Wij (mijn man en zoon, mijn broer en ik) plannen een reis naar Australië. Natuurlijk omdat het er zo groot is, moeten we kiezen en ik had dan eventueel gedacht om een dag of drie eerst Sydney te doen en van daaruit via de Blue Mountains (lijkt me ook de moeite) ofwel naar beneden naar Melbourne ofwel naar boven tot Cairns te rijden. We hebben zeker een dag of 21 misschien kunnen we er een paar dagen bijplakken (afhankelijk van ons werk natuurlijk) en we willen eventueel een camper huren. We hebben alle vier een rijbewijs (al zie ik het niet echt zitten om ginder te rijden : camper + links rijden) Welke route raden jullie aan, is het mooiste? We houden vooral van de natuur, ik wil zeker koala’s tegenkomen … maar te ver van de bewoonde wereld hoeft ook weer niet en we zijn niet zo sportief en avontuurlijk aangelegd.
En hoe pakken we dit dan het beste aan qua kamperhuur en onderweg het slapen want ik veronderstel dat je niet zomaar naast de weg mag parkeren? Maar ben je dan niet eerder op zoek naar een kamperpark elke dag ipv te genieten van wat je ziet onderweg? Ik weet niet goed wat ik me er bij moet voorstellen.
Zijn er daarom misschien ook georganiseerde reisorganisaties die heel goede rondreizen bieden? Zodat we voor onze eerste keer (en misschien ook de enige keer) zeker al heel veel kunnen zien en beleven zonder de stress van het zelf rijden en organiseren?
Arlette, begin eens met te zeggen wanneer jullie willen gaan. En bedenk dat drie weken voor Sydney - Cairns kort is, Sydney - Melbourne inclusief een paar dagen Blue Mountains, de Snowy Mountains, koala’s op Kangaroo Island en zo nog wat meer is goed te doen. Maar allereerst, wanneer gaan jullie. In juli is het van Brisbane naar Cairns prima weer terwijl je in de Snowy Mountains kunt gaan skiën.
Duizenden en duizenden rechts rijdende Europeanen huren campers en hebben prachtige vakanties, kamperen kan overal, zelfs hier en daar bijna ‘gewoon langs de weg’.
Maar begin eens met de periode, dan kunnen we veel meer zeggen. Brisbane - Cairns kan drie weken heel veel moois opleveren, Sydney - Cairns is zoals gezegd vrij lang terwijl als je beperkt bent in de tijd, je Sydney - Brisbane het best zou kunnen laten vallen en volop genieten van al het moois tussen Brisbane en Cairns.
Informeer wat betreft het huren van een camper in elk geval eens bij Ester en René van Totally Campers, www.totallycampers.com Ze vertegenwoordigen vrijwel alle verhuurders, Skypen met je in het Nederlands wat erg makkelijk is. Mocht je ze mailen, doe ze de groeten van me.
PS. Wat zijn jullie leeftijden?
Sterkte met plannen,
Willem
Dag Willem, het duurt nog wel even want volgend jaar zit er om een paar redenen nog niet in maar we zouden dan graag in 2015 gaan. Wij zijn gewoon om de periode rond 1 mei te gaan omdat er hier in België dan enkele betaalde verlofdagen zijn maar het zou ook even goed augustus of oktober/november kunnen worden. Afhankelijk van onze verlofmogelijkheid rekening houden met 4 personen waarvan er dan 3 nog zeker werken en het weer ginder kan het nog alle kanten uit. Onze leeftijden zijn dan rond 52, 49, 67 en 26.
We zitten qua planning nog echt in de kinderschoenen maar ik ben er altijd graag op tijd bij. Daarom probeer ik nu al eens een reis uit te stippelen zonder direct alles al vast te leggen.
Sydney wil ik er toch zeker bij dus je voorstel om bv Sydney - Melbourne te nemen lijkt me dan inderdaad misschien het beste. Dat ga ik toch eens verder uitspitten.
Moeten camperparken echt vast gelegd worden of kan je echt zo vertrekken en zien tot waar je elke dag zin hebt om te rijden en dan maar naast de weg gaan staan of dan pas kijken waar je zo’n park vindt?
Sorry als ik wat veel vragen stel maar Australie is zo anders dan de VS waar ik wel alles zelf geregeld krijg ![]()
Hallo Arlette,
dat maakt het veel duidelijker. En als je Sydney - Melbourne inderdaad wilt gaan doen, zou ik kiezen voor oktober en nog liever november. In mei valt tussen Sydney en Melbourne, als je een mooie route via de Snowy Mountains en Victorian Alps neemt, al sneeuw. Vorig jaar viel de eerste sneeuw al in april: http://www.smh.com.au/travel/travel-news/icy-blast-brings-first-snow-to-nsw-20120410-1wltk.html
En in augustus wordt er nog volop geskied.
Mei, augustus en oktober zouden weer goed zijn voor Brisbane - Cairns, oktober ook nog voor Sydney - Cairns, maar dat is 1100 kilometer meer, terwijl er op het traject Brisbane - Cairns relatief veel meer te doen is en je makkelijk drie tot vier weken goed vult.
Voor de trip tussen Sydney en Melbourne zou je eens moeten kijken naar de volgende grove route. Sydney, Blue Mountains, terug naar de kust, Bega, Bemboka, Jindabye, Thredbo (met de kabelbaan naar Mount Kosciuszko), Khancoban, Corryjong, Tallangatta, Albury-Wodonga, Myrtleford, Bright, Omeo, Bairnsdale (evt. Lakes Entrance), Wilsons Promontory, Philip Island, Melbourne. Dat is een mooei afwisseling van kust en bergen over prima wegen.
Ik heb iemand geadviseerd die het al gedaan heeft en iemand die het begin volgend jaar gaat doen. En die willlen er vast nog wel iets over zeggen.
Maak je over het kamperen geen zorgen, je zit niet in het hoogseizoen. En zie dat je aan het boek Camps Australia Wide komt. Daarin staan duizenden budget en gratis overnachtingsplekken en de Hema kaart zit er in. Die Hema kaart is een must en vrijwel de enige goede auto-atlas van Australië.
Mocht je via Totally Campers gaan boeken, dan sturen zij je Camps Australia gratis toe (ca 55 euro waard)
Tot zo ver voor nu, mocht je verder zijn met plannen of tussendoor nog wat willen weten, vraag maar raak.
Kijk voor het weer in bepaalde plaatsen in bepaalde maanden eens op www.weatherzone.com.au. Op de homepage kun je een plaats intikken en als je vervolgens in het menu rechts op ‘averages’ klikt, zie je van het hele jaar per maanden de hoogste en laagste temperaturen, regenval etc.
Hier bijvoorbeeld Sydney: Sydney - climate, averages and extreme weather records rechtsboven kun je vervolgens de volgende plaats intikken en weer op averages klikken.
Groet,
Willem
Nog een korte aanvulling. Ik noemde eerder koala’s kijken op Kangaroo Island maar bedoelde Raymond Island bij Bairnsdale/Paynesville. Google maar eens op Raymond Island Koala’s. Overvaren met de pont in Paynesville.