Darwin-Alice Springs (Uluru)-Darwin, Cairns-Darwin, Sydney-Cairns

Wij willen in juli naar Australie en willen daar ongeveer 3 weken rondtrekken met een simpele campervan. Wij zijn echte natuurliefhebbers en maken graag wandeltochten. We hebben 3 routes bedacht, waar we moeilijk uit kunnen kiezen. Wie kan ons adviseren? Ook alternatieven zijn welkom.

  1. Darwin-Alice Springs (Uluru)-Darwin
  2. Cairns-Darwin
  3. Sydney-Cairns

Drie weken is voor geen van de routes erg lang. Australië is verschrikkelijk groot. Het zijn best verschillende gebieden, dus lastig beslissen. Het ligt er zo vreselijk aan wat je mooi vindt!
Route 1
Omgeving Darwin is waanzinnig mooi met Litchfield, Kakadu en Katherine Gorge Nationale Parken. Je hebt hier prima wandelmogelijkheden van zeer kort tot langer. Wel flink warm, maar juli is een goede tijd hier. Je kunt met gemak drie weken rond Darwin doorbrengen, maar ‘even’ op en neer naar Uluru kan ik me voorstellen. Hou wel rekening met flink veel rijden!
Route 2
Tussen Darwin en Cairns is niet heel erg veel. Als je dan toch bij Darwin wilt zijn, zou ik denk ik iezen om naar Uluru te gaan ipv Cairns. Rond Cairns is weer heel veel te zien. Drie weken is echt niet genoeg om beide gebieden te zien, denk ik.
Route 3
In drie weken zou ik denk ik kiezen voor Cairns tot aan Brisbane. Dit is redelijk te doen in drie weken. Dan heb je ook nog even tijd om iets ten noorden van Cairns naar Cape Tribulation te gaan. Ook hier weer redelijke wandelmogelijkehden (wel korte wandelingen, maar prima). Prachtige regenwouden, veel afwisseling. Kortere afstanden tussen bezienswaardigheden.

Ik kan geen keuze voor jullie maken…heb alle plekken gezien en ze zijn allemaal mooi. Ik heb bijvoorbeeld een grote voorkeur voor Darwin e.o. Ben daar inmiddels drie keer geweest en zou er zo weer heen gaan. Maar ook omgeving Cairns is prachtig.
Google wat rond, haal wat boeken in de bibliotheek en ga maar af op de plaatjes:-)

Hallo Francine,

Dank je wel voor je reactie. Ik was er al een beetje bang voor dat het tussen Darwin en Cairns veel rijden is zonder dat er veel te zien is. Jij bevestigt dit. Het leek ons een leuke combinatie van twee omgevingen die totaal anders zijn. Vliegen van Cairns naar Darwin maakt het voor ons te duur. Vandaar dat we met een kleine campervan die afstand wilde overbruggen. Maar niet echt een goed plan dus als je maar drie weken hebt.

Ik heb al veel gesnuffeld op internet en foto’s gekeken, waarbij onze aandacht het meest getrokken werd door idd de omgeving van Darwin en Uluru. Het liefste hadden we een campervan gehuurd in Darwin en dan in Alice Springs willen achter laten, maar die achterlatingskosten zijn zo hoog tussen die twee plaatsen dat dit ook niet echt een optie is. Als we dus naar Uluru zouden willen gaan, is de beste optie op en neer rijden vanuit de omgeving van Darwin. Ik had eigenlijk gedacht dat dit in die drie weken in combinatie met de omgeving van Darwin ook geen optie was, maar begrijp ik het nu juist dat als je in een paar dagen flink door rijdt en kilometers maakt dat het toch haalbaar is? Zijn er op de route vanaf de nationale parken bij Darwin naar Alice Springs/Uluru nog bezienswaardigheden waarmee je die lange route kunt onderbreken?

De route van Brisbane naar Cairns is dus wat tijd betreft eigenlijk de beste optie. Ik vermoed de meest toeristisch en drukste route. Mag ik vragen hoe jij dit ervaren hebt? Is dit van invloed op de schoonheid van de natuur? Is het er druk met een grote dosis aan zon, zee, drukke stranden en boulevards? Dit is namelijk iets wat ons niet trekt. Wij houden juist van ongerepte ruige natuur, ook wel van stranden maar dan om heerlijk over te wandelen. Vindt je dit daar terug?

Heb jij daarnaast misschien nog tips voor wat betreft het huren van een simpele campervan? Een maatschappij bijvoorbeeld waarvan jij toevallig weet dat ze goede kwaliteit leveren tegen een lage prijs en betrouwbaar zijn en een goede verzekering hebben zonder al die uitsluitingen die toch wel heel veel maatschappijen hanteren.

Uiteraard ben ik blij met alle antwoorden en informatie waarin je mij kunt voorzien. Als je het bezwaarlijk vindt, omdat het jou tijd kost, dan begrijp ik dat natuurlijk ook.

De route van Cairns naar Brisbane is inderdaad wel erg toeristische. Er zijn hele mooie dingen te zien, maar alles is wel erg makkelijk gemaakt voor de toerist. Ga je daar wandelen naar een waterval, loopt er een asfalt paadje naar de waterval toe, om maar een voorbeeld te noemen. Als je hier niet van houdt is de west-kust of het centrale deel van Australie leuker om te doen.
Wij zijn vorig jaar in Australie geweest en hebben in 11 weken het hele land door gereden (19000 km). Ons hoor je niet snel zeggen dat dingen niet mogelijk zijn. Maar inderdaad tussen Alice springs en Katherine gorge is zeer weinig te zien. Je rijdt dan letterlijk door de woestijn met links en en recht rotsen en dorre planten en dat voor honderden kilometers lang. In principe kun je deze weg wel in 2 dagen gereden hebben, maar dat dan wel 2x. Wat ik wel erg leuk vond aan deze route is dat je heel veel gepensioneerde Australiers tegen komt die hun eigen land aan het verkennen zijn en die zijn erg bereid hun verhalen met je te delen.
Op de route liggen nog wel kleine bezienswaardigheden zoals de Devilsmarbles net iets boven Alicesprings. En je hebt een paar kilometer onder de Katherine gorge heb je nog verschillende warm water bronnen liggen.
Darwin zou ik persoonlijk zo snel mogelijk verlaten.
Kakadu werd ons trouwens door de locals erg afgeraden omdat je daar met een gewone auto of campervan nauwelijks wat ziet. Wij hebben gekozen dit niet te doen, maar hebben wel een tochtje gemaakt over de Adelaid river om krokodillen te bekijken. Dat vonden wij wel erg leuk.

Francine heeft helemaal gelijk. Darwin-Cairns zou ik niet doen. Veel rijden, wenig zien. Dat Kakadu niets is, is flauwekul. Daar zie je krokodillen op de rivieroevers liggen in plaats dat ze in de Adelaide River naar kip springen die tijdens een excursie boven het water gehouden wordt. En Google eens op Yellow Waters cruise en Ubir en Nourlangie Rock.
Dan is er Litchfield, nog mooier dan Kakadu. En Katherine Gorge is ook niet te versmaden, vooral als je gaat kanoën in de gorge. Warme bronnen in Mataranka.
Drie weken in de buurt van Darwin kan prima, Uluru erbij kan ook, maar dan is het een kwestie van prioriteiten, Darwin - Uluru (vergeet de Olga’s niet) retour is 4000 kilometer. En dan kom je in de verleiding om Kings’s Canyon erbij te doen.
Wat ik iedereen aanraad is een dagplanning te maken. Ik weet niet of dat altijd zo is, maar terwijl ik dit tik staan hieronder allerhande links naar gelijksoortige discussies.
Wat camperhuur betreft kun je eens contact opnemen met www.totallycampers.com. Nederlanders die bemiddelen bij heel veel verhuurders.
Ik heb nu even geen tijd maar heb ook nog een mooie route Cairns - Brisbane met een combinatie van kust en binnenland (voor het echte outbackgevoel)

Die route van Cairns naar Brisbane heb ik wel belangstelling voor. Kun je die eens doorgeven? Wij zijn nog aan het oriënteren, gaan in september die kant op.

De route Cairns Brisbane is erg toeristisch. Wil je wat meer authentieke plekken kun je beter voor Darwin gaan, of wat ik nog niet langs heb zien komen de Westkust, hebben wij ook gedaan met een minivan. Dit is mijn favouriet. Van Darwin naar Broome bijvoorbeeld of van Perth naar Broome. Je hebt het over hoge dropoff kosten voor oneway routes, vergeet niet dat de benzine in de outback ook vrij prijzig is. Dus 2000 km terug rijden kost ook een bak benzine waar je met een beetje geluk een ticket voor kunt kopen en je een paar dagen bespaard. Anders zou ik niet naar Uluru rijden, kost je 4 dagen terwijl je al maar weinig tijd hebt.

Ik moet zeggen dat drie weken voor Cairns, Brisbane erg kort is. Ik heb hier 2 maanden over gedaan en me geen moment verveeld. Maar dit is ook erg persoonlijk, sommige mensen reizen sneller, andere langzamer. Aan de Oostkust heb je ook veel duikmogelijkheden Whitesundays en rond Cairns bijvoorbeeld, dit is echt een aanrader. Echter verneem ik uit jullie reacties dat jullie budget beperkt is. Als je dit niet gaat doen, zou ik voor Darwin gaan.
Het is waar dat een 4WD voor Kakadu en het noorden van Western Australië een aanrader is. Echter hebben wij het met een 2wd gedaan. beetje duimen dat alles goed gaat als je op zandwegen rijd, dit mag meestal niet van verhuur bedrijven. Echter is er ook genoeg te zien vanaf het asfalt, je mist alleen ook een hoop mooie plekken die allee via zandwegen toegankelijk zijn.
Voor litchfield en katherine heb je geen 4wd nodig.