“Bring half the stuff you think you will need, and double the money you think you will need”… 
Australië en Nieuw Zeeland zijn inderdaad pittige geldslurpers. Misschien kun je daar wel gaan werken om je budget wat te spekken (wel een werkvisum regelen). Is ook een leuke culturele ervaring.
Sado geeft goede tips. Zelf ben ik ooit andersom begonnen en dat was achteraf niet handig: eerst een goedkoop land, waar we heel erg ons best deden om op elke cent te letten, bijvoorbeeld balen in het kloterige hotelletje van 8 gulden in plaats van genieten in die fijne van 12 gulden, om dan later in Australië te ontdekken dat een bed in een koud tochtig viezig hostel al 30 gulden per persoon kost (dus 60 gulden), dus dat we makkelijk die luxere hotels in Indonesië hadden kunnen nemen (en gewoon wat minder tijd in Australië reizen). Van een duur naar een goedkoper land gaan is altijd wel relaxter (al heb je in zulke landen meestal wel meer kans op cultuurschok, maar als je daar van tevoren wat over leest herken je het ook en weet je dat het ook wel weer over gaat meestal).
Zelf heb ik gemerkt dat de indicaties die Lonely Planet in hun reisgidsen geven, best heel goed kloppen. Meestal geven zij drie indicaties voor budget (per persoon gemiddeld per dag):
- low budget en spartaans;
- mid range;
- luxe reizen.
Tijdens mijn eerste reis heb ik echt heel low budget gereisd en regelmatig baantjes moeten zoeken om mijn slinkende budget aan te vullen (maar zoals gezegd kan dat een leuke ervaring zijn, bv. Engelse les gegeven in Peru). We dachten toen nog dat wij het wel goedkoper konden dan die LP indicatie voor low budget, nou dat lukt dus echt niet hoor.
We hadden zelfs nog geld bespaard door soms een week bij mensen in huis te verblijven enzo, maar toch had LP echt gelijk.
De laatste jaren hangt mijn reisstijl een beetje tussen low en mid range in en kan ik dus in een LP heel goed lezen hoeveel geld ik moet inschatten.
Dus ga naar de bieb of een winkel en kijk in elk van die LP’s hoeveel zij aanraden te budgetteren. Voor veel landen staat het ook op de LP website onder Destinations > het land > Practical information, maar niet bij elk land, dus dan heb je toch de papieren gids nodig.
Daarna kun je dus bepalen hoeveel geld jullie hebben gespaard en afhankelijk daarvan, hoe lang jullie overal kunnen blijven.
Bedenk tijdens het sparen ook: nu een biertje minder, is een hele overnachting in Thailand. Probeer nu alvast minder naar café’s en restaurants te gaan, maar mensen bij jou thuis uit te nodigen of bij hen te gaan eten, da’s veel goedkoper en net zo gezellig. Zeg onnodige abonnementen op. Koop geen modegevoelige kleding. Er valt heel veel te besparen als je er op let.
Oh ja en qua tickets moet je even goed uitzoeken hoe je een retour met een stopover ofzo kunt boeken. Zelf boek ik het liefst face-to-face in een Vliegwinkel filiaal, maar andere mensen zoeken liever zelf op internet maar dat vind ik zelf te ingewikkeld. De vliegwereld is ondoorgrondelijk. Bv. een paar dagen eerder of later vertrekken kan goedkoper zijn; via een andere vertrekluchthaven vertrekken ook; maar je wilt ook niet 3x overstappen of midden in de nacht aankomen (denk ik), en ik kom er zelf via internet niet zo makkelijk uit hoe ik een lange stop-over inbouw of een open jaw ticket boek. En een Vliegwinkel of andere professional heeft ook wat meer info over airlines die bijna failliet gaan ofzo.
(Open jaw kan handig zijn om dezelfde weg terugreizen over land te voorkomen, bijvoorbeeld heen vliegen naar Sydney, maar weg vliegen uit Darwin ofzo).
Succes!