Advies gevraagd! (Route & wel/niet van te voren boeken)

Beste leden,

Samen met mijn vriendin reis ik van 16 januari tm 6 april naar Australië en Nieuw Zeeland. In de periode van 18 jan tm 1 maart zullen wij reizen in Australië. We vliegen tussen Amsterdam en Sydney en Auckland en Amsterdam.

Op dit moment zijn wij druk bezig de reis voor te bereiden. Wij hebben het volgende plan:

Aankomst Sydney, 3 dagen acclimatiseren om vervolgens te vliegen naar Brisbane. Van Brisbane willen we vervolgen langs de oostkust richting Sydney, Melbourne, Tasmanie, Adelaide, Alice Springs, Darwin. Vanaf Darwin willen we vliegen naar Christ Churche.

Een aantal vragen die wij hebben:

  1. Is dit qua tijd te doen?
  2. Adviseren jullie op voorhand een camper te huren of ter plaatse? Hebben jullie eventueel tips & goede sites hiervoor?
  3. Tussen Melbourne en Tasmanie en Adelaide en Darwin kun je meereizen met georganiseerde groepen. Is dit te adviseren en dien je dit tevens van te voren te organiseren? Zo ja; wat zijn jullie ervaringen qua prijzen en organisatie? Of gewoon op de bonnefooi?

Wij horen graag jullie adviezen en tips. Ook ervaringen vernemen wij graag.

Sportieve groet,

Inge & Roy

Nou, vragen, vragen, vragen. Waarom land je in Sydney, vlieg je naar Brisbane en kom je dan weer naar het zuiden?
Je hebt het over ‘tussen Melbourne en Tasmanië en Adelaide naar Alice Springs kun je mee reizen met georganiseerde groepen’. Bedoel je dat je in georganiseerde reis maakt of dat je met campers in een konvooi rijdt. En tussen Melbourne en Tasmanië heb je het over een veerpont
Camper zou ik tevoren regelen. Dan kun je diverse offertes opvragen. Vergeet niet een offerte te vragen bij www.totallycampers.com. Dat zijn Nederlanders die al sinds 1997 bemiddelen in campers via bijna alle verhuurders. Je kunt dus alles in het Nederlands regelen en Skypen.
Verder denk ik dat je programma (te) vol is. Het staat wel leuk, 18 januari tot 1 maart, maar je hebt het na de dagen in Sydney over 5,5 week. Zet de route eens uit, plan zeker niet meer dan 500 kilometer per dag, neem een paar dagen voor Alice Springs en Uluru, dan Litchfield en/of Kakadu Nationaal park, Tasmanië een weekje? Dat is wel erg kort. En ga zo maar door.
Zoals ik iedereen aanraad: maak een dagplanning. Anders kom je zomaar ineens dagen te kort. Als je naar de afstanden kijkt heb je het wel wat ‘scheef’ verdeeld. In Nieuw Zeeland heb je bijna net zo lang als in Australië. Niet dat het voor Nieuw Zeeland te lang is, maar toch. Ga je daar ook camperen?

Reactie blog Australië

Beste Willem,

Dank voor je reactie. Op dit moment bevinden wij ons nog in het begin stadium van de voorbereidingen op onze reis.

Sydney hebben wij gekozen omdat wij ons met name willen focussen op de oostkust van Australië. Sydney - Brisbane is een optie die we aan het onderzoeken zijn. Qua tijd en budget moet dit uiteraard ook passen.

In totaal hebben wij 11 weken voor Australië / Nieuw Zeeland. De verhouding zal ongeveer 6/7 weken Australië zijn en 4/5 weken Nieuw Zeeland. De tussenvlucht hebben we nog niet geboekt. Al wel de vluchten op Sydney en van Auckland terug.

Met de groepsreizen bedoelen wij; georganiseerde excursies tussen Adelaide en Alice Springs met eindbestemming Darwin (totaal 10 dagen voor 1350 aus dollar). Dit idem voor de rondreis over Tasmania (7 dagen a 450 aus dollar). De tochten (vervoer/accommodatie etc zijn dan georganiseerd). Of adviseer je dit zelfstandig af te leggen?

Uit jouw feedback begrijp ik dat het te adviseren is om Brisbane niet aan te doen om direct vanuit Sydney richting Melbourne te vertrekken qua tijd.

Uiteraard maken wij nog een grove dagplanning mbt de reis. Mochten er nog andere handige tips zijn, laat het ons zeker weten.

Hoor graag.

Groet,
Roy

Waarom eigenlijk niet meteen landen op Brisbane dan? Ik snap dat je voor Sydney koos omdat je het wil richten op het Oosten, maar je had toch ook gewoon meteen op Brisbane kunnen vliegen en dan naar beneden kunnen zakken? Niet dat er nu nog iets aan te veranderen is natuurlijk, maar ben gewoon erg benieuwd waarom je op deze manier geboekt hebt :slight_smile:

Beste,

Wij hebben voor Sydney gekozen omdat voor ons praktisch was en voordeliger qua vluchtprijs icm terugvlucht Auckland Amsterdam. Je vliegt vanaf Sydney in 30 min naar Brisbane voor €50,-. Aangezien we goede verhalen hebben gelezen / gehoord over de route Brisbane - Sydney, overwegen we deze ook af te leggen. Echter moet dit wel qua planning en reisgenot passen :slight_smile:

In ons eerste plan hadden we Cairns opgenomen, echter is het dan daar het regenseizoen. Zodoende zal de focus nu liggen op de oostkust / redcentre. Hiervoor hebben wij dus 6 a 7 weken. Wat volgens de verhalen en ervaringen moet kunnen. Echter wij Willem dan ook een uitstap maken naar Tasmanie en de route afleggen: Adelaide - Alice Springs - Darwin.

Nu lezen wij verschillende verhalen; de 1 boekt het via een georganiseerde reis, een ander bereist het zelf. Dit op eigen gelegenheid. Hier zijn wij nog niet uit.

Groet,
Roy

Roy, ik zou me nog eens goed in zaken verdiepen. Waar boek jij een ticket voor 50 euro van Sydney naar Brisbane? En hoeveel bagage mag je dan meenemen? Jetstar biedt de vlucht aan voor 95 dollar, met 10 kilo bagage. Ik neem aan dat je meer mee wilt nemen. Virgin doet het wat goedkoper maar aan 50 euro kom je wel tekort. En de tijd maakt natuurlijk niet zo veel uit, maar bij Jetstar is de vlucht 1 uur en 30 minuten en geen 30 minuten. Bij Virgin lijkt dat zo, maar daar hebben ze de zomertijd in Sydney meegerekend, terwijl ze die in Queensland niet hebben.
Overigens raad ik je wel aan binnenlandse vluchten vroeg te boeken. De maatschappijen hebben diverse tarieven (Saver, Saver Light etc). En uiteraard zijn de goedkoopste stoelen het eerst weg. Brisbane - Sydney kun je heel mooi doen als je niet langs de kust blijft rijden. Er zijn mooie binnenland routes. En als je Sydney - Melbourne gaat plannen, kijk dan ook eens naar de Snowy Mountains, de omgeving van Beechworth, Bright en Omeo en/of de Victorian Alps. Dan Wilsons Promontory en Philips Island. Dat is een heel ander Australië dan Adelaide - Darwin. Hoe wil je trouwens Melbourne - Adelaide gaan doen? Ga je vliegen van Hobart naar Adelaide of neem je de pont heen en vliegtuig terug. keuzes, keuzes, keuzes. Sterkte.

@Willem: ik ‘pik’ even wat van je tips, aangezien wij de route Melbourne-Sydney-Brisbane gaan doen :slight_smile:

Hallo, Linda (is het toch, als ik het goed heb),

Je pikt maar. Ik heb nog wel wat routetips maar die leiden niet langs pretparken :wink: Dan komen jullie in tijdnood!

Beste Willem,

Dank voor je praktische tips. Reis tussen Melbourne en Adelaide moeten we nog plannen, mede afhankelijk of we wel of geen eigen camper nemen.

Tijdsverschil hadden we inderdaad niet aan gedacht. Dank voor de bruikbare feedback, we gaan onze plannen nu maar eens verder concretiseren. Mocht je nog andere tips & adviezen hebben, wij horen het graag. Nog genoeg te bedenken en te overwegen :slight_smile:

Groet,

Inge & Roy

hoi,
ikzelf ben de oostkust met camper gaan verkennen gedurende 7 weken tussen eind febr tot half april, ben tot barrier reef geweest, cairns was idd vochtiger klimaat maar van regen geen spatje, zonde toch om the great br links te laten liggen, mss kun je dit toch nog ergens inplannen. greetz stef

Dag Stef,

Welke exacte route heb jij genomen? Ook uitstapje gemaakt naar Tasmanie en Alice Springs? Qua kosten mbt de camper, waar moet je ongeveer rekening mee houden?

Thx!
Inge & Roy

hi again,

ben vertrokken vanuit sydney helemaal tot port douglas, kleine stop gemaakt in brisbane (3d) daar vlucht genomen naar fidji, ( circa 150 aus $ = 100 euro)
voor de camper betaalde ik ongeveer 2500 euro voor 7 weken, full insurance, je kon die ook krijgen voor 1500 euro, maar owee als er dan een kangoeroe je auto raakt, camper total loss en jij maar dokken, was wel heel comfortabele camper, zelfs flatscreen en dvd etc…
anderzijds zocht ik elke avond een caravanpark met een ensuite bathroom, ik ging nooit langs de weg op een parking slapen, niet echt veilig, crimi is er overal, ook in australie !!!
een overnachting op een caravanpark betaal je ongeveer 15 euro (2 pers)
ook het links rijden went snel, dont you worry :slight_smile:
als je nog vragen hebt, stel gerust,
had ik het budget, ik ging direct met jullie terug mee, lol
australie moet je zien, is echt super, jammer genoeg wel verschrikkelijk duur.
greetz stef

Eysss Stef,

Klinkt goed! Hebben er ook al veel zin in :slight_smile: Zelfs nu op vakantie in Slovenië zijn we er druk mee. Een camper heeft ook onze voorkeur, dir biedt toch meer mogelijkheden als het gaat om het reizen en kamperen en prijstechnisch ook interessanter. Daarbij geeft het de vrijheid om te gaan en te staan waar wel willen.

Gezien de tijd die we hebben, 6 a 7 weken en de tochten die we gaan maken op Tasmanie en tussen Adelaide en Darwin, zullen we keuzes moeten maken. De vraag blijft alleen of wij de voorgangsters tochten naar Tasmanie en de reis tussen Adelaide en Darwin, van te voren moeten organiseren ja of nee. Of dat jullie adviseren dit ter plekke last minute te organiseren.

Indien we dit va te voren gaan organiseren, hebben jullie nog praktische tips? Adressen?

Groet,
Inge & Roy

Ik snap Stef niet. Hij boekt een ticket naar Fiji (enkele reis?) voor 150 Aud. Bij wie en wanneer was dat? Probeer nu eens een retourtje Brisbane - Nadi te boeken onder de 300 dollar… Dan overnacht hij op een caravanpark voor 15 euro en zegt dat Australië verschrikkelijk duur is. En dan overnachten buiten caravan parks zou onveilig zijn. Wij hebben 6 jaar lang voor 95% in het wild gekampeerd, nee. niet op parkings vanwege het feit dat daar te veel mensen en auto’s bewegen. Maar op een van de honderden vrije camp spots waar je alleen of samen met enkele andere (Australische) camperaars en caravaners heel erg zeker staat.
Maar Stef, ik houd me aanbevolen voor een goedkoop retourtje Fiji.

Beste Willem,

Mbt Tasmanie en reis tussen Afelaide en Alice Springs - Darwin, heb jij hier nog tips & adviezen? De rest is ons vrij duidelijk. Iig veel info om de zaken verder concreter op papier in kaart te brengen. We zullen onze planning hier nog even delen voor verdere feedback :slight_smile:

Gr.

jet blue is de airline, was trouwens een retourtje.
was in 2010

Ik noem nooit prijzen, omdat die steeds wijzigen, net als de koers van de Australische dollar. Heb voor de aardigheid even een tarief bij Jetblue opgevraagd voor januari 2014, goedkoopste retourtje Bribane - Nadi nu kost 292 euro. Dat is 433 dollar. Bij Jetstar ben je al 500 dollar kwijt. En caravan parks voor 15 euro zijn ook bijzonder schaars. Ik denk dat iedereen actueel prijzen moet zoeken en vergelijken.

Hallo Roy,

wat georganiseerde reizen betreft kan ik je niet verder helpen. We hebben zeer ongeorganiseerd (nou ja, rekening houdend met het weer, kris kras door Australië gereisd. Wat wel kan helpen op het forum is wanneer je bijvoorbeeld twee nieuwe topics aanmaakt, één ‘Rondreis Tasmanië’, de andere ‘Tour Adelaide - Alice Springs - Darwin’. Dat zal de aandacht trekken van mensen die dat al eens gedaan hebben of willen gaan doen. Met die laatste groep kun je dan ook weer gegevens uitwisselen. De een vindt eenmaal dit, de ander weer dat op het net.
Persoonlijk zou ik zeggen, de camper is de meest vrije manier van bewegen. Maar ik ben erg bevooroordeeld natuurlijk.