Hoi,
Alvast weer wat reacties…
Als je wel wilt werken en Couchsurfen, scheelt dat al veel geld. Terwijl je werkt, heb je ook minder tijd om geld uit te geven.
Werk vind je wel het makkelijkst in gebieden waar het op dat moment hoogseizoen is, vooral als je iets in de horeca zoekt.
Heb je al gevonden hoeveel Lonely Planet aanraadt als gemiddeld dagbudget voor Australië? Hier staat ook al aardig wat info: Australia country guide - Lonely Planet | Australia & Pacific
“At the low-cost end of travel, if you camp or stay in hostels, cook your own meals, restrain your urge for entertainment and move around by public transport, you could probably eke out an existence on $70 to $80 per day; for a budget that realistically enables you to have a good time, aim for $100 per day.”
Echt veel dus, als je dat omrekent naar 4-5 maanden! Ik weet alleen even niet of ze het over AUS$ hebben (denk ik wel) of US$. Ik denk AUS$.
Ongeveer $3000 x 4 maanden = $12000… En denk niet: ach dat kan ik heus wel voor minder… die fout heb ik ook gemaakt.
Dus je zult er echt bij moeten werken, of minder maanden in Aus doorbrengen maar in Azië (dat is geen straf!), of erg veel Couchsurfen, of een combi van die dingen. Ook afhankelijk van hoeveel je nog kwijt bent aan je vliegtickets.
Als je in Azië alleen een paar highlights per land wilt bezoeken, kun je ook ook wel in twee maanden door die 4 landen trekken. Wel is snel reizen duurder dan trager reizen (immers meer bussen en eventueel zelfs vluchten nodig).
Maar ik heb het vermoeden dat je dan misschien ook spijt krijgt dat je er niet meer tijd voor hebt genomen… het is erg afwisselend en divers, en bijvoorbeeld duiken kun je daar veel goedkoper doen dan in Australië.
Ook is het gewoon superlekker om jezelf wat luxe te kunnen veroorloven voor weinig geld: om de dag een massage voor 3 euro, heerlijke fruitsapjes voor minder dan een euro, superlekker Aziatisch eten!!, aardige mensen, mooi weer, mooie natuur, prachtige bergen om in te wandelen, veel eeuwenoude cultuur (in Australië noemen ze iets van 50 jaar oud al ‘historisch’), een eigen privékamer voor 5 tot 10 euro… Je kunt olifanten verzorgen, kanoën, snorkelen, klimmen, luieren, zwemmen, leren duiken, kookles nemen, bij bergstammen logeren, etc etc etc… allemaal voor weinig geld. Ook reizen er veel andere jonge mensen, dus erg gezellig.
In Australië betaal je alleen voor een bed in een slaapzaal al gauw 20 euro ofzo en dan heb je nog niet gegeten. Australië is ook een superleuk land hoor, ook met heel aardige mensen… maar je geld gaat er wel hard doorheen en dan is het lastiger genieten, en durf je amper leuke dingen te doen. In Nederland kun je ook niet heel goedkoop 4-5 maanden kamperen en leuke dingen doen terwijl je geen baan hebt; westerse landen zijn gewoon duur om in te reizen.
Ik (en vele reizigers met mij) bewaar die dure landen daarom wat meer voor als ik oud en misschien wel kreupel ben… en misschien niet meer in een busje vol kippen in Afrika wil zitten 
Nu ik nog relatief jong ben, kan mijn lijf nog veel hebben, maar mijn portemonnee minder.
Voor Laos heb je een visum nodig van (uit mijn hoofd) US$35 wat je aan veel grensovergangen kunt krijgen (ook pasfoto’s nodig), dus wel zonde als je dat maar voor 1 weekje ofzo gebruikt.
Over Cairns - Uluru - Adelaide: ik heb dat zelf niet gedaan hoor! Dus zoek even uit hoe die route is (hoe lang, zwaar, hoe warm en stoffig? hoe duur met bussen? zijn er wel hostels onderweg?). Ligt er denk ik ook aan of je hem met een openbare bus doet, of bv. met een huur- of koopauto of busje… als je zelf rijdt, moet je je wel goed inlezen over de gevaren van een woestijn, en wat je allemaal bij je moet hebben voor noodgevallen.
Zelf heb ik wel een auto gekocht en later weer verkocht, was erg leuk om zelf te rijden. Maar ook wel spannend of we hem op tijd voor een goeie prijs verkocht kregen, voor onze vlucht naar Zuid-Amerika! Uiteindelijk zelfs met AUS$500 winst verkocht, kwam ons erg goed uit. Maar die benzine had wel een gat in ons budget geslagen, 6000km op de teller.
Qua vliegtickets weet ik niet wat handig is, ik raad je echt aan om even langs te gaan of te bellen met Kilroy. Zij hebben veel ervaring met dat soort uitgebreidere reizen en daar tickets bij zoeken, en die medewerkers hebben zelf ook gereisd en weten wat handig is.
Een Round The World ticket geldt meestal maar één reisrichting op, dus of de hele wereld rond westwaarts, of oostwaarts (terug mag niet). Maar er zijn vast allerlei andere oplossingen. Misschien ook wel iets waarin een vlucht binnen Australië zit ofzo.
Over dat gratis naar Azië zou ik ook wel meer willen weten!
Succes!