advies gevraagd bij route en manier van reizen

Hallo allemaal!

Omdat wij van 1 december 2009 tot 1 maart in Australie gaan reizen zou ik graag wat ervaringsverhalen van jullie horen! We komen 2 december aan in Melbourne en hebben dan 3 maanden de tijd om de Oostkust te zien. Omdat er zoveel verschillende dingen op internet staan wat nou gangbaar voor de oostkust is ben ik de draad een beetje kwijt. Is 3 maanden genoeg,teveel of te weinig? We willen van Melbourne naar Cairns, en dan ook nog een beetje de tijd nemen om af en toe wat langer te blijven hangen.
Daarnaast zitten we verschrikkelijk te twijfelen of we een campervan moeten kopen of huren. Wie heeft daar ervaring mee?
Daarnaast moeten we daarna een enkeltje boeken naar NZ (dit zat niet in ons ticket inbegrepen). Maar vanaf Cairns is dit verschrikkelijk duur vergeleken met Brisbane of Melbourne. Om een lang verhaal samen te vatten… welke route kunnen we het beste nemen vanaf Melbourne om uit te komen op een punt waar je na 3 maanden tegen een redelijke prijs kan vliegen naar NZ? Ik weet het, het is een beetje ingewikkeld! Ik hoop dat iemand van jullie me advies kan geven!

Groetjes, Chelly

Hoi Chelly,

Misschien kan je de route andersom doen (klimaattechnisch misschien niet handig) of voordat je naar NZ vliegt een binnenlands ticket boeken van Cairns naar Sydney of Melbourne. Als je dat ver van tevoren boekt, hoeft dat niet heel duur te zijn via Jetstar of VirginBlue.

Wat betreft de route is het denk ik een mooie periode. Zo heb je genoeg tijd om alles rustig te bekijken en kan je inderdaad op een aantal plekken wat langer blijven. Elke dag reizen is ook niet relaxt.
Ik ben 1x naar Australië geweest en heb toen de kustroute Melbourne - Sydney gedaan tot Port Macquarie en toen de binnenlanden ingedoken. Dit was een erg leuke route. Leuk op die route zijn Dandenong Ranges (bij Melbourne), Phillip Island, Eden, Muramurrang National Park (met overal kangaroes, ook op t strand) en uiteraard de steden Melbourne en Sydney. Persoonlijk vond ik Melbourne erg leuk, ook omdat het wat Europees aandoet en de trams door het centrum (net Amsterdam). Ook de wijk St. Kilda in Melbourne is leuk en ‘upcoming’. Een boottocht door de haven van Sydney kan ook niet ontbreken, dat kan al makkelijk met een ferry. De ferry naar Manly zou ik aanraden.

Veel plezier met de voorbereidingen!

Groeten,

Joris

hi Chelly,
vlucht technisch kun je beter je reis andersom maken. (Cairns melbourne)
Temperatuur technisch (?) beter niet, maarja, je zult toch warm weer in Far North QLD mee pakken, welke van de 3 maanden je er ook bent. Als je warm/vochtig weer niet zo erg vind, dan reis je van Cairns naar Melbourne.

Mocht je van Melbourne naar Cairns reizen: het is 1700 KM van Cairns naar Brisbane - je kunt ook een binnenlandse vlucht boeken (160 $ zag ik net).
Indien je vertrekt uit Melbourne, doorreist naar Cairns langs de kust, je kunt dan een inlandse route terug nemen naar Brisbane. Compleet andere experience.

Ik zou persoonlijk geen camper kopen voor deze korte periode. Zeker niet omdat je 'm in een andere staat achterlaat. Dit maakt m minder verkoopbaar (gezien Rego staats-gebonden is, deze overgezet moet worden als het verloopt en het vehicle nog in een andere staat is. kortom; veel papierwerk voor een toekomstige eigenaar en niet altijd even aantrekkelijk.) Does this make sense? het kost ook veel tijd om een camper te kopen en te verkopen.
Daarnaast is een gehuurde camper verzekerd, alles inbegrepen en 24 uur road-side-assistance… en dit heb je niet als je een camper koopt.

3 maanden voor je route is een leuke tijd :slight_smile: Maak van te voren wel een grove opzet van wat je wilt zien, want de keuzes zullen je overweldigen.

En: make sure you visit Canberra and the National Museum! Fantastisch :smiley:

Have fun!
Cheers, karin

Vergeet de oostkust! De westkust is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel mooier!

3 Maanden door het oosten van Australia zou ons veel te lang zijn en zowel in het oosten als in het westen zal je weinig oceaan zien omdat bijna alle routes niet langs de kust gaan. Ongelukkige planning om begin december te gaan. Januari is de vakantiemaand voor de Australiers zelf dus druk. In december zou ik in Cairns beginnen en dan naar het zuiden gaan. Januari en februari zijn de natste maanden in far north QLD.
WA (Western Australia) is ook onze favorite bestemming maar dat is de vraag niet. Ik zou hooguit 1-1.5 maand tussen Cairns en Melbourne besteden en daarna in het zuiden blijven. South Australia wordt veel te vaak overgeslagen en heb je al aan een bezoek aan Tasmania gedacht?
Yeehaw

Hoi,

Het is al een tijdje geleden voor jou, maar hoe was het?
Wij hebben het plan om in december te gaan en ongeveer dezelfde route te gaan doen
(met een huurcamper).

Karin