Perth-Darwin in 32 dagen

Hallo iedereen,

Vlg. zomer willen we voor een tweede keer naar Australië. Omwille van mijn werk kunnen we niet langer dan 5 weken weg (eind juli-augustus, dus winter in Australie).
Dit keer zouden we de Westkust willen doen (met 2 kinderen van dan 4 en 6 jaar). Velen raden aan om per 4WD camper te reizen, en dat is ook ons eerste idee, maar als ik nu de route erbij neem, dan vind ik het ineens wel heel lange ritten en ik ben bang dat we tijd te kort zullen komen.
Ons plan was als volgt:
2 nachten Perth, Pinnacles 1n, Kalbarri 2n, Shark Bay 3n, Coral Bay of exmouth 3n, Karinji 2n, evt. Millstream NP, Port Headland 1n, Broome 4n, Geike Gorge 1n, Purnullulu 2n, Kunanura 2n, Katherine 3n, Kakadu 2n, 4n Darwin (en Litchfield).

Mijn vraag: 4WD of niet?
De Gibb river road willen we niet rijden (misschien enkel stukje met windjana gorge)
Onze keuze was gevallen op een 4 persoons 4WD camper van Apollo of een gewone camper. Het prijsverschil is enorm en is het dat wel waard voor de tijd dat we maar hebben? Een jeep+tent lijkt ons omslachtig met 2 kids.

Ander idee is om te vliegen op Perth en naar Broome te reizen en van daaruit vliegen naar Darwin. Maar dan zit je weer met extra vlucht en hoge drop off kosten voor Broome.

De Westkust lijkt me leuk voor kinderen, is het stuk na Broome dat ook? De onze stappen nog niet zo graag lange tochten. Is er af en toe ook een camping met speeltuintje of zwembad?

Een heel ander idee is vliegen naar Darwin en het noorden bezoeken, daarna vliegen (of rijden) naar Cairns en daar weer een stuk rijden.
Onze eerste reis was naar de Oostkust tot Cairns maar er zijn daar nog veel plaatsen die we niet gezien hadden.

Hartelijk dank voor reacties, ik heb hier al zoveel info opgedaan!

Mijn vriendin en ik zijn in feb van dit jaar in 't westen geweest en hebben 6 weken de westkant met n camper bereisd. Het was toppie. Eerst van Perth naar beneden t.m. Esperance en daarna back to Perth and up. Maar we zijn gestopt in Ningaloo Reef en weer teruggegaan naar Perth. Oa vanwege slechte weer (cycloons), maar ook pech met de camper. Het idee was tm Broome, want Gibb Road was natuurlijk dicht in dat seizoen.
Maar de westkant met 2 kinderen moet je goed afwegen. Vanaf Perth naar boven toe, zijn hele lange afstanden, veel flies, erg heet, de wegen immer gerade aus, etc… Monkey Mia en Ningaloo Reef (mn Coral Bay) zijn echt toppers! Ook met kinderen erg leuk (dolfijnen, zwemmen, etc…).

4WD twijfel ik aan. Wel doen als je de Gibb road wilt doen, maar voor de overige stukken heb je die niet nodig (tenzij je echt de wegen wilt pakken die de normale backpackers niet pakken).

Veel plezier met voorbereiden en natuurlijk de uiteindelijke reis :dag:

Hoe zou dat met die vliegen zijn in de winter? Mijn hoop is dat ze dan niet met zovelen zouden zijn.

Het zijn behoorlijke afstanden aan de westkust (veel groter dan aan de oostkust), dus je zit wel veel in de auto.
Ik begrijp dat je niet over de GibbRRoad gaat. Volgens mij moet dan het hele stuk wel zonder 4x4 te doen zijn.
Prachtige tocht trouwens. De westkust is waanzinnig mooi! Had je maar meer tijd!

Wat wij gehoord hebben, is dat de vele vliegen door een verkeerde wind vanuit de outback naar 't westen zijn komen ‘vliegen’. Dit was in de zomer ja… Winter niet, denk ik. Maar normaal gesproken zouden er die ook in de zomer niet moeten zitten, maar ja… je weet 't dus nooit. :wink: De vliegen waren er in Geraldton, Kalbarri (heeeel erg), t/m Coral Bay (minder erg). Een vliegennet helpt, maar vooral met eten, is het heel irritant. Zodra de zon ondergaat, zijn ze gelukkig weg. :slight_smile:

Hoi Stephanie,

Wij hebben dat stuk in 2008 gereden in dezelfde periode, in iets van 28 dagen. Een geweldige ervaring.
Alleen het stuk voor en na Port Hedlund was een minder stuk om te rijden. Saai, niet veel te zien, etc.
Wij hebben die 2 dagen even om de beurt doorgereden. Overige stuk was geweldig. Misschien is een omweg via Tom Price te overwegen. Wij hebben dit niet gedaan.
Als je niet de GRR wilt rijden en echt Purnullu in wil rijden heb je geen 4WD nodig. Eventueel huur je in Kununura een of twee dagen een 4 wd om richting El questro te rijden. vonden wij de moeite waard. Ook kun je daar misschien iets regelen richting Purnulu NP
Onderweg zijn heel veel wandeltochten van 1 tot 2 uur. Onze kinderen (wel iets ouder) zijn ook geen echte wandelaars, maar hebben van ieder stuk genoten. Af en toe een beetje semi- klauteren is ook leuk.
Onderweg op campings, etc zijn regelmatig ook wel kleine speelpleintjes te vinden, maar niet veel meer als een glijbaan, schommel, etc. (maar glijbanen kunnen in de zon gloeiend heet en dus niet bruikbaar zijn). Wij hebben niet echt uitgekeken naar speeltuinen.
In eerdere posten is al veel geschreven over dit stuk van Australie.

Alvast een tip. Kijk even uit wanneer je in Broome aankomt in augustus is ergens de jaarlijkse Broome cup. Dan is het zeer moeilijk om een plaatsje te vinden. En ik praat helaas uit ervaring. Enkele dagen daar voor of daarna is een minder probleem.
Alvast een heel goede reis
Wim

Wim en anderen, hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik heb mij intussen eens goed verdiept in de route en er is toch redelijk wat dat we graag willen doen en je met 4x4 dient te rijden. Als ik de route uitschrijf in 32 dagen, dan valt het toch nog mee qua rijden en dagen “rust”. Als we beslissen om toch geen 4x4 te nemen, kunnen we gewoon wat extra dagen aan strand blijven.

Ik lees en hoor van jullie dat er toch redelijk wat kortere wandelingen zijn en dat moeten onze meiden toch al aankunnen.

De enige 4x4 camper, met slaapplaats in de camper voor 4, die er te vinden is, is een nieuw model van Apollo. Duur maar ideaal denk ik. Die heeft een dubbele cabine en 2 bedden.

Hoi Stephany,

Ik denk dat je het goed geschoten hebt met het rijden. Wij hebben het heel relaxed met links en rechts rustdagen goed kunnen doen.

Wij hebben rondgetrokken met een 4wd Rooftop camper en een kleine losse tent. Bijv. zoiets als deze http://www.4wdcampersaustralia.com/4x4-outback-travel.php
Maar zo zijn er meerdere firma´s. Bij Britz zag ik ze niet meer. Britz, Maui en Apollo zijn trouwens van dezelfde holding. Wij hadden rechtstreeks bij Britz geboekt. Dit was toen goedkoper, maar dat kan nu weer anders zijn
Rooftop stond in 5 minuten (nadat we de eerste keer een half uur hebben moeten zoeken naar een laddertjes (achter de achterbank)).
Het kleine tentje stond ook in minder dan 10 minuten.
Tussendoor hebben wij op sommige plaatsen wel een hostel, B&B of een cabin gehuurd. Eerste twee dagen regende het en als we ergens 2 of 3 dagen bleven hadden we geen zin om iedere keer tent en de hele zooi op te ruimen als we ergens heen gingen.
Maar je moet er zelf een goed gevoel bij hebben. Let op dat je niet al te veel opslag ruimte hebt voor koffers etc. Wij hadden een extra zeil en banden nodig om onze 5 tassen op het dak vast te zetten. Dit was in het begin meer werk dan de tent op zetten. Waar je ook voor kiest, ik zou altijd tassen meenemen in plaats van koffers. Die kom je ook in een camper moeilijk kwijt.
grtz
Wim

Wim, wij hebben een beetje schrik van een 4x4 met tent combinatie. Onze meisjes zijn nog klein en ik zou ze niet alleen in een tent willen te slapen leggen of omgekeerd. Ik ben eerlijke gezegd ook wat bang voor wilde dieren. Mag er niet aan denken dat er een dingo, of erger krokodil rond de tent komt (in de outback dan). Ik denk dat zo’n camper voor hen “huiselijker” zal zijn.
Al lijkt het mij wel leuk om idd af en toe een hotelletje te nemen,in Broome bijvoorbeeld.
We moeten nog eens goed nadenken, maar ik ben er nu zeker van dat de route te doen is in de tijd die we hebben en dat het voor onze meisjes ook haalbaar is. De bedoeling is dat het voor hen ook een leuk avontuur wordt.

Gisteravond dit draadje opgemerkt na een poosje low profile te zijn geweest.
De route die je wilt maken is te doen. Wij hebben die route in 2007 met een 4WD gemaakt als een (georganiseerde) reis (Western Discovery 26 dgn) waarin alleen de overnachtingsplaatsen waren vastgelegd. Het nadeel hierin was dat de overnachtingen veelal maar voor 1 nacht was en 's avonds pas aankwam zodat je de volgende morgen de bezienswaardigheden kon zien en daarna nog naar de volgende overnachtingsplaats moest rijden.
Je kan inderdaad dan ook op plaatsen komen waar je met een gehuurde 2WD niet mag/kan komen.
Wij hebben toen de GRR gereden en daar zijn wij met onze reizen in OZ pas een dingo tegen gekomen die ons “verbaasd” aan de kant van de weg toekeek. Gelijk een op de foto op Wikipedia. Krokodillen kom je in de outback niet tegen. Alleen aan de directe waterkant kan je ze in het noorden tegenkomen en dan staat het veelal aangegeven met borden. Op campings hebben wij ze niet gezien en als je ergens vrij kampeerd moet je hiermee rekening houden.
In Broome hadden wij het Mercury Inn aan Weld Street met een kamer bij het zwembad. Helaas echter maar voor een nacht.

Succes met de verdere voorbereiding.
Chris

Ik heb perth - broome gedaan in ongeveer 30 dagen, maar ja wij hebben er wel de tijd voor genomen en ook minder toeristische dingen gedaan. Als je de tijd hebt, zou ik er zeker genoeg tijd voor nemen. De westkust is erg mooi!:zon02: