Twijfel over budget

Had mijn vraag eerst bij algemene vragen gezet maar volgens mij hoort het hier thuis, dus bij deze:

Hoi Allemaal,
januari 2011 willen wij (met zn 2en) voor een half jaar gaan reizen. Ik kan hiervoor maximaal 7000 euro sparen en mijn vriend komt op 10.000 euro uit, maar begin nu te twijfelen of het genoeg is. Het globale plan is als volgt: Nieuw-zeeland, Australie, Indonesie, Thailand, Laos, China. En dan per land +/- 4 weken verblijven. Van dit geld moet dus ook de vliegticket(s) betaald worden, eten, verblijf, etc. Heb dus nu het idee dat het plan wat optimistisch is :stuck_out_tongue: Is het verstandig om de reis in te korten of bv alleen naar Azie te gaan? En zou het voordeliger zijn om een around the world ticket te nemen of beter losse tickets?
Alvast bedankt, vind het zo lastig!

Er zijn mensen die met een paar euro de wereld doortrekken, dus met 17.000 moet je een heel eind komen! :wink:
Het is vooral een kwestie van hoe je het denkt uit te geven…

Bedankt voor je reactie. Ja hoe uit te geven… We willen het low-budget houden, wat inhoud dat we willen verblijven in hostels en eten in goedkope restaurantjes oid, maar we willen toch zeker niet alle mooie excursies overslaan. Daarnaast willen we tussendoor misschien ook nog wel 1 of 2 keer ‘relaxen’ wat misschien iets meer geld kost.
Ik ging twijfelen toen ik de prijzen van de around the world tickets zag… die zijn namelijk de helft van mijn budget! :retard: Vandaar dat de vraag over inkorten of alleen Azie bezoeken opborrelt.

Voor combinatie Azië/Australië heb je geen Around-the-World ticket nodig. Boek gewoon een ticket met een lijndienst. Dan zul je waarschijnlijk toch wel in Kuala Lumpur of zoiets moeten overstappen, dus dan kun je meteen die kist uitrollen. Je moet dan gewoon een ticket boeken waarbij je dus die overstap maakt, maar wel met een gat van enkele maanden ertussen. Dit is gewoon mogelijk. Meer dan 1200-1300 euro hoeft dit volgens mij niet te kosten.

Als je weet dat je budget krap is, eindig dan altijd in een goedkoop land, en start in de dure. Je kunt overwegen om iets korter in Australië/Nieuw Zeeland te blijven, en iets langer in Azië. Eenmaal in Azië kun je het zo duur maken als je zelf maar wilt. China is ook knettergoedkoop. Let wel op de euro, want die zakt momenteel sterk!

7000 euro is zeker een goed budget, er zijn mensen die 't met minder doen. Maar wat ter plekke uiteindelijk telt is niet hoeveel geld je HEBT, maar hoeveel geld je UITGEEFT.

lijkt mij dat je al bijna een half jaar in NZ en Australie kunt doorbrengen en ook een half jaar in Azie, dus waarom niet 1 vd twee? OZ/NZ staan bekend als vrij duur. Ik zou zeggen, zoek naar een goedkoop ticket op Bangkok (ik ben teruggevlogen voor 130 E) en maak een rondje in Azie. Dan weet je zelf ook een beetje hoeveel je uit gaat geven en wat je belangrijk vindt.

Allemaal bedankt voor jullie antwoord!

Het geeft precies mijn twijfel weer. Denk inderdaad dat het wel te doen is, maar we hebben niet eerder een reis gemaakt, dus zoals je zegt bkkflyer is de kans dat we daarom meer geld uitgeven een stuk groter.

Sado, bedoel je dan een tussenstop met bezoek aan Maleisie en dan door naar Australie of…? Sorry hoor, amateur-reiziger he :stuck_out_tongue:

Bloem29, dat is ook exact wat ik steeds meer begin te overwegen. Een stuk minder geldzorgen in ieder geval en een stuk meer tijd voor ons onervaren reizigers om alles wat we willen zien te kunnen zien.

Na jullie reacties neig ik toch meer naar om bijv NZ of Australie te skippen, of om alleen Azie te doen. We gaan er even rustig over nadenken.
Nogmaals bedankt iig! :slight_smile:

Goedemorgen

Mijn man en ik vertrekken over 7 weken op onze wereldreis.
Wat wij gedaan hebben is kijken hoeveel dagen je gaat en wat je gemiddeld wilt uitgeven. We hebben dus een dagbudget gemaakt.
Dat budget is een richtlijn per dag.
Daarnaast hebben wij een potje gespaard voor enkel ‘‘leuke dingen te doen’’ zodat je dagbudget alleen is voor een slaapplek en eten.
kijk naar de landen waar je heen wilt en zoek uit wat gemiddeld een overnachting kost + een dag eten.
Als je dat uitrekent kun je op een simpele manier berekenen wat je denkt nodig te hebben.
( stel dat je een dag wat geld over hebt, schuif je dat gewoon weer door naar de volgende dag om iets extra’s van te doen , of je spaart het weer op )

Succes, mocht je nog wat willen vragen ga gerust je gang !

groetjes, Marijke

Ik heb zelf nog nooit een wereldreis gemaakt, en ik ben ook nog nooit in Azië geweest. Australië dan weer wel.

als ik kijk naar wat ik zelf zou doen, kom ik op 2 oplossingen (vanuit persoonlijk oogpunt)

1. Focus je op 1 werelddeel. Ga bijvoorbeeld nu naar Azië en ga dan weer sparen voor het volgende werelddeel, Australië/Nieuw Zeeland (of andersom, ligt eraan wat je eerst wil zien natuurlijk). Zo kun je de tijd nemen om alles goed te bekijken. Als je na de vakantie merkt dat je geld over hebt, kun je dat weer opzij zetten voor de volgende vakantie.

2. Een andere optie is, ga per werelddeel bekijken wat je wilt zien. Maak een lijst van plaatsen (dingen die je wilt doen) in Australië/Nieuw-Zeeland en Azië. Plannen is de eerste stap voor alles. Plan het zoals je het nu zou doen (beide werelddelen) maar begin in Australië. Als je merkt dat je aan het einde van je vakantie daar genoeg geld over hebt voor je trip naar Azië, doe dat dan meteen, zo niet, dan kun je net als bij optie 1 naar huis gaan en weer opnieuw sparen.

het ligt natuurlijk ook aan wat je wilt zien en hoeveel plekken je wilt aandoen enzo. Maar hopelijk heb je wat aan deze tips :wink:

@ Marijke: beste het zo te berekenen idd. Op hoeveel kwamen jullie uit per dag bij welk werelddeel?

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Inmiddels zijn er eruit, toch besloten om niet naar Nieuw-Zeeland te gaan en ‘alleen’ Australie te bezoeken (voor 5 weken en dan reizen we langs de oostkust). Daarna door naar zuidoost Azie voor 5 mnd. We beseffen ons ook wel dat we veel te kort blijven om heel australie te zien maar we willen zo graag een stukje meepikken dat we het gewoon lekker doen :wink:
Tickets zijn geboekt dus de voorpret kan beginnen :zon02:
Groetjes!

Nou heel veel plezier dan maar op jullie reis!!!

Weet alleen uit ervaringen dat je in Thailand 1000bath mag rekenen per persoon(goedkope logies,eten aan een kraampje,openbaar vervoer)indien je wilt besparen op hotels dan kan je het beste s’avonds de nachtrein of een bus nemen om zo een overnachting uit te sparen.
Voor het land Laos mag je per dag rekenen op zo’n 800bath(men kan ook betalen met de thaise munteenheid op sommige plaatsen in Laos alsook de euro)Hier ook weer hetzelfde,goedkope hotels opzoeken,eten bij een kraampje,goedkope vervoer regelen.
Nu ik spreek voor eigen rekening,moest ik elke frank in “twee bijten” om op reis tegaan,dan kan ik beter thuis blijven.
Je kunt beter in Nederland als clochard leven dan in een ver werelddeel zoals Azie!!
Beter te veel meenemen dan te weinig(geld)maar ik ga niemand zeggen wat ze moeten doen,heb het vroeger meegemaakt.
Eerste week verbleven we in de betere hotels,de tweede week logeerden wij in een goedkoop guesthouses.
Derde week konden we op ons kin kloppen,hadden ergens een kamer gevonden waar we met 4mensen op verbleven.
Heel de week zaten wij in het park en wandelen wij tussen al de verkeersdrukte in Bangkok!
Per dag konden wij maar 100bath spenderen.

Nathalie: bedankt!!
George: Ja daar heb je helemaal gelijk in, we hebben daarom een kleine marge ingebouwd. Wanneer we in Thailand aankomen (na Indo en Maleisie) kijken we hoeveel geld er over blijft. Dan kunnen we evt nog verder naar Laos/Vietnam/Cambodja of een deel ervan. Als er helemaal niet genoeg overblijft boeken we onze ticket om (kan heel makkelijk voor weinig :wink: ) en gaan we lekker naar huis!

Hoe meer geld je hebt, hoe meer je kan uitgeven. Opletten hiermee

“Bring half the stuff you think you will need, and double the money you think you will need”… :slight_smile:

Australië en Nieuw Zeeland zijn inderdaad pittige geldslurpers. Misschien kun je daar wel gaan werken om je budget wat te spekken (wel een werkvisum regelen). Is ook een leuke culturele ervaring.

Sado geeft goede tips. Zelf ben ik ooit andersom begonnen en dat was achteraf niet handig: eerst een goedkoop land, waar we heel erg ons best deden om op elke cent te letten, bijvoorbeeld balen in het kloterige hotelletje van 8 gulden in plaats van genieten in die fijne van 12 gulden, om dan later in Australië te ontdekken dat een bed in een koud tochtig viezig hostel al 30 gulden per persoon kost (dus 60 gulden), dus dat we makkelijk die luxere hotels in Indonesië hadden kunnen nemen (en gewoon wat minder tijd in Australië reizen). Van een duur naar een goedkoper land gaan is altijd wel relaxter (al heb je in zulke landen meestal wel meer kans op cultuurschok, maar als je daar van tevoren wat over leest herken je het ook en weet je dat het ook wel weer over gaat meestal).

Zelf heb ik gemerkt dat de indicaties die Lonely Planet in hun reisgidsen geven, best heel goed kloppen. Meestal geven zij drie indicaties voor budget (per persoon gemiddeld per dag):

• low budget en spartaans;
  • mid range;
  • luxe reizen.

Tijdens mijn eerste reis heb ik echt heel low budget gereisd en regelmatig baantjes moeten zoeken om mijn slinkende budget aan te vullen (maar zoals gezegd kan dat een leuke ervaring zijn, bv. Engelse les gegeven in Peru). We dachten toen nog dat wij het wel goedkoper konden dan die LP indicatie voor low budget, nou dat lukt dus echt niet hoor. :slight_smile: We hadden zelfs nog geld bespaard door soms een week bij mensen in huis te verblijven enzo, maar toch had LP echt gelijk.

De laatste jaren hangt mijn reisstijl een beetje tussen low en mid range in en kan ik dus in een LP heel goed lezen hoeveel geld ik moet inschatten.

Dus ga naar de bieb of een winkel en kijk in elk van die LP’s hoeveel zij aanraden te budgetteren. Voor veel landen staat het ook op de LP website onder Destinations > het land > Practical information, maar niet bij elk land, dus dan heb je toch de papieren gids nodig.

Daarna kun je dus bepalen hoeveel geld jullie hebben gespaard en afhankelijk daarvan, hoe lang jullie overal kunnen blijven.
Bedenk tijdens het sparen ook: nu een biertje minder, is een hele overnachting in Thailand. Probeer nu alvast minder naar café’s en restaurants te gaan, maar mensen bij jou thuis uit te nodigen of bij hen te gaan eten, da’s veel goedkoper en net zo gezellig. Zeg onnodige abonnementen op. Koop geen modegevoelige kleding. Er valt heel veel te besparen als je er op let.

Oh ja en qua tickets moet je even goed uitzoeken hoe je een retour met een stopover ofzo kunt boeken. Zelf boek ik het liefst face-to-face in een Vliegwinkel filiaal, maar andere mensen zoeken liever zelf op internet maar dat vind ik zelf te ingewikkeld. De vliegwereld is ondoorgrondelijk. Bv. een paar dagen eerder of later vertrekken kan goedkoper zijn; via een andere vertrekluchthaven vertrekken ook; maar je wilt ook niet 3x overstappen of midden in de nacht aankomen (denk ik), en ik kom er zelf via internet niet zo makkelijk uit hoe ik een lange stop-over inbouw of een open jaw ticket boek. En een Vliegwinkel of andere professional heeft ook wat meer info over airlines die bijna failliet gaan ofzo.

(Open jaw kan handig zijn om dezelfde weg terugreizen over land te voorkomen, bijvoorbeeld heen vliegen naar Sydney, maar weg vliegen uit Darwin ofzo).

Succes!