Wij zouden met onze kinderen (9 en 13 j) in Augustus (±30 dagen) een rondreis willen maken door Australie.
Gezien het dan winterperiode is, had men ons afgeraden om de zuidkust te doen, maar eerder binnenland, noord- en oostkust.
Op internet vonden wij volgende interessante reisroutes :
Volgens mij kan het net. hoewel ik er zeker voor zou kiezen om dan een gedeelte beter te bekijken om niet gek te worden van alle reisdagen. Vergeet niet dat elke vluchtdag je ook veel tijd kwijt bent met uitchecken, inchecken, camper/auto bekijken of in te leveren etcetera.
Wat heel essentieel is, is zo snel mogelijk een dagplanning maken. Dan zie je, wat Nyca ook al zegt, de reisdagen, camper oppikken, afleveren etc. Alvast een paar opmerkingen: Sydney 3 dagen. Inclusief Blue Mountains, inclusief over jetlag heen komen? De eerste dag kun je zo maar ‘omvallen’.
Alice Springs 5 dagen. Waar zit je binnenlandse vlucht daar? In de 3e dag Sydney of de eerste van 5 dagen Alice Springs. Dan Uluru, Olga’s en Kings Canyon en naar Darwin. Alice naar Darwin is 2 dagen (door)rijden. Onderweg Katherine en Lichfield doen betekent 2/3 dagen meer. Dan vanuit Darwin Kakadu?
Cairns - Brisbane in 15 dagen kan. Maar ook hier weer kijken of je Port Douglas Daintree erbij wilt doen, Whitsundays 1 of meer dagen en hetzelfde voor Fraser Island.
Nogmaals, probeer een dagplanning te maken. Ik denk persoonlijk dat je Darwin (dit keer) moet laten schieten.
Groet, succes bij het plannen,
We hadden ondertussen inderdaad ook al besloten dat Darwin er iets teveel aan was.
Onze tickets zijn besteld, ook bleek het goedkoper als we alles in de tegenovergestelde richting doen.
Daarmee is het probleem van de jetlag in Sydney ook opgelost.
We hebben nu een totaal van 32 dagen, zonder de vluchten hebben we dan :
[ul]
[li]Brisbane - Cairns : 19 dagen (waarvan de laatste 3/4 dagen in Cairns)
[/li][li]
[/li][li]Alice Springs : 5 dagen
[/li][li]
[/li][li]Sydney : 4,5 dagen
[/li][/ul]
Voor Brisbane-Cairns ben ik nog een het zoeken naar een Mobilhome, waarschijnlijk voor 16 dagen en in Cairns dan nog 3 dagen een auto of 4WD huren om Daintree NP, Cape Tribulation & eventueel Atherton tablelands te bezoeken.
Voor Alice Springs moet ik nog zien of het een Mobilhome/Auto of 4WD wordt.
Er blijkt hier wel niet veel accomodatie te zijn - zeker niet aan Uluru & Kings Canyon, West MacDonnell NP - dus vermoedelijk wordt het ook een Mobilhome, wat dan weer een probleem is omdat je hiermee niet op zandwegen mag rijden…
Goed plan, een paar opmerkingen. Wat bedoel je met ‘Daarmee is het probleem van de jetlag in Sydney ook opgelost’? Die krijg je nu in Brisbane toch? Ik weet niet hoe laat je aankomt, maar als het een aankomst in de ochtend is mag/ga je niet dezelfde dag rijden. En gedurende de dagen in en om Alice Springs hoef je geen zandwegen op. West McDonnell is bitumen tot Serpentine Gorge, East McDonnell tot Ross River. Dan Uluru, Olga’s en Kings Canyon, ook allemaal via bitumen bereikbaar. Met een halve dag Desert Park in Alice Springs erbij zijn je dagen zo om.
Alice Springs - Uluru en Olga’s is ruim 500 kilometer rijden. Van de Olga’s naar Kings Canyon ook nog eens 350. Op beide plekken zijn mooie wandelingen te doen die echter wel tijd kosten.
Van King’s Canyon naar Serpentine Gorge zou via de Mereenie Loop kunnen maar daar mag je met de huurcamper meestal niet op. Kan trouwens een heel slecht stuk weg zijn. Ziehier: The Mereenie Loop Road (Alice Springs, Australia)
Ook hier is het weer een kwestie van een goede planning maken. Ik zou zeggen 1 dag rijden naar Uluru, daar zonsondergang zien en overnachten, dan 's ochtends naar de Olga’s, wandelen, en vervolgens koers zetten naar King’s Canyon. Een dag uittrekken voor King’s Canyon. Dan terug naar Alice Springs via Erldunda. En dan zien wat je nog kunt doen.
Alles is hier ook weer afhankelijk van je binnenlandse vluchten. Die boek je het best zo vroeg mogelijk, dan heb je nog zogenaamde ‘saver’ tarieven.