Route 7 weken 1e x Australië

Door alle verhalen over Australie raken wij ook erg nieuwsgierig naar dit land…
Volgend jaar hopen we 4 maanden (va aug-sep) weg te kunnen en willen we naar Australië en NZ gaan. We denken aan ca 5-6 weken NZ en dus ca 7 weken Australië.

Na het nodige speurwerk hebben we twee opties bedacht voor de weken in Australië:

  1. Darwin - Perth met een 4x4 in ca 5 weken + 2 weken perth-esperance-perth

  2. Darwin-uluru (3 weken) en dan vliegen naar perth - broome - perth - esperance - perth doen in 4 weken.

Wat zouden jullie ons aanraden? We zijn zeker ervaren reizigers maar hebben nog nooit ge4wd. Maakt dit veel uit? Qua budget is het ok om 4x4 te huren maar we willen het wel een beetje in de gaten houden. Is het ook nodig om van darwin naar uluru 4x4 te huren?

Wij zijn reizigers die met name van natuur en rust houden, graag kamperen en steden wel willen zien maar niet al te lang. Iemand een indicatie wat ong een maand pp zou kosten als je op deze manier reist?

Alvast bedankt!

Via Wereldwijzer app

Hallo Marije,

eerst maar even het mysterie van de verdwenen maand. Zes weken NZ en zeven weken Australië is samen 13 weken en dus drie maanden. Je zegt dat jullie 4 maanden weg gaan, vandaar.
Dan, ga je eerst naar NZ en dan naar Australië of andersom. Eerst Australië is qua weer in elk geval beter. Augustus is de ideale tijd om in Darwin te starten en langs de westkust de wildflowers te zien. En terwijl je naar het zuiden rijdt warmt het ook daar op, zodat je in de zuid-westhoek (Perth-Esperance) niet meer met het frisse winterweer te maken hebt.
Dan de 4wd. Heb je het idee dat je die nodig hebt, heb je 4wd ervaring en wat voor 4wd zou je willen huren. Eentje met diff locks en compressor? Ga je camperen of kamperen, als je voelt wat ik bedoel. In de camper slapen of tent mee? Op de hele route tussen Darwin en Perth zijn een paar plekken waar je een 4wd nodig hebt. Stukken van de Gibb River Road en de Bungle Bungles. Bungle Bungles wordt afgeraden voor niet-ervaren 4wd rijders, die kunnen beter een excursie boeken.

Verder kun je alle rust en ruimte ervaren met een 2wd, wat in de kosten flink scheelt. Zo heb je voor Kakadu, Litchfield en Katherine Gorge NP geen 4wd nodig, net als voor Karijini NP, Coral Bay (snorkelen) en Cape Range (meer snorkelen en prachtige gorges).
Verder kun je mooie wildflower routes rijden via kleine wegen maar in 2wd.
Gezien de tijd die jullie hebben is het een kwestie van genieten van de highlights en daar tussendoor kilometers maken.
Kun je van optie 2 aangeven wat je denkt te rijden en te vliegen? En Perth - Broome - Perth zou een retourtje van 4600 kilometer zijn.
Ik zou het dan houden op Perth - Exmouth en via Karijini en de inland route terug om tijd te winnen voor de zuidwest hoek.
Voor Darwin - Uluru heb je in elk geval geen 4wd nodig.
Je moet eigenlijk beginnen met een grove dagplanning te maken en via Google Maps de afstanden erbij te zoeken. Wellicht wordt dan al meer duidelijk.
Succes en plezier bij het plannen. En blijf vragen. En op onze website staat in totaal circa 11 maanden WA en in de rubriek En Verder, Flora, een heleboel wildflowers. Niet uit de botanische tuin, gewoon in het wild geschoten.

1 like

Dank je wel voor het uitgebreide antwoord. En sorry voor de onduidelijkheid.
We hebben max. 16 weken waarvan we ca. 1 week rekenen voor heen, terugreis en binnenlandse vluchten. Dan hou je inderdaad ong 15 weken over. We zouden dus eventueel langer kunnen wegblijven.

We voelen zelf het meeste voor Darwin-Perth met 4x4. Bedankt voor de links die je stuurde. Heel bruikbare info! De GRR lijkt dus goed te doen, Bungle Bungles wellicht georganiseerd. We hebben dus echt 0 ervaring met 4x4 rijden, maar we zouden in NL wel al een cursus kunnen doen?

Voor optie 2: darwin - uluru rijden en dan vliegen van uluru naar Perth. En daar dan inderdaad best mogelijke rondje doen. De optie tot Exmouth is qua kilometers inderdaad beter. Aan de andere kant vinden we het dan wel jammer de Kimberley’s niet te zien. Dit lijkt ons juist heel mooi.

Camperen of kamperen: ik snap je, maar het maakt ons niet veel uit. Elke avond je tentje opzetten is misschien niet fijn, maar als het in de kosten scheelt?

Hoeveel tijd zouden jullie aanraden voor darwin-perth incl GRR? En dan voor rondje in Zuid-west hoek? De 7 weken waar ik het eerder over had zijn dus excl. reisdagen ed.

Bedankt voor de hulp! Schema gaan we maken eer we een beetje op weg zijn met de ideeën / reistijd.

Via Wereldwijzer app

Hallo Marije,

zo is het duidelijker. En ook ik zou kiezen voor Darwin - Perth en de Zuidwesthoek. En misschien op termijn een keer Melbourne - Adelaide - Port Augusta - Eyre Peninsula - Flinders Ranges - Alice Springs - Uluru - Cairns?
En als je echt iets van plan bent met de 4wd zou ik een cursus, al is het maar een dag, volgen. Dat heb ik voor onze laatste reis ook gedaan want ook ik had 0,0 ervaring. En we gingen nogal met een beest op pad, zoals je in Reisverslagen 2010 op de website kunt zien.
Wat betreft de GRR en de Bungle Bungles zou je het best vanuit Kununurra de Bungle Bungles kunnen doen (zelf of georganiseerd) want de GRR komt wel erg ver naar het westen weer op de doorgaande weg. Kununurra - Bungle Bungles is 275 kilometer, Derby - Bungle Bungles circa 675.
Tja, en als je er in de buurt bent mag je de Kimberleys niet missen.

Qua tijd, tja, incl. Bungle Bungles en GRR is 5 weken niets te veel. En dan 3 tot 4 in de Zuidwesthoek.

Wat betreft kaartmateriaal moet je zo snel mogelijk Camps Australia Wide op de kop tikken. Daarin staan een paar duizend budget of gratis kampeerplekken en de Hema kaart zit er in. Die laatste is een absolute must, vooral als je gaat 4wd-en. Hij geeft voor 99,9% accuraat aan wat verhard en onverhard is en maakt daarin ook nog onderscheid of het gaat om wegen/paden of tracks. Van die laatste kun je het beste weg blijven omdat je dan ‘recovery’ spullen bij je moet hebben. Lier, hele hoge krik etc. Maar daar kom je tijdens je evt. cursus wel achter.

Camps Australia Wide is te koop bij reizenoppapier, Bol.com, de Zwerver en er is inmiddels een app verkrijgbaar.
Heel af en toe staat er een op Marktplaats of E-bay, maar dan moet je snel zijn want ze zijn zo weg.

Heb je trouwens bewust de mogelijkheid om privé berichten te sturen niet geopend? Ik heb verschillende routebeschrijvingen in Word en Excell waar je een leidraad aan hebt. Maar dan zouden we via een privébericht een mailadres moeten uitwisselen. Dat hier op het openbare gedeelte van het forum doen is niet handig ivm spam.

Ik plak hier alvast een bestandje in. Dat is weliswaar Perth - Exmouth, maar dat moet je dan maar achterstevoren lezen:

Hierbij een bestandje dat ik al eerder maakte. Het gaat in dit geval over het stuk van Perth naar Exmouth, het vervolg stuur ik je nog maar daar vormen de Bungle Bungles, Gibb River Road, Kimberleys, Kununurra (Lake Argyle), Katherine Gorge, Kakadu (of Litchfield) de ‘must see’s’.

In twee maanden is Perth – Darwin overigens goed te doen.

Als je kans ziet, is trouwens een bezoek aan Fremantle heel erg de moeite waard, eigenlijk een must als je er zo dicht in de buurt bent. Dat is zo ongeveer de gezelligste plaats van Australië en zeker de gezelligste van West-Australië.

Wat betreft je route vanaf Perth naar het noorden, sinds een paar jaar is de Indian Ocean Drive helemaal klaar die dichter langs de kust gaat dan de Brand Highway (Highway 1). Indian Ocean Drive - Wikipedia Je verlaat Perth via highway 2 naar Joondalup. Daar dan even rechts naar de 60. Dan via de Pinnacles en Jurien Bay naar Dongara/Port Denison.
Dat is een vissersplaatsje, leuk voor een wandeling rond de baai en haven.

Hier een lijst van dingen die er te doen zijn: Things to do in Dongara & Port Denison, Coral Coast WA.
Zie ‘meet a dingo’, de historische gebouwen in Greenough en, daar is’ie weer, Ellendale Pool.

Ik realiseer me dat veel zal afhangen van wanneer je ergens bent en of je voor- of achter ligt op je schema dus trek je van mijn tips niet te veel aan, gebruik ze als het zo uitkomt.

Tien kilometer ten noorden van Dongara is een prima plek voor een overnachting ‘in het wild’, 7 mile beach. Staat wel in Camps. Google laat de 7 Mile Road goed zien.

Dan Geraldton. De plaats waarover ik op de website schreef: ‘En alles heet er Batavia’. Heel interessant Western Australian museum over de tijd van de eerste ontdekkingsreizigers. Reisverslag 13, als je er nog tijd voor en zin in hebt. De zieke ‘Lappie’ die in dat verhaal genoemd wordt is overigens de laptop.

Na Geraldton evt. Horrocks Beach. In Horrocks Beach vragen hoe de White Cliffs Road is, via die weg zou je naar het noorden kunnen en weer op de Port Gregory Road (Northampton-Kalbarri) terecht komen.

Daarna komt Kalbarri. Daar is behalve het nationaal park ook Rainbow Jungle, Pengeluaran HK: Togel Hongkong, Keluaran HK, Data HK, Live Draw HK , om alle papegaaien te zien die je in het wild niet tegenkomt.
Verder uiteraard het nationale park met mooie wandelingen.

Als je Kalbarri uitrijdt via de Kalbarri – Ajana Road en linksaf gaat richting Shark Bay is er al vrij snel de Murchison River Rest Area. Enorme rest-area rechts van de weg aan twee kanten van de rivier waar je vrij zou kunnen overnachten. Links van de weg, voor de rivier, kun je ook overnachten op het terrein van de voormalige Galena Mine. Er is ook een mooi swimming hole. Toen wij er waren hing er een touw om er in en er uit te komen dus het is niet bepaald vanaf een strandje er in lopen :wink:

Jullie komen dan ook in het gebied van verslag 12. Let even op het stukje over de parelkwekerij bij de dolfijnen van Monkey Mia. En de foto’s van Yardie Creek, Shell Beach, de stromatolites en de blowholes.

Na Shark Bay, terug op de Highway 1 komt Port Gladstone, net na een leuke lookout (uitkijkpunt), ook zo’n prima budget overnachtingsplek. Er staan er vast meer in Camps, maar met deze en Murchison River hebben we ervaring.
In Gladstone komt de ranger de bijdrage ophalen maar toen wij er een paar dagen waren hebben we geen ranger gezien :wink:

Vervolgens Carnarvon. We hebben er weinig herinneringen aan. Er zijn enorme bananenplantages.

Daarna, voor Cape Range, komen de Blowholes en Quobba Station. Quobba Station is een flink stuk noord vanaf de Blowholes en je moet het ook weer terug want ten noorden van Quobba Station is geen doorgang naar Shark Bay.

En dan Coral Bay, net als Cape Range National Park ideaal voor snorkelen vanaf het strand.
Wij waren een paar keer in Coral Bay maar hebben er nooit overnacht, althans niet in de plaats (te vol op het caravan park). Als je op Google maps vanaf Coral Bay weer naar de Minilya – Exmouth Road gaat en je steekt die over, zie je in de satelliet instelling op Google Maps al op korte afstand een plek aan de rechter kant van de weg. Daar hebben wij een paar keer overnacht. Je kunt als je daarna Coral Bay in wilt rijden, eerst even kijken of het nog wat is voor een nacht. Het is al even geleden dat wij er waren. Kom je aan het eind van de middag aan, dan kun je daar overnachten en heb je de volgende dag rustig de tijd om in Coral Bay iets te zoeken. Wellicht een plek innemen van iemand die net is vertrokken. In de loop van de dag loopt het dan mogelijk weer vol. Wellicht kunnen onze vrienden in Mandurah er meer over vertellen.

In Coral Bay kun je dan vragen of en hoe het mogelijk is om vanaf de Minilya – Exmouth Road naar Yardie Creek te rijden. Het lijkt mij een prachtige ervaring maar neem geen al te grote risico’s. Op Google lijkt vanaf Quobba Station ook een mooie route naar het noorden te gaan maar dat blijkt dus ook niet zo te zijn.*

Hallo Marije,
hierbij nog een link naar een aantal organsaties waar je een cursus 4wd kunt volgen. De meesten gaan ervan uit dat je zelf de auto meebrengt maar er is ook een aantal waar de auto’s door de organisatie beschikbaar worden gesteld.
http://www.terreinrijden.nl/cursussen.htm

Wow bedankt voor de vele informatie. Dat geeft wel leesvoer:)
Ik las al steeds van alles over de HEMA maar nu weet ik waarom deze zo handig is, dank je wel.

Ik heb prive berichten niet bewust afgeschermd nee, ik zal er even naar kijken. Lijkt me erg leuk om wat beschrijvingen te ontvangen. Op jullie site is ook veel te vinden, erg goed om te lezen! Mooie foto’s!

Twee vraagjes:

  • je schrijft dat aantal weken genoeg is maar begrijp ik goed dat het net aan is? Zou je een andere verdeling voorstellen?
  • ik lees op de kimberley site dat GRR echt goed te doen is zonder 4x4 ervaring. De cursus zou je dan aanraden vanwege Bungle Bungles of? Zijn er ook mensen die zonder cursus deze route met 4x4 hebben gedaan? Wij denken aan bijv een bushcamper oid.

Dank je wel weer.

Marije

Via Wereldwijzer app

Hallo Marije,

Wat de GRR betreft is het inderdaad zo dat die (vrijwel altijd) weinig tot geen 4WD ervaring vereist. Dat kan echter per dag veranderen als er in het gebied een flinke bui valt en de water crossings er ineens geel anders uitzien. Maar het is ook zo dat de GRR inmiddels een ‘drukke route’ is geworden met voor- en nadelen. Voordelen zijn dat er altijd wel een meer ervaren iemand in de buurt is, het nadeel , dat er steeds meer bordjes ‘no camping’ verschijnen buiten de officiële plekken. De kans op regen is overigens wel heel erg klein. Zie Kununurra Ap - climate, averages and extreme weather records
Hier nog een link Vehicle Suitability for Gibb River Road die gaat over welke auto geschikt is. De bushcamper valt in elk geval in de categorie van auto’s met voldoende bodemvrijheid, dus daar zitten jullie wel goed mee. Lees de reacties maar eens door en let er op dat de Australiërs zeggen: ‘de uitlaat ging er onderuit, maar dat was dan ook het ergste’, of ‘er kwam een beetje water binnen’. Of: ‘de elekriciteit viel even uit maar herstelde zich weer’. Dat zijn dingen die je in een huurwagen niet wilt. En de Bushcamper heeft een snorkel, dus je zit wat waterdiepte wel goed.
Wat de tijd betreft, tja, het houdt niet over maar het kan. Je zult gegarandeerd mensen tegenkomen die zeggen: ik heb het in drie weken gedaan. Terwijl een ander zegt: drie maanden is nog niet genoeg. Keuzes zul je in een wat later stadium toch moeten maken. Coral Bay én Cape Range hoeven niet, de dolfijnen bij Money mia ook niet als je al eens dolfijnen van niet al te ver weg hebt gezien en anders krijg je een herkansing in Bunbury. Het maritiem museum in Geraldton kun je overslaan en eventueel inruilen voor dat in Fremantle.
Ik heb vorige week een Excel bestand gekregen van iemand die al mijn tips had verwerkt en die op 48 dagen kwam met redelijk lange tussenstops. Daar valt nog best het nodige op te ‘verdienen’ qua tijd.
En alle winst die je kunt boeken, speling die je krijgt, zou je in de Kimberleys moeten stoppen. Vorige week hadden we de vrienden uit Adelaide op bezoek van wie we in 2010 de dikke offroad motorhome leenden. Die zwerven al jaren een aantal maanden door de Kimberleys en zeggen er niet uitgekeken te raken. Maar die komen dan ook ‘overal’. Via tracks waarbij ze drie dagen doen over 85 kilometer. Of in konvooi waarbij zij als eerste een crossing oversteken en vanaf de overkant met de lier de anderen, in Toyota Landcruisers en Nissan Patrols, naar de overkant helpen. Daar gaat dan zomaar weer een halve dag mee heen. Ik zal ze eens vragen naar een paar leuke, niet al te zware en niet al te lange sidetrips.

Tot zo ver voor nu, plan ze verder,

Willem

Hartstikke bedankt weer Willem!
Geweldig leuke informatie en door alle tips raak ik nog meer enthousiast.
Goed om te weten dat we naar een snorkel moeten kijken bij de camper die we zouden boeken.

We gaan alle informatie eerst maar eens goed bestuderen. Mocht je de route nog hebben van ca. 46 dagen ben ik daar wel benieuwd naar. Misschien via je privé bericht? Ik probeer te zien waar ik dat kan instellen maar heb geen flauw idee. Wellicht is de inbox vol. Hoe dan ook, ga mijn best doen :slight_smile:

Via Wereldwijzer app

Willem is wel de expert hier, dus ik laat jullie lekker verder praten. Wilde alleen even melden dat ik ook zeker zou kiezen voor Darwin-Perth. Erg mooi! Ook zou ik er voor kiezen om eerst naar Australie en daarna naar Nieuw-Zeeland te gaan ivm het weer.
Verder raad ik een 4x4 cursus in NL aan. Beter hier wat geld uitgeven aan zo’n cursus zodat je je daar zekerder voelt en eventueel weg kan komen.
En ga in het zuiden ook zeker door tot esperance. Prachtig stukje australie!
Veel plezier met verdere voorbereidingen!

Marije, dom van me, maar je kunt mij natuurlijk een privé bericht sturen met een e-mailadres zodat ik je wat bestanden kan mailen.

Enne Francine, ik moet er van blozen, zo veel eer. Maar bedankt voor de steun. Ik heb het wel eens meer dat ik daar behoefte aan heb, vooral als mensen de verkeerde dingen willen, of veel te veel, of in het verkeerde seizoen. Dan lijkt het soms net of ik hun feestje wil bederven.
Wij zijn het gelukkig altijd wel eens.
Groet,
Willem

Ook dom van mij!
Ga ik direct doen. Francine en Willem: allebei reuze bedankt. Alle hulp is welkom! Keuze voor WA lijkt nu wel definitief. Nu hopen op 8 weken en dan dan denken we toch aan 5 weken tot Perth en 3 voor Zuidwesten.

Zijn er specifieke aanraders voor 4wd campers? Of auto’s + tent? Is dit goedkoper?

Via Wereldwijzer app

Nou, ik weet al wat Francine gaat zeggen: lekker een tentje opzetten. Zelf ben ik daar niet zo van maar het lijkt me ook wel weer mooi. In de slaapzak onder de sterren, en wat voor sterren, kan af en toe wellicht ook nog. Wel muggenspul met veel DEET meenemen dan. Maar verder waag ik me hier niet aan qua advies. Francine?

Ja, ik ben voor kamperen! Inderdaad goedkoper, zowel qua campings (geen powered site nodig) als qua huur, als qua verbruik (hoe groter/zwaarder de auto hoe meer benzine, immers). Een niet al te grote auto en een tent is prima te doen. Australische campings zijn zeer goed voorzien. Regelmatig (behalve bushcampings en kleinere campings) voorzien van centrale kampkitchen met licht, tafels, soms koelkast en vaak bbq.
Muggenspul heb je met een camper ook nodig, tenzij je de hele tijd binnen blijft zitten. Als je je tent goed afsluit, heb je in de tent geen last van muggen.

Zie je wel, ik wist het. En als jullie van het kamperen zijn, lijkt me dat ook prima. En inderdaad, een 4wd die geen camper is, is aanzienlijk lichter en dus zuiniger in de brandstof. Kies als je echt wilt gaan 4wd-en ook weer geen al te lichte, zoals een Suzuki Jimny want die kunnen alles, maar bieden wel heel weinig comfort mede door de korte wielbasis. Ik neem aan dat Ester en René van Tot. Camp. je daar ook van alles over kunnen vertellen. En anders weet ik nog wel mensen die je dat haarfijn willen uitleggen.

Hier een grappige discussie http://forums.whirlpool.net.au/archive/1733489 over met welke 4wd Australiërs rond Australië zouden gaan. Heel veel Landcruiser fans maar niemand die een echte kleine auto noemt. Zo’n Jimny is leuk voor een dag huren. Terwijl ik heb leren 4wd-en in een Jimny :wink: