In september gaan wij in ruim 4 weken (met een 4WD camper) van **Perth **naar Darwin. Ik heb de route bijna klaar, maar zit nog met een aantal vragen en hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.
Ningaloo Reef; wij willen in deze regio duiken en snorkelen. Waar kun je dit het mooiste doen, welke camping(s) en bij Coral Bay of doorrijden naar Cape Range NP bij Exmouth?
Northern Territory; wat mogen we absoluut niet missen tijdens de route; Kununurra - Katherine - Darwin?
Uiteraard is daar Kakadu NP, maar ook Litchfield NP. Omdat dit het laatste deel van onze reis is, zullen we waarschijnlijk moeten kiezen. Daarnaast kan ik maar weinig vinden over het stuk Kununurra - Katherine terwijl ook daar enkele NP zijn. Wie kan ons adviseren?
Ik heb overigens de volgende route uitgestippeld;
Perth - Cervantes - Kalbarri NP - Monkey Mia - Carnarvon - Coral Bay/Cape Range NP - Karinjini NP - Port Hedland - Broome - Derby, Gibb River Road - Kununurra - Katherine - Kakadu/Lithfield - Darwin
Mochten jullie tips hebben over campings, afstanden, walvisspotten, wandeltochten, paardrijden, de Gibb River Road en noem maar op, dan horen we die heel graag!
Wat leuk dat je langs de Westkust gaat rijden, het is zo mooi daar! De campings bij Coral bij zijn vooral erg toeristisch. Dan kan je beter doorrijden naar Cape Range NP en daar in wat meer natuur overnachten.
Wat ik een erg mooi NP vond wat Katherine Gorge NP, wordt ook wel Nitmiluk NP genoemd. Kan je heerlijk stevige wandelingen maken, kanoen, en genieten van de omgevinfg. Tussen Darwin en Kunnunara zit van wat ik mij herinner niet zo heel veel meer. Sommige NP’s die op de kaart aangegeven zijn, zijn enorm klein of amper een park te noemen. Koop anders een Lonely Planet van Western Australia. Weet zeker dat die boordevol adviezen voor je staan!
Ik ben ook heel benieuwd naar wat we allemaal gaan zien! Ik heb inderdaad de lonely planet van voor naar achter gelezen en nog een keer, maar ben ook heel benieuwd naar de mening van anderen. Ben jij ook in Kakadu geweest? Hoe vond je dat?
Wij gaan waarschijnlijk overnachten bij Edith Falls inderdaad bij Katherine Gorge.
En jouw advies; Coral Bay overslaan en doorrijden naar Cape Range NP?
Wat kunnen we eigenlijk verwachten van de te rijden afstanden? Hoeveel km heb jij gemiddeld op een dag gereden? En de bereikbaarheid met telefoon, hoe heb jij dat geregeld?
Ik persoonlijk had mij meer voorgesteld van Kakadu NP. Maar dat komt denk ik omdat mijn verwachtingen te hoog gespannen waren. Ik ben in de Verenigde Staten en Canada ook in NP’s geweest. Daarnaast ben ik een persoon die houdt van stevige wandelingen maken en watervallen e.d.
Bovendien heb je voor veel bezienswaardigheden in Kakadu NP een 4WD nodig en kan/mag je met een gewone huurauto/camper niet zover de onverharder wegen over rijden (vaak 10-20km). Kakadu NP is meer voor de vogels/krokodillen e.d. En het is erg enorm droog, wat ik voornamelijk zag waren dode bomen. Mijn voorkeur gaat uit naar Litchfield en Katherine Gorge NP, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
De stranden en het water bij Coral Bay zijn prachtig! Maar heel veel toeristen met jou. Tis net een Franse camping in de zomer Het is leuk om er een nachtje te staan, een beetje civilization op z’n tijd is ook heerlijk! Maar Cape Range is weer de natuur meer in. Je kan ook eerst naar Coral Bay rijden, kijken of je het wat vindt en vanuit daar verder beslissen.
Aangezien jullie meer tijd hebben dan wij hadden (wij zijn in 2,5 week van Darwin naar Perth gereden), hoeven het aantal km per dag niet enorm veel te zijn. Maar je maakt al gauw een 300-500 km omdat er op sommige stukken ook echt niks anders is dan een Road House (wat niet meer is dan een veredelde tankstation, cafe en 10 inwoners). Deze staan trouwens op de kaart vaak aangegeven als dorpje, maar ik kan je nu al uit de droom helpen. Het stelt echt niks voor! Dan zie je zo weer 200km geen bewoonde wereld.
Vergeet de bereikbaarheid van je mobiel, want die heb je vaker niet dan wel. Ongeveer 9,5 van de 10 keer heb je geen bereik in Western Australia. Daarnaast hangt het er ook nog eens vanaf welke provider je hebt. De Australische Telstra heeft het ‘meeste’ bereik. In de omgeving van de steden is het geen probleem, maar dan houdt het heel erg snel op. Je hebt het in principe ook niet nodig. Trust me, het went snel genoeg om je mobiel niet te gebruiken!
Hi
Mooie reis maar kort…met al de plaatsen die je wil gaan bezoeken. Kan best in een maand natuurlijk.
Sla nooit Coral Bay over. We hebben er een week gezeten in Ningaloo Reef Resort, en dat brengt me meteen bij onze “beperkingen”, we hebben niet gekampeerd. Er zijn 2 campings langs een doodlopende weg langs de kust naar het “Resort”. Happy hour is beroemd bij het resort waar dan iedereen is, backpackers, hotelgasten, kampeerders etc. Ook vaak live muziek, een restaurant, een fritestent en een grote bar. Nergens kan je zo goed snorkelen als in Coral Bay. Je loopt zo van de camping het witte strand op en het water in. Verder een piepklein plaatsje. Cape Range is ook mooi hoor, en Turquoise Bay zelfs fantastisch maar veel voorzieningen zijn er niet en het is nog een heel eind rijden van Exmouth. Ik zou dus altijd voor Coral Bay kiezen, zeker in september…Wellicht is het verstandig al een plaats te reserveren.
Perth-Cervantes. Ik zou hier een nacht blijven. De Pinnacles zijn het mooist laat op de middag of 's morgens vroeg.
Naar Kalbarri: Prachtig gelegen en heel wat te zien. Zeker 2 nachten.
Carnarvon: Niet zo bizonder, beetje verlopen maar ze werken hard aan verbeteringen (hoop ik). Leuke Esplanada en mooie stranden iets verder weg, en vergeet niet hier Blue Swimmer te kopen (soort crab)
Naar Coral Bay. Noord van Carnarvon zijn de blowholes. Spectaculair maar helaas zo’n 50 kms van de doorgaande weg en weer terug. Trek stevige schoenen aan. De weg er naar toe is verhard.
Coral Bay: Al gemeld.
Karijini NP: Lange dag rijden van Coral Bay (of Exmouth). Vroeg weggaan als je dit in een dag wil doen. Rijd nooit tussen dusk en dawn. Echt nooit en neem water mee (als altijd). 2 Dagen Karijini is wel aan te beleven.
Port Hedland: Vooral veel industrie en weinig aantrekkelijk imo. Alles is rood. Probeer wat verder te rijden al zal 80 miles beach wellicht te ver zijn. Hier is een caravan park.
Broome. Vergeet niet te tanken. Tussen Sandfire en Roebuch Roadhouses zijn geen pompen (300 kms). Wij zijn gek op Broome en dan vooral Cabel Beach. Misschien denken kampeerders daar anders over. In ieder geval de uitzichten en zonsondergang van Cable Beach Cafe. Grote parkeerplaats aanwezig.
Naar Kununurra. GRR hebben we niet gereden, wel naar Derby geweest. Vonden we geen geweldige plaats. Is ook nog de prison tree. Viel ons een beetje tegen. Weet niet hoe lang je over GBB wil doen.
Kununurra. We hebben hier een 2.5 uur durende vlucht over Lake Argyle, d Diamond Mines en, vooral, Bungle Bungles gemaakt. Schitterend maar niet goedloop. BUngles Bungles is echt iets bizonders. Zou daar nog wel eens met een 4x4 naar toe willen. Boven Kununurra is een mooi NP om te wandelen. Ik ben de naam even vergeten. Is echt bijna in Kununurra.
Rit van Kununurra naar Katherine. Vonden wij een van de mooiste stukken met Gregory NP en Victoria River. Hebben hier echter alleen maar een korte stop gemaakt.
Katherine. Je zou ook bij Springvale Homestead kunnen overnachten en de evening croc tour doen. BBQ bij de crocs alhoewel die me wel enigszins geconditioneerd leken. Toch leuk. Edith Falls etc is zeker de moeite waard. Mataranka is een uurtje rijden zuid van Katherine. Flying foxes die 's avonds uitvliegen maar wel weer een omweg. Nitmiluk is een must imo.
Kakadu. Viel ons ook wat tegen maar we hadden dus geen 4x4. Als je in Darwin bent kan je een trip maken naar Fogg Dam, Windows on the Wetlands en de Adelaide River croctour. Dat neemt geen hele dag en geeft een goede indruk van het gebied. Litchfield is een fraai park met watervallen en termite mounds en de moeite waard om te bezoeken. Je kan dan een loop maken en uitkomen bij het Wildlife park en Berry Springs.
O, ik vergeet Monkey Mia. Vonden wij een tourist trap. De dolfijnen komen zo rond 10 am want dan is het voedertijd. Toegangskaartjes voor iets dat natuurlijk zou moeten zijn? De omgeving is wel heel mooi maar ik zou in Denham gaan logeren en onderweg Shell beach en de Stromatolis zien, en dan dat mooie Francois Peron NP.
Als je iets raars wil zien op weg naar Kalbarri rijd dan via Hutt River Province. Prins Leonard (als ie nog leeft) leid je graag rond…en je paspoort af laten stempelen.
Yeehaw
Het is inderdaad een pittige reis, maar op zich wel te doen. Wij houden wel van een beetje doorrijden… Nog 2 weken dus we zijn bezig met de laatste voorbereidingen!
Monkey Mia is misschien nog wel iets om over te slaan zodat we meer tijd hebben in de omgeving van Darwin, aan het einde.
Ten noorden van Perth zal je wildflowers zien. Je zit midden in het seizoen. Bij Ningaloo Reef zijn de Manta Rays. Denk dat jullie te vroeg zijn voor de humpbacks whales maar je weet maar nooit. Die whales hebben we gezien in Hervey Bay in october maar helaas is dat " een beetje" uit de richting.
Houd je aan de maximum snelheid (110 km/h in WA, 130 in NT maar niet op alle wegen.) Nee, dat doen wij ook niet -lol- en af en toe levert dat een bekeuring op. Tussen Geraldton en Kalbarri zijn de controles berucht… De politie auto komt van de andere kant en voor je hem ziet ben je al te laat. Nou zal je met een camper ook niet zo hard rijden denk ik.
Fijne reis en we vinden het altijd leuk te horen hoe het is geweest dus wellicht een tripreport? Zal ik pas eind november lezen dan want over 2 weken vertrekken we weer naar de USA voor een lange trip.
Wij zijn gisteravond terug gekomen van onze mooie reis in Australie (vandaar dat ik nu zo vroeg zit te typen; 4.30 uur klaar wakker ). Hiervan hebben we 18 dagen gedaan over het stuk Broome naar Darwin!!! En tijd te kort. De GRR is een gravelroad die op zich wel goed te rijden is, maar harder dan 70 a 80 km/uur moet je echt niet gaan! Daarboven is het gevaar voor een plotselinge kuil echt veel te groot en alle mogelijke problemen van dien.
Cape Leveque in het noordelijkste puntje boven Broome is een echte aanrader, wij vonden het prachtig! Maar dit is een dag heen en een dag terug en ik vermoed dat jullie daar de tijd niet voor hebben…
Men zegt dat je The Gibb in 1 dag kan rijden (ik kan het me niet voorstellen), maar dan zie je helemaal niets. Je zal echt van de weg afmoeten om de schitterende natuur te zien. Mocht je info willen hoor ik het wel.
Kununurra stelt op zich niet veel voor. Het aanliggende park is wel mooi, maar redelijk klein. Wij zijn hierna direct door gereden naar Katherine waar je ook een camping hebt in de Gorge zelf. Wij vonden dit wel een aanrader, hoewel het er redelijk druk is, omdat je dan niet eerst 30 km naar de Gorge hoeft te rijden voor een cruise (en weer terug wanneer je geen zin meer hebt).
Kakadu hebben we vorig jaar gedaan en vond ik wel heel mooi. Dit jaar is er in de regio veel water gevallen en is alles veel groener (ook in de Kimberly) dan vorig jaar. Ik denk dat je dit wel zal bevallen. Ga trouwens ook even langs Ubiru.
Dit jaar hebben we Litchfield gedaan. Ik vond het echt een enorme tegenvaller omdat alle bezienswaardigheden echt gereed gemaakt zijn voor toeristen (trappen van beton om het water in te komen etc.). Wanneer je de ongerepte natuur van de GRR hebt gezien, zit je daar niet meer op te wachten…
Over alles onder Broome kan ik je geen info geven. Wij zijn daar niet geweest, helaas.
Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het wel. Anders: heel veel plezier en sterkte met alle kilometers!!! Het zijn er echt heel veel, in ruim 4 weken…!
Wij hebben dit stuk in 5 weken gedaan. Was al redelijk kort, ook ondanks doorrijden. Het is maar wat je wilt zien. Wij zijn wel op enkele plaatsen o.a. Perth, Exmouth, Broome, Darwin even blijven hangen.
Coral Bay is prachtig, relaxed. Zeker de moeite waard. Alhoewel als het op snorkelen aan komt vindt ik Turquoise bay net iets mooier en rustiger. Vergeet niet op tijd naar de kant te gaan anders moet je misschien harder zwemmen als je lief is. Als je daar bent merk je wel waarom. Cape Range heeft enkele leuke wandelingen. Campings in CRNP zijn best wel druk en er is niet zo geweldig veel te doen (vonden wij). Ik zou dus in Coral Bay blijven hangen.
Vergeet niet te tanken in Coral bay of Exmouth (wat het ook kost) als je richting port Hedlund gaat, Nanuturra roadhouse is best wel ver weg als je je tanks niet volledig gevuld hebt.
Het stuk van Karratha tot Broome is Zeer zeer langdradig. Eigenlijk moest je dit kunnen skippen, maar helaas gaat dit niet. Probeer die dag zoveel mogelijk Km te maken en echt van dusk tot dawn te rijden. Met twee man te doen, misschien haal je dan ook wel eighty miles Caravan park. Bijna 1000 km vanaf Coral Bay. Maar neem geen onnodige risico´s. e
Een avond Port Hedlund is ook wel te overleven. Er is daar altijd wel iets te zien. Check voor je daar vertrekt wanneer een trein vertrekt, deze steekt de grote weg over en de trein heeft voorrang. En die treinen zijn lang, heeeel lang.
Broome en omgeving is geweldig. Inderdaad zonsondergang op Cable beach geeft je een warm gevoel.
GRR heb ik niet helemaal gereden. Stukje vanaf Derby langs Windjana Gorge en Tunnel creek. Vond ik wel leuk. Kun je ook combineren met Bungle Bungle. Vanuit Kunurra kun je dan nog een stukje terugrijden naar El Questro. Dit is ook de moeite waard. Heen en terug op een dag en wat rondwandelen is geen probleem. Neem wel zwemkleren mee. Er loopt een wandeltocht bij El questro en die gaat door een klein “waterpartijtje”. Ook is er een lekkere (kleine en soms drukke) warmwaterbron om het vuil even los te weken op de terug weg. Je zult een of twee keer door ongeveer 50-60 cm water moeten rijden.
Rijden op GRR tussen 60 en 70 kmh. Langzamer: dan vallen de vullingen uit je tanden en harder dan lig je voor je het weet op de kop. Heb ze zien liggen.
In de ochtend op je gemak in Broome vertrekken in de middag het voeren van de krokodillen meemaken (inclusief een geleide rondgang) door het …wildlifepark (de hele naam is mij ontschoten) en dan 200 km doorrijden naar Derby om te overnachten en dan direct de GRR op, is ook een mogelijkheid. In het wildlife park loop je op 50 cm van 6-8 m grote Salties.
Katherine is al genoeg beschreven, ga niets toevoegen.
Kakadu NP en Ubirr vond ik wel mooi. Ook op de weg naar Ubirr heb je enkele wandelroutes van ca. 1- 2 uur liggen. Ook ligt daar een parkeerplaatsje direct aan de East Alligator River. En daar zwemmen dus de wilde Crocs rond. Als je geluk hebt (of net niet) komen ze tot vlak aan de kant. Daar in de buurt ligt ook een doorwaadbare plaats in de rivier naar Arnhem land (waar je dus niet in mag zonder permit). Zijn altijd wel Crocs te spotten. Litchfield staat nog op mijn To do lijstje, kan daar dus niets over zeggen.
Als je van Katherine rechtsaf de Kakadu HWY neemt kom je aan de rechterkant van de weg langs een rangerpost. Hier kun je altijd de laatste info opvragen, bv. status Jim Jim Falls. Ook zijn er in het park enkele door Rangers begeleide wandelingen (gratis). Ook daar is info over te krijgen.
In Kakadu zijn enkele campingplaatsen zonder stroom maar met een zeer net toiletgedeelte. Uiteraard wordt het warm water opgewarmt door de zon, dus beperkt voorradig. Kosten enkel AU$ per nacht. Kakadu heeft mijn hart wel gewonnen.
Lijstje is nu lang genoeg, alvast veel plezier toegewenst.
Over het algemeen vertrokken wij vroeg uiterlijk 07.00 uur. Stopten in de loop van de middag om wat zaken te bekijken en dan op tijd naar bed. Op de meeste campings was het redelijk vroeg 21.30-22.00 uur stil danwel uitgestorven. Hou er trouwens ook rekening mee dat het rond 18.00 uur donker is.