wereldreis 2014

hoi allemaal!
Na een aantal mooie reizen te hebben gemaakt,zijn en ik mijn vriend nu van plan om in 2014 op wereld reis te gaan!
dit duurt nog wel even maar ik begin nu alvast met een beetje onderzoeken en ga alvast reisboeken lezen en op reisforums lezen voor alvast meer informatie!
al is het ver weg,weten we nu al een aantal dingen:

in 2014 hebben wij een budget van tussen de 30.000 en 35.000 euro.
( we zijn al bezig met sparen dus dat komt wel goed!) we zijn van plan om 10 maanden op reis te gaan.

we wonen samen in een huur huis en we zijn van plan om 4 maanden extra nog eens te gaan sparen om de huur te kunnen door te betalen.
de broer van mijn vriend zou misschien dan hier kunnen wonen,als dat zou door gaan zou hij de huur kunnnen betalen en kunnen we dus eerder weg.
maar omdat het niet zeker is hou ik daar geen rekening mee met sparen dus sparen we extra voor de huur.

we willen lowbudget reizen dus zelf koken,hostels,countsurfen enz. maar wel leuke trips maken zo af en toe!

we hebben allebei een cz wereldreisdekking en anuleringsverzekering.

we zijn van om een wereldticket te kopen,en we zijn van plan om naar amerika,nieuwzeeland,australie,fiji,peru,bolivia,chili en azie te gaan reizen
in azie willen we graag naar thailand,laos,maleisie,indonesie,en sri lanka.
( zou ook nog kunnen veranderen in die tijd)

we willen in de dure landen niet te lang blijven en juist wel een langere tijd blijven in de goedkopere landen.
het lijkt ons ook slim om eerst naar de dure landen te gaan en dan naar de goedkopere.

we zijn nu al bezig om spullen zoals goede schoenen,jas,reisboeken,tas enz te vragen als we jarig zijn of met kerst te vragen. zo kunnen we die kosten al uitsparen een beetje.

omdat we al een aantal reizen hebben gemaakt hebben we al de meeste belangrijkste inentingen,alleen een aantal zouden weer moeten omdat ze verlopen zijn.

mijn werk is al op de hoogte van mijn grote droom en zou daar eventueel weer terug kunnen komen of in een flex team kunnen werken(werk is de zorg dus heb snel weer werk opzich) mijn vriend gaat over een jaar ofzo een keer praten met zijn baas en kijken we dan of hij dan na de reis terug mag komen of niet maar dan weet je tenminste wat!

zoals je hier leest zijn we nu al heel goed bezig toch hadden we nog een aantal vraagjes waar jullie vast wel een antwoord op hebben…

• Hoeveel gaat het kosten om een maand in australie/nz,amerika te blijven als je een goedkope camper huurt?
  • is mijn werelddekking verzekering genoeg of moet je deze opzeggen en een andere nog betere verzekering nemen?
  • is een wereldticket goedkoper als je 10 maanden weggaat dan als je losse tickets zou kopen?
    *is mijn budget voldoende voor 10 maanden?

hopelijk kunnen jullie mij alvast helpen!!

:dag:

Je budget zal voldoende zijn.
Ik zou even navragen bij CZ of je zolang aaneengesloten in het buitenland mag verblijven.
Over het algemeen zijn lossen wereldreisverzekeringen goedkoper als bijv. CZ.
Denk dan aan de tasman, elvia en de europeesche verzekeringen
Er zijn wel eens verhalen opgedoken dat de nederlandse ziektekostenverzekeraar je achteraf een boete stuurt omdat dit oficieel niet mag.
Honderden hebben dit al gedaan zonder problemen. Ik ook 2 maal.
Het scheelt mischien wel 50 % in de kosten.
Als je vragen hebt over de landen? ik heb ze allemaal bezocht op fiji na.

hooi! hoopte al dat jij zou reageren want,jij heb al zoveel reiservaring:P
ja ik heb wel een aantal vragen…

hoe duur kost het om een camper te huren in amerika/australie/nieuw zeeland?? voor een maand ongeveer…

zou ik ook nog argentinie erbij kunnen doen,een kort tijd of lukt het niet meer qua budget?

mijn vriend zou graag liever de transmongolie express willen doen,is dit slimmer om te doen qua budget of toch gewoon een wereldticket??

welke landen/ plekken zijn echt een must see…wat vind jij een aanrader??

De prijzen van camperhuur verschillen enorm per maand.
Ik zou gewoon een prijs opvragen online bij bijv. cruise-america. Dan heb je een goed idee. cruise america heeft goede prijzen normaal.
In deze crisistijd kun je misschien leuke aanbiedingen krijgen.
Het loont de moeite om een prijs op te vragen in een tegengestelde richting.
Dit kan veel schelen omdat de meeste mensen in dezelfde richting reizen.
Dit geld natuurlijk alleen als je een andere drop off locatie als een pick up locatie hebt.

Qua budget kun je argentinie er nog wel bij doen, maar qua tijd zeker niet. Ik denk dat tien maanden al tekort is voor de landen die jullie willen zien.
Of geldt amerika alleen als stopover?

Ik ben nooit zo’n voorstander van een wereldticket. Ik denk dat als je goed zoekt op internet dat je met losse tickets goedkoper uit kunt zijn.
Dan zit je tenminste ook niet vast aan een bepaalde route of tijd.
Dus meer vrijheid.
Maar ieder zijn ding natuurlijk.

Om met de transmongolieexpress naar azie te reizen is zeker duurder als met het vliegtuig. De ervaring is natuurlijker leuker, maar kost weer een week langer.

Wat ik aanraad is zeker enige tijd in amerika te besteden. Amerika heeft qua natuur alles, behalve mooie stranden dan. het coloradoplateau vind ik het meest indrukwekkende gebied. Hoofdzakelijk arizona en utah dus.
Ook californie heeft prachtige plekken. Alaska is mijn favoriet maar ligt niet echt op de route denk ik.

Verder Nieuw-zeeland, bolivia en chili en peru zijn echt de moeite waard.
In NZ zijn de highlights die je niet mag missen het gebied rondom queenstown op het zuider eiland en het vulkanengebied op het noordereiland.

In zuid amerika mag je niet missen het gebied rondom Uyuni. En dan met name de 3 daagse jeeptour tussen san pedro de atacama en uyuni.
En natuurlijk Patagonie tussen puerto natales en el calafate.
Plus het gebied rondom cuzco in peru.
Er zijn honderden andere highlights te noemen maar ik beperk me tot deze paar anders wordt het verhaal te lang.

1 like

ja amerika gaan we ook zeker de tijd voor nemen! misschien kunnen andere landen zoals laos en maleisie niet doen of heel kort zodat we meer tijd hebben voor argentinie…we kunnen ook langer op reis gaan dan die 10 maanden dat is opzich ook geen probleem…gelukkig hebben we nog alle tijd om goed na te denken. bedankt voor je advies!!

Ik zou geen einddatum prikken maar naar huis gaan als het geld op is.