4 maanden Australië (en Indonesië)

Hallo,

Wij plannen een reis naar Indonesië en Australië in de perdiode augustus - december 2010. Ongeveer 4 a 4,5 maanden. Ons reisschema is:

  • 6 weken Indonesië (Java, Bali, Lombok) van aug tot half sept.
  • 6 weken Darwin - Alice Springs (Uluru) - Adelaide - Melbourne van half sept tot eind okt.
  • 6 weken Sydney - Cairns (of andersom) van nov tot half dec.

We zijn 1x eerder naar Australië geweest en hebben toen het rondje Melbourne, kustroute naar Sydney - Port Macquarie - Outback in richting Broken Hill - Grampians - Portland en via Great Ocean Road terug naar Melbourne. (in 5 weken) Omdat we dit zo fantastisch vonden willen we voor langere tijd terug!

De vliegroute die ik in gedachte had is:
AMS - Kuala Lumpur (of andere stad in Azie)
Kuala Lumpur - Jakarta (misschien met Air Asia, aangezien dat zo goedkoop is :slight_smile:
Denpasar - Darwin
Melbourne - Sydney (of Melbourne - Cairns)
Cairns - AMS (of SYD-AMS)

Ik heb een aantal vragen en hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

  • Wat voor ticket kunnen we het beste boeken? Ik ben bij Kilroy geweest en kan daar vanaf 11 maanden voor vertrek tickets boeken. Iemand ervaring met Kilroy of kan je beter zelf je tickets regelen?
  • Hoe en met welke maatschappij kunnen we het beste van Indonesië naar Darwin? Bijvoorbeeld vanaf Bali vliegen.
  • In Australie willen we of vliegen of met de trein van Melbourne naar Sydney of Cairns. Wat is aan te raden?
  • Ticket voor binnenlandse vlucht al van tevoren boeken of kan dat ook makkelijk een paar weken van te voren als we in Australie zijn of is dat dan heel duur?
  • We willen de route Darwin-Melbourne met camper doen en route Sydney-Cairns met een auto. Waar kan ik iets oudere auto’s huren, vindt Hertz toch best duur. Voor een camper heb ik het idee dat Britz het goedkoopst is.
  • Kunnen we de route Sydney-Cairns in periode nov/dec doen of beter andersom ivm klimaat? Een ticket Melbourne-Cairns is weer duurder dan Melbourne-Sydney.
  • Heeft iemand een idee wat een goede schatting is van de kosten. We gaan niet backpacken, maar met camper en auto (in cabins)? We denken zelf aan iets van 12.000 euro voor 2 personen inclusief alles.
  • Als er tips zijn voor accomodatie op route Sydney-Cairns, graag. (geen echte hostels).

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen! En alvast bedankt voor je reactie.

Cheers mate!

Groeten,

Joris

Hi Joris
Je hebt al een hele mooie route gemaakt Melbourne-coast-Sydney-Broken Hill-Grampians-Melbourne. Ook een van onze favorites.
Helaas kan ik je niet al te veel helpen. Wij boeken onze tickets bij Malaysian of Singapore airlines en willen zo snel mogelijk. Daarbij zijn de kosten van minder belang (maar wel gewoon de veeklasse hoor). Genoemde carriers hebben meer beenruimte en ontspannings mogelijkheden. De terugreis in april van dit jaar was binnen 24 uur incl. wachttijden vooraf en op Klia. Ik weet niets van het vliegen van Bali op Darwin en van Cairns zijn er geen directe vluchten naar Nederland meer met slechts 1 stop dacht ik. Verder doen wij alles maar dan ook alles met de auto en de enige binnenlandse vluchten waren naar Tasmania van Melbourne en daarna naar Sydney. Met resp. Jetstar en Virgin. Geen enkel probleem gehad maar deze vluchten hadden we wel een half jaar van te voren geboekt. Ze werden steeds duurder zagen we, en ze zaten vol.
De auto’s huren we gewoon bij Hertz. SUV’s of een grote Ford. Campervannen lijkt mjn DW echt leuk, maar mij krijg je er niet in. Maar soms ben ik best jaloers op die kampeerders… je zult begrijpen dat wij veel meer geld kwijt zijn. In 10 weken zo’n € 15.000,-- en dan zijn de besparingen door niet thuis te zijn er al afgetrokken. Dat kan natuurlijk goedkoper. Ipv Hertz zou je Vroomvroom eens kunnen proberen of misschien is er wel een Rentawreck vestiging (geen wrakken). Let op de drop off charges tussen Darwin en Melbourne. Waarschijnlijk zijn die voor een campervan goedkoper dan voor een auto.
6 weken voor Darwin-Melbourne beginnende half september. Dat is prima. Ik zou zeker een week rond Darwin/Katherine blijven. Persoonlijk vonden wij Kakadu een tegenvaller en zoals Darwinites wel zeggen: Litchfield do and Kakadon’t…We zijn er ook eigenlijk alleen maar doorheen gereden en vonden het eind van de rit voor Darwin bij Adelaide River, Windows on the Wetlands en Fogg Dam nog het interessants. Darwin was best aardig voor een paar dagen zeker omdat we een geweldig hotel hadden (Airport Hotel, 300 meter van de luchthaven, niet echt goedkoop maar dat zwembad)…We zijn ook langer in Katherine en Mataranga geweest. Edith Falls, Catherine Gorge, Elsie NP, veel wildlife etc. Bij Darwin Berry Springs en Wildlife park. Dan via Stuart Hw naar het zuiden. Tennant Creek was een beetje creepy. Dan The Devils Marbles. Alice vonden we lekker en ook daar zijn we langer gebleven. Uluru en Kata Tjuta moet je natuurlijk zien maar echt lang vonden wij ook niet de moeite waard. Je kan rond de rots lopen of klimmen maar daar zijn ze de laatste tijd weer erg over bezig. Heilige rots etc etc.
Op weg tenzuiden een paar nachten Coober Pedy, niet te missen en dan ga ja naar een van de mooiste gebieden van Australia, Flinders Ranges NP. Wij zijn ook langer in Riverland geweest, hebben de hele Murray River afgereden van Mildura naar de Alps, hebben Eyre Peninsule bezocht voor een week (omweg, maar Coffin Bay en zijn NP zijn echt hidden gems) en naar Fleurieu Peninsula (prachtig) en naar Kangaroo Island, niet te missen. Helaas zijn er nogal wat beperkingen om je eigen huurauto mee te nemen. Wij hebben ons daar niets van aangetrokken en zijn gewoon met de ferry gegaan maar daar wist Hertz niets van. De enige club die het toestaat is Thrifty’s maar dan moet je de auto wel in Adelaide huren en niet in een andere plaats. De route naar Melbourne ken je.
South Australia is relatief onbekend maar een van onze favorite gebieden, met West Australia.Ik zou eerder Cairns-Sydney rijden dan andersom, met de zon in de rug. November/december begin van de Wet, niet meer zwemmen langs de kust bij Cairns, heet en vochtig. Niet de beste tijd van het jaar voor far north QLD.
Ok houd het draadje maar open en uiteindelijk komen we er wel uit. Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen te melden…
Yeehaw
PS. Ik denk net…zou je niet van Adelaide op Tasmania kunnen vliegen, daar vervoer regelen (mag geen vervoer meenemen van je verhuurbedrijf) en daarna naar Sydney vliegen? Howaboutthat Umpire (Cricket term)

Hoi Yeehaw,

Bedankt voor je tips. Wij zijn destijds ook met Singapore gevlogen en dat beviel prima, maar zat nu te denken aan een maatschappij waar je een soort tussenklasse hebt met meer beenruimte. Zoiets als de Evergreen-klasse bij Eva Air. Nu heb ik weleens slechte verhalen over Eva gehoord… Weet jij nog andere maatschappijen die een dergelijke klasse hebben?

Heb jij alle gebieden die je aangeeft bezocht met een ‘gewone’ auto, dus geen 4x4? Wij zijn niet van plan met eigen auto offroad te gaan, alleen met een excursie misschien.
Heb gezien dat je voor een camper 350 AU$ betaald voor one-way helaas.
Overigens is Rentawreck alleen mogelijk in Sydney en omgeving, dus niet geschikt voor one-way routes kwam ik achter. Vroomvroom is een site waar alle bekende namen terugkomen als Hertz, Avis etc…
Ik verwacht dat het toch gewoon weer Hertz wordt. Heb daar ook een membership en nog 1x huren en ik krijg het gold membership (of hoe het heet…)

Wat betreft de route lijkt me Eyre Peninsula een mooie ‘punt’ om heen te gaan, maar is wel een omweg. We zitten er nu ook aan te denken om minder lang over de route Darwin-Melbourne te doen en dan ook nog naar Tasmanië te gaan (zoals jij ook opperde). Ik denk iets van 2 weken Tasmanië, is dat genoeg denk je?
Maar we moeten dan wel keuzes maken, of Eyre of Tasmanië. Denk niet dat allebei kan in die paar weken.

Voor het 2e deel is Cairns - Sydney denk ik ook beter ivm de Wet en het klimaat. Maar dan moeten we van Melbourne (of Hobart) naar Cairns vliegen en dat kost dik 300 AU$ per ticket, toch best duur… Ik verwacht dat een terugvlucht vanuit Cairns (via Sydney) terug naar NL goedkoper uitvalt, maar dat weet ik niet zeker.

Groeten,

Joris

Hi.
Nee beenruimte bij andere maatschappijen weet ik niet. Weet wel (ik ben 1.80) dat ik bij Malaysian meer dan genoeg beenruimte had. MA staat daar ook bekend om. Check ook eens www.seatguru.com voor de beste plaatsen. Alhoewel wij “grey nomands” zijn hebben we met de lange reizen geen enkel probleem maar we hebben al heel veel intercontinentaal gevlogen.
Onze laatste reis was met een Toyota Kluger, een reus van een auto maar de rijkwaliteiten vonden we minder dan de Fords. Volgende reis is het weer een Ford Territory. We hebben dirt roads gereden alhoewel de SUV gewoon 2wd was. Ook met “onze” Fairlaine hebben we door bv Litchfield gereden over een onverharde weg. Ging prima. Bij droog weer heb je zelden een 4wd nodig en als je op de verharde wegen blijft al helemaal niet. Wel altijd eerst informeren. Ik ben lid van Tripadvisor en ken veel mensen op de forums. Die vraag ik vaak om raad. (En omgekeerd ook wel voor Australia reizen). Dat Hertz Gold hebben we al 15 jaar…stelt weiniig voor hoor.
2 Weken Tasmania is prima. Kan je heel veel zien. Eyre Peninsula is eigenlijk een beetje saai en een behoorlijk eind rijden. Omdat wij tijd genoeg hadden hebben wij hier een weekje gelogeerd, voornamelijk voor het strand. Ik zou Tasmania eerder doen. Onze route was Hobart-Tasman Pen-Freycinet-Launceston-Cradle Mountain-Strahan-Mt Field-Hobart en ten zuiden van Hobart. Maar Kangaroo Island en Flinders Ranges mag je echt niet missen. Je kan van Adelaide een vlucht naar Kingscote maken en daar een auto huren en dan van Adelaide naar Tasmania gaan. De ferry kost ongeveer AUD 330,-- return.
Ik zou ook nog eens goed naar de d/o van een auto kijken. Dit jaar huurden wij op Tasmania, en daarna Sydney. De d/o naar Perth was Aud 880,–!!! Dat hebben wij geweigerd en zijn dus teruggereden naar Adelaide, Nullarbor Plain op en neer. Tussen Sydney en Adelaide zijn geen d/o charges. Heb je er al eens aan gedacht om in Cairns te starten en dan via Darwin naar Adelaide te gaan? Ook geen d/o kosten dan maar dan mis je de oostkust. Of van Brisbane eerst naar Cairns etc. 12 weken is een hele tijd dus Brisbane-Cairns-Darwin-Adelaide-Tasmania-Sydney mag geen probleem zijn.
Yeehaw

Hoi Yeehaw,

Bedankt voor de tips. Ik denk dat het dan eerder Tasmanië wordt. Alhoewel het vliegen van Tasmanië naar Cairns best duur is, even kijken of dat in het budget past…
Wij hebben ook wel door NP’s gereden over onverharde wegen met een Toyota Aurion en dat ging prima inderdaad, maar wij zijn dan met een camper en die is wat minder flexibel dan een auto natuurlijk, we’ll see. De d/o voor een auto aan de oostkust zijn er niet, alleen met de camper van Darwin naar Melbourne wel, maarja dat hou je, ook als je d/o in Adelaide.
We willen we graag de oostkust in het programma houden, dus denk dat de route niet heel veel meer gaat veranderen.
We gaan over een +/- 2 maanden de tickets boeken, dus dan wordt alles wat definitiever, echt leuk! :slight_smile:

Groeten en ook succes met plannen voor een volgende reis!

Joris

Bedankt. Zal volgend jaar wel weer de USA worden en 2011 terug naar Australia. Op Tasmania hadden we ook een Aurion, veel beter dan een Camry al zien ze er hetzelfde uit.