Iemand ervaring met de kosten van een wereldreis?

Hallo rede (wereld)reizigers,

Sinds kort ben ik heel serieus aan het overwegen om samen met mijn vriendin een wereldreis te gaan maken, alleen ben ik bezig met het financiële plaatje.

Nu vind ik het erg lastig om in te schatten hoeveel geld we nodig zullen hebben. We hebben vaker verre reizen gemaakt maar dit is toch wat anders…

We zijn beide backpackers en zullen dus niet in erg dure hotels/hostels slapen. De reis die we nu een beetje ingedachten hebben is om 10 maanden weg te gaan en dan met als volgende bestemmingen; met de TME naar Peking, naar vietnam en Japan, In zuid amerika willen we een maand of 5/6 vertoeven, ook australie staat op de planning maar dit heeft puur te maken met budget of we het wel of niet gaan doen en dan willen we nog ijsland gaan bezoeken. Dit alles kan in de loop van de tijd nog zeker veranderen maar dit is even een indicatie.

Wij zaten zelf te denken aan tussen de 10.000 en 12.500 PP.
Is dit reëel met vluchten erbij of niet??? Qua uitrusting hebben we zo goed als alles al.

Mochten jullie tips hebben hoe ik dit het beste kan “berekenen” dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt,

Michael

Ohja Mocht iemand antartica reizen weten die onder de 4000 euro liggen dan hoor ik het graag! (Dromen mag toch?) :biggrin:

Hi,

Ik denk dat 12.500 pp erg aan de lage kant is. Zelf heb ik 10.000 uitgegeven voor een reis van 6 maanden door Zuid Amerika (Brazilie, Argentinie, Bolivia, Chili & Paraguay).

Voor een indicatie van de TME Wat kost de Transmongolië Express?
Ook een voorbeeld hoe zij de kosten voor de wereldreis hebben berekend Sparen voor een wereldreis

Vietnam & Japan
http://www.lonelyplanet.com/vietnam/practical-information/money-costs
http://www.lonelyplanet.com/japan/practical-information/money-costs

En in Zuid-Amerika ligt het er heel erg aan welke landen jullie gaan bezoeken en welke excursies jullie gaan maken.

Grtz

Wij hebben 1 jaar gereisd, waarvan 6 mnd Zuid-Amerika, 1 maand Australie en 5,5 in Azie, en waren ong. 13.000 euro kwijt, incl tickets.
In Zuid Amerika kom je met 1000 euro per maand makkelijk rond, mits je in hostels slaapt en vaak zelf kookt (in elk hostel is wel een keuken). In Azie eet je 3x per dag buiten de deur voor 1 - 3 euro per maaltijd (incl drinken).
Mocht je meer tips willen, mailen kan altijd!

Ps Voor goedkope (lastminute) Antarctica reizen (ong 3000 US dollar) moet je in Ushuaia (Argentinie) zijn en hopen op (en geluk hebben met) een lastminute boottrip. Wij zagen ze daar voor 2999 USD.

@wereldrond

Kun je ook aangeven in welke landen je bent geweest? Want daar zitten grote verschillen in.
En sliepen jullie in een tweepersoonskamer of slaapzaal?

Ik sliep meestal in een slaapzaal, maar heb niet heel vaak gekookt. Ik ben denk ik meer een reiziger die het liefst niet heel low budget reist, maar ook niet luxe.

Argentinie, Chili, Peru, Bolivia, Ecuador, Colombia, Brazilie, Uruguay.
Sliepen bijna altijd in een 2-persoonskamer, muv Brazilie (Rio is duur) en muv de hostels waar alle 2-persoonskamers bezet waren.
In Z-Am kookten we vaak zelf, in Azie geen enkele keer (buiten de deur eten is daar goedkoper dan zelf koken).
Ook wij reisden zeker niet heel low-budget, hebben erg veel gedaan en gezien, maar reisden ook niet luxe.

Met 12500 euro ga je het niet redden. er zitten enkele dure landen tussen. vooral japan schijnt duur te zijn.
ook de tme is niet goedkoop.
Ik neem aan dat je toch af en toe een tourtje wil doen en niet alleen op slaapzalen wil slapen.
ik zou eerder aan 16000 euro denken pp.

ps is dit niet wat veel voor 10 maanden?

Hallo allemaal,

Alvast bedankt voor jullie reacties.
We zijn ook nog erg zoekende met betreft de route die we willen gaan volgen. Vooral met wat is wel en wat is niet mogelijk. Nu hebben we Japan al afgestreept om verschillende redenen en de TME zijn we ook over aan het twijfelen omdat het voor de tijd dat je weg bent erg prijzig is… Maar de route zal de aankomende maanden nog wel een keer of wat gaan veranderen! haha

Ik heb wel al in de gaten dat het lastig blijft om een budget aan te houden. Heb al meerdere dingen gehoort en gelezen en de een zegt dat het wel lukt en de andere weer niet. We moeten gewoon goed gaan plannen met welke landen wel en welke landen niet in ons budget passen en ook tijdens onze reis daarop in gaan springen.

Mochten mensen nog handige tips hebben met waar ik zeker rekening mee moet houden dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt,

Michael en Sabine

Wij hebben onze round-the-world tickets geregeld bij Kilroy (A’dam). Op hun website vind je veel info, daar kun je ook heen om te boeken, zij hebben veel nuttige info en kunnen je ook veel vertellen over welke landen te doen zijn mbt je budget. Joho schijnt ook goed te zijn, maar heb daar geen ervaring mee.

Belangrijk bij planning is, naast je budget, de seizoenen per land (je wil bijv niet midden in het regenseizoen of juist in een snikhete zomer zitten) en natuurlijk welke landen je per se wil zien.
Azie is qua budget nog steeds het best te doen: daar kwamen we met 15-20 euro per dag pp makkelijk rond. In Z-Am zijn Bolivia, Ecuador, Peru en Colombia zo’n beetje het goedkoopst. Met Bolivia als allergoedkoopst (vergelijkbaar met Azie).

Als je nog geen terugvlucht boekt, gewoon gaat met de TME richting Azie…dan zal jullie reisschema nog heel vaak onderweg wijzigen. Maar uiteraard is dit niet iets slechts, maakt je juist heel flexibel. En als de 12500 bijna op is, dan ga je gewoon naar huis.

Je moet niet proberen de 10 maanden vol te maken, maar naar de plekken gaan die je altijd al hebt willen zien en de dingen doen die je altijd al hebt willen doen.