Darwin-Sydney per camper in 28 dagen?

Hallo, wij (twee zestigers) willen vanaf 16 oktober in 28 dagen per gewone camper reizen van Darwin naar Sydney. In Sydney hebben daarna nog drie dagen.
Wij denken iets langer in de omgeving van Darwin (nationale parken) te blijven, daarna kilometers maken naar Cairns en dan de highway naar Sydney met regelmatig een langere stop op plekken die de moeite waard zijn.
Heeft iemand de route al eens per camper afgelegd ? En kun je wat tips geven over bijzondere plekken?

Hi, welkom op het forum
Nou, de planning is goed. Na de schoolvakanties en voor de Wet. Alhoewel de luchtvochtigheid al enigszins hoger zal zijn. Houd er rekening mee dat Darwin naar Cairns al zo’n kleine 3000 km is dus 4-5 dagen met een camper als je tenminste 750 km per dag wil rijden. Alle wegen zijn verhard, in goed conditie en het is een echte Outback reis. Daar moet je van houden. Wij zijn er gek op en hebben deze route meer dan eens gereden maar hij is niet voor iedereen. Op een gegeven moment zal je denken…pffffff. Maar goed.
Na de bezoeken aan Litchfield NP en Kakadu NP ea zou je naar Katherine kunnen gaan. Springvale Homestead heeft een camping en een night croc tour. Best aardig met een BBQ in het donker. Tevens zijn er diverse gorges rond Katherine. Een dik uur rijden ten zuiden van Katherine is Mataranka. Camping bij de Mataranka Homestead. Daar gaan de flying foxes (bats) bij zonsondergang de lucht in, een mooi gezicht. Tevens zijn daar hot springs waar het lekker zwemmen is. Ook kan je in de rivier zwemmen maar soms zijn er krokodillen dus…
Dan begint de lange outback reis. Daly Waters heeft een pub en een campground (alle roadhouses hebben campgrounds) maar voor de rest is er de lange weg en wat minor attracties. Ik neem aan dat je een LP voor NT hebt, dan kan je daar eea opzoeken. Voor je naar het oosten Barkly hw opgaat is het een korte omweg naar Tennant Creek. Deze plaats heeft niet zo’n goede naam maar wij verbleven er twee keer zonder problemen. Barkly hw is saai en ver. Bij Barkly homestead is een redelijke camping en zelfs een klein zwembad. O ja, voor ik het vergeet, sla voorraden in in Katherine. Tot Tennant Creek is er niet veel en dan pas weer in Mt. Isa. Dat brengt me naar Mt Isa. deze enorme gemeente (een van de grootste gemeentelijke oppervlaktes in de wereld, denk aan groter dan Nederland) maar eigenlijk een kleine stad, is lelijk door de enorme fabriek die alles domineert. Het verderop gelegen Cloncurry is aantrekkelijker imo.
Vervolgens de hele lange rit naar Townsville. Mooie outback vinden wij. Afwisselend voor zover Outback afwisselend kan zijn. Stille route maar er zijn natuurlijk altijd de road trains. Townsville is een oase en een grotere stad. Mooi aquarium en meer dingen te zien. Dan noord naar Cairns. Een must stop (en overnight stay) zou Mission beach voor ons zijn (hebben daar ook gelogeerd). Heelijk strand. Nou ja, in de omgeving van Cairns/Port Douglas kan je gemakkelijk 4-5 dagen doorbrengen voor Daintree NP, GBR, Atherton Tablelands, Kuranda etc.
Na Cairns de lange rit naar Sydney, alweer zo’n dikke 2500 kms. Niet de fraaiste route tot Rockhampton met onderweg Airlie Beach, vertrekpunt naar de Whitsundays en vooral Hervey Bay met de must visit trip naar Fraser Island. In de richting van Brisbane is dan nog Australia Zoo, en Brisbane, en Gold Coast and Byron Bay en etc etc.
Wij hebben niet een camperreis gemaakt maar altijd auto’s en hotels. 4 weken zal kort zijn als je veel bezoeken wil afleggen. De gehele route is over 2 baans wegen met stukjes motorway bij Brisbane en voor Sydney. Rijd nooit bij dawn of dusk of in het donker. Wildlife kan een triest einde maken aan je reis en neem altijd voldoende water mee in de camper. Wil je meer weten laat het dan even weten. Nog veel meer details, maar deze post is al zo lang.
Happy planning
Yeehaw

Hallo,

Wij willen de route met de auto gaan doen in delen van Brisbane naar Darwin wij hebben daar zo’n 3 maanden voor gaan het ook lekker relax doen. Is de route goed te doen met de auto en zijn er genoeg hostel/motels of hotels te vinden onderweg?

gr van Moira

Hallo Yeehaw,
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Wat bedoel je met: ‘‘Ik neem aan dat je een LP voor NT hebt, dan kan je daar eea opzoeken’’?

En wat vind je van de onderstaande suggestie voor onze camperreis?

16-17 oktober Darwin
18-19-20 oktober Nat.Parken
21-26 oktober Katherine-Charlestown-Cairns
26 oktober-2 november: Cairns en omgeving (bezoek Cooktown, Missionbeach, GBReaf)
2-7 november: Cairns-Marybourough (incl. visit trips)
8-13 november: Marybourough-Sydney (via England Highway 15)
13-16 november: Sydney

Is wildkamperen tijdens de rit door de outback in het noorden toegestaan of zijn er voldoende stopplaatsen aan de route?

Groetjes Johan

Hi Johan
Vergeef me, die afkortingen zijn er ingebakken. LP betekent Lonely Planet en NT is Northern Territories.
Langs de kant van de weg overnachten…Weet niet of dat mag. Je ziet wel vaak een bord met 24 hours parking dus dan mag het maar…Het verhaal van de roadtrainchauffeur (roadtrains zijn vrachtwagens tot een lengte van 53 meter (geen typo)) die een camper ook op zijn parkeerplaats zag parkeren en dacht dat hij overvallen werd, en toen dacht de bestuurder van de camper dat ook en…Ik zou niet alleen op een parkeerplaats gaan staan. Er zijn heel veel eenvoudige campings en het lijkt mij gewoon een stuk veiliger en zoals eerder gezegd, rijd nooit met dawn of dusk of in het donker.
Helaas heb ik nog nooit gehoord van Charlestown. Bedoel je Charters Towers?
Je route is in grote lijnen goed te doen. Voor Kakadu moet je 2 dagen tellen, dus ik zou eerst naar Litchfield gaan, Wildlife Zoo bekijken en dan op weg naar Kakadu na 2 dagen eindigend in Katherine. Beetje haasten dat wel.
Cooktown kan je nooit bereiken met een camper omdat daar alleen onverharde wegen naar toe gaan. Neem als meest noordelijk punt Cape Tribulation. Mission Beach ligt ten zuiden van Cairns dus dat kan op weg naar Townsville. (misschien zijn de wgen inmiddels verhard)
Dan 5 dagen naar Maryborough. Maryborough heeft zijn markt maar verder niet zo veel. Ik zou in Hervey Bay verblijven, ook handiger voor een bezoek aan Fraser Island.
Dan die weg 15 door New England…Ja dat is een mooie route. Knap dat je die gevonden hebt. Dan ga je van Brissie naar Ipswich (ogen dicht en doorrijden, zou ik nooit op de Australia forums durven schrijven…lol) Naar Glen Innes en Armidale. Nog mooier is voor Armidale de weg van Guyra via Dorrigo naar Coffs Harbour te nemen. Stukje onverhard door Cathedral Rock NP maar een goede weg… Dan van de kust verder naar het zuiden naar Sydney. Als je door New England rijdt mis je wel de Gold Coast en Byron Bay. Is dat erg: Gold Coast vind ik van niet, Byron Bay is prachtig. En dan heb je natuurlijk ook nog Nimbin achter Byron Bay. Voor de oude hippies onder ons.
3 dagen Sydney is prachtig maar een camper in Sydney is een onding. Lever hem maar in voor de Sydney stay. Alles is te doen met de ferries en wandelen. Ik ben helemaal geen wandelaar maar onze auto heeft net vier dagen in de garage gestaan tijdens ons bezoek aan Sydney.
Gr. Yeehaw

Hi Moira
Wow, drie maanden!!! Vanaf Brissie zou ik altijd eerst noord gaan voor de Sunshine Coast, Noosa, Rainbow Beach en Hervey Bay voor Fraser Island en misschien whalewatching in het seizoen (juli-november) Vandaar kan je natuurlijk langs de kust naar Cairns rijden en dan de route zoals ik in de post van Johan beschreven heb. Je kan van Hervey Bay ook naar Rockhampton rijden en dan via de Gemfields (Emerald, Rubyvale, Sapphire) naar Longreach (geweldig museum en een echte Boeing 747 in het wild) dan naar Mt. Isa. Maar met drie maanden zou ik Cairns en omgeving niet willen overslaan. Drie maanden lijkt mij trouwens wel erg lang daarvoor. Zelfs als je het heel rustig aandoet kan je nog gemakkelijk naar de Kimberleys, Broome en langs de kust naar Perth. Als je dit zou doen, neem dan een week in Coral Bay. Ahhh, Coral Bay. paradijs op aarde maar maak wel een reservering in het Ningaloo Reef resort. Je zal trouwens genoeg accomodatie vinden al kunnen die enkele honderden kilometers uit elkaar liggen In Emerald zijn altijd veel workers en accomodaties zijn snel uitverkocht. Niet vanwege de toeristen natuurlijk.
Yeehaw.

Hoi Yeehaw, bedankt weer voor je antwoord.
Wij krijgen heeeel veel zin in de reis en hebben veel aan je goede tips.
Heb je overigens een idee wanneer de zon opgaat en ondergaat op onze route naar Cairns in het noorden (oktober)?
En als we 1 dag extra nemen in Kakadu NP en in Cairns 1 dag minder (=5 dagen)?
Of kunnen we de route Katherine-Cairns in 4 dagen redden?
Nogmaals, bedankt voor alle moeite!

Groet Johan en Riekie

Hallo,

Ja ik ben zelf al 5 maanden in Australie geweest en ook al in Perth. Wij blijven vaak wel eens 3 weken in een grote plaats vandaar de 3 maanden. We houden er van om het lekker relax te doen. We zijn namelijk op wereldreis en hebben tijd zolang we zin hebben. Alleen het einde is nu wel wat in zicht. We gaan even 2 maanden terug naar NL en dan vliegen we weer terug om het laatste stukje Australie te gaan doen en Nieuw Zeeland.

gr van Moira

Geweldig Moira. Kan ik mee? Zal de koffers dragen en voor de drankjes zorgen:biggrin:.
In 4 dagen van Katherine naar Cairns is mogelijk en ik denk dat het een goed idee is om meer tijd tussen Darwin en Katherine te besteden. Katherine Gorge is echt een must. Hoe dichter bij de evenaar hoe korter de dagen. Om 6 uur is het donker in Darwin (als ik mij goed herinner). Het maakte zelfs al verschil tussen Tasmania en Sydney. Sydney was een uur eerder donker. Tussen NT en QLD is een andere tijdzone. Maar dat is zo ingewikkeld dat ik daar niet meer aan begin. Voorbeeldje: Tussen South Australia en Western Australia werd het 45 minuten vroeger, en na 300 kms in WA weer 45 minuten??? Probeer maar een website te vinden. Ik denk dus dat het tussen NT en QLD 30 minuten later wordt en dan heb je nog rekening te houden met zomertijd (geen zomertijd in NT)maar gelukkig niet in october
Waar is Charlestown nou?
Yeehaw

hahaha je mag best mee maar dan wel op eigen kosten. Je mag best mijn backpack dragen geen probleem. Onze avonturen kun je lezen op http://moira-en-joost.blogspot.com
Daar kun je lezen waar wij gereisd hebben in Australie.
Nu dus nog de rit Brisbane naar Darwin in stappen. Waarschijnlijk steeds een auto huren voor 3 weken en dan in een stad verblijven en dan weer doorrijden.

gr van Moira

Leuk verslag Moira. Moest wel een beetje lachen om “Zuidelijk Australia hebben we nu gehad” Die penquins worden nogal eens als een tourist trap gebruikt zoals op Philip Island. Je hebt hetzelfde in NZ bij Oamaru. (Tutti Fruitti, Omarui!) Blue Eyed en er is een tribune geplaatst!!! Leuker zijn de Yellow Eyed daar maar weer moeilijker te zien. In Bicheno op Tasmania zaten we vanuit onze luie stoel naar de Penquins te kijken bij wijze van spreken. Genoeg van die dieren gezien. In Coffin Bay waren we aan het wandelen (Coffin Bay is nog een verborgen pronkjuweel!) en kwamen plotseling een 1.80 hoge kangaroo tegen. Schrikken, aanstaren en omdraaien, zowel het dier als wij. Toen we terugliepen struikelden we bijna over een Emu familie. Maar je hebt gelijk de meeste kangaroos die je ziet zijn dood. Daar zit dan zo’n adelaar op (of meer) en hebben zich volgevreten. Als je dan met 125 km/u aankomt moet je goed opletten want die beesten stijgen maar heeeeeeel langzaam op. Naast de dode kangaroo zie je dan vaak een of meer dode adelaars…
Yeehaw.

Yeehaw, inderdaad geen Charlestown maar Charters Towers. Geen verspreking maar waarschijnlijk kleine oogjes op een laat tijdstip. Want je blijft maar lezen en turen op de landkaart. En OZ is zooo ontzettend groot. Overigens zijn wij voor de camperreis al 15 dagen in het zuidwesten geweest, hebben daar een persoonlijke reisgids (neef).
Nog een vraagje: als ik de beschrijving van het reizen door de outback lees, heb je bijna een kompas nodig. Klopt dat of is er toch zoiets als een pad dat goed te volgen is? En landkaarten kun je waarschijnlijjk ook het best ter plekke aanschaffen?

gr Johan

Nou J en R dat wordt een mooie reis! Zeker met alle tips van Yeehaw. :wink:
Vergeet vooral ook de Devils Marbles niet ‘vlak’ onder Tennant Creek. Het heen en weerrijden waard!
Landkaarten kun je voordelig krijgen bij de zusterclubs van de ANWB in Australië, zie Australian Automobile Association. Gewoon een kantoortje of een aangesloten garage binnenstappen.
Als (onervaren) camperaar heb je geen kompas nodig. Gewoon op het asfalt blijven is het devies.
Waar liggen jullie interesses? Natuur, historie, activiteiten, cultuur? Evt. heb ik nog wel wat aanvullende tips als je me een richting geeft.

Wij gebruiken altijd Hema Maps. www.hemamaps.com.au (Niet te verwarren met onze “eigen” Hema.) Het is natuurlijk leuk om de kaarten ruimschoots voor vertrek in je bezit te hebbe, Planning is half the fun.Lennart gooit er nog Devils Marbles tegenaan. Heel bizonder inderdaad maar, pak weg, 230 km onder Tennant Creek en je moet weer terug ook…
Yeehaw

Hallo J en R

Wij hebben de laatste keer bij de ANWB winkel een AA road Atlas gekocht.
Prijs viel mij behoorlijk mee, ik geloof rond de €20.00. Dit is ook een atlas van 118 blz en waar bv plattegronden van stadscentra in staan. Uiteraard niet alle steden, alleen de grote. Ook staan daar de free Camps in aangegeven. In Kakadu National Park (KNP) zijn er daar ook enkele. Kosten een paar AU$ per nacht. De ranger komt het kampgeld 's avonds ophalen. Sommige hebben tijd voor een praatje. Toen wij daar waren had hij ook een Kangeroe jong in zijn draagtas bij zich. In KNP heb je ook een paar gratis rondleidingen door Rangers. o.a. Ubirr. Beste even informeren in het visitor center. Op de weg kun je nagenoeg niet verdwalen. In de meer stedelijke omgevingen uiteraard weer wel. Evt koop je alvast het kaart materiaal voor je GPS. Deze kosten in nederland €75-100. Afhankelijk van het merk. Ook zijn er handige jongens die het van internet kunnen halen. Ik ben helaas niet zo handig, heb het ook niet echt gemist.

Licht en donker. Reken met licht worden ca 6.00 uur en donker worden ca 18.30 uur. Met een beetje speling heb je het tijdsvenster zo ongeveer gehad.
Ik persoonlijk denk dat litchfield en KNP in 3 dagen kort is. Op een paar plaatsen kun je leuke wandelingen maken.

Tav rijden: Darwin-Townsville ik dacht dat wij de eerste keer met Greyhound hier 36 uur over hadden gedaan. 2 uur rijden 15 min pauze 2 uur rijden 0.5 uur pauze en ga zo maar door. Met een snelheid van 120 km of harder.

Andere tip (al vaak gezegd). Vertrek op tijd, zorg dat je op tijd op je stopplaats bent en rijd zeker niet in de schemering of donker. De kangeroes (en groter) liggen niet voor niets overal langs de weg.

Voor de rest alvast een heel goede reis. Wij hebben deze trip over enkele jaren op het programma staan .

Groetjes

Wim