Hoihoi,
Ik weet niet of je al weg bent maar ik zag je post en heb misschien ook wat antwoorden voor je.
De eerste is: relax :zon02: In mijn ogen is alleen reizen het beste dat er is! Je ontmoet meer mensen alleen dan als je met iemand anders reist. Als je zelf een open houding en een glimlach hebt gaat dat helemaal vanzelf. Helemaal hier in OZ waar bijna iedereen ‘G’day how yr going’ zegt. In de grote steden natuurlijk minder maar daar zal je meer backpackers en andere reizigers tegen komen.
Ik heb m’n auto bij een auto dealer gekocht en in SA (daar hoef je geen roadworthy te doen, sommige andere staten wel). Heb enorm geworsteld met een 4wd of een 2wd, diesel/gas of benz. Backpackersauto met campeerspullen of een 2e hands via gumtree of de krant. Het liefst wilde ik een busje maar het viel niet mee om een redelijke te vinden voor een redelijke prijs. Heb enorm veel auto’s bekeken en proefritjes uit hell gehad (de ergste was toen er een sleepwagen aan te pas moest komen!!) Uiteindelijk heb ik een 2wd benz. single cab ute gekocht met canopy. Genoeg ruimte om in te slapen, alles past achterin. Het ‘probleem’ met diesel of gas is, als er iets stuk gaat ben je de sjaak! Een overweging kan zijn om een auto te kopen die hier veel wordt gebruikt omdat anders de onderdelen vaak minder goed verkrijgbaar zijn in the middle of nowhere. Ik wilde geen backpackers auto omdat die niet goed onderhouden worden & absoluut afgeragt omdat ze maar 1 doel hebben, zo goedkoop mogelijk de vakantie/reis doorkomen. Ik heb de meest verschrikkelijke verhalen gehoord onderweg van mensen die problemen hadden met hun goedkope auto en enorme rekening kregen om het te laten maken. Maar ook een paar goede verhalen van mensen die wel geluk hadden. Het is een keuze. Sommige crossen het hele land door in een klein zuinig doosje met een tent in de kofferbak en anderen hebben een volledig huis op wielen. Het is een keuze! Over het algemeen kan je met een 2wd bijna overal komen, als het droog is ook over de meeste dirt roads en is het denk ik voordeliger en verstandiger om een 4wd te huren als je die echt nodig hebt bv in een natuurpark. Het is zowiezo niet aan te raden om alleen te gaan 4wd-en, ik zou als je weet wat je wil gaan doen, probeer anderen te vinden in een hostel/gumtree/couchsurfing oid en huur en doe het samen.
Als je een auto koopt is lidmaatschap van de wegenwacht wellicht een goed idee (geeft ook leuke kortingen hier en daar) Zoals eerder gezegd links rijden wen je snel genoeg aan en niet alleen kangaroo’s zijn vervelend op de weg, vergeet niet de emoe’s! en alle koeien (vooral de zwarte s’nachts), schapen, geiten die het heerlijk vinden op de weg te liggen of ineens over te steken.
Goedkope campings: hema Camp 6 is een boek met daarin kaart en gratis/goedkope campings onder 25dollar. (kun kopen met korting als je wegenwacht hebt)
Hostels zijn vaak goedkoper met een YHA kaart, die kun je in het eerste hostel aanschaffen, daar krijg je ook andere kortingen mee. Ik heb alleen in WA in hostels geslapen in juli, daar betaalde ik tussen de 28 & 32 dollar per nacht voor een dorm bed.
Ik zou voor je weg gaat in NL een credit card nemen zodat je altijd iets achter de hand hebt voor noodsituaties.
Zodra je hier aankomt zou ik direct een bankrekening openen (gewoon een bank binnen lopen). De meeste banken geven je een visa debitcard die kan je gebruiken als een creditcard, werkt top!
TFN aanvragen: http://taxfilenumberaustralia.com.au zodat je dat vast geregeld hebt.
Als je achter de bar wilt werken (betaald goed) moet je je RSA hebben en vaak ook RCG. Als je het idee hebt dat je langer in een staat wil blijven en daar ook wil werken kan je de cursussen het beste meteen doen als je in een grote stad bent, want daar worden ze vaker gegeven. Hoewel in sommige staten kun je ze ook online doen. Jammer genoeg gelden per staat andere regels en kan het zijn dat je de cursus opnieuw moet doen. Ik heb ze voor SA en nu in NSW moet ik ze weer opnieuw doen (weer ff $250 = zo’n 10 uur werken)
Tip: Als je een 2e jaar WHV van plan bent om te gaan aanvragen, wacht dan niet tot het einde met je 88 dagen agricultuurwerk.
Heel veel plezier en niet te veel stressen, je zal zien dat als je hier (straks) bent het allemaal wel meevalt 
Groetjes Tour :wereld: