rondreis Australie ,alle tips welkom!!

We zouden graag volgend jaar naar Australie gaan.
We dachten te vliegen vanaf Brussel of Schiphol naar Sydney.
Daar een 4-tal dagen te klimatiseren,jetlag wegslapen en van alles te gaan bezien.
Van daaruit zouden we naar Alice springs vliegen,camper ophalen en onze rondreis starten.
We zouden ongeveer 10 dagen rondreizen en vanuit Darwin een andere vlucht nemen naar Palm Cove en van daaruit opnieuw met een camper rondreizen.
Vanuit Palm Cove zouden we nog eens een 13-tal dagen rondreizen om dan terug te vliegen richting thuisfront vanuit Brisbane.

Graag alle tips :wat moeten we gezien hebben en wat niet,ook graag alle tips wat camperverhuur,vliegtickets,enz… betreft.
Volgens het internet is de beste reisperiode om deze plekken te bezoeken van april tot oktober,klopt dit ,wie heeft ervaring hiermee?

Groetjes,

Marika.

Jullie willen nogal wat in zeer korte tijd! Realiseren jullie je dat de afstanden enorm zijn? Als je ook nog echt wat wilt zien (en dan niet vanachter je autoraam) zou ik echt proberen om óf meer tijd vrij te krijgen óf je de concentreren op een kortere route. Alles is natuurlijk mogelijk, maar toch. Heb je bij je dagen ook al je vliegdagen/auto ophalen e.d. genomen. Want dat kost ook altijd best veel (wacht)tijd!

-Vier dagen Sydney en Blue Mountains = prima.
-Tien dagen Alice Springs en Darwin: ik neem aan dat je niet direct vanuit Alice naar het noorden gaat, maar ook Uluru (Ayers Rock) wilt bezoeken. Dat ligt zo’n 400km van Alice. Reken hiervoor zéker een dag of drie, vier als je daar ook even wilt uitstappen, een wandeling maken, King’s Canyon en Olga’s wilt zien.
Vervolgens is het vanaf Alice ruim 1000km naar Katherine in het noorden (1 a 2 dagen). Hier wil je toch minimaal 1 dag nemen om Katherine Gorge te bekijken (wandelend of met de kano).
Dan rij je waarschijnlijk door naar Kakadu NP (ong 1 dag reistijd incl mooie wandeling Edith Falls). Voor Kakadu zou ik dan nog minimaal 2 volle dagen nemen en dan een dag om naar Darwin te rijden. Meer tijd in Kakadu is altijd mogelijk. Prachtig daar.
In deze opsomming sla ik Litchfield NP helemaal over. Vanuit Darwin is dat evt in 1 dag te doen.
-Dan richting Cairns en in 13 dagen (volle dagen of min vliegdag?) naar Brisbane. Het is te doen, maar voor dat stuk oostkust wordt toch meestal wel een week of drie gerekend. Zeker als je ook het mooie cape tribulation zou willen bezoeken, de eilandjes bij de whitsunday’s wilt zien, wilt rondtouren op Fraser Island. Kost allemaal tijd. Er zijn veel plekken waar je (korte) wandelingen kunt maken om het regenwoud of bush te zien en beleven.

-Reisperiode zitten jullie inderdaad goed. Je hebt in het noorden nog wel kans op een staartje van het regenseizoen, maar vooral Kakadu ligt er in die tijd prachtig bij. Alles is groen en vol leven. Wel heb je kans dat je nog niet naar alle plekken kunt omdat er nog veel water is (over de wegen en/of met krokodillen).
-Vliegen: probeer binnenlandse vluchten zo snel mogelijk te boeken, dat scheelt in kosten.
-Camper: heb ik niet zoveel ervaring mee, dus daar kan iemand anders beter tips over geven.

Waar zijn jullie verder naar op zoek? Wat zouden jullie willen zien/doen? Mogelijk kunnen we jullie daar ook nog tips voor geven.

Veel plezier met de voorbereidingen!

Francine heeft het al gezegd, too much too see, too little time. En ik vind dat ze nog heel vriendelijk is in haar commentaar. Het is de eerste zaak dat je een dagplanning maakt. Te beginnen met dag jetlag verwerken, voldoende speling nemen voor binnenlandse vluchten en camper ophalen/inlevereren. En alvast een plan maken voor een volgend bezoek aan Australië :wink: om dan in alle rust Darwin, Kakadu, Litchfield (vooral), Katherine en West-Australië te doen.
Alice Springs - Katherine bijvoorbeeld is 1200 kilometer. Met onderweg de Devils Marbles, Mataranka Hot Springs, Tennant Creek.
Ik zal het eens heel rigoureus zeggen, voor nu zou ik Sydney doen, dan een ticket Sydney - Alice Springs - Cairns boeken en van Cairns tot Brisbane de kust en binnenland combineren inclusief paar dagen Cairns (snorkelen, Kuranda etc) Daintree en Cape Tribulation, Mareeba, Atherton Tablelands, Undara Lavatubes, Whitsundays, Emerald/Sapphire (voor een idee van het binnenland), Fraser Island en zo nog een paar dingen.

Een tweede optie is: vliegen op Darwin of Cairns. Van Darwin camperen naar Alice Springs, vliegen naar Cairns en camperen naar Brisbane. In beide gevallen het voordeel van de zon in je rug, maar dat terzijde.

Of: vliegen naar Cairns, camperen naar Brisbane, vliegen naar Alice Springs en camperen naar Darwin. Dan zou je dit keer Sydney moeten vergeten.

Maar als je je oorspronkelijke plan wilt uitvoeren helpen we je ook graag verder.

Wij hadden een Britz Hi-top (oorspronkelijk voor 3 personen maar we gebruikte hem met z’n 2en).
Dat was prima. Denk goed na over de verzekering die je wil met de camper (zeker in de outback) kan een dure grap zijn.
Daarnaast sluit ik me aan bij de bovenstaande adviezen. Je wil te veel in te weinig tijd.
Om dat aan te pakken kan je het stuk tussen Alice Springs en Darwin bijvoorbeeld ook met een tour doen.
Dit hoef niet altijd heel duur te zijn omdat je als je zelf gaat ook veel kosten hebt (huur van de camper, kampeerplaatsen, activiteiten etc.) en het is meer ontspannen omdat je niet zelf hoeft te rijden. Daarnaast is het zo dat je als het ware automatisch via de tour alle attracties bezoekt.

Hallo Iedereen,

Ondertussen hebben er een paar mensen gereageerd en inderdaad we willen te veel zien op een te korte tijd.
Daarom gaan we ons beperken tot Northern Territory.
We zouden vliegen naar Sydney ( wil ik zien!!) ,daar een dag of 4 of 5 blijven ,jetlag weg slapen en bekomen van de vlucht en de blue mountains bezoeken.
Dan een binnen vlucht nemen naar Alice Springs , de camper ophalen (we dachten aan een 4WD Outback Camper) daar onze reis te starten met als eindbestemming Darwin.
We voorzien een maand voor deze reis vertrek en aankomst inbegrepen,dus dat we een 20 tal dagen tijd hebben om de Northern Territory te bezoeken.
Dit alles zouden we doen volgend jaar juli/augustus ( ik weet het lang op voorhand al aan het dromen!!)
Als ik het goed gelezen heb zit het wat het weer betreft goed deze periode.
We zijn net terug van een prachtige rondreis in Zuid-Afrika,eerst een beetje sparen.
In Z-A had ik alle verblijfplaatsen reeds op voorhand geboekt,zou het handig zijn de campings te boeken op voorhand?
Doordat we de camper meehebben zouden we ook wild kunnen camperen is dit gevaarlijk?

Alle handige tips zijn natuurlijk zeer welkom!!

Groetjes,
Marika

Om te beginnen, campings niet op voorhand boeken en zo veel als maar enigszins kan wild kamperen. We deden het bij elkaar zes jaar en in 95% van de gevallen ‘wild’. En niet met een wagen die je, als je zou willen, kunt verstoppen. Niet dat het nodig is, want als jer een beetje oog voor hebt sta je binnen de kortste keren ergens waar niemand je ziet, als er al iemand langs zou komen. Kijk uit naar het boek Camps Australia Wide. Heel soms op E-bay of Marktplaats. Of kopen, want je hebt het er zo uit en verkoopt het na afloop weer heel makkelijk voor iets minder dan de nieuwprijs of wat jij betaald hebt. Verder is er de Wiki Camps Australia app. www.wikicamps.com.au
Overigens is er voor drie weken Alice Springs - Darwin met alles wat daar tussen te zien is geen echte noodzaak om een 4wd te huren. En als je er al een huurt, huur er dan een die ook wat kan, zoals de rit naar Twin Falls en Jim Jim Falls in Kakadu. (Wat met een huurauto vanuit Darwin niet is toegestaan, bijvoorbeeld) En vraag de verhuurder naar restricties voor waar je wel en niet mag gaan.
Maak vooral een dagplanning, anders kom je aan het eind tijd te kort.
Alice Springs (Desert Park, West McDonnel Ranges, Finke Gorge NP), Uluru, Olga’s, Kings Canyon, Mataranka, Katherine Gorge, Kakadu (evt. Litchfield en Daily River). En ga zo maar door. Te veel om op te noemen en in drie weken te doen. Meld je maar als je ongeveer een plan hebt. Je hebt nog even :wink:

Hallo Willem,

Bedankt voor u reactie en goede tips,
Ja,het is voor ons de eerste maal dat we naar Australie gaan en moeten nog veel leren ;-).
Inderdaad dan gaan we de campings niet op voorhand boeken,en de moment zelf wel zien waar we overnachten.
We hebben inderdaad nog heel wat tijd,maar het is leuk nu al veel te lezen en te bezien over Australie.
Bij verdere vragen zal ik u zeker mailen.

Groetjes
Marika.

Van tevoren boeken is inderdaad niet nodig, al is het wel peak season in juli/augustus. Op veel plekken kun je wild kamperen, maar in bijvoorbeeld Kakadu NP zijn wel erg veel mensen. Geen idee of het daar zo makkelijk lukt, maar mogelijk heeft Willem daar ervaring mee. De enige camping die je eventueel zou kunnen boeken is die bij Yellow Water. Als je daar een vroege boottocht wilt maken (wat ik erg, erg kan aanraden), dan is het best prettig om dichtbij te zitten. Die camping kan in het hoogseizoen best vol zijn.
Zeker in Kakadu kan een 4WD je wel meer kans bieden om iets te zien, maar dan moet je inderdaad wel een goede hebben en kijken naar restricties. Wat Willem ook al zegt. En weet een beetje wat je doet! Denk niet: ik heb nu een 4WD dus ik kan alles, want rijden in mul zand en steeds verder wegzakken…weet wat je moet doen.
Op veel plekken zijn langere wandelingen die door veel mensen worden overgeslagen (bijvoorbeeld bij Katherine Gorge en ook in Kakadu). Nu je wat meer de tijd hebt, kun je die goed doen, ze zijn echt de moeite waard! Neem wel voldoende water mee en vertrek steeds vroeg! Ik vond het geweldig om die wat langere tochten te maken; je komt geen mens meer tegen en kunt heerlijk genieten van het mooie land!
Nu je wat meer de tijd hebt, hoef je ook niet enorm na te denken wat je elke dag wilt doen. Kijk ook wat de dag je brengt!

Vanuit Sydney kun je nu ook overwegen om een dag of twee te logeren in de Blue Mountains en niet alleen een dagtripje op-en-neer.

Veel plezier met de voorbereidingen!

Vrij kamperen in Kakadu kan alleen als je een goede 4wd hebt. En dan zijn er legio mogelijkheden, maar alle alleen bereikbaar via tracks. En dat is heel wat anders dan een gravel road. Let op, het gaat nog steeds om aangewezen bush camp plekken. Helemaal in het wild kamperen is verboden. En, heel belangrijk, vraag naar de toestand van een track. Aan een ranger, aan iemand die dezelfde kant op rijdt of iemand die je tegenkomt. Iedereen zal je reëel voorlichten en de Australiërs zullen ook even kijken naar je camper, de banden en je bodemvrijheid. Deze site biedt heel veel informatie: Kakadu National Park - Camping in Kakadu
Groet,
Willem