Hallo Pytrick,
Ik heb ook met een werkvisum in Australië gewerkt en gereisd (4 maanden waarvan 3 maanden gewerkt in twee steden), in 1997 dus alweer een tijdje geleden. Een fantastische ervaring. In de Australische winter was het wel een stuk moeilijker om werk te vinden.
Ik heb wel nog aardig wat contact met diverse Australiërs dus denk nog wel aardig mee te krijgen hoe het leven daar nu is (het verandert daar niet zo heel snel als in Europa).
Ik vind het hartstikke stoer dat je nu al zo duidelijk een doel voor ogen hebt en al aan het sparen bent. Dat doen niet veel mensen je na. Daarom denk ik ook dat jij er hoe dan ook wel zult komen in het leven, welke keuzes je ook maakt. Je klinkt als een verstandig iemand die echt wel goed nadenkt over keuzes en gevolgen. (Zo, laat dit maar eens aan je ouders lezen :-))
In veel andere landen is het juist gebruikelijk om na je middelbare school een jaar op reis te gaan, vrijwilligerswerk te doen of een soort oriëntatiestudies / -cursussen te volgen. Bijvoorbeeld veel Engelsen nemen een ‘gap year’ en feesten en zuipen zich dan een jaar lang helemaal lam in Australië en eventueel India en Thailand. (Maar velen zullen ook serieus werken en rondreizen.) Veel Zweden doen dus een jaar allerlei oriëntatiecursussen om te helpen beslissen welke studie het beste bij ze past. Ik wou dat ik dat had gedaan!! Want ik heb achteraf gezien toch niet helemaal de juiste keuze gemaakt, waar ik nu in mijn carrière de gevolgen van merk.
(Ik heb HEAO gedaan maar had achteraf gezien beter Journalistiek kunnen doen… mijn HBO-diploma staat zeker goed op mijn CV maar voor banen die ik het tofst zou vinden vragen ze toch echt specifiek Journalistiek… en om nu een nieuwe studie naast mijn werk te gaan doen is veel heftiger dan in je studentenjaren de switch op tijd maken!)
Dit alles even als onderbouwing van mijn steun voor jouw eigen plan: eerst je propedeuse halen en dan op reis, en dan je studie weer oppakken. Of misschien kom je er in dat jaar wel achter dat je toch een andere richting in wilt slaan. En daar kun je wat mij betreft beter zo jong mogelijk achter komen en niet na 4 jaar ‘verspild’ te hebben!
Aan de andere kant is de suggestie van Wim1 ook wel een goeie om daar een stageplaats te zoeken maar ik weet niet of dat kan voor jouw studierichting en of jouw school dat wel ondersteunt etc etc.
Hoe dat zit met je rijbewijs weet ik niet precies. Voor het huren van een auto moet je vaak al een aantal jaren in bezit zijn van je rijbewijs, dus je enige optie is dan waarschijnlijk om daar zelf een auto of busje te kopen. Wat ik destijds heb gedaan is een auto in Perth kopen, waar de prijzen over het algemeen wat lager liggen, en later met winst verkocht in Sydney. Het was overigens een fantastische auto, een Holden Panelvan… een soort kruising van een Amerikaanse slee en een lijkwagen, achterin hoog genoeg om rechtop te zitten en breed genoeg voor een twijfelaar matras. Dus een auto en slaapplaats in één. Vooral buiten de steden erg handig want daar is kamperen gratis. Het rijden aan de linkerkant is even wennen, maar ook wel weer logisch omdat het stuur aan de andere kant zit, en je gewoon achter voorgangers aan rijdt. Alleen op rotondes heb je wel eens de neiging om de verkeerde kant op te draaien. Het moeilijkste vind ik altijd om te lopen en dan over te steken, ik kijk altijd naar de verkeerde kant.
Overigens heb je ook wel interessante deals met de lange afstandsbussen. (een soort strippenkaarten voor duizenden kilometers.)
Het verhaal van testpersoon snap ik niet zo goed, testpersoon voor rijbewijs??
Ik zie zelf eigenlijk helemaal geen nadelen aan het onderbreken van je studie behalve dat je misschien in het jaar daarna met allemaal nieuwe mensen zit, maar dat gebeurt misschien toch al omdat je een specifieke richting kiest.
Nog een dingetje. In 1997 was het zo dat je voor het verkrijgen van een working holiday visum, moest aantonen dat je een bepaald bedrag op je bankrekening had staan. Het gekke was, dat je niet hoefde aan te tonen of je je ticket al had gekocht of niet! Ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Verder heb ik de afgelopen jaren signalen gehoord dat er maar een beperkt aantal van die werkvisa wordt uitgegeven, dus dat ze op een gegeven moment op kunnen zijn voor dat jaar…
over deze zaken zou je alvast info kunnen zoeken in de specifieke forums of bij de ambassade.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En nogmaals, jij komt er wel!
Groeten van Cécile