Route West Australie

Hallo allemaal,

In november ga ik samen met mijn vriend voor 5 maanden naar Australie.
We gaan dit doen met een 2WD camper.
Nu hebben wij de route al bepaald voor de westkust.
Kunnen jullie hier eens naar kijken / commentaar op geven / tips geven?

Alvast bedankt!

**Bestemming**
     **Verblijfs**

duur

**Darwin**
     **3**

**Darwin - Kakadu NP / jabiru**
     **1**

**Kakadu NP / jabiru - Katherine Gorge**
     **3**

**Katherine Gorge – Kununurra**
     **3**

(Bungle bungle)
                  **Kununurra**  **- Fitzroy  crossing**
     **3**

**Fitzroy crossing  - Windjana   Gorge**
     **1**

**Windjana Gorge - Broome / Cable beach**
     **2**

Derby prison tree
                  **Broome / Cable beach  - Port Hedland**
     **5**

**Port Hedland  - Karijini   NP/Tom Price**
     **1**

**Karijini NP/Tom Price  - Coral Bay**
     **3**

Onderweg overnachten omdat het   ver rijden is.
     **1**

**Coral bay - Carnarvon**
     **5**

Blowholes
                  **Carnarvon - Kalbarri**
     **1**

**Kalbarri - Geraldton**
     **3**

Hutt Lagoon (pink lake)

Hutt River paspoortstempel halen
**Geraldton - Cervantes **
2

(pinnacles) 1 nacht blijven
                  **Cervantes – Pemberton**
     **1**

**Pemberton - Esperance**
     **3**

**Esperance - Perth**
     **3**

**Perth**
  •     Rottnest Island (dagtrip)

•     Fremantle
    **8**

**Ayers Rock (yulara)**

3 Dagen de stad Darwin is wel voldoende, Als je vanuit NL daar aankomt kun je bijkomen van de vlucht en aclimatiseren. Ik neem aan dat je een WHV hebt dus plan ook tijd in om je visum op te halen medicare enz. enz. te regelen.

Voor Kakadu NP mag je minimaal 2 dagen rekenen, 3 is beter. Kakadu is groot en er is veel te zien. Hou er rekenening mee dat je met een 2WD niet overal kunt komen. De meest belangrijke plekken natuurlijk wel. Ik zou Litchfield NP ook overwegen en adealaide river voor een jumping crocc tour, als is dat wel weer terug op de route en kost dat snel weer een extra dag.

In Katherine en de Katherine Gorge heb je genoeg aan 1 dag daarna weer door richting Kununurra met onderweg Keep river national park.

Met een 2wd kun je niet zelf naar de Bungle Bungle, je zult dus een rondvlucht moeten doen of een meerdaagse tour vanuit bijv. Kununurra of een andere plaats in de omgeving. Zelf ben ik niet bij de bungle bungle geweest maar wel in keep river waar je vergelijkbare rotsformaties hebt en waar je wel met de auto kunt komen.

Windjana Gorge ben ik zelf niet geweest maar ik meen mij iets te herineren dat je daar een 4WD voor nodig hebt, maar weet ik niet zeker.

Derby prison tree, niet te veel van verwachten, het is een grote boom. meer niet.

Broome is een leuk dorpje maar ook erg touristisch, misschien om even bij te komen voor een paar dagen.

Karijini NP voor minimaal 2 dagen, geweldig en mijn hoogtepunt van WA

Exmouth en Cape Range niet vergeten

Rottnets island kun je makkelijk zelf heen met met een veerboot, auto mogen er niet komen en daar fietsen huren.

Maar als je 5 maanden in Australie blijft hoop ik dat je toch nog wat meer doet dan alleen de westkust.

je kunt niet van Perth “binnendoor” naar Yulara. Als je van Perth naar Yulara wilt moet je dus via kalgoorlie langs de zuidkust tot port Augusta en dan omhoog via coober pedy. Dat is ruim 3600km. inclusief stopt toch zeker een week rijden

Bedankt voor je reactie!

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Sorry daarvoor :slight_smile:
In 5 maanden tijd willen we zowel de westkust, het red center, de oostkust en nieuw zeeland gaan bezoeken. Vanuit Perth vliegen we naar Yulara toe. Vanuit Yulara vliegen we naar Melbourne, en dan rijden we met de camper naar Cairns. Vanuit daar vliegen naar Nieuw Zeeland, daar willen we 3 weken blijven en dan terug naar NL.

De Bungle Bungle gaan we inderdaad een rondvlucht doen, dus niet met een camper.

Is Exmouth / Cape Range de moeite waard??
Wij hadden zelf in de planning om vanaf Coral Bay Ningaloo Reef te bezoeken.

Groetjes, Denise

Hoi,

waarschijnlijk komen we elkaar dan nog wel tegen, zie als bijlage mijn route. Ik weet nog niet hoe ik in West-Australie ga reizen, maar wil eigenlijk in 4/5 weken van Darwin naar Perth, dan binnenlandse vlucht naar Alice Springs en door naar Adelaide (circa 2 weken). Dan van Adelaide naar Sydney (circa 3 weken), vervolgens 4 weken naar Nieuw-Zeeland, dan weer terug naar Australie om in een week of 5 naar Cairns te reizen.

Ik ga ook maximaal 5 maanden en heb het geluk niet te hoeven werken tijdens deze trip:vak02:

Gr. Anita

Cervantes - Pemberton is een lang stuk, ik denk dat zonder stop toch zeker 8 uur rijden is. Misschien een omwegje maken langs Bunburry, Margaret River en/of Augusta en er dan in totaal iets meer tijd voor nemen? Als je toch in Pemberton bent kan je ook een kijkje gaan nemen in Walpole, valley of the giants en van daar door naar Denmark, Albany, Esperance.

In de Zuidwesthoek is het aangenaam vertoeven.
Vergeet ook Wave rock bij Hyden niet.

Er is een optie om van Perth naar Alice Springs te reizen met Westernxposure.
http://www.outback-xplorer.com/6-Days-Perth-To-Alice.php
Zelf heb ik dit in 2005 gedaan en het was een highlight van een 5weekse reis!

Hoi lennart!
Hoe heb je die andere 4 weken gereisd???
Gr. Anita

Hoi
Windjana kun je het beste doen met een 4WD. Met een 2WD huurauto mag je daar niet komen. Met een 2WD Camper al helemaal niet. Maar als je op die weg zit moet je ook even door de Tunnel van Tunnel Creek NP lopen. Wel een goede zaklamp meenemen.
Vanuit Kununura kun je ook even naar El Questro (4WD), heb je gelijk een stukje van Gibb River Road gezien. Richting Windjana is een zelfde soort weg.
Bungle Bungle is 4 WD only. Eventueel kun je vanuit Kununura of Broome een 4WD met camping uitrusting huren. Bij Windjana Gorge is een camping, echter met alleen een paar nette douches met zonnewarmte water en op enkele plaatsen een water aansluiting. Wij hadden daar snel contact met andere gasten en hebben een leuke avond gehad bij kampvuur met een stubby.
In Broome niet vergeten naar de Zoo van Malcolm Douglas te gaan.
´s Middags is het voedertijd en een gids maakt dan gelijk een rondje met allerlei leuke info, je kunt ook slangen aaien of met een baby croc. op de foto. Saltys van 6 mtr zitten op handafstand van de afrastering. Geweldig

Rottnest Isand moet je geen tour boeken. Met de trein naar Fremantle, boot naar RI en fiets huren. Vroeg vertrekken laat terug wordt gegarandeerd een leuke dag. Quoka´s zijn schattige beestjes.
Groetjes
Wim

1 like

Hi again!
Een dag of 10 voor het verblijf rond Darwin/Katherine is een goed plan. 2 dagen voor Kakadu. Je kan onderweg ook nog naar Fogg Dam en Windows on the Wetlands. En de Croc tour natuurlijk op Adelaide River.
Rond Darwin zijn ook nog plaatsen als Litchfield NP, Berry Springs en Territory Wildlife Park. Je zal je niet vervelen.
Bij Katherine is de Gorge. Halve of een hele dag. Edith Falls is de moeite waard. Je kan kamperen bij Springvale Homestead. Vanaf hier vertrekken ook de croc night cruises. Je gaat Bar BQen langs de rivier. Ook aardig.
Ten zuiden van Katherine is Mataranka met de hot springs en de flying foxes die uitvliegen in de schermering. Neemt wel extra tijd.
Mooie rit tussen Katherine en Kununurra met het Gregory NP. Je zal Boab Trees zien en termite mounds. Wacht niet te lang met het maken van foto’s anders ben te te laat.
In Kununurra de vlucht naar Bungle Bungle en een bezoek aan het NP net ten noorden van K.
Halls Cap vonden we somber. We hebben daar nog de Wall of China gezien maar je moet door hekken en over een dirtroad. Zou het niet doen met een CV. Is ook niets bizonders naar mijn mening.
In Fitzroy xing zaten we in een hotel op palen. Het waarom werd snel duidelijk. Na hevige regen stond de auto tot halverwege de velgen in het water. Flooding kan in deze tijd van het jaar. Het kan zo hard regenen dat je moet stoppen om nog maar niet te spreken van een Tropical storm. Die hadden we in Cable Beach. Spectaculair maar we waren blij dat we binnen zaten.
De zijtrip naar Derby en de prison tree vonden we teleurstellend. Zo bizonder is hij niet.
We hebben een week in Cable Beach gezeten. We zijn gek op Broome maar zijn dan ook standmensen. Ga in ieder geval naar het Cable Beach cafe voor sunset. Het rijden op een kameel is niet onze hobby maar dat is ook iets dat je kan doen. Houd er rekening mee dat er stingers in de oceaan bij de kust zitten. Dan kan je niet zwemmen. Houd de waarschuwingen in de gaten. Niet zeker is dat ze er al zijn. Altijd local advice dus.
Op weg naar Port Hedland vul je tank. Geen pompen tussen Roebuck Plains Rdhous en Sandfire Rdhouse en dat is zo’n 300 kms. Port Hedland is rood en nog meer rood. Enorme zeeschepen vertrekken van de haven vol met ijzererts. De mijnindustrie is hier groot. Ook kilometers lange treinen.
Karijini is prachtig. 2 nachten zullen al kort zijn.
Karijini naar Exmouth/Coral Bay is erg lang. 8 uur met de auto en stevig doorrijden dus met een CV zou ik idd ergens stoppen.
Dan Exmouth. Om naar Cape Range en Yardie Creek te gaan is het nog een heel eind rijden. Je vindt wel eenvoudige camings bij in Cape Range en je mag Turquoise Beach niet overslaan.
Coral Bay is in onze top tien. We logeerden een week in Ningaloo Reef resort. Naast het resort zijn een paar campings. Probeer zo dicht mogelijk bij het strand te staan aan de overkant van de (doodlopende) weg. Happy hour in het resort! Coral Bay is een paradijs om te snorkelen.
Carnarvon maar eerst naar de blowholes. Leuk dat je de blowholes gaat bezoeken. Wel stevige schoenen aantrekken, de rotsjes zijn messcherp en je moet heen en terug.
Carnarvon mist een paar kansen. Beetje sfeerloos met een mooie Esplanada. Blue Swimmers zijn een delicatesse. Je kan ze kopen in de haven. Yummy! Maar ik zou beslist niet te lang in Carnarvon blijven.
Van Carnarvon zal je toch wel naar Shark Bay willen gaan. Hamelin Pools, Shell beach, Denham. Allemaal mooi. Monkey Mia…Een toerist trap imo maar je bent er zo vanaf Denham.
Ik kom later terug…
Yeehaw

1 like

Gaan we weer.
We waren in Monkey Mia.
Daarna naar Kalbarri. Kalbarri vinden we prachtig. Zou hier langer blijven dan in Carnarvon. Richting K. vanaf de coastal rd kom je al in Kalbarri NP. Hier is een afslag over een verharde nieuwe weg het park in. Je kan naar de parkeerplaatsen rijden en een wandeling maken (zal niet meevallen inde hitte…). Zelfregistratie. Daarna verder naar K waar ook een ingang naar het NP is maar die is niet verhard. Beste is om een tour vanuit K te maken. Vergeet niet te gaan eten bij Finlay Fish BBQ Een leuke ervaring. Wacht tot je nummer is omgeroepen en Finlay weet alles van Den Bosch. Is ie ooit geweest. Verder let op de Galah in het parkje langs de kust. Die komen tussen 7-9 pm en zoeken een plaatsje in de bomen. Dat gaat met veel kabaal en soms vliegt te hele groep naar het gras en weer terug. Een leuke ervaring ook. Er is ook nog een aardig Papagaaien centrum en een prachtige kust vlak ten zuiden van Kalbarri.
Hutt River. Ik hoop dat Leonard nog leeft. Hij zag er al breekbaar uit toen wij er waren, maar hij nam alle tijd voor ons. Shirley hebben we niet gezien. De weg er naar toe is onverhard maar in prima conditie (als het niet geregend heeft.). Naar Northampton is ook gedeelte onverhard. Leuke eettent/cafe in Nothampton maar ik ben de naam vergeten. Geraldton heeft zijn nautisch museum. Omdat het veel over Nederland gaat zou ik dit museum zeker bezoeken. Langs de weg naar Greenough zie je die typische bomen geheel kromgebogen en in Greenough is een (outdoor) museum waar je kan zien hoe het vroeger allemaal was. Na Dongara zou ik de route langs de kust nemen via Leeman naar Jurien, een plaats die in ontwikkeling is met moderne aspekten. Er zijn hier ook NP’s. In Jurien is bij het strand een tentje waar ze homemed pies verkopen.
Een bezoek aan de Pinnacles is het best laat in de middag of 's morgens vroeg, dus je doet er goed aan hier te overnachten.
Cervantes naar Pemberton is geen dagtocht met een RV. Gelukkig is de nieuwe brug tussen Cervantes en Lancelin geopend dus je bespaart tijd. Nu komt ook dat stukje snelweg tot zijn recht richting Perth. Het was een weg van nowhere to nowhere.
Door Perth rijden neemt tijd maar gelukkig is nu ook het zuidelijk stuk autoweg geopend. Ik zou wel even nadenken om Cervantes-Pemberton in een dag te rijden. Misschien overnachten in Maggies River en dan de volgende dag eerst naar Cape Leeuwin. De ongeving van Margaret River is fraai met veel wineries.
Ik zou ook een hele dag nemen tussen Pemberton en Albany. Albany is de moeite waard. De Tree Top Walk mag je niet missen en als je heel dapper bent kan je ook nog Gloucester Tree klimmen. Voor geen goud zouden we dat zelf doen…
Albany naar Esperance is een hele dag rijden. Esperance met zijn fantastische Ocean Road (slecht aangegeven) en een dagtripje naar Cape Le Grand met kangaroos op het strand. Je kan ook nog naar een eiland waarvan ik de naam even kwijt ben (heb geen documentatie hier…)
De kortste weg terug is via Hyden (Wave Rock). Neemt 2 dagen. Wave Rock vinden we erg aardig maar veel Australiers zien er niets in. Ten onrechte imo. Fly nets zullen wel van pas komen in deze tijd van het jaar. Van Hyden naar Perth kom je nog langs een hondenkerkhof en door York. York is een alleraardigst stadje om even te bekijken en wellicht te overnachten.
Je begrijpt dat dit maar een korte samenvatting is van wat er te zien en te doen is maar misschien helpt het vast. Ik zou wat meer tijd uittrekken voor het SW gedeelte en wat korter in Perth willen zitten. Een dag of 4 is voldoende voor Perth, Fremantle, Rottnest Island etc alhoewel we er vele weken hebben doorgebracht maar we hebben vrienden daar en houden er van af en toe een rondje te golfen en dan houd je het wel uit. Cottesloe vind ik meer voor het jonge volkje (cafe’s) maar zelf waarderen we Scarborough Beach meer.
Happy planning.
Yeehaw

1 like

Hey allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties! We hebben weer een hoop extra informatie om mee aan de slag te gaan :slight_smile:

Groetjes, Denise.