**In september vertrekken we voor 7 weken naar Australië (de oostkust); onze reis start in Cairns en eindigt in Melbourne. Ik heb nog een paar vraagjes waar hopelijk iemand mij antwoord op kan geven. **
**1) **Na Cairns is onze eerste overnachting in Townsville, eventueel via het Atherton Table Land (curtain figgtree en Millaa Millaa watervallen). Is dat te doen op één dag??
**2) **Kun je gewoon een veerboot nemen naar Fraser Island of moet je reserveren?
**3) **Heeft iemand nog tips wat we tussen Brisbane en Sydney absoluut niet mogen missen? De Blue Mountains staan uiteraard op het programma, maar er is vast nog wel meer.
Hierbij wat tips die ik je kan geven (heb zelf 2 x de oostkust van Australië gedaan!)
Op je eerste vraag durf ik geen antwoord te geven omdat ik op dat stukje niet ben geweest. Wel kan ik zeggen dat je met 7 weken een mooie tijd hebt om langs de oostkust te reizen dus mocht iets een dagje extra kosten dan zou dat geen probleem moeten zijn.
Het is verstandig om Fraser island te reserveren. Ik weet niet of je voor een backpacker reis gaat of een wat luxere reis. Voor backpackers zijn er veel verschillende tours die die kant op gaan deze kun je van te voren boeken of zodra je in Cairns aankomt. Meeste tours zijn met een eigen 4 wheel drive en dan 3 dagen / 2 nachten op Fraser Island. Met de backpacker tours ga je dan met 8 man naar het eiland. (Fraser Island is iets wat je zeker niet mag missen, net als de Withsundays!)
Tussen Brisbane en Sydney gebeurd het allemaal voor de surfers! Plaatsen die ik hier zeker zou aandoen zijn: Surfersparadise & Byron Bay. Daarnaast liggen de Blue Mountains direct naast Sydney en hier worden veel dagtrips / weekend trips naartoe verzorgd. Zelf vind ik het altijd leuk om hier met eigen vervoer / trein / auto heen te gaan en een overnachting te doen in Katoomba.
Mocht je meer informatie willen over rondreizen langs de oostkust neem dan gerust even contact met mij op of mijn collega die direct over reizen gaat: crissy@stagehuis.nl. Ook heb je de mogelijkheid al direct tours te boeken en bijvoorbeeld je Greyhound buspassen te regelen of je auto te huren.
Bedankt voor je reactie, Dolf.
Wat betreft onze reis: we “hoppen” van familie naar familie (wonend in MacKay, Brisbane, Sydney, Canberra, Ballarat en tot slot Melbourne). Als we in Cairns landen staat er een auto op ons te wachten en daarmee gaan we een paar dagen de omgeving van Cairns bekijken en rijden dan (op ons gemak) naar MacKay, met dus waarschijnlijk een overnachting in Townsville. Omdat we eerst willen zien hoe het links rijden ons bevalt, hebben we de auto tot MacKay gereserveerd. Blijkt het rijden geen probleem, dan huren we alsnog een auto voor de rest van de trip. Bevalt het niet, dan zal het busvervoer o.i.d. worden.
Onderweg zullen we gebruik maken van bed and breakfasts, motels o.i.d. (voor het backpacker-gebeuren zijn we al een beetje te oud, 63 en 65). Dus zullen we op ons eigen houtje naar Fraser Island gaan;
De planning is om te overnachten in Hervey Bay en dan de andere dag te kijken hoe we het beste naar Fraser Island kunnen gaan en hoe lang. Tenminste, ik neem aan dat dat mogelijk is.
Als ik berichten lees over de afstand Brisbane-Sydney dan denk ik eigenlijk dat we hier maar zo snel mogelijk doorheen moeten karren. Er is geloof ik niet zoveel bijzonders te zien. Maar ja, je weet nooit, vandaar mijn vraag.
Best wel spannend voor ons, zo’n enorme reis.
groetjes,
Huiby
Het is vanuit port douglas prima te doen om de atherton tablelands te doen in 1 dag. Dus ik neem aan ook wel vanaf cairns. Wij hebben vervolgens overnacht in het paronella park. Dit is echt een aanrader. Als je kaarten koopt voor het park kan je er gratis overnachten. bijzonder om een nachtlichttour daar te doen. (gratis) Overnachten is wel met kampeermiddel. Dus niet met alleen een auto maar met tent of camper bijvoorbeeld.
Eungella np is leuk. vooral om de platypus daar te spotten.
Links rijden ben je echt heel snel aan gewend. Wij hadden het ook nog nooit gedaan maar na een minuut ben je er al aan gewend. Australie is qua rijden erg overzichtelijk.
Fraser island zou ik toch wel boeken. Wij zijn er een nacht langer gebleven omdat het eerder niet mogelijk was. Jammer genoeg was er net een storm geweest de week ervoor en gezien het getijde konden we niet bij verschillende hotspots komen. (en wij geen tijd meer om het over te doen) Met eigen vervoer wordt afgeraden. Wij zijn met een dagexcursie daar geweest en ook dat is al erg bijzonder hoewel we flink baalden van de weinige hotspots daar door het verkeerde getijde.
Ik zou ook vooral niet bezuinigen op excursies naar het great barrier reef. Dit is echt waanzinnig mooi. Bij 1770 (town of 1770) kun je een echt hele mooie tour doen naar lady musgrave. Een onbewoond eiland en daarbij een hele mooi koraalring eromheen. Echt super.
Denk ook aan cabins op de camping om te overnachten. Vaak prima te doen. Soms goedkoper dan motels en prima om contacten op een camping op te doen. Zeker op de big4 campings zijn deze cabins best heel luxe.
Byron bay is gewoon een heel charmant dorpje. Niet verwacht maar vond het een paradijsje.
Goudkust hebben we overgeslagen. Komt heel europees over en dat hoef ik niet te zien in australie.
Lamington np is erg mooi.
Ons reisverslag is te lezen op meissiesopreis.waarbenjij.nu Mss dat je daar nog wat leuke hotspots op kunt vinden. Wij hebben gereisd van adelaide naar cairns en vervolgens van alice springs naar darwin.
Wij vonden het stuk tussen Brisbane en Sydney nogal saai. Byron Bay is wel heel leuk en levendig. Verder kun je eigenlijk beter zoveel mogelijk doorrijden daar. Ook gezien de afstand die jullie moeten afleggen. Datzelfde gold voor een groot stuk tussen sydney en melbourne.
Van noord naar zuid:
Geniet eerder zoveel mogelijk van the great barrier reef.
Fraser Island kan je ook met een 4fwd touringcar georganiseerd doen in een dag. Dat vonden wij genoeg, maar het is wel een belevenis. (als je zelf gaat, wel 4fwd nodig!!! let daarop)
Dan dus het stuk brisbane-sydney. (overigens is australia zoo bij brisbane ook een aanrader), via byron bay.
Blue mountains bij sydney en de stad zelf.
Het eerste stuk vanuit Sydney naar Melbourne langs de kust is erg mooi. Daarna wordt het saai.
Bij Melbourne ,de stad en Philip Island bekijken.
Onderschat de afstanden niet, vanuit Cairns naar Melbourne is behoorlijk!
Bedankt voor je reactie op mijn vragen. Wij vroegen ons inderdaad af of we meerdere dagen naar Fraser island zouden gaan, maar blijkbaar kan er ook een excursie van 1 dag gedaan worden, dus denk dat we daarvoor gaan kiezen.
Er is 1 (waarschijnlijk peperduur) resort op Fraser island maar ook veel mensen camperen er. Het zal vast wel leuk zijn om daar meerdere dagen te verblijven, maar wij vonden 1 dag ook echt prima.De overtocht met de boot duurt 45 minuten ongeveer. En de georganiseerde trip was goed geregeld.
Als je met eigen vervoer gaat, zorg dan dat je de laatste boot haalt! Je kan je verkijken op het rijden in het zand en dan vast komen te zitten. De boot wacht even als je van tevoren aangeeft dat je mee terug gaat maar anders vertrekt hij.
Dat vonden wij dus ook. Lamington np was wel erg mooi, zeker een nachtexcursie daar doen. Jervis bay. Tussen sydney en brisbane hadden wij in die periode veel heel veel regen en overstromingen. En die zijn er nu dus weer. Blue mountains waren wel mooi evenals sydney. Wij gingen op zondag met de trein naar sydney met een sunday family funday kaartje voor 2 dollar 50. (voor een reis van 50 minuten met de trein, doe dat in nederland maar eens na) Vooral daar ook naar de dierentuin met de boot voor het uitzicht!
Wilsons prom is ook prachtig! Jervis bay voor de dolfijnen en walvissen in juiste seizoen. Melbourne was niet echt onze stad, philip island wel weer bijzonder. Ook het mountainbiken daar was een leuke afwisseling. Het stuk tussen melbourne en adelaide vonden wij het mooiste stuk (samen met cairns en het gedeelte uluru-darwin)
Wat ik me afvroeg na al vaak gelezen te hebben dat het stuk tussen Brisbane en Sydney saai is…is er ook een alternatieve route? Is die mooi en hoe lang is die? Ik heb een niet echt goed gedetaileerd kaartje, maar op mijn kaartje zijn er verschillende wegen binnendoor.