3+ weken oostkust in Juli / Augustus

Hallo allemaal,

We zijn ons flink aan het inlezen voor een mooie reis naar Australië (en Bali) deze zomervakantie. Aangezien ik in het onderwijs werk ben ik gebonden aan deze periode.

De kans is redelijk groot dat we (via een korte stop-over in Seoul ivm collega vriendin die daar vandaan komt) op Sydney willen vliegen en daar een paar dagen willen rondkijken en wennen aan de nieuwe tijd. Vervolgens willen we de reis naar het noorden in gaan zetten. Allereerst dachten we dat we dit volledig met een camper wilden doen. Daar begin ik alleen steeds meer op terug te komen vanwege het seizoen en de afstand.

Huidig idee:
15 juli vertrek va Amsterdam met 2 dagen verblijf Seoul
19 juli aankomst Sydney
22 jul vanuit Sydney vertrekken naar de Blue Mountains en dan via o.a. Hunter Valley en Byron Bay rond
28 jul. in Brisbane aankomen en daar twee dagen naar Fraser Island (zelf een auto huren?). Een mogelijke trip naar Glasshouse Mountains is een overweging.

1 augustus vliegen op de Whitsundays Islands en daar een tocht van 3 a 4 dagen maken naar de Great Barrier incl. duiken.
5 of 6 augustus door naar de omgeving van Cairns en daar een paar parken bezoeken

11 augustus vliegen van Cairns naar Bali

Overwegingen:
Gebruik maken van een camper lijkt ons super. Maar een vlucht Brisbane - Whitsundays maakt de reis wel relaxter wbt. tijdsdruk. Daarnaast; het deel Sydney - Brisbane leent zich voor gebruik van een camper maar is in dit seizoen wellicht een stuk minder logisch. De idyllische Barbie’s zullen dan niet echt plaats vinden lijkt me. Dan is een huurauto wellicht beter (OV lijkt me weer te veel qua organisatie).
Dan blijft het een overweging of een kortere campertrip vanaf de Whitsundays rond Cairns een goed idee is? Qua temperaturen in ieder geval wel.

Losse vraag:
Fraser Island lees je veel dat er met een 4wd over heen wordt gereden. Huur je die ter plekke (en lever je dus eerst evt. je eigen huurauto in) of is het voordeliger om direct een auto te huren die overal voor geschikt is (lijkt me niet).

Alvast bedankt voor jullie ideeën en suggesties!
Erik

Hallo Erik,

Good thinking, zouden ze in Australië zeggen. Tot Brisbane halverwege Brisbane blijft het weer koel. Daarna is het het jaar rond warm tot heet. En drie weken is niet echt lang, dus een vlucht halverwege is niet verkeerd. Kijk voor de route van de Blue Mountains (fleece mee en zorgen dat je in laagjes kunt kleden) eens inland via Tamworth, Ebor, Waerfall Way Dorrigo Bellingen naar Coffs Harbour. Vergeet voor Byron Bay en Brisbane Nimbin niet. In Brisbane de ferry op de rivier doen, van het ene eind van de stad naar de andere, vooral 's avonds een heel mooi gezicht. Glasshouse Mountains zijn wel apart. Je zou voor dit deel van de trip, inclusief Fraser Island, een 4wd kunnen huren. Voor de rest van de route is het alleen onnodig duur, denk ik. Vraag even na, ik weet het niet helemaal zeker, of je bij de pont naar Fraser je banden kunt oppompen (nadat je ze eerder fors hebt laten leeglopen voor je rit over eiland en strand)
Je zegt bij Cairns ‘een paar parken’. Welke heb je buiten Daintree op het oog. Paronella Park nog niet, denk ik. Wel de moeite waard.
Vlieg je met Korean Airlines? Lekker rustig en lekker eten. Ooit vlogen we met ze, op vrijdag, vanuit Singapore. Bijna heel vliegtuig vol mannen met zwart haar en donkerblauw pak. Je horde ze de hele weg niet. Maar dit terzijde.
Veel plezier bij het plannen, voorpret is ook dikke pret.

Groet,

Willem

PS Lekker weinig jetlag, als je uit Seoul aankomt in Sydney.

Hoi Willem,

Dank voor je leuke informatieve reactie!

We hebben nog geen vlucht geboekt maar op dit moment kwamen we uit bij Korean inderdaad. Daardoor ontstond ook het plan om de collega te bezoeken in Seoul. Fijn om jouw suggesties voor het deel Sydney - Brisbane te lezen. Het concept krijgt zo wat vorm (natuurlijk blijft het een concept t/m het beleven van de trip).

Rond Cairns had ik gelezen dat er ten Noorden parken zijn maar ook meer westelijk (nog wel flink wat km’s) ook. Ik zou de Lonely Planet weer in moeten duiken om exact te achterhalen wat ik bedoelde. Het is ook gevoed door uitspraken dat het deel Brisbane - Cairns niet heel veel biedt (behalve de uitzichten en het inzicht in de omvang van het land) tov het gebied rond Cairns.

Inderdaad is de voorpret al flink gestart. Deze week willen we de tickets proberen te boeken voor het grote deel van de reis en dan de gaten er tussen langzaam aan wat invullen.

Groet,
Erik

Het Sydney - Brisbane traject is zeker de moeite waard. Ik heb m in juni 2015 andersom gedaan en dat was super!

Hoi Erik,
ik ben wel heel benieuwd waar je op uitkomt, vooral wat betreft de parken ten westen van Cairns. Er liggen er een paar waar je niet kunt kamperen/overnachten. En echt west, maar te ver weg, ligt Staaten River.
Groet,
Willem

De tickets zijn geboekt, enorm veel zin in. Helaas niet de meest goedkope periode qua aanschaf maar goed. Daar hebben we het niet meer over. Nu gewoon genieten van de voorpret en het plannen.

15 juli heenreis naar Seoul en dan 18 juli naar Sydney
17 augustus terug vanaf Denpasar (Bali) dus tussentijds nog een vlucht die kant op. Waarschijnlijk ergens rond 11 / 12 augustus vanaf Cairns wat inhoudt dat we nog een binnenlandse vlucht ergens zullen plannen.

Wordt vervolgd

Hallo,

Ik lees dat je in juli naar de oostkust gaat, ondanks dat het daar koeler is in vergelijking tot het noorden… Waarom kiezen jullie daar dan toch voor en niet voor het noorden bijvoorbeeld? Ik wil ook spontaan weg naar Australië voor 4 weken en twijfel daar nu over…

Ik hoor het graag :slight_smile:

Wat zijn je gedachten bij ‘het noorden’. Vier weken Darwin, Kakadu, Litchfield en Katherine? Dan doe je het wel goed, maar veel mensen willen meer van het land zien en nemen dan voor een deel wat lagere temperaturen voor lief. En zoals gezegd, vanaf Brisbane zit je boven de 20 graden, tot 26 graden in Cairns.

Hoi Enjoylife81,

Heel kort kan ik eigenlijk zijn in het beantwoorden van jouw vraag. We wilden graag ook Sydney bekijken en met de temperatuur valt het hopelijk mee. Inderdaad is het geen zonvakantie maar de regio lijkt me ook in dit seizoen de moeite waard en de stad zeer zeker.
Daarnaast overwegen we of een avontuur in het buitenland voor een langere periode een goed idee is. Brisbane lijkt ons daarin qua omvang en klimaat een geschikte plaats om te overwegen. We rijden bewust naar het noorden om te eindigen met mooi weer (Bali als toetje natuurlijk helemaal).

Dank voor jullie antwoorden!

Jullie hebben mij wel aan het denken gezet… Starten in Sydney, even acclimatiseren, dan door naar Brisbane en eindigen in Cairns met 26 graden. Is geen bali natuurlijk ;-), maar wel lekker. Ik denk er nog even over na, top thnx!

Veel plezier ErikTravel