Veel vragen over grote reis Australie en wereldreis

Hoi iedereen,

Ik heb veel vragen over mijn wereldreis die ik eind dit jaar wil beginnen in Australië.

Ik ben van plan om me daar een Working Holiday visum aan te vragen en zo een jaartje (of langer) door australie te reizen.
Ik wil graag een auto kopen en hier komen mijn eerste vragen al, waar kan ik het besten een auto kopen en welke auto is het beste voor een rondrit door Australië?
Ik wil ook graag natuurparken bezichtigen, vandaar dat ik dacht aan een 4WD op gas (want benziene is daar volgens mij even duur als in NL) alleen ik wil niet meer dan 3000Euro uit geven dus het valt moeilijk te vinden ik heb al de website van gumtree.com.au afgezocht en daar vind ik net 1-2 4wd’s op gas onder dat budget.
zijn er nog andere en betere websites om auto’s op te zoeken? en is een 4WD echt een goede keuzen of toch niet?

mijn andere vraag wat moet ik weten om in de auto of in tenten te slapen ipv de hostels, ik heb gehoord dat er overal gratis camping plaatsen zijn met douches en vooral de route die ik wil (langs de kust) maar is dit echt zo kan ik me gewoon op veel gratis campings of op het strand mijn kleren wassen en douchen ?

Ik wil mijn route starten in het zuiden of oosten (Adelaide of Melbourne of misschien zelfs Perth) van Australië en dan zo langs de kust naar Sydney gaan en daar NYE vieren en dan verder naar het noorden rijden, is dit een goede route en is het trouwens moeilijk om links te rijden en zijn er nog dingen waar ik op moet letten op de weg, naast de dieren die op de soms op de weg staan dan… :wink:

en tenslotte hoe gaat het met andere backpackers ontmoeten daar, zijn mensen veel op zichzelf of spreken ze je snel aan? ik moet helaas alleen gaan ik heb al vaker geprobeerd met oproepen om te vragen of er mensen mee willen maar dat heeft tot nu toe nog niks opgeleverd

Ik heb nog meer vragen en ik zie vaak op reisblogs en ook met andere backpackers dat ze deze dingen zelf nooit hebben afgevraagd en het gewoon op hun af hebben laten komen, misschien is dat ook de juiste manier om het aan te pakken… ?

Ik heb nog een vraag,

Wat is eigenlijk het beste voor werken in australie ivm een credit card?
Is het beter om nu een credit card te nemen bij de ING en aan de werkgevers in aus te vragen of ze mijn loon over maken naar mijn NL rekening?

Ik heb ook gehoord dat sommige een rekening in Australië bij een aus bank openen en daar een credit card nemen maar je moet dan wel een vast adres op nemen, hoe gaat dat precies in z’n werking ?

Van auto’s kopen heb ik niet zoveel verstand. Maar daar kan vast iemand anders je mee helpen. Wel zou ik goed nadenken of je een 4wd wilt of een gewone auto. Als je gewoon langs de kust wilt rijden is een 4wd eigenlijk niet nodig. Dan zou je net zo goed een goedkope, zuinige, kleinere auto kunnen nemen. Ik heb ook wel mensen ontmoet die met een klein autootje rondreden en af en toe een 4wd huurden als ze daar echt iets mee wilden (of Fraser island bijvoorbeeld).

Er zijn inderdaad wel wat gratis campings. Hier kun je meestal maximaal een nacht overnachten, maar ook wel langer. Ze zijn meestal erg langs de kant van een (saaie) weg. Als je leuke plaatsen wilt bezoeken, zul je vaak toch moeten betalen voor je overnachting. Campings zijn vaak wel goedkoper dan hostels.

Met de route die je omschrijft zit je in de Australische zomer in het zuiden. Dat is een erg goede keuze. Als je dan rustig aan naar het noorden trekt, ben je daar voorbij het regenseizoen. Dat is goed.

Ja, je gaat heel veel backpackers en andere mensen (op campings staan ook veel Aussies) ontmoeten. Als je jezelf open opstelt, kom je heel veel mensen tegen en ga je met heel veel e-mailadressen naar huis:-)

Als je van plan bent te gaan werken, zul je een australische bankrekening moeten openen. Een werkgever zal niet snel geld storten op je Nederlandse rekening (dit kost namelijk geld). Ik had toen een adres via het travellers contact point. Bekijk dat eens op internet. Ik zou een creditcard in NL aanvragen. Dan weet je zeker dat je zo’n ding hebt en hoeft de kaart niet achter je aan te reizen.

En ja: een beetje voorbereiden is goed, maar laat de reis lekker op je af komen!

Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt.

Ah bedankt Francine, hier kan ik wel wat mee :chin:

zo’n TCP is idd wel handig ik had gelezen dat als je zo’n “STAY, WORK, PLAY” pakket bij Australian Backpackers neemt je dat er ook bij krijgt en nog andere dingen zoals medicare er bij krijgt maar er staat wel weer leuk bij dat je nog eens 410 euro luchthavenbelasting bij het ticket moet betalen, dus bij een enkeltje Australië is het toch veel voordeliger om het alleen te regelen als het niet te moeilijk is?

helpen de Hostels ook mee als je vragen hebt over het aanvragen van een Tax file number en medicare en een TCP ?

In de grote steden zitten TCP’s. Ze hebben gewoon een kantoortje waar je naar binnen kunt lopen met al je vragen. Zij kunnen je helpen met medicare, bankrekeningnr, enz. Je hoeft dat op zich niet via AB te doen (al kan met een groep heen reizen en alles snel regelen via een organisatie soms best prettig zijn).
Ook in hostels kunnen ze je soms een eind op weg helpen. Ligt er maar net aan waar je zit en hoeveel zin die mensen hebben om te helpen. Vaak werken er weer andere backpackers in een hostel die je naar eigen ervaring kunnen helpen.
Ik zou wel zsm na aankomst zaken regelen. Je moet soms wachten op pasjes enzo. Beter direct aanvragen en daarna de stad e.o. goed bekijken dan eerst lekker ronddwalen en als je verde rhet land in wilt pas allerlei zaken regelen.
Succes!

Hoi Francine, nogmaals bedankt voor de info :slight_smile:

Ik heb nog verder bij de TCP gekeken en ze geven ook travelers packages weg, volgens mij netzoiets wat je krijgt bij Australian backpackers of andere reizen van dat soort.
dit lijkt me wel iets.

http://www.ultimateoz.com.au/ARRIVALINOZ/PERTH2DAYPACKAGE.aspx

Hopelijk kunnen ze me ook helpen met het kopen van een auto.

Heb jij hier ervaring mee of misschien iemand anders?

D goedkoopste plaats om een auto te kopen is waarschijnlijk de kings cross carmarket in sydney.
Hier bieden backpackers hun gebruikte auto’s en busjes aan incl. alle toebehoren.
Een 4wd die goedkoper is als 3000 euro is waarschijnlijk afgeragt. Zeker als je de outback ingaat heb je een betrouwbare auto nodig. Wil je zoiets toch kopen, laat hem dan eerst keuren bij een garage.
Probeer een auto te kopen met kentekenplaten van west-australia. Hier betaal je minder belasting, dus de auto’s zijn gewilder en dus makkelijker te verkopen.

Informeer eens bij travelactive, zij kunnen je alles vertellen over werken in australie. Zij kunnen je ook helpen aan een baan of bankrekening.

Links rijden is prima te doen, alleen in de steden is het af en toe opletten.
Rij nooit snachts buiten de steden, de kangaroos springen zomaar de weg over.

Ik heb nog even een korte vraag.

Ik was bezig met het aanvragen van een werk visum en gelijk vragen ze voor je “Given names”
In mijn paspoort heb ik alleen 3 doopnamen staan en geen roepnaam.

Moet ik nu die 3 doopnamen opgeven en geen roepnaam of alleen mijn roepnaam ?

Ik zou zowiezo de namen opschrijven die in je paspoort staan. Dan kan het nooit fout gaan.

Ja daar heb je wel gelijk in, als ze me maar niet de hele tijd Philippus gaan noemen :stuck_out_tongue:

Hey,

Ja, met die doopnamen en roepnaam heb ik steeds hetzelfde probleem idd. Maar je moet de namen invullen die in je paspoort staan. Ik heb zelf de fout gemaakt om achter mijn doopnamen mijn roepnaam te zetten en zag daarna erbij staan toen ik het uitprintte dat het “precies zoals in je paspoort vermeld” moet zijn. Maar ik heb mijn visum toch gekregen, hoop alleen niet dat ik er alsnog gezeik mee krijg, want mijn roepnaam staat niet in mijn paspoort.
Hoop dat je genoeg info hebt haha. Hoe lang ging jij eigenlijk?

Groetjes Sandra

Gewoon de namen uit je paspoort. Daar kijkt verder niemand naar. Vervolgens kun je tegen iedereen zeggen wat je roepnaam is.
AB koopt inderdaad gewoon een travelers package in bij TCP, dus je kunt dat net zo goed zelf regelen.
Veel plezier met de voorbereidingen!

Ik heb een hierbij aansluitende vraag, ook ik wil met auto gaan rondrijden en twijfel nog of ik voor hostels wil gaan of voornamelijk camperen. Voor beide kan ik tot nu toe niet echt goede sites vinden, dus heeft iemand tips? Ik zoek gewoon basic campings en hostels, wil er kunnen slapen en douchen en meer hoeft er van mij niet te zijn. Niet dat ik me hele vakantie wil uitstippelen, maar ik wil wel beetje prijzen gezien hebben.

hoi Srenske

Er zijn wel een paar sites over campings en ook gratis campings in Australië zoals ozcamps.net (hier kun je de camings direct zien Independent Camping)
zelfs als je bij google maps bij de plaats waar je wilt zijn gewoon “camping” in typt zie je ook al een aantal campings, soms met de prijs erbij.
je kan ook de bekende camping boeken kopen zoals http://www.campsaustraliawide.com/ of misschien “Priceless Campsites & Rest Areas” van Jan holland maar ik weet niet of deze zo up to date is.

Hopelijk heb je hier wat aan :wink:

Mvg,
Philippe

@Srenske: er zijn talloze hostels en campings. Prijzen van campings liggen ver uit elkaar: van gratis tot 5 dollar tot 20 dollar. Een dormbed in een hostel ligt rond de 24 dollar of meer. Je kunt ook bedden krijgen voor 18 dollar, maar lang niet overal! Australie wordt steeds duurder, helaas.
Een flink deel van je budget zal opgaan aan overnachtingen.

Bedankt voor jullie antwoorden, hier heb ik zeker wel wat aan gehad! Ik denk dat het inderdaad kamperen wordt voor ons, besteed me geld liever aan leuke dingen dan aan overnachtingen:)

Hoihoi,

Ik weet niet of je al weg bent maar ik zag je post en heb misschien ook wat antwoorden voor je.

De eerste is: relax :zon02: In mijn ogen is alleen reizen het beste dat er is! Je ontmoet meer mensen alleen dan als je met iemand anders reist. Als je zelf een open houding en een glimlach hebt gaat dat helemaal vanzelf. Helemaal hier in OZ waar bijna iedereen ‘G’day how yr going’ zegt. In de grote steden natuurlijk minder maar daar zal je meer backpackers en andere reizigers tegen komen.

Ik heb m’n auto bij een auto dealer gekocht en in SA (daar hoef je geen roadworthy te doen, sommige andere staten wel). Heb enorm geworsteld met een 4wd of een 2wd, diesel/gas of benz. Backpackersauto met campeerspullen of een 2e hands via gumtree of de krant. Het liefst wilde ik een busje maar het viel niet mee om een redelijke te vinden voor een redelijke prijs. Heb enorm veel auto’s bekeken en proefritjes uit hell gehad (de ergste was toen er een sleepwagen aan te pas moest komen!!) Uiteindelijk heb ik een 2wd benz. single cab ute gekocht met canopy. Genoeg ruimte om in te slapen, alles past achterin. Het ‘probleem’ met diesel of gas is, als er iets stuk gaat ben je de sjaak! Een overweging kan zijn om een auto te kopen die hier veel wordt gebruikt omdat anders de onderdelen vaak minder goed verkrijgbaar zijn in the middle of nowhere. Ik wilde geen backpackers auto omdat die niet goed onderhouden worden & absoluut afgeragt omdat ze maar 1 doel hebben, zo goedkoop mogelijk de vakantie/reis doorkomen. Ik heb de meest verschrikkelijke verhalen gehoord onderweg van mensen die problemen hadden met hun goedkope auto en enorme rekening kregen om het te laten maken. Maar ook een paar goede verhalen van mensen die wel geluk hadden. Het is een keuze. Sommige crossen het hele land door in een klein zuinig doosje met een tent in de kofferbak en anderen hebben een volledig huis op wielen. Het is een keuze! Over het algemeen kan je met een 2wd bijna overal komen, als het droog is ook over de meeste dirt roads en is het denk ik voordeliger en verstandiger om een 4wd te huren als je die echt nodig hebt bv in een natuurpark. Het is zowiezo niet aan te raden om alleen te gaan 4wd-en, ik zou als je weet wat je wil gaan doen, probeer anderen te vinden in een hostel/gumtree/couchsurfing oid en huur en doe het samen.

Als je een auto koopt is lidmaatschap van de wegenwacht wellicht een goed idee (geeft ook leuke kortingen hier en daar) Zoals eerder gezegd links rijden wen je snel genoeg aan en niet alleen kangaroo’s zijn vervelend op de weg, vergeet niet de emoe’s! en alle koeien (vooral de zwarte s’nachts), schapen, geiten die het heerlijk vinden op de weg te liggen of ineens over te steken.

Goedkope campings: hema Camp 6 is een boek met daarin kaart en gratis/goedkope campings onder 25dollar. (kun kopen met korting als je wegenwacht hebt)

Hostels zijn vaak goedkoper met een YHA kaart, die kun je in het eerste hostel aanschaffen, daar krijg je ook andere kortingen mee. Ik heb alleen in WA in hostels geslapen in juli, daar betaalde ik tussen de 28 & 32 dollar per nacht voor een dorm bed.

Ik zou voor je weg gaat in NL een credit card nemen zodat je altijd iets achter de hand hebt voor noodsituaties.

Zodra je hier aankomt zou ik direct een bankrekening openen (gewoon een bank binnen lopen). De meeste banken geven je een visa debitcard die kan je gebruiken als een creditcard, werkt top!
TFN aanvragen: http://taxfilenumberaustralia.com.au zodat je dat vast geregeld hebt.
Als je achter de bar wilt werken (betaald goed) moet je je RSA hebben en vaak ook RCG. Als je het idee hebt dat je langer in een staat wil blijven en daar ook wil werken kan je de cursussen het beste meteen doen als je in een grote stad bent, want daar worden ze vaker gegeven. Hoewel in sommige staten kun je ze ook online doen. Jammer genoeg gelden per staat andere regels en kan het zijn dat je de cursus opnieuw moet doen. Ik heb ze voor SA en nu in NSW moet ik ze weer opnieuw doen (weer ff $250 = zo’n 10 uur werken)

Tip: Als je een 2e jaar WHV van plan bent om te gaan aanvragen, wacht dan niet tot het einde met je 88 dagen agricultuurwerk.

Heel veel plezier en niet te veel stressen, je zal zien dat als je hier (straks) bent het allemaal wel meevalt :slight_smile:

Groetjes Tour :wereld:

Laatste tip mbt mobiele telefoon. Telstra heeft door het hele land het beste bereik. Het is misschien ietsie duurder maar goed bereik is denk ik belangrijker in een groot land als dit. En je kan je beltegoed ook gebruiken om naar NL te bellen/smssen. Ik waardeer iedere maand $30 dollar en ik krijg daar bovenop $220 extra bonus tegoed en vrij veel mb en soms leuke andere ‘kadootjes’ zoals gratis bellen binnen OZ tussen 6&12 of gratis 1000 bonus smsjes.

Simkaart kost maar iets van $2

Groetjes