Hallo iedereen, mijn vriendin en ik vertrekken 26 augustus naar Australie, NZ en ZO-Azie. In Totaal 8 maanden waarvan bijna 3 maanden Australie.
We komen 28 augustus aan in Brisbane en vertrekken terug vanuit Brisbane op 25 november, dus bijna 3 maanden. We hebben een backpacker camper van gehuurd.
De route en dingen die we willen zien ziet er voorlopig ruwweg als volgt uit:
September van Brisbane nr Cairns: Australia Zoo, Fraser Island, Eungella NP, Whitsundays (hier willen we kamperen op een eiland), Magnetic Island, Cairns, Cape Tribulation, Daintree NP, GBReef.
Oktober van Cairns via Darwin naar Melbourne: Kakadu NP, Litchfield NP, Marbles, Alice Springs (Uluru, Kata Tjuta, Kings Canyon, West McDonnell), Coober Pedy, Flinders Ranges, Grampians, Great Ocean rd.
November van Melbourne via Sydney naar Brisbane: Byron Bay, Lamington en Springbrook NP.
Mijn vragen:
wat vinden jullie hiervan
hoe rij je best van Cairns nr Darwin? Wat is er te zien onderweg?
Bij november staat nog niet zoveel van bezienswaardigheden zoals je ziet, hebben jullie suggesties?
last but not least: hebben jullie overnachtings-campeertips, adressen, websites van rustige/mooie campings, bushcamps, onvergetelijke plekken voor wildkamperen,…
Waar laat je de campervan als je op een eiland wil gaan kamperen?
Het is een en al outback tussen Townsville en Darwin. Ik zou tussen Cairns en Townsville beslist enkele dagen in Mission Beach blijven.
Weet geen campings maar die vind je echt overal. Ik zou niet gaan wildkamperen en zeker niet als je in je eentje staat. Ook roadtrain chauffeurs zijn niet blij met een enkele camper in hun buurt.
Rijd tussen Melbourne en Sydney zo veel mogelijk langs de kust.
Heel veel plezier.
Yeehaw
hi!
Voor alle campings - vooral de gratis en de NP campeerspots - koop je de Australia Wide Camping Gids … Jeempie, hoe heet dat dikke boek nou ook alweer… Goed, dus een dik boek wat gelijk al je roadmaps in zich heeft, en dus ook heel veel campings (niet de grote Big 4’s and so on)
kost zo’n 50$ in iedere goede boekhandel - gewoon ff vragen - en z’n gewicht en prijs in goud waard! Zorg wel dat je de nieuwste editie hebt!
zorg dat je ff in Canberra uitstapt, je kan het Nationaal Museum niet missen
En het parlementshuis ook niet…
Persoonlijk ben ik helemaal verliefd op t binneland in Victoria en NSW… maar dat ligt er aan wat je wilt zien!
Have fun!
Ik denk niet dat Lonely Planet wordt bedoeld. LP is prima maar echte details zal je er niet vinden. Zo waren wij ooit in een plaats waar LP nauwelijks over schreef en 3 hotels/hostels noemde. Het bleken er 28 te zijn en dat ging voor meer plaatsenop. Voor algemene info is LP de gids, maar ga naar een visitor center om meer te weten te komen. Verder kost een LP geen $ 50,–
Yeehaw
ik ben erachter welk boek ik bedoel: Camps Australia Wide
(en dat is heel wat anders dan de LP… hoe kan iemand de naam van de LP vergeten?!)
Je hebt ook nog Caravan Parks Australia Wide - voor de betaalde parken.
De boeken van Camps Australia Wide zijn redelijk duur tot 80 AU$.
Voor een camping/caravan park kan je heel goed gewoon naar een Information gaan als je een stadje binnenkomt. Elk klein dorp heeft er één. Daar is alle informatie te vinden over alle parken in de omgeving en wat ze kosten. De altijd zeer vriendelijk dames bij de Information kunnen de camping voor je bellen om te vragen of er nog plek is en wat het kost, dat doen ze graag, no worries!
Als je nog geen roadmap hebt, kan zo’n boek handig zijn, maar wij kochten bij de ANWB de Road Atlas Australia van AA. Zeer handig uitgebreide wegenkaart.
de camps australia wide boeken zijn 55$.
Ik vond m persoonlijk heel handig omdat ik lang niet altijd voor t donker in een plaats was en dus nog ff bij de “VVV” kon binnenwandelen. Ook als je onderweg besluit dat je genoeg hebt gehad van t rijden en niet naar je eindplaats wilt gaan, dan zoek je ff op wat er in de buurt ligt en overnacht je daar.
Tevens dubbelt ie voor mij als wegenkaart.