Realistisch Reisplan?

Hoi allemaal!

Ik ben een meisje/vrouw van 23 jaar en wil voor het eerst in mijn eentje gaan reizen begin november dit jaar. De reistijd die ik hiervoor wil uitrekken zal ongeveer 6 a 7 maanden zijn.
Omdat dit alles nieuw voor mij is, heb ik geen idee of mijn plan realistisch is en zou heel graag meningen, tips, commetaar krijgen hierop!

Wat ik nu in gedachten heb is het volgende:
November (begin) tot half december: Cairs (Australië) en omstreken (Great Barrier Reef).
Half december tot half januari: Zuidkust Australië (misschien komt dan een vriendin een maand langs, om mee te reizen).
Half januari tot half februari: Roadtrip langs oostkust van zuid naar noord (met mijn neefje uit Australië).
Half februari tot eind maart: Heb ik nog open, sta open voor suggesties. Misschien binnenland Australie/Uluru?
April en mei: Azië en dan als het even kan 4 landen: Indonesië, Cambodja (vanwege Angkor Wat), Laos en Thailand.

Als alles goed gaat met werk, kan ik begin november in totaal rond de 8000 tot 8500 euro hebben gespaard.
Dit alles exclusief ticket, backpack, visum, reisverzekering.

Nu is mijn vraag:
Is mijn reisplan realistisch, gezien de seizoenen (heb al wat opgezocht, vind het moeilijk om duidelijkheid te krijgen)?

Is mijn budget realistisch hiervoor? Ik kan eventueel nog werken in Australië, maar weet dat dit geen vetpot wordt. Ik ben me er bewust van dat Australië erg duur zal worden. Maar hoe is dit in Azië? Kan ik eventueel ook Azië een maand eerder opgeschuiven? Bv maart en april?

En dan als laatste nog: Wat voor ticket kan ik nu het beste aanschaffen? Toch een wereldticket? Of een ticket bij Australian Backpackers met de mogelijkheid gratis naar Azië te gaan voor een onbepaalde tijd?

Ik heb veel opgezocht maar zie door de bomen het bos niet meer.
Alle meningen, commetaar, tips zijn daarom welkom! Alvast heel erg bedankt!!

Hoi,

Leuke plannen! Maar ook dure plannen…

Wat de kosten voor Australië op dit moment zijn, weet ik niet (ik was er in 1997), maar ik hoor wel van mensen dat het duurder is dan Nederland.
De kosten kun je vinden in een Lonely Planet gids onder Money / Costs. Lonely Planet geeft budgetsuggesties voor ongeveer drie reisstijlen, van low-budget (zelf koken, kamperen), middelmatig, tot luxe.

Ik ben bang dat jouw budget aan de lage kant is als je daarvan ook nog vliegtickets moet kopen, en als je niet gaat werken in Australië. Of bedoel je iets anders met ‘exclusief vliegticket’?

Die maanden die je nog onbestemd hebt, zou ik toevoegen aan Azië. Dat is een veel goedkoper gebied (voor ongeveer 700-1000 euro per maand kun je daar leuk reizen), en de twee maanden die je daar nu voor bedacht hebt, zijn erg krap voor 4 landen. Voor Indonesië zou je eigenlijk al zeker een maand moeten nemen. Voor Thailand ideaal gezien minstens 3-4 weken, Laos zeker 3 weken, en Cambodja ligt er een beetje aan of je alleen Angkor Wat wilt zien (zeker een week) of nog meer dingen in het land.

Nog iets over Australië: hoe zie je het voor je om van het noorden daarna de zuidkust te doen en daarna de oostkust? Vlieg je naar Perth en reis je dan langs de zuidkust naar Sydney? Of iets anders?

Je zou eventueel ook kunnen kiezen om een deel van de weken in Australië te laten vallen en in plaats daarvan naar Nieuw Zeeland (ook duur) te gaan. Dat is weer heel anders dan Australië en schijnt prachtige natuur te hebben, van besneeuwde bergen tot vulkanische activiteit.
Of die weken toe te voegen aan je periode in het veel goedkopere Azië. Bijvoorbeeld de zuidkust van Australië vond ik zelf best geinig om te zien, heel veel leegte en woestijn… maar er rijden vooral bejaarde Australiërs in hun campers. Ik weet niet of jij wel zoveel geld wilt uitgeven om dat te zien.

En/of misschien is het een idee om vanuit Cairns over land via Uluru te reizen naar het (midden van) het zuiden, en dan via Adelaide en Melbourne naar Sydney? Dan heb je Uluru alvast meegepakt en hoef je niet op het eind nog speciaal daarheen, en sla je die Nullarbor Plain (zuidkust) over en bespaar je daar veel uren en reiskosten. Woestijn zie je dan ook wel in het binnenland.

Je kunt wel proberen geld te besparen door te couchsurfen, of door te werken onderweg. Er bestaat ook nog een soort combi: wwoof(werken en wonen op een boerderij). Sowieso bestaan er wel baantjes waarbij je gratis dak boven je hoofd krijgt (meestal op boerderijen of in hostels), of gratis eten (bv. in sommige restaurants).

Australië leent zich wel goed voor werken, het is dan wel handig om een Working Holiday Visum te regelen in Nederland, dan kun je legaal daar werken en maak je meer kans op een baantje.
Behalve dat je geld dan niet zo snel op gaat, is het ook een leuke manier om een land en cultuur van een heel andere kant mee te maken, en leuke mensen te leren kennen.

Ik denk dat het belangrijk is om

• eerst even op te zoeken hoeveel geld je gemiddeld per dag nodig hebt in Australië
  • te bepalen of je bereid bent om te couchsurfen
  • te bepalen of je bereid bent om enkele weken te werken
    > Dan weet je hoeveel tijd je ongeveer in Australië kunt doorbrengen; maar je kunt dat ook open laten ALS je nog niet je tickets vastlegt.

Ik weet niet wat voor ticket(s) je wilt gaan boeken… enkeltjes? Of een retour met lange tussenstop in Azië? Ligt de datum dan al vast of niet? Hoeveel kost het om te wijzigen? Je kunt advies inwinnen bij Kilroy, of Joho. Zij kunnen je ook wel adviseren wat slim is, gezien jouw budget en wensen. Bij Joho willen ze dan waarschijnlijk wel dat je eerst lid wordt van Joho.

Als het lukt om de datum open te laten waarop je van Australië naar Azië gaat, dan kun je ook al reizende in Australië bezien hoe het verloopt, wat je tegenkomt (leuke mensen? leuk werk?), en hoe hard het met je geld gaat. Gaat het te hard, dan kun je eerder naar Azië gaan; is het wel te doen, dan kun je langer in Australië blijven.

Het is een beetje een flexibele puzzel, afhankelijk van wat ik hierboven aangaf: wel of niet couchsurfen / wwoofen / werken, en natuurlijk ook: hoeveel geef je daarnaast nog uit… duiken en bungee jumpen is uiteraard duurder dan gewoon door een stad wandelen. En ga je zelf koken of de hele tijd uit eten?

We zien het hieronder wel verschijnen?

Wauw superbedankt voor je reactie!! Heel fijn!! Zal proberen op alles te reageren!

Het klopt inderdaad dat ik van die 8500 euro ook nog tickets moet gaan kopen en visum, etc. En ik ben zeker wel bereid om te werken in Australië. Dat is ook de reden waarom ik een Work Holiday Visa aan ga vragen!

De reden waarom ik ook nog Azië er aan wil plakken is inderdaad ook wegens financiële redenen en natuurlijk de ervaring! Wilde eerst alleen Australië doen met 3 weken Indonesië. Maar gezien het ‘dure’ van Australië, leek me dit toch een beter idee.
Dus die open maand(en) zou ik inderdaad dus nog Azië kunnen doen! Eventueel zou ik die nog voor werken in Australië kunnen gebruiken denk ik, of niet?

Voor de landen in Azië heb ik nog niet heel veel informatie opgezocht, dat is eigenlijk pas een recentelijk idee. Indonesië zou ik bijvoorbeeld alleen Bali willen doen, het is niet zo dat ik ieder land helemaal wil zien, maar juist een paar hoogtepunten per land. Vandaar dat ik 2 maanden had gerekend. Is dit dan vooralsnog te weinig, of is het dan wel te doen? Twee maanden voor een aantal Aziatische landen met hoogtepunten?

In Australië zit ik wel een beetje vast al met plannen, vanwege die vriendin die een maand langskomt en de roadtrip met m’n neefje. Maar het idee om vanuit Cairns via Uluru door het binnenland te reizen, vind ik een heel goed idee! Bedankt daarvoor! Met het zuiden bedoel ik eigenlijk vooral Melbourne, Sydney, Great Ocean Road en Tasmanië. Dus niet het woestijngedeelte. Vanuit Sydney dan een roadtrip via de oostkust weer naar boven. En dan vanuit daar, nog een maand werken of meteen Azië?

Voor couchsurfen en werken sta ik dus zeker wel open! Ik wil het liefst zo low budget mogelijk. Hoef ook niet duur uiteten en bij die roadtrip is het dus een soort kamperen met zelf eten maken. Dus half half, hostels en kamperen eigenlijk.

Nou ik weet dus niet zo goed wat voor soort ticket ik het beste kan nemen. Ik dacht zelf aan een jaarticket of wereldticket. Dat je dus een jaar hebt om te reizen en geloof dat je dan zelf mag bepalen wanneer je terug naar huis gaat? Bij Australian Backpackers las ik iets dat je ondertussen gratis naar Azië kon voor een tussenstop (tussen Australie door). Of erachter aan plakken. Maar misschien dat iemand anders een betere suggestie heeft?

Het liefst wil ik dus wel low-budget, mooie hoogtepunten zien, wel wat tripjes zoals Whitsundays, Tasmanië, skydiven en misschien nog duiken (als het te duur is, wordt het snorkelen) in the Great Barrier Reef.
Maar ik wil niet alles helemaal vast zetten, ook nog wel wat flexibel laten.

Super bedankt voor je reactie nogmaals!! Heb er al heel veel aan gehad!

Hoi,

Alvast weer wat reacties…

Als je wel wilt werken en Couchsurfen, scheelt dat al veel geld. Terwijl je werkt, heb je ook minder tijd om geld uit te geven. :slight_smile: Werk vind je wel het makkelijkst in gebieden waar het op dat moment hoogseizoen is, vooral als je iets in de horeca zoekt.

Heb je al gevonden hoeveel Lonely Planet aanraadt als gemiddeld dagbudget voor Australië? Hier staat ook al aardig wat info: Australia country guide - Lonely Planet | Australia & Pacific
“At the low-cost end of travel, if you camp or stay in hostels, cook your own meals, restrain your urge for entertainment and move around by public transport, you could probably eke out an existence on $70 to $80 per day; for a budget that realistically enables you to have a good time, aim for $100 per day.”

Echt veel dus, als je dat omrekent naar 4-5 maanden! Ik weet alleen even niet of ze het over AUS$ hebben (denk ik wel) of US$. Ik denk AUS$.
Ongeveer $3000 x 4 maanden = $12000… En denk niet: ach dat kan ik heus wel voor minder… die fout heb ik ook gemaakt.
Dus je zult er echt bij moeten werken, of minder maanden in Aus doorbrengen maar in Azië (dat is geen straf!), of erg veel Couchsurfen, of een combi van die dingen. Ook afhankelijk van hoeveel je nog kwijt bent aan je vliegtickets.

Als je in Azië alleen een paar highlights per land wilt bezoeken, kun je ook ook wel in twee maanden door die 4 landen trekken. Wel is snel reizen duurder dan trager reizen (immers meer bussen en eventueel zelfs vluchten nodig).
Maar ik heb het vermoeden dat je dan misschien ook spijt krijgt dat je er niet meer tijd voor hebt genomen… het is erg afwisselend en divers, en bijvoorbeeld duiken kun je daar veel goedkoper doen dan in Australië.
Ook is het gewoon superlekker om jezelf wat luxe te kunnen veroorloven voor weinig geld: om de dag een massage voor 3 euro, heerlijke fruitsapjes voor minder dan een euro, superlekker Aziatisch eten!!, aardige mensen, mooi weer, mooie natuur, prachtige bergen om in te wandelen, veel eeuwenoude cultuur (in Australië noemen ze iets van 50 jaar oud al ‘historisch’), een eigen privékamer voor 5 tot 10 euro… Je kunt olifanten verzorgen, kanoën, snorkelen, klimmen, luieren, zwemmen, leren duiken, kookles nemen, bij bergstammen logeren, etc etc etc… allemaal voor weinig geld. Ook reizen er veel andere jonge mensen, dus erg gezellig.

In Australië betaal je alleen voor een bed in een slaapzaal al gauw 20 euro ofzo en dan heb je nog niet gegeten. Australië is ook een superleuk land hoor, ook met heel aardige mensen… maar je geld gaat er wel hard doorheen en dan is het lastiger genieten, en durf je amper leuke dingen te doen. In Nederland kun je ook niet heel goedkoop 4-5 maanden kamperen en leuke dingen doen terwijl je geen baan hebt; westerse landen zijn gewoon duur om in te reizen.

Ik (en vele reizigers met mij) bewaar die dure landen daarom wat meer voor als ik oud en misschien wel kreupel ben… en misschien niet meer in een busje vol kippen in Afrika wil zitten :smiley:
Nu ik nog relatief jong ben, kan mijn lijf nog veel hebben, maar mijn portemonnee minder.

Voor Laos heb je een visum nodig van (uit mijn hoofd) US$35 wat je aan veel grensovergangen kunt krijgen (ook pasfoto’s nodig), dus wel zonde als je dat maar voor 1 weekje ofzo gebruikt.

Over Cairns - Uluru - Adelaide: ik heb dat zelf niet gedaan hoor! Dus zoek even uit hoe die route is (hoe lang, zwaar, hoe warm en stoffig? hoe duur met bussen? zijn er wel hostels onderweg?). Ligt er denk ik ook aan of je hem met een openbare bus doet, of bv. met een huur- of koopauto of busje… als je zelf rijdt, moet je je wel goed inlezen over de gevaren van een woestijn, en wat je allemaal bij je moet hebben voor noodgevallen.
Zelf heb ik wel een auto gekocht en later weer verkocht, was erg leuk om zelf te rijden. Maar ook wel spannend of we hem op tijd voor een goeie prijs verkocht kregen, voor onze vlucht naar Zuid-Amerika! Uiteindelijk zelfs met AUS$500 winst verkocht, kwam ons erg goed uit. Maar die benzine had wel een gat in ons budget geslagen, 6000km op de teller.

Qua vliegtickets weet ik niet wat handig is, ik raad je echt aan om even langs te gaan of te bellen met Kilroy. Zij hebben veel ervaring met dat soort uitgebreidere reizen en daar tickets bij zoeken, en die medewerkers hebben zelf ook gereisd en weten wat handig is.
Een Round The World ticket geldt meestal maar één reisrichting op, dus of de hele wereld rond westwaarts, of oostwaarts (terug mag niet). Maar er zijn vast allerlei andere oplossingen. Misschien ook wel iets waarin een vlucht binnen Australië zit ofzo.
Over dat gratis naar Azië zou ik ook wel meer willen weten!

Succes!

Australië is echt duur, dus je gaat het niet redden met dit budget. Ikzelf heb vorig jaar van Brisbane naar Cairns gereisd en daarna nog paar dagen in Darwin gebleven. Dat heb ik in 6 weken gedaan en echt super lowbudget gereisd, wel wat toertjes gedaan, maar niet tot nauwelijks alcohol gedronken en ik rook niet. En ook kwa eten zeer simpele maaltjes gemaakt en vrijwel altijd gekookt. In deze 6 weken heb ik toen $3000 uitgegeven. Als je gaat liften en kamperen kun je misschien nog iets goedkoper leven, maar ik geloof niet dat ik er ben tegengekomen die minder geld uitgaven dan mij. Dit even als indicatie…

Als je wilt gaan werken in Australië kun je zeker wel een aardige cent verdienen als je een goede baan vind, maar je moet er niet vanuit gaan dat je binnen een dag werkt. Soms gaat het allemaal niet zo makkelijk als je denkt en duurt het een paar weken voor je iets vindt. Daar heb ik zelf namelijk ook last van gehad. Als je al met andere afspreekt dat je na anderhalve maand gaat reizen, ben je al niet heel flexibel meer in het vinden van werk. Ik weet niet wat voor werk je wilt gaan doen. Horeca is misschien iets makkelijker snel een baan in te vinden dan bijvoorbeeld boerderijwerk. En wil je dan aan het begin van je reis werken of voor je naar Azië gaat.

Ik weet niet precies wat je van plan bent in de eerste anderhalve maand, maar je zou dan misschien in Azië kunnen beginnen als je in die andere periode met je neef en vriendin gaat reizen en dat al vast ligt. Op die manier bespaar je jezelf heel veel geld. Zou dan eventueel van Bali naar Darwin kunnen reizen en dan door het midden naar Adelaide en vandaar met je vriendin reizen. Het is maar een ideetje…

Wat betreft je vluchten. Misschien is het wat om met enkeltjes te reizen, de meest flexibele manier van reizen. Ik weet niet wat die jaartickets kosten, maar meestal is dat nog steeds meer dan losse tickets. Even zoeken naar losse tickets en ook naar de prijzen van deze all-in backpack tickets.

Trouwens met losse tickets is Cairns meestal wel duurder om naartoe te vliegen dan bijv. Melbourne, Sydney of Brisbane/Gold Coast.

Oh, exclusief je vluchten zou je het misschien kunnen redden met dit budget om 2,5 maand Australië en 3,5 maand Azië te doen. Als je ook nog je vluchten en visa moet betalen met dit budget gaat dat echter niet lukken denk ik. Ik wil niet negatief klinken, maar Australië is gewoon zo ontzettend duur, dat is de reden dat ik er nu alleen werk en hierna lekker ga reizen in Azië.

Succes met plannen!
Björn

Wat Björn zegt klopt als een bus: werk heb je ook niet zomaar van de ene op de andere dag gevonden. Of je vindt eerst alleen iets voor 3 uurtjes per dag, waar je dus niet van kunt leven, laat staan sparen.
Praat eens met wat mensen in je omgeving die in Azië hebben gereisd. Ik denk dat hoe meer je daarover hoort, hoe meer je geneigd zult zijn je tijd in Australië te beperken en je zuurverdiende spaargeld lekker te gaan uitgeven waar het langer meegaat.

Sparen lukt sowieso beter in Nederland, waar je relatief goedkoop woont (niet in hostels of hotel neem ik aan) en waar je relatief veel uren kunt werken. Bespaartips vind je ook op die site www.backpackgek.nl.

Het meeste bespaar je door geen onnodige kleren meer te kopen, niet meer uit eten gaan (nodig mensen thuis uit of ga naar ze toe), idem voor naar de kroeg of disco. Bouw voorlopig alleen eigen feestjes of mocht je toch naar de kroeg gaan, denk dan over elk biertje even na.
Zeg abonnementen op en verkoop spullen via marktplaats.

Succes met alle keuzes!

P.S. Je bent wel erg laat eigenlijk met het regelen van vliegticket en visum. Zijn er nog wel van die Working Holiday Visa te krijgen? Vliegtickets kunnen erg duur zijn nu, zo kort van tevoren.

Je vaccinaties kun je ook het beste in augustus of september maar vast gaan halen. Voor de herhalingsvaccinatie van HEP-A (2x in 1 jaar, waarmee hij 10 jaar geldig wordt) ben je denk ik al te laat.

Misschien kan die neef van je alvast werk voor je regelen, dat van start gaat zodra je aankomt in de stad waar hij woont? En misschien mag je bij hem logeren?

Hoi beide,

Nogmaals bedankt voor jullie reactie!
Ik moet wel zeggen dat beide reacties mij een beetje hebben laten schrikken.
Ik had namelijk een half jaar gelezen dat je het per maand met 1500 euro kon redden in Australië. Dit was laatst verhoogd naar 2000 euro. En nu lees ik dus dat jullie zelfs zeggen dat het misschien zelfs rond de 3000 euro per maand zou kunnen worden.

Mijn budget kan niet hoger worden, dit is mijn maximale bereking die ik heb kunnen maken met het werken tot en met oktober. Heb al bij werk aangegeven dat ik veel wil werken (ik flex), maar de kans is niet groot dat ik meer kan werken dan mijn berekening.

Ik zit erover te denken om dan meteen te gaan werken bij aankomst in Cairns. Misschien sla ik Cairns wel over tot na de roadtrip met mijn neefje. Mijn familie woont in de buurt van Melbourne. Misschien dat ik daar kan beginnen, bij hun verblijven en daar in de buurt wat werk vinden. Zo kan ik een maand lang sparen, omdat ik geen onderdak hoef te betalen dan?
Het enige wat ik vooral wil doen is met die vriendin: Melbourne, Sydney, Tasmanië en the Blue Mountains. En met mijn neefje met een campervan van Sydney langs de oostkust langs alle hoogtepunten daar (Whitsundays, etc.). Zo naar boven naar Cairs en daar nog snorkelen in GBR (duiken zal te duur zijn, kan nog in Azië dus). Daarna zou ik inderdaad meteen door kunnen naar Azië! Of eventueel verder nog werk zoeken in Australië.
Klinkt dit wat meer realistisch? Ik rook zelf niet, hoef weinig alcohol te drinken, hoef niet elke dag te feesten en qua eten ben ik heel gemakkelijk. (Ik kan leven van alleen brood en water als het moet).

In eerste instantie wilde ik dus alleen naar Australië, vandaar dat ik geen inentingen heb gepland. Maar nu Azië erbij komt, moet ik hier dus heel gauw achteraan?! Ga er gauw naar opzoek! Heb wel al een hepetitus B spuit gehad… Maar natuurlijk moet ik dan net A hebben haha…

Super bedankt voor jullie reacties. Ik ga snel achter de inentingen, tickets en visum aan!

Gr. Siri

3000 euro is wel heel veel als backpacker. (kan natuurlijk wel)

Als het mogelijk is zou je misschien in Melbourne bij familie kunnen beginnen en misschien dat zij je dan ook met werk kunnen helpen. Dan start al een stuk makkelijker en als het niet zo lekker loopt geef je in ieder geval niet zoveel uit. Het is ook een stuk praktischer dan starten in Cairns, want van daaruit moet je dan ook nog een vlucht nemen naar Melbourne, waar je vriendin aankomt.

Het hangt er ook vanaf hoeveel geld je precies overhoud nadat je je tickets, visa e.d. hebt geregeld. Als dat van de 8500 euro afgaat zit je denk al gauw rond de 7000 euro? Dat zou genoeg moeten zijn voor 2 maanden Australië en 3 maanden Azië en dan heb je een beetje speling.

AUS$3000 = **2.556 EURO **dus ook niet te hard schrikken :slight_smile:

Ik weet niet waar je die 2000 euro hebt gevonden… en op wat voor levensstijl dat is gebaseerd (wonend in een appartement en werkend?). Een collega van mij komt al jaren elk jaar in Australië (haar man komt er vandaan dus ze gaan elk jaar bij zijn familie langs, en een stukje zelf reizen) en klaagde vorig jaar hoe duur het was geworden, duurder dan Nederland.

Ik denk dat het stukje van Lonely Planet echt wel klopt… in mijn ervaring (helaas) wel altijd! Ik ben vaak eigenwijs geweest en heb gedacht het wel voor minder te kunnen doen, maar het lukt toch niet, of maar heel moeilijk (door juist de leukste dingen in een land over te slaan… :frowning: )

*“At the low-cost end of travel, if you camp or stay in hostels, cook your own meals, restrain your urge for entertainment and move around by public transport, you could probably eke out an existence on $70 to $80 per day; for a budget that realistically enables you to have a good time, aim for $100 per day.” *

Zoals je zag heeft GREAEA 6 weken gereisd van AUS$3000 (dus ongeveer AUS$71 gemiddeld per dag, zoals LP ook aangeeft), maar dus wel veel alcohol moeten laten staan en misschien niet alle tourtjes kunnen doen die hij/zij wilde.

Als je dan weet dat je in bijvoorbeeld in Thailand en Laos voor ongeveer 20-25 euro per dag (gemiddeld) vrij luxe kunt reizen en bijna alles doen wat je wilt: elke dag uit eten, altijd een privékamer, leuke tripjes de natuur in met een gids en andere reizigers, etc… mij lijkt de keuze dan vrij makkelijk gemaakt waar je meer tijd zou kunnen doorbrengen… :slight_smile:

Ik wil je niet wegjagen uit Australië want dat is ook een mooi en bijzonder land. Maarja, wil je jouw 75 euro besteden aan **1 dag low-budget **in Australië in een hostel/kamperen en zelf koken, of aan 3 dagen mid-range in Laos in een eigen privékamer en lekker uit eten en een massage nemen en/of een tourtje, voor hetzelfde geld?? Ik zou het wel weten.

Wel leuk natuurlijk om met een camper met je neef te reizen (als het goed genoeg klikt om zo lang op elkaars lip te zitten, of zeg ik nu weer iets waar je van schrikt?). Reken alvast eens uit hoeveel de benzine gaat kosten voor de route die je wilt doen. In de steden is de benzine goedkoper dan in afgelegen gebieden. Je neef kan vast wel helpen.

Voor de rest van je reis in Australië kan liften ook een optie zijn maar dan moet je wel flexibel zijn want je moet maar net iemand vinden die jou mee wil nemen en dezelfde kant op gaat. Het kan ook goed zijn dat ze wel benzinegeld willen.
Er zijn wel veel reizigers die met een eigen auto of busje daar reizen, dus spreek veel mensen aan in je hostel of op je camping. Er bestaat ook vast wel een website om lifts te vinden in Australië. Voor Europa ken ik deze: http://www.hitchhikers.org/
En let er wel op of ze te vertrouwen zijn, gebruik je intuïtie.

Voor inentingen kun je naar een GGD, of bijvoorbeeld de tropenafdeling van het AMC in Amsterdam, of naar het Havenziekenhuis in Rotterdam, of naar het LUMC in Leiden.

Qua voorbereidingen voor Azië… je zou dat kunnen doen terwijl je in Australië zit, of zelfs wachten tot in Azië (al zou ik wel een béétje inlezen… dan weet je ook hoe het zit met visa, handige route over land tussen landen, etc). Je zou ook nu alvast de algemene hoofdstukken in een paar reisgidsen (bv. in de bibliotheek) kunnen lezen, over het openbaar vervoer, hoe overnachtingen daar gaan, kosten, gevaren (vallen enorm mee), cultuurverschillen en beleefdheidsvormen. In een Lonely Planet South-East Asia staan vast ook wel handige routesuggesties (Itineraries) door meerdere landen.
Bangkok is voor velen een handig startpunt omdat veel vluchten daarheen gaan en die zijn daardoor goedkoop. Zo zijn er nog wel een paar ‘hubs’ in Azië: steden waar veel vluchten heen gaan, en dus lage ticketprijzen.

En de details kun je dan later uitzoeken, terwijl je in Australië zit en terwijl je door Azië reist. Je hoort dan onderweg ook weer allerlei tips van andere reizigers.

Heb je ook de bespaartips (voor in NL) al gelezen? En dat je nog wat spullen kunt verkopen via Marktplaats om extra geld te sparen?
Nog een optie is om geld te lenen van iemand, en dat na je reis (bijvoorbeeld binnen een jaar) terug te betalen.

Veel plezier en succes!

Oh ja, en als je in het begin een maand bij je familie gaat wonen (als zij dat goedvinden), kun je al veel geld besparen. Wellicht eet je dan met hen mee en kook je af en toe voor de hele familie, ook dat kan kosten besparen ten opzichte van maaltijdjes voor jou alleen koken.
Misschien kunnen zij al van tevoren bemiddelen voor een simpel baantje met aardig wat uren per week.
Op je vrije dagen kun je dan Melbourne en omgeving verkennen. Als je dat samen met je familie doet (in hun auto?) kan dat ook al veel schelen ten opzichte van zelf bussen nemen of tours boeken. Ik vond Melbourne erg leuk.

Over Great Barrier Reef zou je ook even kunnen lezen hoe het er tegenwoordig voor staat, ik lees dat al veel aan het afsterven is door vervuiling. Misschien zijn er in Azië wel mooieren duikgebieden? Of wil je persé het GBR zien?

Veel zaken kun je nog wel bepalen als je daar bent (bv. of je op het eind wel of niet in Cairns blijft). Maar zoek gauw even uit wat er mogelijk is qua vliegtickets, en hoe flexibel de datum van je reis naar Azië is. En ook al zet je die datum vast, meestal kun je hem dan wel wijzigen voor een ‘boete’. Ik hoop voor je dat er inderdaad nog iets te vinden is voor 1500 euro, zoals GREAEA gokt.

Sorry voor de brei aan typsels! Ik hoop wel dat je er wat aan hebt… en dat je een leuke tijd zult hebben!