Heleboel vragen over een wereldreis :)

Hallo,

Ik ben bezig met het plannen van mijn wereldreis welke in 2016 moet gaan plaatsvinden (januari t/m ?, uiterlijk december).

Ik vind het erg lastig om de route te bepalen. Iedere dag wijzigt er wel iets in mijn ‘landenschema’ en twijfel ik weer of mijn budget genoeg zal zijn… Mijn budget zal tegen die tijd ongeveer € 30.000,-- zijn (ruim genomen). Ik zal proberen mijn vragen zo overzichtelijk mogelijk weer te geven.

KILROY / wereldticket ipv losse tickets
Via KILROY zie ik regelmatig leuke wereldtickets die mij aanspreken. Ik besef mij dat ik voornamelijk naar ‘dure’ landen ga. Het ticket wat ik nu in gedachten heb is als volgt: Boek jouw wereldreis en wereldticket bij KILROY. Nu hoef ik niet perse naar Dubai en kunnen Reykjavik en Hawaii er ook wel af (in die plaats kan ik misschien langer in Azie blijven of nog een ander eiland in de buurt van Fiji bezoeken) en dan wordt het ticket misschien goedkoper. Ook word ik niet heel warm van het stukje Bangkok-Singapore overland, dus waarschijnlijk zal het dan toch een zelf samengesteld wereldticket worden. KILROY kan maar 10mnd van te voren zien hoe duur dat wordt, dus voorlopig kan ik voor mijn gevoel niet echt iets concreets plannen voor mezelf… Wat is handig, zo’n wereldticket boeken (scheelt wel gezeur bij douanes dat je een uitvliegticket hebt) of gewoon zelf enkeltjes boeken? Ik weet ook wel dat het helemaal van jezelf afhangt hoeveel geld je uitgeeft, maar ik wil graag weten of mijn budget voor deze route voldoende is… Natuurlijk wil ik zo basic en goedkoop mogelijk reizen/slapen/eten, maar wil ik ook excursies doen en dingen zien. Ik ben vorig jaar 3weken in Australië geweest en besef mij dat dat een heel duur land is…

Dus eigenlijk staat alles nog open, maar de landen waar ik eigenlijk echt perse naartoe wil zijn: Thailand, Vietnam, Cambodja, Laos, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji, Noord-Amerika. Hoewel ik Noord-Amerika (dat stuk Los Angeles –> New York overland) eventueel skippen als het budget dat niet toelaat, dan kan ik dat ooit in mijn leven nog een keer ‘los’ doen.

Noord-Amerika
Brengt mij meteen op de vraag aan mensen die in Noord-Amerika over land hebben gereisd, en hetliefst dezelfde afstand (Los Angeles - New York), hoe lang hebben jullie erover gedaan? Is Noord-Amerika qua prijzen vergelijkbaar met down under of is het juist duurder/goedkoper? Is een camper/auto aan te raden of beter openbaar vervoer?

Georganiseerde route door Zuid-Oost-Azië
Nu mijn tweede dilemma. Ik zag vandaag deze route op de website van KILROY: Nieuws en artikelen over verre reizen en backpacken | KILROY.

Aangezien ik hoogstwaarschijnlijk alleen ga (tenzij ik hier een leuk reisgenootje vind;)), is het misschien wel prettig om te beginnen met een ‘georganiseerde groepsreis’. Nu mijn vraag aan de kenners; is dat nu een duur ticket voor wat je ervoor krijgt (eten zit er niet bij, overnachtingen wel)? En is dit misschien leuk om te combineren met mijn wereldreis, dat ik daar begin en vervolgens verder ga naar Australië/Nieuw Zeeland etc.?

Fiji, French Polynesia, Hawaii, Vanuatu, Nieuw Caledonië, cook islands etc
Ik ben echt verliefd op mooie eilanden. Het liefst ga ik al die kleine eilandjes in dat gebied af. Mijn vraag is, zijn er mensen die in dit gebied rondgereisd hebben of lijkt het allemaal zo erg op elkaar dat ik er beter één kan bezoeken? Zo ja welke is dan het best aan te raden en het goedkoopst? Of zijn er ook eilandjes die te combineren zijn met goedkope boottripjes? Hier heb ik me eerlijk gezegd nog niet zo in verdiept. Vast staat wel dat áls ik daar in de buurt ben (Aus/NZ) dat ik daar echt naartoe MOET :slight_smile:

Nieuw Zeeland transfercar?
Ik heb op internet deze website gevonden https://www.transfercar.co.nz/ waar je dus goedkoop een auto/camper kunt huren in Nieuw Zeeland. Ik ben van plan hier gebruik van te maken. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja is dat echt zo relax en goedkoop als wordt gezegd?

Ik hoop dat jullie mijn vragen een beetje kunnen beantwoorden :slight_smile:

Groetjes Patty

Ok vergeet bovenstaand bericht… na veel wikken en wegen en overleg met mijn ouders/werkgever ga ik het als volgt doen:

Beginnen januari 2015 (jaar eerder dan gepland) met de georganiseerde rondreis Azie (Backpacken Wereldreizen Verre Reizen | KILROY). Daarna 2 maanden Nieuw Zeeland, 1 maand Fiji en eilanden in omstreken, 2 maanden Australië (omdat ik toch al het deel Melbourne-Brisbane gezien heb is dit voldoende). Ik hoop dat ik goed gegoogled heb en dat in de periodes dat ik in bepaalde landen/gebieden ben het weer optimaal en warm is.

Grofweg staat het nu als volgt:

29-12-2014 tot 29-01-2015 – georganiseerde rondreis Azië
29-01-2015 tot 28-03-2015 – Nieuw Zeeland (beginnend in Christchurch, naar Auckland)
29-03-2015 tot 30-04-2015 – Fiji etc.
01-05-2015 tot 29-06-2015 – Australië (beginnend bij Cairns, eindigend in Brisbane)
30-06-2015 richting Amsterdam.

Het hangt van het geld af of ik in Australië nog naar Alice Springs vlieg, want ik besef mij dat twee maanden voor het stukje Cairns-Brisbane heel ruim genomen zijn, maar heel rustig aan doen is misschien ook wel lekker :slight_smile:

Budget is uiteraard niet meer 30.000, maar ongeveer 18.000.

Waar ik nu een beetje mee zit is de vliegtickets. Is het voor deze route handig om die vooraf los te boeken en aan elkaar te plakken? Of is het handiger om Kilroy of een andere organisatie dit te laten regelen? Of gewoon vanuit het land waar je bent een beetje last minute de volgende bestemming boeken? Weet iemand hoe dat zit qua prijzen? Uiteraard ga ik voor de voordeligste optie :slight_smile:

En mijn vraag over Fiji en de eilanden in die omgeving geldt wel nog steeds…

• Het stuk zuidoost-Azië is heel goed zelfstandig te doen en dan kun je zelf het tempo bepalen. Nu ga je erg snel. Er zijn plaatsen in die route waar je simpelweg iets langer zou moeten blijven omdat er veel te zien is en/of omdat het ideale plekken zijn voor een pauze of uitvalsbasis voor uitstapjes (bijvoorbeeld Siem Reap en Luang Prabang). Met zoveel tijd zou je bij wijze van spreken per land wel een maand kunnen vullen. Wanneer je nog in geen van die landen bent geweest, dan zou ik er zeker meer tijd voor nemen. Tenzij je dit als kennigsmakingsreis gebruikt en een andere keer teruggaat.
  • Op zich heb je met een maand Nieuw Zeeland al aardig wat tijd om veel te zien.
  • Voor Australïë: Je bent tijdens het droge seizoen, dus je zou de meer dan prachtige route van Darwin naar Perth kunnen opnemen. I.m.o. veel interessanter dan het ‘stedelijke’ oosten. Het zuiden van Australië kan dan fris zijn (rekening houden met kleding, want in ZO-Azië heb je juist zomerse kleding nodig). Ook het Red Center heeft dan frisse nachten.
  • Je zou een retourtje op KL, BKK of Singapore kunnen overwegen. Soms heeft Etihad een aanbieding met een zeer ruime ‘verblijfperiode’. Lufthansa helaas meestal slechts 3 maanden (heb ik een paar keer gedaan voor circa 500 euro). Bij weer andere maatschappijen gelden aanbiedingen maar voor 1 maand. Probeer maar eens selecties met Skyscanner. Eerder in december vertrekken kan ook veel uitmaken, omdat rond kerst en de jaarwisseling sommige aanbiedingen niet gelden. Via Bali naar Down Under is met Air Asia ook een optie. In Singapore heb je budgetmaatschappij jetstar die Azië ook met D.Under verbindt.
    Budget: Ik heb voor langere reizen door Azië ongeveer 1500 per maand nodig, inclusief alle ver vooraf geboekte vluchten. Maar met Australië en Nieuw Zeeland kan het iets duurder uitvallen.
    Vragen over Fiji kun je beter op een landenforum plaatsen.
    Johan

Ik zou Azië ook zelf doen, en dan langer per land besteden. Zelf reizen is goedkoper, dus dit hoeft niet te botsen met je budget.

Johan, bedankt voor je uitgebreide en snelle reactie, erg waardevol! Heb toch nog wat vraagjes aan je als je het niet erg vind…

Azië
Ik zal nog nadenken over Azië, want wat je zegt klinkt vrij logisch. Het gaat me er meer een beetje om dat ik het toch een beetje ‘eng’ vind om in mn eentje te reizen als blonde vrouw (en vooral eigenlijk mijn moeder die dat niet ziet zitten, zucht…). En ik ben bang dat ik misschien de hoogtepunten mis, dus leek mij de georganiseerde groepsreis een goed begin om een beetje te wennen aan het reizen. Ik ben nog niet eerder zo lang weg geweest. In Thailand heb ik 2 weken gebackpackt (luxe hutjes langs alleen de eilanden etc. met familie) en 3 weken Australië omdat ik mijn zusje ging opzoeken die daar 4 maanden was. Ik ben dus nooit alleen geweest, maar weet wel een beetje hoe het werkt. Nog genoeg tijd om over na te denken:)

Nieuw Zeeland
Mijn zusje is hier 1 maand geweest en deed dit met de Kiwi-experience organisatie (ofzo). Zij raadde mij dit aan omdat volgens haar de wegen anders best ‘gevaarlijk’ zijn door de bergen etc als ik in mijn eentje in een camper/auto wil gaan rijden (wat ik ook van plan was). Je voelt hem al aankomen, door haar verhalen willen mijn ouders absoluut niet dat ik daar ga rijden. Hoewel zij mij natuurlijk niets kunnen verbieden en ik volwassen ben (bijna 24), wil ik daar natuurlijk wel een beetje rekening mee houden… Ik had een maand op het zuidereiland en een maand op het noordereiland in gedachten. Is dit echt te lang? Ook al zou ik het rustig aan met zo’n bus doen?

Australië
Het ging mij eigenlijk met name om de Great Barrier Reef (daar wil ik graag snorkelen), Fraser Island en de whitsundays… Uiteraard wil ik daarnaartoe als de zon schijnt, het warm is en er geen orkanen zijn. Is mei/juni daar geschikt voor? Misschien is het een idee om inderdaad richting Darwin/Perth te gaan als ik voornoemde dingen gedaan heb. Vorig jaar ben ik dus in drie weken van Melbourne naar Brisbane gereisd, dus zuidelijk hoef ik niet meer te gaan.

Het liefst reis ik alleen in de warme en droge periodes (ik houd van de zon) maar het moet natuurlijk wel te doen zijn (dus geen 40/50 graden met bosbranden;)). Ik wil namelijk alleen zomerkleding meenemen (hooguit 1 lange broek en vest/jas).

Is het anders een optie om wat te door elkaar te halen? Eerst Aus en dan NZ of zo?

Fiji
Ik kon dat niet echt vinden in het landenforum… ik zag wel Oceanië, maar daar ging het voornamelijk over down under. zie ik iets over het hoofd?

Voor de rest nogmaals bedankt, ik zal alles meenemen in mn beslissingen en voorbereidingen!

Ik reis sinds 2001 als blonde vrouw alleen door Azië. Mijn ouders vonden dat in het begin ook wat eng, inmiddels weten ze niet beter!

Daarnaast ben je niet vaak alleen. Je komt vanzelf mensen tegen. Dat maakt reizen juist zo leuk!

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met ‘bang om hoogtepunten te missen’. Je kan een reisgids als leidraad gebruiken (bv. de Lonely Planet), je kan reisverslagen en blogs van reizigers lezen, je kan kijken naar routes van reisorganisaties en je kan onderweg inspiratie opdoen.

Vervoer is er overal in Azie. Veel kan met het OV, en anders boek je gewoon een tourtje of neem je een taxi.

Wanneer je Skype o.i.d. gebruikt, dan kun je regelmatig contact hebben met je familie en zijn ze misschien minder ongerust. Er zijn veel jonge mensen op reis, die kom je vanzelf wel tegen. Ik maak zelf liever contact met locals dan met westerlingen, maar soms deel ik dan toch met een backpacker een tafel voor het avondeten of bijvoorbeeld een ritje met de bamboo-train bij Battambang (Cambodja). Hoef je niet zo over in te zitten. Waar je eerder op moet letten zijn je waardevolle spullen en oplichters.

In verhouding vind ik 2 maanden voor Nieuw Zeeland een beetje lang. Je hoeft je er niet te vervelen, vooral het zuider-eiland is schitterend. Misschien 6 weken. En met 4 kun je ook een mooi plan maken. Ik had er wel een auto. Was geen probleem. De wegen zijn vrij rustig, veel provinciale wegen, one-way-bridges en een paar bergroutes. En uiteraard ook boottochten. Ik zou eerst NZ doen en daarna Australië. Omdat NZ een korter seizoen heeft en Noord-Australië tijdens onze winter nog het regenseizoen heeft.

Fiji zit denk ik wel bij Oceanië, wanneer je de zoekfunctie in dat forum gebruikt en wat meer in de historie kijkt vind je meer. Maar het forum van Lonely Planet en wikivoyage kunnen nuttiger zijn.

Johan

Wat een super gave reis heb je in het vooruitzicht.
Voor mij zit mijn wereldreis (ruim 11 maanden) er bijna op.

Een aantal opmerkingen:

• Het is goedkoper om langer in 1 land te blijven
  • Reizen in Azië kan echt prima alleen. Vooral als je met een makkelijk land begint, bijvoorbeeld Thailand of Laos. Je ontmoet zo snel nieuwe mensen, daarmee kan je dan weer (stukken) verder reizen.
  • Nieuw Zeeland is echt heel gaaf; wij zijn er 2 maanden geweest (wel in de winter) en vonden dit prima. Ga zeker niet korter dan 6 weken wil je alles goed zien. Je moet je voorstellen dat de hele wereld in 1 land is gepropt: dat is Nieuw Zeeland. Dus je hebt zoveel afwisseling: van vulkanen, geisers, mooie stranden, bergen, ongerepte kust, kleine dorpjes, gezellige steden, outdoor, avontuur, etc. etc. Ik zou je zeker adviseren om van Noord naar Zuid te reizen en niet van Zuid naar Noord. De reden: Zuid is mooier. Zonde als je dan bij Noord minder onder de indruk bent. Je moet het een beetje opbouwen he :wink:
  • Ga voor mooie eilanden naar de Filipijnen! –> zie mijn blog met foto’s en je begrijpt waarom! http://www.groeten-uit.nl/paradijselijk-palawan/
    We zijn ook op Hawaï geweest en dat was heel gaaf, maar als je een beperkt budget hebt zou ik voor andere opties gaan.
  • Wij hebben zelf niet gekozen voor een ATWT, maar hebben losse tickets geboekt. In ons geval was dit veel goedkoper en je bent daardoor ook veel vrijer. Ik kan me voorstellen dat het ook wat minder houvast geeft. Dus je zou ook alvast een globaal schema kunnen maken of een aantal belangrijke vluchten kunnen boeken. Maar online kan je tegenwoordig zo veel goedkope aanbiedingen vinden en zeker als je route niet helemaal vast staat dan kijkje gewoon op Skyscanner of een andere site.

Succes met de keuzes!

Iedereen bedankt voor de reacties en informatie. Inmiddels heb ik een wereldticket geboekt en ga ik 10 januari a.s. weg, alleen. Ingekort naar 6,5 maand ipv een jaar. Topic kan worden gesloten :slight_smile: