planning wereldreis 2014 - hulp en tips gezocht qua reistijd, budget...

Hallo allemaal,
Mijn naam is Lien, 23 jaar en ik rond in juni 2014 mijn studies af, klaar voor een wereldreis met mijn vriend!
Omdat we nog nooit zo een lange en verre reis hebben gepland zijn alle tips welkom!

De planning ziet er als volgt uit: september 2014 vertrekken voor 5 maanden ZO Azië ( 1 maand China, 4 maanden voor Nepal Thailand Laos Cambodja Vietnam). We willen vooral niet te veel “rushen”, dus rustig de tijd nemen om het land, of in het geval van China een deel van het land, te ontdekken, dus vraagje hierbij: is dit qua tijd- aantal landen haalbaar? Ikzelf had graag nog Indonesië gedaan maar dan wordt het helemaal krap denk ik?

Vervolgens naar Australië voor 2,5 a 3 maanden waar we de oostkust gaan afreizen met een camper en een vriendin in Melbourne gaan bezoeken die daar op uitwisseling zit :slight_smile:
Tot slot nog 1.5 a 2 maand in NZ, waar verre familie ook woont.

Allereerste vraag is dus of dit schema haalbaar is qua tijd? We willen niet te snel reizen en vermijden Thailand “gezien” hebben en enkel in Bangkok geweest zijn. Dus de tijd nemen om een land te ontdekken, als daardoor geknipt moet worden in ons schema, so be it.

En vervolgens het budget: Wij hebben een 10.000 euro pp bijeen voor 9 a 10 maanden reizen. Wij gaan voor low budget qua overnachten, vervoer en eten, maar willen niet besparen op af en toe leuke activiteiten die niet te missen zijn zoals duiken of bungeejumpen. Verder willen we in Australië een camper huren, doet dit het budget fel stijgen?

Een camper huren of kopen in Australië? en huren, via welke organisatie? Lijkt dit qua budget een goed plan? We zouden er dan ook in kunnen overnachten dus dat bespaart dan weer op slaapplaats niet?

Tenslotte de vlucht: Een ATW ticket of losse tickets? Daar ben ik nog steeds niet uit. Ik ben nog niet gaan horen bij organisaties die ATW aanbieden of heb nog geen offerte aangevraagd, want wou eerst een degelijk reisschema hebben om dan nog hier en daar aan te passen.
Mensen die een soortgelijke reis hebben gemaakt, mag ik vragen wat jullie betaald hebben voor de vluchten? Ik vind vanalles op het web ivm ATW, maar heb geen idee of dit nu duur of goedkoop is, omdat het vaak misschien in kleine details zit zoals een extra vlucht naar een eiland dat je ATW dan weer duur maakt. Of is het toch goedkoper om losse tickets te boeken?

Voorlopig wat vraagjes, er zullen er beslist nog volgen, dit is nog maar de eerste fase in de planning :slight_smile:
Alvast bedankt! xx

Leuke plannen.

Het budget klinkt aan de krappe kant… In Australië schijn je wel minstens 60 euro p/p per dag nodig te hebben zonder leuke dingen doen. Ongeveer 100 euro p/p als je ook leuke dingen wilt doen. Vriendinnen van me waren echt geshockeerd hoe duur het vorig jaar was. (Ik was er in 1997 dus da’s te lang geleden).
http://www.lonelyplanet.com/australia/practical-information/money-costs

6 landen in 5 maanden is denk ik wel te doen, maar ook weer niet superrelaxed. Maarja ik heb zelf ‘maar’ 5 maanden in een jaar gedaan :slight_smile:
Je zult toch wel redelijk van tevoren ongeveer een richting moeten plannen om op een handige manier die landen door te komen zonder teveel tijdverlies door dubbel reizen of onhandig omreizen.
Met AirAsia kun je wellicht goedkoop van het ene naar het andere land vliegen.

Een RTW ticket is volgens mij alleen handig als je ook naar de Americas wilt en/of Afrika. Misschien kun je wel toe met een retour Auckland met een paar tussenstops ofzo.
Je zou eens bij Kilroy langs kunnen gaan, of De Vliegwinkel. Wel heel goed doorvragen en ze goed de verschillende opties laten uitzoeken! Zoals bijvoorbeeld open jaw tickets, heen naar de ene stad en terug uit de andere.
Destijds had ik voor mijn wereldreis (Indonesië - Australië - Chili - Bolivia - Peru) twee retourtjes:

• retour Amsterdam - Australië, heen naar Perth met eerst tussenstop van 2 maanden op Indonesië; terug uit Sydney.
  • retour Amsterdam - Santiago > niet handig, had beter daar ook een open jaw kunnen nemen, met terugvlucht uit Lima ipv Santiago.
    Dat was toen goedkoper dan een RTW ticket.

Meer tips via mijn handtekening!

Hey, wat een leuke reis gaan jullie tegenmoet!

Zelf ben ik mij ook aan’t oriënteren voor een jaartje wereldreis. Wij reizen ook met z’n tweetjes en de landen die jij opnoemt (behalve China) zitten er ook bij. Ik denk ook dat het wat betreft tijd wel moet lukken. Je zal denk ik niet als een gek hoeven te reizen, maar heel relaxed is het ook weer niet. Op zich goed te doen, maar gezien de duur dat jullie willen reizen lijkt het mij wel verstandig om af en toe een paar daagjes in te plannen om op adem te komen en om even alles te laten bezinken (maar de kans is groot dat je hiertoe wel eens genoodzaakt bent door reizigersdiarree ;)). Met Indonesië erbij zou ik er toch wel 4-6 weken achteraan plakken.

10.000 Euro is denk ik erg krap. Op basis van alle info die ik heb gevonden, heb ik een bemiddelde berekend van 35,- p.d/p.p. in het rijtje Aziatische landen en 100,- p.d/p.p in Australië. Dit is met reizen met Greyhound. Het streven om alles low-budget te doen hebben wij ook, maar dat zal in werkelijkheid wel erg moeilijk zijn…Een uitstapje/excurusie hakt er toch wel flink in en zou je al moeten compenseren met een week erg rustig aan doen. Dit is ook leuk, maar dan kun je uiteraard (gezien je gemiddelde duur per land) ook een stuk minder zien van een land. En ik weet niet hoe dat bij jullie gaat, maar bij ons komt al snel de gedachte ‘ach, je bent er maar één keer…’, met als gevolg dat je een stuk eerder naar huis terug zal moeten keren. Voor NZ zijn (volgens mijn info) de kosten ongeveer gelijk. Ik heb geen idee hoe duur het is om een camper te huren, maar dat zal wel prijzig zijn.
Ik denk overigens dat 2 maanden in NZ aan de ruimere kant is, dus hier kun je wel echt wat relaxed doen.

Wat betreft de RTW zijn er veel opties. Prijzen zijn afhankelijk van leeftijd (in elk geval bij Kilroy; jongerenkorting), de hoeveelheid miles die je vliegt, het aantal tussenstops die je maakt of het aantal continenten die je bezoekt.
De precieze prijs zul je echt bij worldticketcenter, Kilroy o.i.d. moeten checken. Reizen met Londen als vertrekpunt schijnt wat goedkoper te zijn. Gezien de landen die je wilt bezoeken niet verspreid liggen over alle werelddelen, betwijfel ik of eventuele kostenbesparingen zo groot zijn dat dit opweegt tegen de vrijheid om ‘go with the flow’ te reizen.

Veel succes en plezier nog met de voorbereidingen!

Hallo …! Deze planning is echt geweldig. Ik heb altijd dromen van zo’n grote wereldreis. Ik denk Cecilia gelijk is. Je moet een sterke budget hebben als je echt wilt om de reis te genieten. Een wereldreis is iets dat niet kan worden gepland anytime.A veel hard werk en planning is nodig om te gaan doorheen. Je hebt je best gedaan om deze te beheren. Ik waardeer uw planning. Maar als je wat meer budget, kunt u gemakkelijk genieten van het. :slight_smile: Bedankt voor het delen. :slight_smile:
Voor meer informatie, bezoek:
spanje | tossa de mar

Lien,

Wat een geweldige reis gaan jullie maken zeg! Vooral gaaf dat je dit met je vriend kan doen en het kan delen met iemand.

Zelf vertrek ik over 3 weken samen met mijn vriendin naar Thailand om vervolgens Laos, Cambodja, en Vietnam te bezichtigen. Voor Thailand hebben we z’n 60 dagen gereserveerd. Het land is wat groter als de anderen en willen hier graag onze PADI halen. Op Koh Tao in Thailand kan je voor weinig je PADI halen, mocht je dit mooi vinden. Voor de landen Laos, Cambodja en Vietnam hebben we ongeveer een maand per land. We willen vooral veel bezichtigen, cultuur snuiven, locals ontmoeten en dit afwisselend met wat dagen chillen op het strand…Wat de exacte volgorde wordt zien we daar!

Goed… na deze landen gezien te hebben willen we graag naar Australië om daar te gaan reizen en werken. Ook hier zien we wel hoe lang, waar en wat. Nieuw Zeeland staat ook zeker op onze lijst en waarschijnlijk zullen we ook hier enige tijd vertoeven…

Wat betreft tijdsplanning zit je denk ik wel op de goede weg… Wat betreft budget weet ik het niet. Wij zijn uitgegaan van ± 800.- p.p per maand in zuid oost Azie. Australie en Nieuw Zeeland zijn erg duur dus hier zal het geld je portemonnee uitvliegen! Misschien is het goedkoper een wat oudere stationwagen te kopen. Die lang genoeg is zodat je hier in kunt slapen. Wellicht is dit goedkoper dan het huren van een camper. Met name de verzekering van z´n camper kan behoorlijk in de papieren lopen. Ik heb ooit een prijsopgave gedaan voor het huren van een camper. De verzekering die je moet afkopen kost echt kapitalen en dit zal een grote aanslag zijn op je budget.

Wij hebben gewoon een enkele ticket geboekt naar Thailand. De totale kosten hiervan waren 580,- pp

Hi LIen, wat ontzettend leuk zeg! Ik heb zelf 10 maanden rondgereden in de USA met een camper. Dat geeft je een heel vrij gevoel, sowieso zo lang weg te zijn. Mocht je meer willen weten over het reizen met een camper, laat t me dan even weten.
Op de site vakantieboeken.biz kun je de goedkoopste hotels wereldwijd vinden doordat het alle vergelijkings sites ook weer met elkaar vergelijkt. Ook zag ik op die site een link staan met home stays in Thailand, misschien is dat wat als je daar wat rustiger aan wilt doen.
Heel veel succes met plannen!
Meer tips via mijn handtekening.

Hallo,

Ben al eventjes niet meer op dit forum geweest maar super bedankt voor de reacties allemaal!
Hebben ondertussen wat zitten snoeien in onze planning en voorlopig wordt het 5 maanden Azië, 2 maanden Australië en 1 maand NZ.
Minder lang in Australië en NZ dus, maar dit komt het budget toch een beetje ten goede, aangezien dit de duurste landen zijn.
Ik ben nog student en het is voor mij moeilijk om het budget omhoog te krikken, dus moet er helaas in reistijd gesnoeid worden.

Voor de vlucht gaan we uiteindelijk niet voor een RTW ticket gaan, net als jullie zeiden is dit voor onze route en deel van de wereld niet voordeliger. Super bedankt voor de reacties al!