Voorstellen en voorbereidingen reis Oost (en of Noord?) Australie

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik dit een fantastisch forum vind en al vele uurtjes zoet ben geweest met de schat aan informatie die je hier kunt vinden. Dank jullie wel voor al die informatie en jullie moeite om ervaringen te delen!

Ik ben Monique en samen met mijn man en onze twee zonen (18 en 13 jaar) hebben we de afgelopen jaren prachtige reizen gemaakt in Amerika. Nu zouden we een lang gekoesterde wens in vervulling willen laten gaan en zijn we een reis naar Australië aan het plannen (voor 2018)
We zijn gebonden aan de schoolvakantie en dus zullen we (hopelijk) minimaal vier weken in juli/augustus gaan reizen.
We houden van spannende en mooie wandelingen, een goede mix van natuur en gezellige plaatsjes, wild life spotten en off the beaten path - dingen.
Omdat alle drie de mannen minstens twee meter zijn en we ook helemaal geen kampeer ervaring hebben, zullen we met een auto reizen en niet met een camper.

Vanwege het weer (ik heb een hekel aan kou en al helemaal in de vakantie) dacht ik gelezen te hebben dat het noorden en noord oosten van Australië in juli/augustus het meest geschikt zou zijn.
Ik heb ook al even naar de opties met vluchten en dergelijke gekeken want met zulke lange mannen is dat ook een belangrijk iets, zeker met deze lange vluchten.

Wat ik tot nu toe bedacht heb is vliegen met Singapore Airlines (met één tussenstop en de langste vlucht eerst) naar Brisbane.
En vandaar met de auto langs de oostkust naar de omgeving van Cairns en vandaar weer, wederom met maar één tussenstop (of misschien nog een stopover in Singapore als we die dag zouden kunnen missen) richting Amsterdam (of Brussel of Dusseldorf)

Eerst wilde ik heel graag het stuk Alice Springs - Darwin nog opnemen in de reis maar ik kon er geen logische route voor verzinnen in combinatie met goede vluchten (rechtstreeks). Mijn vraag aan jullie is nu dus missen we echt heel veel als we dit stuk Outback niet meenemen in de route? Ik snap dat we nog heel veel meer missen met deze beperkte tijd en route maar deze combinatie (Oostkust en Alice Springs/Darwin) ben ik vaker tegengekomen. Zijn de fantastisch mooie NP’s bij bijvoorbeeld Cairns eventueel een goed alternatief?

De dag voor dag planning heb ik nog niet maar ik denk dat we heel kort in Brisbane zullen zijn, we willen in ieder geval Fraser Island (eigen vervoer of met een tour?) doen en ook the Whitesunday Islands moeten uiteraard in de planning. Verder zie ik op google maps ontzettend veel “groen” op de kaart en lijkt het nog lastig te worden welke natuurgebieden we kunnen zien. Alle tips zijn heel, heel erg welkom.

Verder vind ik het erg leuk om, ondanks ons gebrek aan kampeerervaring, zo nu en dan in de natuur te overnachten, bijvoorbeeld in een cabin of andere bijzondere accommodaties (ik las ook over een treinstel, kant- en klare tenten enz). Op onze vorige reizen hebben we dat ook regelmatig gedaan en de mix van (luxe) hotels, leuke B&B’s en primitieve (of ook best minder primitieve) cabins bevalt ons heel goed. Als iemand daar nog een goede tip voor heeft, houd ik mij heel erg aanbevolen.

Tot slot vroeg ik mij nog af welke huurauto jullie zouden aanraden. Is een 4WD echt noodzakelijk? Ik las al dat dit het geval is voor Fraser Island als je met eigen vervoer zou willen gaan maar is dat voor de hele route een aanrader? En ook hier zijn alle tips en tricks natuurlijk weer heel erg welkom.

Iedereen alvast heel hartelijk bedankt voor eventuele reacties!!!
Groetjes
Monique

Hallo Monique,
dat je een forse auto zult moeten huren is natuurlijk een understatement. Een 4wd voor de hele reis maakt een enorm verschil in de huurprijs. Fraser Island zou ik daarom met een tour doen want ik weet ook niet of jullie 4wd ervaring hebben. Fraser Island betekent bandenspanning fors verlagen als je op het eiland bent maar voordat je het asfalt op gaat weer op spanning brengen anders heb je de kans de banden kapot te rijden. De wat duurdere/beter huurwagens hebben een compressor aan boord voor dat doel. Ik heb ook geen idee of er verhuurders zijn met een vestiging in Hervey Bay waar je je auto voor twee dagen ofzo zou kunnen ruilen. Verder is toch de dagplanning wel erg belangrijk. Daarmee dus zo snel mogelijk beginnen. Je zegt ‘minstens 4 weken’, maar niet wat het maximum is. Kun je dat ook aangeven?
En natuurlijk mis je wat als je Alice Springs - Darwin niet doet maar je doet het er ook niet ‘even bij’, want je wil dan Uluru,Kata Tjuta, Kings Canyon, Katherine Gorge, Litchfield en Kakadu ook doen. Daar gaan al een paar weken, als je het een beetje goed doet. En vier of vijf weken tussen Brisbane en Daintree vul je moeiteloos zonder je een dag te vervelen. Kijk ook eens naar een route via Emerald en Coppabella en verder noordelijk vanaf Townsville via de Undara Lavatubes weer naar de Atherton Tablelands (Malanda) en dan via Mareeba naar Cairns of eerst naar Daintree en daarna afzakken naar Cairns. Je bent dan in elk geval een tijdje van die vreselijke Highway 1 af.
Kijk maar eens, google en puzzel wat en meld je weer terug.
Succes met plannen, gelukkig heb je nog even.
Groeten,
Willem

Dank je wel Willem voor je snelle reactie
Ik denk dat het minimum ook gelijk het maximum is voor deze vakantie dus ik ga vooralsnog uit van “maar” vier weken. We zullen dus nog eens terug “moeten”, haha…

Zou het nog een optie zijn om vanuit hier te vliegen naar Darwin, daar een week te blijven, dan van Darwin naar Cairns te vliegen en vandaar in drie weken naar Brisbane? Of zeg je, je hebt al veel te weinig tijd voor Cains - Brisbane dus besteed alle vier de weken daaraan?

Bij nader inzien is het misschien qua weer beter om van Noord naar Zuid te rijden, omdat we dan later in Brisbane zijn en dus hopelijk wat beter weer hebben? Of maakt dat weinig uit? Ik heb inmiddels gevonden dat onze regio in 2018 laat aan de beurt is met de zomervakantie dus ik probeer het grootste deel van de vakantie dan in augustus te laten vallen.

Naar de huurauto ga ik dan nog even kijken. Het lijkt mij dan inderdaad beter om gewoon een normale stevige auto te nemen en de echt extreme dingen met een tour te doen. Het is wel lastig met een huurauto want ik heb ook al een aantal eilanden waar ik graag een nachtje zou blijven maar wat doe je dan weer met zo’n huurauto. Vaak kun je die vast wel ergens tegen betaling parkeren maar het is dan wel zonde van de huur als het om meer dagen gaat. En inleveren en later weer een andere auto ophalen is ook weer zo’n gedoe. Nog maar even puzzelen en stoeien met de route en dagindelingen.
En ik ga ook even goed kijken naar de route die je beschrijft. Atherton Tablelands stonden al op het wensenlijstje. Ik begrijp dat de Highway 1 zo veel mogelijk vermeden moet worden? Is dat een hele drukke route of gewoon erg saai?
Wederom hartelijk dank voor alle info!

Hartelijke groet!
Monique

Hallo Monique,

In principe is drie weken voor Cairns - Brisbane voldoende. En de gemiddelde temperatuur in Brisbane ligt het hele jaar boven de 20 graden Brisbane Airport - climate, averages and extreme weather records dus maak je geen zorgen. In augustus 22 graden.
Highway 1 vonden wij inderdaad saai maar je komt er, zeker als je drie weken hebt, niet omheen. Het is overigens een tweebaans weg, net als bij ons de provinciale wegen. Alleen in de omgeving van Brisbane is hij meerbaans.
Ik denk dat het inderdaad zaak is te proberen een dagplanning te maken. Ik heb routebestanden met tips voor het traject Brisbane - Cairns en het rondje Darwin - Kakadu, Katherine - Litchfield. Bij tijdnood kun je Katherine laten vallen. Als je die (Word) bestanden wilt, moet je me in een privé bericht even een mailadres sturen, dan kan ik ze aan een mail hangen.
Dit is het rondje:
Dag 1. Darwin – Kakadu (Jabiru) 250 km, 3 uur
Dag 2. Kakadu
Dag 3. Kakadu – Katherine Gorge 330 km, 4 uur
Dag 4. Katherine
Dag 5. Katherine Litchfield NP 300 km, 3,5 uur
Dag 6 Litchfield
Dag 7. Litchfield – Darwin 130 km, 1,5 uur
Je rijdt geen al te lange stukken, dus je hebt onderweg ook nog ruimte voor wandelingen en andere bezienswaardigheden. Dag 1is trouwens de dag na aankomst, ook al kom je vroeg aan. Je kunt zo’n eerste dag zo maar ‘omvallen’ van de jetlag.
En voor de laatste dag zou het mooi zijn als je een late vlucht nar Cairns kunt boeken. Dan kun je rustig vanuit Litchfield naar Darwin rijden, auto inleveren etc.
Tot zo ver voor nu,

Willem