Hallo allemaal,
wij zijn 2 meiden van 21 en zijn van plan om in november 3 maanden te gaan reizen in Australie.
We landen op Sydney, verblijven dan 3 weken in Canberra en willen dan gaan rondtrekken.
Hebben jullie routealternatieven?
We willen oostkust gaan reizen, en in ieder geval de steden: Sydney, Melbourne, Brisbane, Cairns en Gold coast bezoeken.
Welke route raden jullie aan en welk tijdsbestek op welke plek?
En wat raden jullie aan qua vervoer?
We willen het liefst low-budget.
We twijfelen zelf tussen een camper of auto huren.
Kan je met een camper langs de weg overnachten of moet je hiervoor naar een speciale plek?
Alvast bedankt,
Groetjes Sharon & Inge.
Voor de oostkust zitten jullie helaas helemaal in de verkeerde tijd van het jaar. Het is daar dan regenseizoen (ong dec-april). Als je hier toch naar toe wilt (kan me wel voorstellen, want het is er prachtig!) dan zou je zo snel mogelijk vanuit canberra naar cairns moeten vliegen en vervolgens naar het zuiden rijden. Dat kan dan echt nog wel. Andersom is geen optie met de regen.
In drie maanden kun je prima van cairns naar melbourne of adelaide rijden. Je zou zelfs nog wel tijd hebben voor tasmanie.
Met een camper kun je op overnachtingsparkeerplaatsen staan, vaak gratis, maar aan de oostkust mag je volgens mij niet overal staan. Dat weet Willem wel, die zal vast ook nog wel reageren. Sommige mensen vinden het prettiger om wel regelmatig op een camping te staan, qua voorzieningen enzo. Dat is een keuze. Een camper is duurder om te huren en in verbruik, maar als je veel wild kampeert, scheelt dat weer. Een auto en tent kan ook een optie zijn. Goedkopere huur en verbruik en je kunt nog altijd wild kamperen als je wilt. Campings in nationale parken zijn vaak goedkoop, maar hebben weinig voorzieningen.gewone campings zijn vaak voorzien van kampkitchens. Leuke plekken om mensen te ontmoeten. Er zijn dus wel wat keuzes.
Waar zijn jullie verder naar op zoek tijdens jullie reis: feesten, surfen, wandelen, veel zien, …mogelijk kunnen we jullie dan nog tips geven
Nou, ik zal maar aan de verwachtingen van Francine voldoen ;-). Allereerst, je hebt het over een reis die pas november begint. Valt er aan het ruwe schema nog iets te doen? Nu komt het allemaal hoogst ongelukkig uit. Het is een beetje een van hot naar her verhaal. Want Sydney en Canberra en Melbourne en Cairns, nou, je weet zelf wel hoe die ten opzichte van elkaar liggen. Francine vroeg het al, wat willen jullie? Ik denk ook feesten anders zou de verschrikkelijke Gold Coast niet op jullie ‘verlanglijstje’ staan.
Ik heb voor alle trajecten wel vrij gedetailleerde routes maar die zijn gebaseerd op camperen. Wat zou het mooi zijn als jullie op Cairns konden vliegen en dan afzakken tot hoe ver je maar wilt, Melbourne, Adelaide. Onderweg kom je dan ook in Canberra maar ik ben bang dat daar een soort ‘vastgelegd bezoek’ zit. In dat geval blijft alleen de tip van Francine over. Zo snel mogelijk naar Cairns en daar weer zo snel weg, op weg naar het zuiden. Eigenlijk jammer.
Een goedkope camper is voor twee jonge meiden goed te doen. Het lijkt natuurlijk duurder dan autohuur maar je kunt je eigen potje koken, hebt geen accommodatie te boeken (en te reserveren want de vakantietijd valt er ook in). En buiten de steden (en de Gold Coast) zijn er voldoende gratis plekken te vinden in het boek dat je in geval van twee maanden camperen bij je moet hebben: Camps Australia Wide en/of de Wiki Camps Australia app.
Voorlopig zo maar even, als de planning iets meer definitief is horen we graag weer van jullie.