Hoi!
Ik ga samen met mijn vriend midden februari ook op naar Australie! We zullen daar van ongeveer 15 feb. tot 23 april zijn waarna we naar Jakarta zullen vliegen. (10 weken)
Daar hebben we natuurlijk erg veel zin in maar er komen wel een aantal vragen naar boven over de vliegtickets, onze reis, het budget en hoe we ons daar zullen vervoeren.
Ik zal de vragen even op een rijtje zetten, als iemand ons hiermee zou kunnen helpen zou dat super zijn!
vliegtickets
wanneer is de beste tijd om een ticket te kopen? Kunnen we het beste nu nog wachten omdat de prijzen nog zullen zakken? Of zal dit alleen maar duurder worden?
met welke vliegmaatschappij? We hebben een ticket gevonden bij een Arabische maatschappij voor ong. 550 euro enkel, dat is 200 euro goedkoper als met Singapore Airlines maar is het ook betrouwbaar?? (je doet er zowiezo 12 uur langer over)
binnelandse vluchten, kunnen we deze beter daar boeken of hier in NL.
We willen een ticket boeken van Melbourne naar Tasmanie (retour) van Darwin naar Cairns (en van Sydney naar Jakarta.) Maar dit is ook nog afhankelijk van de route.
reis
ons route idee:
Amsterdam - Melbourne - Tasmanie - Melbourne - Adelaide - Alice Springs - Darwin - Cairns - Brisbane - Sydney
Is dit volgens jullie haalbaar in 10 weken?
budget
We hebben inmiddel 14.000 euro gespaard. Hiervan moeten ook de tickets betaald worden en we willen in Australie natuurlijk ook allerlei dingen gaan doen (denk aan duiken, evt. zwemmen met haaien?? (heeft iemand dit ooit gedaan?) bezoeken aan parken/zoo’s)
Wat zijn jullie budgetten geweest?
vervoer
We zitten te denken om een campertje te huren bij Wicked campers. Het stuk van Melbourne naar Darwin willen we een 4x4 huren dit kost 69 euro per dag. daarna het stuk van cairns naar Sydney of een auto of een gewoon campertje voor 39 euro.
Hoeveel betaal je voor campings? En mag je ook wild kamperen?
Ik lees hier ook dat sommige mensen campers niet echt aanraden omdat je goedkoper een auto kunt huren en in motels kunt verblijven. Is dat met deze prijzen (van Wicked campers) ook nog het geval?
aanraders?
Heeft iemand bezienswaardigheden die we echt gezien moeten hebben op deze route?
So een hoop vragen he
Als je antwoord weet op 1 vraag vind ik dat prima, alle informatie is meer dan welkom!
10 weken is volgens mij genoeg, zo is ook 14.000 EUR.
Als je een auto huurt en hem niet inlevert op de plaats waar je m op hebt gehaald, betaal je een “one-way-fee” voor Wicked is dit zo’n 200$.
Je hebt gratis campiings in OZ (zonder voorzieningen), ook campings in National Parks waar je voor een paar dollar kan staan. Maar daarnaast zijn campings best prijzig (varierend van 20$ tot 50$ per vehicle), en wildcamperen raad ik je niet aan - het mag vaak niet.
Dit geld voor de zuid en oost kust van OZ, geen idee hoe het zit met prijzen in de Outback.
Wicked Van’s zijn vaak niet de zuinigste auto’s - ze slurpen benzine; het KAN goedkoper zijn met een gewone auto rond te gaan en te slapen in hostels oid.
Zwemmen met haaien: ik weet dat je in Mooloolaba (boven Brisbane) in een zoo kunt duiken met haaien!
nouja, duiken, je krijgt je gear zodat je kunt ademen onder water, en dan zit je in een groot aquarium waar die beesten in rondzwemmen
Voor tickets zou je ook eens via STA kunnen kijken. Wij hebben onze tickets de laatste keer in Australie besteld. Scheelde een paar honderd euro en gevlogen met Quantas.
Ik zag trouwens afgelopen zaterdag een aanbieding van Singapore Airlines voor een retour beneden de 1000 euro. Maar weet niet meer precies waar.
Wicked is goedkoop. Maar die opmerking van benzine slurpers heb ik in Australie diverse keren gehoord. Heb ook mensen horen klagen over de technische staat. Dus even goed opletten voor je weg rijdt uit het depot. Wagens zien er trouwens geweldig geschilderd uit en je ziet er massa’s rondrijden, dus echt slecht zullen ze wel niet zijn. Ik heb er ook geen een met panne langs de weg zien staan.
Ik zou wel even een vergelijking maken camper versus auto en Ho(s)tel.
En voor Wicked zou ik een verbruik pakken dat voldoende hoog ligt.
14.000 euro lijkt heel veel. En zou inderdaad ook best wel moeten lukken, echter er zijn activiteiten die snel een grote hap uit je budget pakken.
Ook 10 weken zou moeten lukken. Wij hebben de eerste keer het rondje excl. Tasmanie gedaan in 7 weken en op sommige plaatsen ook enkele dagen blijven hangen.
Bedankt Wim en Karin voor jullie reactie!
Gister met iemand gesproken die weer zei dat 10 weken echt te kort was voor wat we wilde doen… Hij vergeleek het met een volle snoeppot. Je wilt alles wel opeten maar dan krijg je buikpijn, beter genieten van wat je wel opeet.
Denken jullie dat we erg moeten ‘haasten’ als we dit willen doen?
Verdere antwoorden, suggesties of andere ideeen zijn natuurlijk nog steeds meer dan welkom!
je hoeft je niet echt te haasten in 10 weken, mar je hebt ook geen zeeën van tijd.
Let op dat je grofweg je route en activiteiten weet, zodat je onderweg niet afgeleid wordt met “ff een weekje hier blijven plakken” want dan kom je wel in tijdsproblemen.
In 10 weken heb je tijd genoeg om alles te zien.
De meeste mensen die zeggen dat je te weinig tijd hebt, zeggen dat omdat je idd niet de tijd hebt om met de locals op te trekken voor een paar week ofzo en hun ideen/gewoontes te leren kennen (iets wat je wel kan als je hier een jaar zit).
You are getting down here to have a holiday, people that stay much longer are here to particpate in daily life - both experiences are lovely, but completely different!
Dankjewel Karin voor je uitleg!
Heeft iemand ook ervaring met de periode waarin we gaan? Van midden februari tot eind april? Hoe is het weer? En is Kakadu dan te doen? Ik las ergens dat het dan op veel plekken onder water stond?
groetjes, Malou
Hi Malou, officieel is het wet season in Darwin van october tot maart. Maar het schijnt echt het meest wispelturige seizoen te zijn en er is geen voorspelling te doen over wanneer het droger wordt of hoeveel regen er gaat vallen in welke maand.
Het is wel humid and hot in Darwin, zo ook in Cairns.
Ik zou gewoon richting Darwin reizen en goed informeren bij locals/touroperators welke parken open zijn, waar restricties zijn etc. Wellicht maak je een tropische storm mee - spectacular!
Ik zou geen Wicked nemen, heb ze vaak gezien, oude onbetrouwbare bakken met zeer weinig ruimte.
Wij hebben een campertje bij Britz gehuurd, bijna nieuw met alles er op en aan, kost iets meer maar je hebt er ook veel meer plezier van!
Huren is het goedkoopste(en supergoed geregeld) via www.dutchdownunder.com
Hi Allemaal,
Inmiddels hebben we onze tickets geboekt! >>> Op verschillende plaatsen offertes aangevraagd en uiteindelijk is Kilroy travels het beste uit de bus gekomen. We moeten alleen nog onze vluchten van Singapore naar Jakarta en Bali naar Singapore zelf regelen.
Dit is ons plan:
We vliegen 15 februari naar Sydney, hier worden we opgevangen en blijven we een paar dagen waarna we voor 1 week naar Tasmanie gaan. We willen hier een tour van week boeken met een gezelschap. Na een week gaan we weer met het vliegtuig naar Melbourne (26-2) en vanaf daar zijn we ‘on our own’. We willen een paar daagjes in Melbourne blijven, een camper huren en naar Alice Springs rijden. Dan daar een korte tour in de Outback doen (georganiseerd) en dan op ‘the Ghan’ (18-3) stappen naar Darwin.
Hier willen we ook een aantal dagen blijven en in ieder geval Kakadu bezoeken, we willen in Darwin niks vantevoren boeken omdat we eerst willen zien hoe het weer daar is. Dan vliegen we naar Cairns (24-3) en huren we een kleine auto om in een kleine maand weer naar Sydney te rijden.
23 april vliegen we dan naar Singapore, waar we 2 nachten (1 dag) verblijven om vervolgens door te reizen naar Jakarta.
Ons plannetje is dus al wat duidelijker geworden. Nu komen er alleen weer een paar vragen op, die ik graag aan jullie voorleg!
we zijn inmiddels afgestapt van het idee om met een wicked camper te gaan. We zijn dus rond aan 't kijken naar andere campers + auto’s. De vraag is alleen of het wel verstandig om hier in Nederland al te reserveren, of kun je dit ook prima in Australie nog regelen?
Is de weg van Melbourne naar Alice Springs te doen met een gewone camper of moeten we een 4x4 camper huren?
Heeft iemand ervaring met reizen met de trein (the Ghan?). Er is bijv. een backpackers tarief wat vele malen goedkoper is dan het gewone tarief, maar wat moet je doen/hebben om hier aan te voldoen?
Heeft er iemand weleens een stopover in Singapore gemaakt en kan je dan een hotel aanbevelen wat centraal ligt ten opzichten van het centrum en het vliegveld?
voor Melbourne -Alice heb je geen 4x4 nodig als je maar op de verharde weg blijft. je neemt dan dus de Stuart Highway into the outback, en niet iets anders (dat is nml voor 90% zand).
Ik zou een campertje in NL reserveren - dan ben je er zeker van dat je krijgt wat je wilt. Veel mensen die ik ken zijnheel tevreden met KEA Campers.
The Ghan heeft een zgn. student tarief of een YHA tarief (op vertoon van zo’n kaart). Deze tickets moet je wel eeuwig van tevoren boeken naar mijn weten. Kijk even op hun website en de prijs info over de exacte mogelijkheden. The Ghan is duur, maar zeker een ervaring!
Voor Melbourne Alice Springs zou ik ZEKER een 4x4 nemen. Inderdaad heb je die voor de Stuart Highway niet nodig, dat is gewoon een mooie asfalt weg, maar die wil je niet nemen! honderden kilometers rechtdoor met continu hetzelfde uitzicht.
Wij reden van Meldboure via great ocean road, The Grampians, little Dessert National Park (heel erg gaaf met een 4x4) en Barossa Valley. Toen zijn we de Outback ingereden via Flinders Ranges en het Oodnadatta Track wat beiden WAANZINNIG mooie stukken zijn, en heb je echt een 4x4 nodig. Echt waar, zonder 4x4 mis je in Australie juist de allermooiste plekken!!
Oh en laat niemand zeuren over 10 weken is te kort want iedereen zeurt altijd over ‘tijd te kort’. en je budget is een flink bedrag, maar heb je ook echt wel nodig om het een beetje vakantie te laten lijken. Je wilt tijdens zo’n prachtig reis toch niet elke dollar drie keer moeten omdraaien…
Geld dat trouwens ook dat een 4x4 handig als je van Darwin naar Alice Springs gaat rijden?
Wij willen dit gaan doen namelijk. Kwa tijd Australie is altijd te kort dat lang ben je nooit klaar mee. Maar de selectie die je hebt gemaakt is prima te doen. Gaaf dat je naar Tasmanie gaat is echt prachtig. Mijn tip zou zijn huur lekker 1 week een auto in Tassie en ga lekker rondtouren daar. Dan kun je lekker stoppen waar je wilt en zien wat je wilt is zeer goed te doen in Australie. Vaak is het best handig om een camper van te voren te huren dit omdat ze vaak leuke prijzen hebben.
Vliegtickets de prijs is best wel een goeie deal. Mijn moeder die heeft zelf van Amsterdam dan Sydney gevlogen met een tussenstop op Kuala Lumpur en betaalde hier voor 1100 euro retour. Dit niet geboekt via de website maar gebeld. Je krijgt bij KLM betere deals als je ze belt.
oodnadatta track is indeed the best thing i’ve ever experienced!!
& flinders ranges (sowieso South Australia) is een van de prachtigste natuurgebieden die ik gezien heb hierzo
voor Oodnadatta heb je zekers een 4x4 nodig, voor de andere plaatsen die je noemt niet altijd perse, maar kan wel fijn zijn.
Moira, als je de national parks in wilt en je wilt toegang hebben op alle paden en een paar hele gave waterfalls en andere stukjes, dan heb je een 4x4 nodig; als het je niet zo heel veel uitmaakt welke waterfalls je ziet, kan je ook best met een gewone auto de parken in (ze zijn er inmiddels wel aan gewend dat touristen met een Smart de bergen in trekken). De hele stuart highway is verhard, dus in Alice aankomen doe je sowieso wel
Bedankt funnyflower ik begrijp dat je hier wat ervaring mee hebt. Kun je mij vertellen of het goed te doen is met een auto en of er op de route genoeg motels of hostels zitten om stops te maken? Want in 1 dag die route rijden is niet te doen natuurlijk.
hi Moira,
Ik heb zelf de route niet gereden (helaas met Contiki-bus gegaan), maar heb wel opgelet onderweg
het is met een auto prima te doen, er is van alles dat gewoon te bereiken is in de NP’s. Er waren veel auto’s die gewoon rondreden en zo ook grote tourbussen…
Er zijn redelijk wat hotels/motels/caravan parks onderweg want de meeste mensen doen het toch in 2 dagen. Ik geloof dat Katherine & Tennant Creek de meest gedane stops zijn op de route.
Have fun!