Toch maar even registreren om te vragen of mensen nog tips hebben.
Wij zijn van plan om in maart-April in drie weken van Darwin naar Perth te rijden en daarna nog een klein weekje naar de oostkust te gaan (wel met vliegtuig). Nu is dit natuurlijk niet genoeg tijd om alles te zien, hebben mensen daarom goede tips voor dingen die je absoluut moet zien?
We zijn van plan om voor drie weken een camper te huren en dan aan de oostkust gewoon een auto en zoeken een hotel of B&B.
Dus iemand tips voor drie weken westkust? (ervaringen qua camperhuur, wat te zien en wat te laten).
Nou, dat is bijna een bliksembezoek. En wordt een kwestie van strak plannen anders ben je halverwege Darwin - Perth je tijd al kwijt. Maar goed, vanaf Darwin Kakadu en/of Litchfield NP. Je kunt het goed treffen zo in maart, net aan het einde van het natte seizoen met volop stromende Jim-Jim Falls en Twin Falls. Als je Kakadu doet, doe dan de Yellow Water cruise en bezoek Ubirr.
Dan Katherine Gorge NP, wandelen/kanoën in de gorge.
Vanuit Kununurra een rondvlucht Lake Argyle en Bungle Bungles.
Broome kamelentocht op strand, openluchtbioscoop in deck chairs.
Exmouth, Cape Range NP, snorkelen vanaf het strand, dan kan vervolgens ook in Coral Bay nog een keer. Afzakken Monkey Mia, Kalbarri NP, Indian Ocean Drive naar Pinnacles, dagje Perth en, heel leuk, dagje Freemantle.
Dit is in hele grove lijnen. Onderweg zijn diverse side trips te maken.
Bovenin zit je al snel in dubio qua afstanden en tijd. Dat maakt Litchield en Kakadu niet zo simpel. Gezien de tijd die je hebt zou ik persoonlijk kiezen voor Litchfield.
Ik zou beginnen met het maken van een dagplanning. En dan voor bijvoorbeeld Kakadu en Litchfield twee dagen plannen, voor Katherine een volle dag, Kununurra idem, Broome ook. Dan Cape Range 1 of 2 volle snorkeldagen, Coral Bay een dag snorkelen, Monkey Mia een volle dag, dolfijnen en parelkwekerij. Kalbarri volle dag, Pinnacles, Pert en Fremantle. Dan zit je al op 14/15 dagen. En moet je ook nog minstens 4100 kilometer rijden.
Dus afhankelijk van wat je googelt en wat je interesses zijn moet je al gaan schrappen.
Wat de camper betreft vraag in elk geval advies aan Ester en René van Totally Campers, www.totallycampers.com.
Nederlands stel dat al ruim 15 jaar campers verhuurt/bemiddelt van vrijwel alle verhuurders, alles types, elk budget. Skypen met je in het Nederlands, heb niets dan goede verhalen van ze gehoord. Mocht je ze mailen, wil je ze dan de groeten doen van Willem?
Sterkte en plezier bij het plannen. En nogmaals, probeer een dagplanning te maken en maximaal 500, in het uiterste geval 600, kilometer per dag te rijden.
Enne, welk stukje van de oostkust willen jullie doen?
Groet,
Willem
2 likes
Dat deze tijd krap werd besef ik nu ook en zit te twijfelen om misschien gewoon vier weken naar de westkust te gaan.
Eventueel gewoon vanuit perth vertrekken en daar ook weer te eindigen.
Qua camper, lees aardig wat over wilkamperen maar ook over campings. Is het daar al het seizoen voor of is alles nog dicht? En qua campers zonder toiletten, iemand ervaring?
Ga de punten die je genoemd even erbij zetten op de kaart die ik heb gehaald.
http://i42.tinypic.com/xbd445.jpg
Effe gauw, het bed roept. Er is geen gesloten seizoen in Australië. Maar beseffen jullie waar jullie heen gaan? In Perth beginnen en eindigen en de oostkust doen is geen goed plan. Perth - Sydney via een oninteressante route is 4000 kilometer enkele reis!
Doe dan Sydney - Cairns of Brisbane Cairns. Dan heb je de tijd om veel te zien en veel te genieten.
Tot morgen (eigenlijk straks, als je vrijdag reageert).
Willem
1 like
Ja niet helemaal duidelijk uitgelegd, was van plan om dan van perth te vliegen naar de oostkust.
Een alternatief was om vier weken westkust te doen. Hierbij dan iets meer tijd om meer plekken te bezoeken en rond te rijden.
Vraag me daarbij alleen af of het handiger is om dan van darwin naar perth te rijden of te vertrekken vanaf perth en daar ook weer te eindigen (omhoog rijden tot bijvoorbeeld brooms en daarna weer terug)
Zit net even op je site te kijken, vergeleken daarmee is vier weken inderdaad niks.
Heb je mijn privé-bericht ontvangen?
Ja, en ondertussen ook al meer informatie over camper.
Ga het morgen allemaal even bekijken… Heb de groeten gedaan van je
Sent from my HTC One X using Wereldwijzer Reisforums mobile app
Als ik jullie was zou ik kiezen voor óf vier weken westkust óf vier weken oostkust. Probeer niet beiden net niet te zien. Er is zoveel moois en daar zul je nu in vliegende vaart langs moeten omdat je zoveel wilt zien. Dan zie je veel vanuit de auto, maar beleef je weinig, denk ik.
Je zou bijvoorbeeld kunnen starten in Perth en eindigen en terugvliegen naar huis vanuit Darwin. Die volgorde ivm het regenseizoen. Je hebt kans dat verschillende plekken nog afgesloten zijn vanwege de regenval. Het regenseizoen loopt tot en met maart. Aan het einde van de regenseizoen is het wel meer dan prachtig in Kakadu NP!
De mooie plekken heeft Willem al wel zo’n beetje genoemd en kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Ja dat is ons plan nu ook geworden. Vier weken westkust en vanuit perth naar darwin.
Van de week maar boeken en auto /camper boeken.
Iemand nog enig idee hoelang het duurt voordat je een visum hebt?
De laatste keer dat wij een visum aanvroegen deden we dat 's avonds om elf uur. Toen we de volgende dag opstonden waren de visa binnen via de mail. No worries dus. www.immi.gov.au
Ik was wat snel met versturen. Het betekent niet dat je tot de avond voor vertrek moet wachten natuurlijk. Dat is voor de gemoedsrust niet zo goed.
Haha nee inderdaad, maar daar gaat in ieder geval geen weken overheen.
Ondertussen vlucht geboekt, het word van perth naar darwin. Ook de auto is geregeld via Totally Campers.
Nu gaan we een concrete planning maken met daarin nog wat speling voor als we ergens iets langer willen blijven hangen.
Ik heb afgelopen zomer dezelfde reis gemaakt met een vriendin. 3 nachten in hostel in Perth, toen precies 3 weken met een campertje naar Darwin gereden en ook daar nog een paar dagen in een hostel verbleven. Prima te doen.
De kust is prachtig, maar vooral vanaf Exmouth werd het echt mooi vond ik. Het deel ervoor kun je snel doorheen. Highlights: Freemantle, Pinnecles, Monkey Mia, Exmouth, Karijini NP, Broome, Bungle bungles (vlucht gemaakt, want je kan er niet doorheen rijden met een 2-wheeldrive), Katherine, Litchfield NP (Cascades!).
Probeer zoveel mogelijk in nationale parken te overnachten. Reserveer nu camperplaats in het NP van Exmouth of vraag ter plekke bij de ingang van het NP of er plek is (weinig plekken, veel animo, tenminste, zo was het in aug). Kost slechts 6,- pp, dus veel goedkoper dan campings. In een NP zijn er wel toiletten, maar geen andere faciliteiten (wel in Litchfield). Ik zou sowieso niet te vaak naar een camping gaan. Op heel veel plekken langs de highway zijn er restareas, waar je gratis mag staan en lekker een kampvuurtje kan maken. Ook daar zijn (meestal) toiletten, maar als je een campertje hebt, heb je ook niet meer nodig. Wij gingen af en toe naar een camping om te douchen of de was te doen, maar in de zee “douchen” kan ook.
Pas ter plekke wel op voor de kangaroes. Ze waarschuwen er overal voor, maar geloof het ook: rijd NIET in het schemer of donker.
Heel veel plezier, het is een hele mooie ontspannen reis!
Helemaal mee eens, zoals je al had begrepen. Leuk om het van een iets recentere datum te horen want onze ervaring is al een paar jaar ouder. En als je een paar dagen Perth zou doen, vergeet dan Fremantle niet. Dagtrip over de Swan River is prachtig.
Ik ga even meeliften op je topic (als je dat goed vindt). Wij zijn ook van plan om in maart/april iets van 4 weken naar Australie te gaan. Na doorlezen van dit forum (al veel goede ervaring mee uit het verleden) en diverse reisboeken gaat onze voorkeur ook uit naar west Australie. We hebben het idee dat je aan de west kant beter kunt snorkelen / wandelen / kamperen / avontureren en minder toeristisch is dan de oost kant. Het blijft een beetje een mixed gevoel, maar kunnen niet alles doen.
Route idee is Perth naar het noorden via de kust tot Port Hedland - via binnenland naar het Zuiden richting Esperance - terug naar Perth. Deze route willen we ongeveer in 3,5 tot 4 weken doen. Ook even gedacht aan Darwin, maar dat is een extra ticket, 4 WD huren, etc. of maken we hier een foute keus om terug te rijden naar Perth via de binnenland route?
Wat ik heb gelezen kun je de camper parkeren op een parkeerplaats bij een bar / nationaal park / camping. Zijn er kampeerplekken zowat op het strand waar je mooi kunt snorkelen?
Qua budget heb ik het nog niet geheel helder. Vliegticket en camper kan ik redelijk inschatten. Is het verder benzine, wat kampeergeld, eten? Of betaal je overal entree, zijn excursies duur (nog tips?)?
@Mototoro
Met je keuze voor WA ben ik het helemaal eens. In onze ogen het mooiste stuk van Australië, als staat dan want er zijn elders in Australië natuurlijk ook prachtige regio’s. Maar de staat is ook erg groot en ik denk dat je je daar nog op verkijkt. Heb je als eens gekeken op Google Maps wat er is tussen Port Hedland en Esperance: een hele indrukwekkende hoeveelheid niets. Newman, grote mijnstad, Meekatharra, ook niet veel aan.
Ik denk dat je eens moet proberen een dagplanning te maken. Eerste en laatste dag niet mee rekenen qua rijden.
Dan punten invullen, Pinnacles, Geraldton, Kalbarri, Monkey Mia, Coral Bay (mooi snorkelen vanaf het strand), Cape Range National Park (nog mooier snorkelen vanaf het strand). Daar moet je een keuze maken. Verder naar het noorden of in enkele lange dagen rijden terug naar het zuid-westen.
Persoonlijk zou ik het zuid-westen bewaren voor een volgende keer (en die komt er meestal als je een keer in Australië bent geweest).
Doorrijden naar Darwin is een optie. Je schrijft ‘extra ticket’ maar hoe bedoel je dat? Een ticket Amsterdam - Perth - Darwin - Amsterdam is ook een optie. En een one way rental Perth - Darwin. Natuurlijk, dat kost extra. Maar dagen terugrijden kosten ook benzine en overnachtingen terwijl je onderweg weinig beleeft. Dat doorrijden naar Darwin het huren van een 4wd betekent is absoluut geen must. Goed, je kunt de Bungle Bungles niet zelf in en ook de Gibb River Road moet je letterlijk links laten liggen. Maar er is voor Darwin nog zo veel te zien en doen dat je toch keuzes moet maken.
Je kunt goed wild kamperen in WA (wij deden het meer dan 95% van de tijd, maar NIET naast een bar. Liever 15 kilometer bij een bar vandaan! Excursies zijn prijzig, kamperen op caravan parks is dat ook, als je niet uitkijkt. Maar nogmaals, als jet 's nachts zonder electra af kunt en niet elke dat wilt douchen, zijn er legio mogelijkheden om vrij te kamperen. Daarover later meer.
Cape Range (Ningaloo Reef) heeft beperkte kampeermogelijkheden en daar kun je het beste minstens een paar dagen tevoren reserveren.
Tot zo ver voor nu, heb niet alle gegevens verder bij de hand omdat ik vanuit Costa Rica reageer. Volgende week weer thuis. Puzzel nog maar even en wellicht melden zich intussen nog anderen.
Wij hebben ondertussen ook een vliegreis geboekt naar perth en vanaf darwin naar Amsterdam. Terugrijden leek ons zonde qua tijd en benzine. Ook geen 4wd. Dagplanning maakt het inplannen van dagen en dingen om te zien wel makkelijk, hierbij ook ruimte gelaten voor een dagje ergens blijven hangen. Verder het boek “camps” gekocht waar ontzettend veel campings instaan of plekken waar je kan overnachten.
Hallo José. Ja, het boek Camps Australia Wide is essentieel. Hier en daar te koop, onder andere bij www.reizenoppapier,nl. En bij TotallyCampers krijg je het erbij! Je hebt het er binnen een week zeker uit. Wellicht kunnen jij en Mototoro (ik hoop dat er nog een andere naam opduikt) de schema’s uitwisselen. En ik zie ze ook graag.