Mijn vriend en ik willen aan het einde van het jaar 2 maanden door Australië gaan reizen en zijn bezig met het plannen van een globale route. We hebben het de volgende route bedacht:
Sydney-Melbourne-Adelaide-Alice Springs -Binnenlandse vlucht naar Cairns-Brisbane.
Is dit te doen in twee maanden tijd als we een binnenlandse vlucht nemen van Alice Springs naar Cairns en de rest over land doen?
We hebben ook nog overwogen om in plaats van de oostkust naar de westkust te gaan omdat dat waarschijnlijk minder toeristisch is maar iedereen raadt ons aan eerst de oostkust te doen aangezien wij voor het eerst naar Australië gaan. Wat zijn jullie ervaringen en/of tips?
Welkom op dit forum.
Je hebt een goede beslissing genomen om naar Australie te gaan.
De reis die je gepland hebt is goed te doen in twee maanden, als je het stuk tenminste niet wilt lopen, we lezen nl niet hoe je gaat reizen (auto, bus).
Je hebt zo ook nog tijd om soms enkele dagen te blijven hangen op een plaats. Uiteraard heb je geen tijd om alles te gaan zien onderweg, maar dan is één jaar ook niet genoeg.
Oost of West: denk dat je goed advies hebt gekrgen. Oost is wat drukker en er is meer te beleven. West is mooier en rauwer.
Heb je gelijk een reden om nog een keer terug te gaan. Als je eenmaal besmet bent met het Oz virus wil je nergens anders meer naar toe. Dus wie weet.
Vertel eens wat meer van je plannen. Waarschijnlijk krijg je dan nog meer tips.
Hou er rekening mee dat rond kerstmis de scholen ook vakantie hebben en dat het dus drukker is. Vooral aan de oostkust.
Nieuwjaar in Sydney: Hotel moet je al boeken voor of in Juni (daarna wordt de beschikbaarheid al moeilijker).
Alvast een goede reis
Bedankt voor je reactie! Onze plannen zijn nog niet zo vastomlijnd, we zullen een gedeelte met de bus doen maar misschien ook een gedeelte met een (huur)auto. Ik vind het moeilijk om de afstanden en dus de reistijden te schatten, dus heb ook niet zo’n goed beeld van wat haalbaar is in twee maanden en we inderdaad ook nog tijd hebben om hier en daar iets langer te blijven.
Waar we niet zoveel zin in hebben, zijn overvolle badplaatsen vol feestende mensen, dus wat dat betreft is de westkust misschien een beter plan…
Wat wij altijd doen als we een globale inschatting willen maken van afstanden of tijden, is de route op google maps uitzetten. Je krijgt hier de afstand en de geschatte tijd die je erover zou doen. Uiteraard zal de tijd oplopen als je her-en-der een stop maakt.
Hoi!
Wat een leuke route, dat moet zeker te doen zijn in twee maanden! Houd er in ieder geval rekening mee dat, als je een auto huurt, dit niet zo snel gaat als je zou denken/hopen. In Australië mag je maximaal 80/100 km/u rijden en dit maakt het natuurlijk allemaal wat langzamer. Maar met de bus, trein en binnenlandse vluchten is het goed te doen. Misschien vanaf Aidelaide de Gahn trein naar Alice pakken en daar een tour doen om alle mooie plekken te zien? Wij zijn met The Rock Tour mee geweest, kan ik je zeker aanraden. Maar als je tussen Aidelaide en Alice nog iets wilt bekijken, zoals Cooper Pedy, dan is de bus een betere optie. Op eigen gelegenheid door de outback gaan karren zou ik niet aanraden. De outback is echt medogenloos (en daarom ook zo gaaf, maar wees verstandig)! Van Cairns naar Brisbane hoeft niet zo lang te duren, er is op sommige stukken maar weinig te zien. Boven Cairns is het leuk: Port Douglas, Daintree, Tablelands, Cape Tribulation. Allemaal vanuit Port D te bekijken en Port D is de perfecte plek voor een excursie naar het Great Barrier Reef!
Oh Oud en Nieuw in Sydney, hoe leuk is dat!! Ga ZSM reserveren en als ik je een hostel mag aanraden: YHA The Rocks (heeft een dakterras met uitzicht op Opera House!!), vond het echt een leuk hostel, alles is gloednieuw en de locatie is waanzinnig.
Ik zal even mijn reis ongeveer neer zetten, dan zou ik graag reacties willen of het zo kan of dat jullie anders aanbevelen!
Ik vlieg rond eind september naar Sydney
1e week: Sydney
2e week: Vlucht van Sydney naar Cairns
2e week tot en met de week voor oud en nieuw wil ik met een gehuurde /gekochte auto naar beneden rijden via de oostkust om rond oud en nieuw weer in sydney te zijn.
Dan heb ongeveer 3 maanden gereisd, en heb ik nog 2 a 3 maanden over.
Hierin wil ik de great ocean road sowieso doen, maar voor de rest weet ik het nog niet echt !
Wie heeft er tips? Kan ik dan doorijden met auto, of andere ideeen?
K ben zelf voornemend om in september richting Australie te gaan om te reizen en te werken. Nu heb ik jouw route gezien en dat ziet er interessant uit. Omdat ik zelf nog bezig ben met de voorbereidingen, ben ik nog een beetje aan het stunten met mijn budget. Mag ik vragen welk budget jij voor ogen hebt? Heb jij nog ideeen of tips mbt werken daar?
Hoop wat van je te horen.