Hallo allemaal,
Allereerst wil ik even zeggen dat ik dit een fantastisch forum vind en al vele uurtjes zoet ben geweest met de schat aan informatie die je hier kunt vinden. Dank jullie wel voor al die informatie en jullie moeite om ervaringen te delen!
Ik ben Monique en samen met mijn man en onze twee zonen (18 en 13 jaar) hebben we de afgelopen jaren prachtige reizen gemaakt in Amerika. Nu zouden we een lang gekoesterde wens in vervulling willen laten gaan en zijn we een reis naar Australië aan het plannen (voor 2018)
We zijn gebonden aan de schoolvakantie en dus zullen we (hopelijk) minimaal vier weken in juli/augustus gaan reizen.
We houden van spannende en mooie wandelingen, een goede mix van natuur en gezellige plaatsjes, wild life spotten en off the beaten path - dingen.
Omdat alle drie de mannen minstens twee meter zijn en we ook helemaal geen kampeer ervaring hebben, zullen we met een auto reizen en niet met een camper.
Vanwege het weer (ik heb een hekel aan kou en al helemaal in de vakantie) dacht ik gelezen te hebben dat het noorden en noord oosten van Australië in juli/augustus het meest geschikt zou zijn.
Ik heb ook al even naar de opties met vluchten en dergelijke gekeken want met zulke lange mannen is dat ook een belangrijk iets, zeker met deze lange vluchten.
Wat ik tot nu toe bedacht heb is vliegen met Singapore Airlines (met één tussenstop en de langste vlucht eerst) naar Brisbane.
En vandaar met de auto langs de oostkust naar de omgeving van Cairns en vandaar weer, wederom met maar één tussenstop (of misschien nog een stopover in Singapore als we die dag zouden kunnen missen) richting Amsterdam (of Brussel of Dusseldorf)
Eerst wilde ik heel graag het stuk Alice Springs - Darwin nog opnemen in de reis maar ik kon er geen logische route voor verzinnen in combinatie met goede vluchten (rechtstreeks). Mijn vraag aan jullie is nu dus missen we echt heel veel als we dit stuk Outback niet meenemen in de route? Ik snap dat we nog heel veel meer missen met deze beperkte tijd en route maar deze combinatie (Oostkust en Alice Springs/Darwin) ben ik vaker tegengekomen. Zijn de fantastisch mooie NP’s bij bijvoorbeeld Cairns eventueel een goed alternatief?
De dag voor dag planning heb ik nog niet maar ik denk dat we heel kort in Brisbane zullen zijn, we willen in ieder geval Fraser Island (eigen vervoer of met een tour?) doen en ook the Whitesunday Islands moeten uiteraard in de planning. Verder zie ik op google maps ontzettend veel “groen” op de kaart en lijkt het nog lastig te worden welke natuurgebieden we kunnen zien. Alle tips zijn heel, heel erg welkom.
Verder vind ik het erg leuk om, ondanks ons gebrek aan kampeerervaring, zo nu en dan in de natuur te overnachten, bijvoorbeeld in een cabin of andere bijzondere accommodaties (ik las ook over een treinstel, kant- en klare tenten enz). Op onze vorige reizen hebben we dat ook regelmatig gedaan en de mix van (luxe) hotels, leuke B&B’s en primitieve (of ook best minder primitieve) cabins bevalt ons heel goed. Als iemand daar nog een goede tip voor heeft, houd ik mij heel erg aanbevolen.
Tot slot vroeg ik mij nog af welke huurauto jullie zouden aanraden. Is een 4WD echt noodzakelijk? Ik las al dat dit het geval is voor Fraser Island als je met eigen vervoer zou willen gaan maar is dat voor de hele route een aanrader? En ook hier zijn alle tips en tricks natuurlijk weer heel erg welkom.
Iedereen alvast heel hartelijk bedankt voor eventuele reacties!!!
Groetjes
Monique