Begin december 2012 wil ik voor 5 weken naar de westkust van Australië vertrekken. daarna wil ik doorvliegen naar Nieuw Zeeland voor 7 weken. Ik ga alleen en daarom lijkt het me het makkelijkste/goedkoopst om Ausralië met een hop on op off bus te doen. Ik heb er alleen nogal wat vragen bij. Is december wel een goede periode? Is het veel duurder en drukker in die periode? Is het slim om te beginnen in Darwin? Is het stuk Darwin-Perth ook goed te doen met een hop on hop off bus? Welke maatschappij raden jullie aan? Het zijn nogal wat vragen maar ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op (sommige van) deze vragen.
Ik heb uiteindelijk een auto gehuurd voor Perth naar Exmouth en terug. Rond die tijd is Darwin overstroomd, dus dat was geen optie. En de greyhound stop alleen maar in de grotere plaatsen en niet bij de mooie NP.
Wat wel leuk is om te vermelden is dat ik een mogelijk reismaatje heb leren kennen via het forum reisgenootje gezocht op deze site. Super! Ik heb er zin in!
Helemaal goed, Els. Darwin is geen optie. Bereid je wel voor op warm tot heet weer. Exmouth in december is 40 plus. En wat grotere drukte in Coral Bay. Vergeet niet, al was het alleen voor de afkoeling, te gaan snorkelen in Cape Range National Park (bij Exmouth). Zie: http://www.exmouthwa.com.au/pages/snorkelling-the-ningaloo-reef/
Diverse plekken en gewoon vanaf het strand.
Andere trefwoorden zijn Hutt River Province, Pinnacles, New Norcia, Port Dennison-Dongara, Carnarvon Blowholes en nog veel meer.
Heb je ook overwogen om bijvoorbeeld drie weken ten noorden van Perth door te brengen en twee weken de zuidwesthoek te verkennen.
Daar is het in elk geval in dat jaargetijde het koelst en is heel erg de moeite waard. Maar in alle gevallen geldt dat je best tevoren kan boeken. Je zit natuurlijk precies in de vakantieperiode. Biij Bunbury komen de dolfijnen ook naar het strand, Fremantle is giga gezellig, Wave Rock indrukwekkend en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mocht je meer gedetailleerde informatie willen, stuur dan een privébericht. Of kijk op onze website naar reisverhalen 2001 nr. 11 tot 16 en 31 tot 34. Dan weet je heel veel van Western Australia.
In sept 2013 gaan we met zn tweeen voor kleine 4 weken naar OZ. We starten in Darwin, paar tours, heel miss nog naar Alice Springs, daarna vliegen we naar Perth voor een rondreis daar. We vliegen weer terug van Perth naar A’dam.
Zo te lezen ben jij dara al geweest. Kun je me tips meegeven voor de reis? We twijfelen tussen auto of camper… Voornamelijk omdat camper goedkoper lijkt dan auto en motel/hotel/B&B…
Ik hoor heel graag van je, en uiteraard van iedereen die in het westen is geweest!
proebeer om te beginnen een dagplanning te maken, Kleine vier weken zeg je, 25 dagen ofzo. Eerst een paar tours in Darwin, wellicht Alice Springs (vliegen, excursiebus, camper of huurauto). Dan Perth en omstreken. Naar het noorden, naar Kalgoorlie of naar het zuidwesten? Allemaal keuzes, veel te zien, forse afstanden. Vanwege die afstanden is een camper ook handiger omdat er meer camping spots dan motels/hotels zijn. Maar nogmaals, probeer heel voorzichtig een planning te maken. Als ik nu dingen ten zuiden van Perth ga noemen en jullie willen naar het noorden (beter qua weer) schiet het niet erg op. Je zit ook nog in het wildflowerseizoen, mooi meegenomen. En ‘in september’, betekent dat dat jullie vakantie in september ligt of in september begint en in oktober doorloopt.
Hier bijvoorbeeld het weer in Albany http://www.weatherzone.com.au/climate/station.jsp?lt=site&lc=9500
En hier in Monkey Mia: Shark Bay Airport - climate, averages and extreme weather records
En tot slot Kalgoorlie: Kalgoorlie-Boulder - climate, averages and extreme weather records
Geeft een goede indruk wat het scheelt, 400 kilometer ten zuiden, 800 kilometer ten noorden of 600 kilometer ten oosten van Perth.
Succes en laat maar weten als je een grove planning hebt.
Voor camper kan ik je aanraden zeker eens te kijken bij www.totallycampers.com, Nederlanders (dus in het Nederlands Skypen met ze) waarover ik tot nu toe van verschillende mensen alleen heel positieve berichten heb gehoord. Maar ik krijg geen provisie, dus vraag een paar meer offertes.
Wat leuk dat je direct reageert! Super bedankt voor de tips zover! Dagplanning zijn wij niet zo van, wel van een grove planning zodat we tijden het reizen ruimte hebben om ergens langer of korter te blijven. Daarom lijkt een camper ook handiger… De grove planning wat we willen zien hebben we al:
Darwin
Kakadu National Park
Katherine
Kununurra
Shell beach
Karijini National Park
Coral Bay
Monkey Mia
Kalbarri National Park
Perth
De laatste 4 dagen uitrusten op een strand
We landen dus op Darwin (30 aug) en vertrekken vanaf Perth (24 sept). We denken een dag of 3 (max 5) in en rondom Darwin te reizen. Daarna miss dag of 2 naar alice springs, maar alleen als dat echt de moeite waard is en niet te gek duur is/wordt. Dan vliegen we van Darwin of alice springs naar Perth. Daar willen we een rondje tussen Perth en max port hedland rijden (dus onze planing is nu om richting t noorden van Perth te reizen). Hierboven een aantal dingen die we graag willen zien, maar we horen graag van mensen die er zijn geweest wat de moeite waard is en wat we zeker niet moeten missen. In boekjes staan vaak alleen de ‘toeristische toppers’. Wij zien graag mooie dingen
ik zou toch nog eens even nadenken en (heel voorzichtig) een dagplanning maken. Want: Darwin - Jabiru (Kakadu) - Katherine is 600 kilometer. Kakadu (Ubir, Jim Jim Falls/Twin Falls, Yellow Waters, Nourlangie) is zeker twee dagen waard. Katherine kan in 1 dag, als je er vroeg bent.
Katherine - Kununurra is circa 550 kilometer en Kununurra - Darwin een kleine 850.
Waarom wil je naar Kununurra? Het is een mooi uitgangspunt voor een vlucht over Lake Argyle en de Bungle Bungles. Maar vanaf Katherine in feite 550 kilometer ‘niks’ om het maar oneerbieding te zeggen, die je ook weer terug rijdt. Even voor de verduidelijking, het grote niks is heel indrukwekkend.
Persoonlijk zou ik van Katherine liever terugrijden via Litchfield NP, heel erg de moeite waard, wie een keer in Kakadu geweest is gaat meestal niet meer terug maar meerdere bezoeken aan Litchfield blijft aantrekkelijk. Onder Australiërs heet Kakadu niet voor niets Kakadon’t.
Dus even tot nu toe: Eerste dag, camper ophalen, inkopen doen en evt naar Kakadu rijden. Daar 2 dagen, dan door naar Katherine, evt op de tweede dag in Kakadu maar dan moet je iets moois laten schieten. Dag Katherine, dag rijden naar Kununurra, dag iets doen in en om Kununurra, en lange dag terug rijden.
Tussen Perth en Coral Bay heb je een aantal goede dingen genoteerd al valt Monkey Mia voor veel mensen wat tegen. Is super georganiseerd, in een lange rij opstellen op het strand, enkele uitverkorenen mogen een visje geven. Volgens mij ben je de Pinnacles nog vergeten. En van die vier dagen op het strand aan het eind kun je ook makkeoijk wat afsnoepen en een dagje langer in Coral Bay blijven, snorkelen vanaf het strand.
En echt, zoek via Google Maps de kilometers eens uit en bdedenk dat je in de schemering en het donker eigenlijk niet op de weg moet zijn. En een grove planning, ik blijf het zeggen, is echt belangrijk anders ben zo een paar dagen kwijt.
Nog even heel wat anders. Je uitstapje van Darwin naar Alice Springs is waarschijnlijk een dure liefhebberij. Heb je er ooit overgedacht om dat (deze keer) te vergeten en als je toch al naar Kununurra wilt, niet het hele stuk naar Darwin terug te rijden maar door te rijden naar Perth. Je hebt dan ook de vlucht van Darwin naar Pert niet. 't Is maar een idee en gewoon een kwestie van dagen en kosten op een rij zetten.
Darwin - Uluru vv is nu nog beschikbaar voor 850 dollar per persoon (5 sept heen, 7 sept terug) Op 8 september zou je door kunnen voor 280 dollar pp van Darwin naar Perth maar alleen als je bij wijze van spreken vandaag nog zou boeken, de prijzen gaan omhoog naarmate de vliegdatum dichterbij komt. Kijk maar eens bij Qantas. Van Uluru naar Perth vliegen kan natuurlijk ook, op 7 september, kost circa 500 doller en je bent een uur of 11 onderweg via Adelaide of Melbourne. Dan ben je voor een enkeltje Darwin - Uluru circa 450 dollar kwijt dus per saldo wordt het wel goedkoper. Bij de tickets komen nog wel kosten voor bagage bij want bij de goekope tickets mag je weinig bagage meenemen.
Afijn, puzzle en google nog maar even.
Als ik je een tip mag geven: ten zuiden van Perth, langs de kust naar Albany, is het ook prachtig. Wij zijn daar begin April geweest en hebben toen ongeveer 2000km gereden voordat we weer terug in Perth waren. Veel bossen, veel nationale parken en ook genoeg stranden
Daarna zijn we weer door Perth naar het Noorden gereden helemaal naar Darwin, maar ik vond het daar allemaal vrij dor, vooral zo rond Carnarvon en Exmouth. Dat is wel indrukwekkend om te zien, maar het verveelt ook snel.
Mocht je toch ten Noorden van Perth gaan, sla dan Monkey Mia, Denham en Shark Bay dan zeker niet over. Er ligt ook iets ten Noorden van de afslag naar Denham, langs de snelweg, een prachtige rest area op een berg.
weet je wat het verschil is tussen april en september in West-Australië is? April is herfst, na de droogste maanden van het jaar dus alles is dor, september is voorjaar, na de natste maanden en middenin het wilddflower season. We hebben in West-Australië in diverse seizoenen rondgereden en de verschillen zijn enorm. En natuurlijk is het zuid-westen absoluut prachtig, maar als je in drieenhalve week ook de omgeving van Darwin wilt doen en dan helemaal afzakken naar Perth, wordt het enorm jakkeren om ook het zuidwesten nog te gaan doen. Maar je hebt gelijk, het is er prachtig, ons favoriete deel van Australië.
Wil je zien wat het wildflower season inhoudt, kijk dan op onze website is naar Reisverslagen 2001 en dan verslag 31 en 32. Of kijk hier: http://www.westernaustralia.com/en/Things_to_See_and_Do/Forest_and_Flowers/WAWildflowers/Pages/WAWildflowers.aspx of hier: http://www.australiasgoldenoutback.com/things-to-do-australian-outback/Nature_and_wildlife/Outback_wildflowers
Zo ziet WA er tussen juni/juli en oktober/november dus uit.
Een goede tip van je om de weg eens wat concreter uit te stippelen incl km. Tot nu toe is de ‘planning’:
Max 5 dagen Darwin. Omdat ik de vorige keer naar OZ ook erg moest wennen aan t tijdverschil, willen we het hier wat rustig aan doen. We huren hier geen auto/camper maar gaan met (waarschijnlijk 2) tours mee.
We vliegen van Darwin naar Perth. Daar halen we een camper op die we nu aan t regelen zijn vanuit NL.
We rijden in 2 dagen van Perth naar Collier Range NP.
Van Collier Range NP rijden we in een dag naar Karijini NP
Die tours is in jullie geval (toch beperkte tijd en jetlag) een goed idee. Die mensen rijden je langs de hoogtepunten, rijden vaak wat langer door dan de gemiddelde toerist en op de terugweg kun je rustig wegdommelen. Óver één punt van je programma verbaas ik me wel. Dat is Collier Range National Park. Heb je een bepaalde bedoeling om daar heen te gaan? Het is namelijk een niet ontwikkeld park, er zijn geen uitgezette wandelingen, er zijn geen (gravel)wegen, alleen hele ruige tracks waar je met een camper niet op mag en niet door komt. Kijk eens hier: http://www.dec.wa.gov.au/, de website van het Department of Environment and Conservation, de organisatie die alle parken beheert. Ga op de homepage naar Parks and Recreation, ga op die pagina onderaan naar ‘Visit Park finder now’, tik daar Collier Range in en zie: verder geen info. Maar je komt er toch langs dus je kunt je ter plekke even op de hoogte stellen.
Dit is wat twee Australische kennissen er over mailden:
*Hi Willem,
The Collier Range in the Pilbara? It is undeveloped. Although there may be some rough tracks I have not seen any access to it. I don’t know what its conservation values are.*
It would be pretty rough country there, Willem. We know station owners whose property borders the park. 4WD vehicles are all they use around the station. They have a horrendous time with feral animals from the park, particularly dingoes attacking their calves, camels fouling their cattle water sources. DEC who run the park doesn’t help at all.
Onderweg vanaf Perth is New Norcia het bekijken nog wel even waard. Google dat maar even, dan zie je het wel. Uurtje daar is wel genoeg.