Hallo,
Ik ben bezig met het plannen van mijn wereldreis welke in 2016 moet gaan plaatsvinden (januari t/m ?, uiterlijk december).
Ik vind het erg lastig om de route te bepalen. Iedere dag wijzigt er wel iets in mijn ‘landenschema’ en twijfel ik weer of mijn budget genoeg zal zijn… Mijn budget zal tegen die tijd ongeveer € 30.000,-- zijn (ruim genomen). Ik zal proberen mijn vragen zo overzichtelijk mogelijk weer te geven.
KILROY / wereldticket ipv losse tickets
Via KILROY zie ik regelmatig leuke wereldtickets die mij aanspreken. Ik besef mij dat ik voornamelijk naar ‘dure’ landen ga. Het ticket wat ik nu in gedachten heb is als volgt: Boek jouw wereldreis en wereldticket bij KILROY. Nu hoef ik niet perse naar Dubai en kunnen Reykjavik en Hawaii er ook wel af (in die plaats kan ik misschien langer in Azie blijven of nog een ander eiland in de buurt van Fiji bezoeken) en dan wordt het ticket misschien goedkoper. Ook word ik niet heel warm van het stukje Bangkok-Singapore overland, dus waarschijnlijk zal het dan toch een zelf samengesteld wereldticket worden. KILROY kan maar 10mnd van te voren zien hoe duur dat wordt, dus voorlopig kan ik voor mijn gevoel niet echt iets concreets plannen voor mezelf… Wat is handig, zo’n wereldticket boeken (scheelt wel gezeur bij douanes dat je een uitvliegticket hebt) of gewoon zelf enkeltjes boeken? Ik weet ook wel dat het helemaal van jezelf afhangt hoeveel geld je uitgeeft, maar ik wil graag weten of mijn budget voor deze route voldoende is… Natuurlijk wil ik zo basic en goedkoop mogelijk reizen/slapen/eten, maar wil ik ook excursies doen en dingen zien. Ik ben vorig jaar 3weken in Australië geweest en besef mij dat dat een heel duur land is…
Dus eigenlijk staat alles nog open, maar de landen waar ik eigenlijk echt perse naartoe wil zijn: Thailand, Vietnam, Cambodja, Laos, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji, Noord-Amerika. Hoewel ik Noord-Amerika (dat stuk Los Angeles –> New York overland) eventueel skippen als het budget dat niet toelaat, dan kan ik dat ooit in mijn leven nog een keer ‘los’ doen.
Noord-Amerika
Brengt mij meteen op de vraag aan mensen die in Noord-Amerika over land hebben gereisd, en hetliefst dezelfde afstand (Los Angeles - New York), hoe lang hebben jullie erover gedaan? Is Noord-Amerika qua prijzen vergelijkbaar met down under of is het juist duurder/goedkoper? Is een camper/auto aan te raden of beter openbaar vervoer?
Georganiseerde route door Zuid-Oost-Azië
Nu mijn tweede dilemma. Ik zag vandaag deze route op de website van KILROY: Nieuws en artikelen over verre reizen en backpacken | KILROY.
Aangezien ik hoogstwaarschijnlijk alleen ga (tenzij ik hier een leuk reisgenootje vind;)), is het misschien wel prettig om te beginnen met een ‘georganiseerde groepsreis’. Nu mijn vraag aan de kenners; is dat nu een duur ticket voor wat je ervoor krijgt (eten zit er niet bij, overnachtingen wel)? En is dit misschien leuk om te combineren met mijn wereldreis, dat ik daar begin en vervolgens verder ga naar Australië/Nieuw Zeeland etc.?
Fiji, French Polynesia, Hawaii, Vanuatu, Nieuw Caledonië, cook islands etc
Ik ben echt verliefd op mooie eilanden. Het liefst ga ik al die kleine eilandjes in dat gebied af. Mijn vraag is, zijn er mensen die in dit gebied rondgereisd hebben of lijkt het allemaal zo erg op elkaar dat ik er beter één kan bezoeken? Zo ja welke is dan het best aan te raden en het goedkoopst? Of zijn er ook eilandjes die te combineren zijn met goedkope boottripjes? Hier heb ik me eerlijk gezegd nog niet zo in verdiept. Vast staat wel dat áls ik daar in de buurt ben (Aus/NZ) dat ik daar echt naartoe MOET
Nieuw Zeeland transfercar?
Ik heb op internet deze website gevonden https://www.transfercar.co.nz/ waar je dus goedkoop een auto/camper kunt huren in Nieuw Zeeland. Ik ben van plan hier gebruik van te maken. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja is dat echt zo relax en goedkoop als wordt gezegd?
Ik hoop dat jullie mijn vragen een beetje kunnen beantwoorden
Groetjes Patty