onderaan, nog even dit. Het loterijsysteem voor Wilsons Promontory begint met de zogeheten ‘ballot’ in juni.
Je kunt inschrijven van 1 juni tot 30 juni voor de periode van 23/24 december tot 28/29 januari. Ja, echt! En de minimumperiode van verblijf is 1 week. Althans, daarvoor moet je betalen. Als na één of twee nachten weer vertrekt, vindt men dat best. Maar dan heb je voor die twee nachten wel bijna 500 dollar betaald. (Vorig jaar kostte een powered site in het hoogseizoen $ 69,40. Wellicht kun je de resterende nachten wel goed verkopen op e-bay en bij het uitrijden voor de poort wachten
Hier de link naar het systeem; dat voor 2017 staat er nog niet op: http://parkweb.vic.gov.au/visit/book-your-stay/peak-season-release-dates