Ik wil samen met mijn vriendin de westkust gaan bereizen vanaf ongeveer april 2011. Maar hoe is de vraag?
We willen van Perth naar Darwin.
Ik zat te denken om van Perth naar Broom met of greyhound of campervan te doen. heeft iemadn ervaring met Greyhound aan de westkust? Ik heb eerder de Oostkust met greyhound gedaan en dat was prima maar de westkust is wel wat anderd denk ik zo. Zijn de nationalparks dan ook te doen, etc? Ik kwam Wicked tegen, dit is erg betaalbaar denk ik zo. Heeft iemand hier ervaring mee? Snap dat het niet te vergelijken is met bijvoorbeeld een camper van Appollo maar dat hoeft ook niet. Als het maar rijd en functioneerd.
Daarnaast wilen we dan vanaf Broome een 4wd huren voor Gibb River Road en Bungle Bungle National Park. Nu zag ik ook bij Wicked dat ze 4wd hebben waar je de Gibb River Road mee mag rijden en dit is ook goed betaalbaar en meteen met spullen om te koken en slapen. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? http://www.wickedcampers.com.au/features/van-types.html Of een andere 4wd verhuurder die een beetje betaalbaar is? Kun je de ronde Broome, Gibb river road, Bungle Bungle ook met een betaalbare tour doen? Heb er alleen maar kunnen vinden van 1000 dollar of meer.
Hoe hebben andere de westkust gedaan? Hoop dat er mensen zijn met tips!
Leuk dat je de WA gaat verkennen. Zoals je misschien weet is de westkust wat moeilijker te bereizen dan de oostkust, maar niet minder leuk. Fantastisch juistcheer
Maar als je de keuze hebt, zou ik voor een campervan gaan. Want op sommige plekken komt de greyhound nou eenmaal niet. Wij hebben een apollo campervan gehuurd, toen wij daar waren. Die kwamen goedkoper uit dan de wicked campervan en uiteraard relaxter.
De Gibb River Road heb ik helaas geen ervaring mee, maar moet inderdaad gedaan worden met een 4wd en volgens mij is die goed te doen met de wicked. Uiteraard zijn er genoeg tours maar dan betaal je dan ook voor.
Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.
Ik ben er idd vanuit gegaan dat de westkust lastiger zou zijn met openbaarvervoer. Kun je met een campervan de nationalparken en dergelijken gewoon bezoeken of heb je daar echt een 4wd voor nodig zoals [FONT=LPPMyriadCondUnicode-Bold]Pinnacles Desert, [FONT=LPPMyriadCondUnicode-Bold][COLOR=#231f20][FONT=LPPMyriadCondUnicode-Bold][COLOR=#231f20][FONT=LPPMyriadCondUnicode-Bold][COLOR=#231f20]Kalbarri National Park, Monkey Mia en Shark Bay. Vanaf Broome is een 4wd nodig denk ik om de national parks te kunnen bezoeken, of niet?[/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT]
[FONT=LPPMyriadCondUnicode-Bold][FONT=LPPMyriadCondUnicode-Bold][COLOR=#231f20][FONT=LPPMyriadCondUnicode-Bold][COLOR=#231f20][FONT=LPPMyriadCondUnicode-Bold][COLOR=#231f20]Hoe zit het met de campeerplaatsen? Kun je veel wild camperen of is het toch vooral op de campings?
[/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT]
We hadden juist een interessante discussie op het Broome forum. Ik schrijf daar onder de naam Tet14. http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g255102-i1635-k3461265-4WD_Broome_drop_off_in_Perth-Broome_Western_Australia.html
Ik zou ook dit artikel even lezen over Wicked Campers Dodgy Wicked vans taken off roads - ABC News
Ik heb geen ervaring met campers of Greyhound maar heb alles met de auto gedaan. Schitterende reizen door WA en NT van harte aanbevolen. Drop off charges zijn altijd hoog. Voor Pinnacles, MM en Shark Bay heb je niet echt 4wd nodig. Kalbarri NP is gedeeltelijk verhard maar het onverharde gedeelte moet met een 4wd. Vergeet ook Cape Range NP, Ningaloo Reef en Karijini NP niet. Lees goed de voorwaarden vwb off road rijden en ga nooit alleen ver de outback in. Hoe lang heb je voor je reis?
Yeehaw
Zoals aangegeven kan je de meeste national parken gewoon bezoeken met campervan. Alleen Kalbarri was voor ons een probleem, maar als de weg net gedaan is dan hoeft dit ook geen probleem te zijn. Wij hebben dit opgelost om gewoon te gaan liften. :vak01:hihi.
Ook de Pinnacle dessert is makkelijk te doen met een campervan. Een tip: Ga naar dryandra woodland. Ik vond het fantastisch. Niet veel toeristen gaan hier heen maar het is fantastich.
Je kunt redelijk veel wild camperen maar in de wat grotere steden als geraldton en broome is dat wat moeilijk. Ook in Monkey Mia is dat niet mogelijk maar voor de rest wel. Scheelt een hoop geld in ieder geval en soms slaap je gewoon tegenover de oceaan.
En vanaf Broome heb je inderdaad een 4wd nodig. Een gewone camper gaat helaas niet lukken.
Gibb River road alleen met een 4wd maar tussen Broome en Darwin is ook een prima verharde weg natuurlijk. Purnululu NP (Bungle Bungle) is alleen te bereiken via een zeer slechte dirtroad. Ik zou daar geen risico nemen met een rental. Wij hebben een vlucht gemaakt van Kununurra over Lake Argyle, Argyle Diamond Mines en Bungle Bungle maar dat is geen goedkope optie. En Dehey, bedankt voor de tip voor Dyandra Woodlands, die kende ik nog niet.
Yeehaw
Bedankt voor de tips!
We willen ongeveer 6 weken uittrekken voor Perth - Darwin. Is dat een redelijke inschatting?
Hmm, wicked is dus niet alles. Ik heb nog even verder gezocht op internet en de verhalen zijn heel verschillend. Sommige vonden het geweldig en andere verschikkelijk. Maar ja de alternatieven zijn meteen een stuk duurder. Als je met de auto reis, slaap je dan gewoon in hostels Yeehaw? Want dat maakt de kosten ook weer hoger denk ik dan camperen. hmmm, moeilijk, moeilijk, moeilijk.
Ja, wij slapen in hotels en zijn in de gezegende omstandigheden niet op een bepaald budget te hoeven reizen maar hotels, vooral in de afgelegen gebieden kunnen knap duur zijn en ook volzitten. In WA zijn veel “workers” in de mijnindustrie die ervoor zorgen dat accomodaties, die er toch al niet zo veel zijn, voor langere tijd geboekt zijn. Wij zijn van plan, met vrienden van ons uit Perth, nog eens met 2 4wd campers naar de Kimberleys te gaan maar daar heb jij nu niets aan.
Ik denk ook dat het huren van een “goedkope” CV de voordeligste optie zal zijn en 6 weken voor Perth-Darwin is prima. Tijd genoeg om veel te zien. Onze voorlaatste reis was van Brisbane naar Perth via Darwin en Broome in 8 weken en we hadden tijd genoeg overal voor. Tussen Broome en Perth namen we 4 weken met een week Perth, 1 week Coral Bay/Exmouth en een week in Broome. Moet wel zeggen dat we al eens eerder waren geweest en dus niet alles nogmaals hebben bezocht zoals Monkey Mia en Shark Bay. Het is ook een goed idee om in Perth te beginnen die tijd van het jaar. (wij begonnen in october vanaf Brisbane). Ik ben best jaloers op de mensen die met een CV of RV rijden soms maar wij zijn al wat ouder en kunnen niet buiten een zeker comfort…zucht
Yeehaw
En mbt 4wd vs 2wd: Is het tijdens het droge seizoen ook niet mogelijk om met 2wd te reizen tussen broome - darwin? En darwin - cairns? Of moet je dan te veel mooie stukken overslaan?
Vonden wij geen enkel probleem PV maar we hebben toch wel ook wat goede onverharde wegen gereden na local advies te hebben gevraagd maar niet GRR. De weg tussen Mt Isa en Townsville is inmiddels verbeterd maar toen wij hem reden was die weg knap smal, wel met brede bermen gelukkig. Die waren handig als er weer een roadtrain met 100 km/u van de andere kant kwam
Bedankt voor bedankt PV!
Merijn, kwam op een ander forum dit nog tegen. Deze firma geeft ook advies voor gratis kampeerplaatsen. http://www.campaboutoz.com.au/
Yeehaw
Het stuk tussen Broome en Darwin is wel met 2wd te doen volgensmij, maar dan kun je niet de Kimberleys in en de Gibb River road als ik het goed heb.
Die site Yeehaw is een goed alternatief voor Wicked denk ik. Is een mooie middenweg tussen Britz en Wicked! Top!
Ik zou inderdaad wicked echt niet nemen naar WA. Het zijn toch een beetje ouwe brikkies, om het voorzichtig uit te drukken. (we hebben er veel gezien en het percentage dat ducttape en tieraps nodig had lag vrij hoog) En sowieso zou ik een 4WD nemen. Je kunt met een 2WD wel rondreizen, maar met een 4WD kun je op veel mooiere plekken komen.
Wij reden met Britz en kregen een 6 maanden oude 4,5L V8 Landcruiser, waanzinnig ding! Is alleen idd niet zo goedkoop, maar je hebt wel wat!
Precies, en dat is ook prima. Ik vind het niet erg als de auto niet als nieuw is maar het moet wel veilig zijn. Ik heb inmiddels contact gehad met Campaboutoz. Heb nu een offerte aangevraagd, ben benieuwd.