de Route. de reisduur. Moeilijk!

Hello! Ik ben Suzanne, 24, net afgestudeerd en van plan om in juli voor 4 tot 6 maanden te gaan reizen. (budgetafhankelijk) Ik neem niemand mee uit Nederland, maar hoop wel snel mensen tegen te komen die samen willen reizen. Wat ik echter heel erg moeilijk vind is het maken van een concreet plan. kort gezegd: waar ga ik heen?! (over een luxeprobleem gesproken ;-)) Heb al heel wat fora doorgelezen maar vind het zo moeilijk de knoop door te hakken. het is de aller- allereerste keer dat ik alleen op reis ga. doodeng, maar heb er onwijs veel zin in!

Ik wil graag naar Australie en Nieuw Zeeland, maar ook ZO Azie lijkt mij geweldig. Met name Maleisië, Laos en Vietnam. Is dit haalbaar om in, laten we uitgaan van het slechtste geval, 4 maanden? (budgetafhankelijk) Wil ik wel langer, is het aan te raden om voor de zekerheid een werkvisum aan te vragen voor Australië, mocht ik wel te weinig budget hebben? en als je zelf de keuze had, wat zou jij doen? alleen Australië/nw Zeeland, of alleen zo Azie? en waar zou je starten? (dat het ‘winter’ is in Australie in juli, vind ik niet erg ;-))

Vind het belangrijk een bepaalde mate van flexibel te hebben omdat ik wel alleen reis, maar niet de intentie heb een half jaar remipunten te sparen. Wat is dan wat betreft ticket handig om te doen? Een wereldticket of een los ticket en bijboeken waar nodig?

Heel wat vragen, vind het tof als je een paar kunt beantwoorden! Ook alle tips en suggesties wat ik wel moet doen of juist niet zijn meer dan welkom.

Na jaren reizen, geef ik je hetzelfde advies dat andere ervaren reizigers zouden geven: bewaar dure landen voor later, als je rijker bent. Ook al ben je lichamelijk zwakker en ouder, dan kun je nog steeds prima reizen in NZ of Australië of Canada. Maar dan heb je wellicht niet meer zo’n zin in olifantenritten of propvolle minibusjes zoals in Azië.

Voor ongeveer 1000 euro per maand kun je prima reizen in Zuidoost Azië (los van vliegticket en inentingen e.d.). Lekker uit eten en leuke tourtjes doen, privé hotelkamers.

Voor Australië heb je toch wel minstens 1500 euro per maand nodig in geval van zelf koken, kamperen of in hostels verblijven, en nul leuke dingen doen en geen alcohol drinken; of 2400 euro per maand als je wel leuke dingen wilt doen (waar ik vanuit ga!).
Lonely Planet: "At the low-cost end of travel, if you camp or stay in hostels, cook your own meals, restrain your urge for entertainment and move around by public transport, you could probably eke out an existence on $70 to $80 per day; for a budget that realistically enables you to have a good time, aim for $100 per day.Read more: http://www.lonelyplanet.com/australia/practical-information/money-costs#ixzz2FLM1G1Zz "

Werk vinden in Australië is moeilijk in de winter.

De keuze lijkt mij heel logisch: ik zou naar Zuidoost Azië gaan als ik jou was. Je geld gaat er 2,5x zo lang mee én je kunt voor dat geld luxer slapen en eten! (in plaats van de hele tijd te kamperen / in gedeelde kamers moeten slapen en zelf koken)
Het is een heel mooi afwisselend stuk van Azië, er is veel te zien en doen en je ontmoet makkelijk andere reizigers.
De cultuur is ook flink anders dan die van Nederland, een perfecte manier om veel over jezelf en de wereld te leren. Daag jezelf uit.
Australië lijkt qua cultuur en beleefdheidsvormen en gewoontes erg op Nederland, meer nog dan Frankrijk op Nederland lijkt. Veel mensen vinden het aantrekkelijk of spannend omdat het zo enorm ver weg is maar eigenlijk heeft Frankrijk mee te bieden: rijkere geschiedenis, meer kunststromingen, meer muziek, afwisselender landschap en klimaat, heel andere cultuur, eetgewoonten, etc.
Nieuw Zeeland heeft dan weliswaar afwisselender landschap, maar ook die zou ik voor later bewaren.

Zelf heb ik op jonge leeftijd in Australië gereisd (maar vooral gewerkt) maar ik zou dat nu niet aanraden aan mensen. Ik baalde ontzettend van hoe hard het geld mijn portemonnee uit vloog en heb maar 3 weken leuke dingen kunnen doen van de 4 maanden; en dan nog heel erg op het geld passen.
In Azië kun je veel meer genieten voor minder geld.

Zoals de extreem ervaren reiziger Matt Harding het verwoordt (en waar hij schrijft ‘Europa’, kun je ook invullen: Australië, Nieuw-Zeeland, VS, Canada):
Well, where should I go? I always recommend Southeast Asia. It’s good for a bunch of reasons. Most of them hinge on the assumption that you’re young, broke, and hail from a westernized culture. First off, Southeast Asia is cheap. Probably less so than it was a few years ago, but you can still get good value for your money. I once stayed in a Cambodian guest house for $3 a night – and that included laundry. Save Europe for when you’re old and rich. I promise it’ll still be there. It’ll look much the way it does now, and your frail, elderly body won’t have any trouble managing the subways and escalators. Southeast Asia, on the other hand, is going to demand a lot more from your body and a lot less from your wallet. Another reason it’s good: it’s a million miles from anything you’re used to. Stepping out of your comfort zone is really important – seeing whole other ways of living.”

Je zou een retour Bangkok kunnen boeken en ter plaatse misschien nog vluchten kunnen boeken via AirAsia, of over land / water reizen.
Je geeft niet aan hoeveel jij te besteden hebt voor ticket, inentingen en de rest van de reis. Dus ik kan ook niks zeggen over hoe lang je weg kunt gaan of wat een handige route zou zijn. Kijk in de Azië forum voor suggesties en ideeën, en op www.waarbenjij.nu. Ook de Lonely Planet South East Asia heeft allerlei routesuggesties voorin de gids.

Wat je ook nog zou kunnen doen is een aantal maanden reizen door oostelijk Europa. Dan ben je minder geld kwijt aan een vliegticket, dus houd je meer over voor het reizen zelf. En je gaat in de zomer.

Succes met de keuzes en veel plezier met de voorbereidingen!

1 like

Nooit bij stil gestaan, goede tip Cecilia, ga ik zeker meenemen in mijn keuze :). ben geschrokken van het bedrag wat je per maand in Australië kwijt bent. Ai! Ik was eerlijk gezegd uitgegaan van een bedrag van 1000 euro per maand in Australië inclusief leuke dingen doen… ai…

Zou je Azië wel aanraden om alleen te reizen? Super dat je je ervaring hebt gedeeld. Het klinkt heel logisch wat je zegt. Ik ga even een flinke duik nemen in de links die je stuurde. Dankje!

Ja hoor, juist in Azië kun je heel makkelijk alleen reizen. Het is relatief veilig (natuurlijk geen domme dingen doen), de cultuur is niet zo macho, en je ontmoet er volop andere reizigers om eventueel delen mee samen te reizen.
Andere reizigers kom je makkelijk tegen als je een georganiseerd tourtje boekt (bv. naar watervallen of grotten, snorkelen, of met olifanten rijden / olifanten verzorgen ofzo). Of als je in een hostel verblijft, of in een hotel met een café erbij (dat hebben er ook veel).

En er is dus enorm veel te zien en doen, van rotsklimmen tot jungle hikes, of van strandhangen tot tempels bezoeken, of een cursus Thais koken of massage geven. Of gewoon leuke markten bezoeken, watervallen en grotten bekijken, kayakken, olifanten verzorgen of berijden, boottochtjes maken door de jungle, etc etc.
Kijk eens in een Lonely Planet South East Asia (of die van Thailand) voorin bij de routesuggesties (itineraries), daar staat ook beschreven langs wat voor soort dingen je dan komt.

Over Australië: mijn collega verbleef vorig jaar met haar man bij zijn familie in huis en ze kookten zelf. Toch waren ze elke dag samen 100 dollar kwijt (ongeveer 80 euro), zonder gekke dingen te hebben gedaan. En zij hadden dus nog niet eens accommodatie-kosten…

Veel plezier!

1 like