een jaartje reizen ������

Hey mede reizigers ,

Ik zelf een 34 jarige man uit België , vertrek in oktober voor een jaartje op reis richting zuid oost Azië en Australië , nieuw Zeeland .

Mijn planning was om te vliegen op Bangkok , over land Vietnam , Laos , Cambodja te verkennen en dan naar beneden zo naar Australië op en dan nieuw Zeeland mss met enkele binnenvluchten is allemaal te zien hoe het verloopt .

Nu was mijn vraag hoe lang ik moet rekenen om op een rustig tempo die landen te verkennen ik had zoiets van 3 maand Thailand en omstreken 4maand Australië , 1maand nieuw Zeeland wat denken jullie ?

Ik ben van plan dit alleen te gaan doen dus als er mensen mijn pad kruisen mag je me altijd berichtje laten voor een leuk moment op onze droomreis te beleven ������

Grtz allemaal

3 maanden in Azië kan wel, 4 is denk ik relaxter. Vooral in Laos zijn de reistijden lang. Voor Australië vind ik het lastig zeggen, maar in 3 maanden kun je een hoop zien. Is wel erg duur. Misschien leuker om het andersom te doen; het goedkopere voor het laatst bewaren. Anders is Australië opeens zo’n schok qua geld, en comfort inleveren.
Nieuw-Zeeland ben ik nooit geweest.
Je titel zegt ‘een jaartje’, dan hou ik nog maanden over??

Veel plezier met alle voorpret,
Cécile

Hey Cecilia,

Thx voor de reactie ������ , ik ga je advies volgen om eerst Australië nieuw Zeeland te bezoeken en daarna Azië ������ , ik had het zo nog niet bekeken eigenlijk goeie tip ������
het gaat idd een klein jaar worden en niet een vol jaar ,ik heb een jaar vrij van mijn werk , maar wil ook nog eventjes rustig thuis op adem komen als ik thuis kom van mijn reis en niet direct terug moet werken want dat lijkt mij niet zo leuk ������

Bij deze volop aan het plannen voor Australië ������ grtz

Hoe lang je nodig hebt is heeeel persoonlijk. Sommige mensen vervelen zich al na 2 dagen op een plek waar andere al twee weken de tijd van hun leven hebben. Sommige willen heel veel zien en zijn er snel op uit gekeken, andere kunnen juist meer voor het weg zijn van huis gaan en lekker blijven hangen op een paar plekken. Ik heb me 5 dagen prima vermaakt bij de tempels van Ankor, Cambodia. Ik ken ook mensen die er na een middag wel genoeg van hadden.

Australië is GROOT! in 4 maanden kun je heel Australië doen maar wellicht is het relaxer om te kiezen tussen staten zodat je wat meer tijd hebt anders ben je 15.000 km aan het rijden. Als je naar de Westkust wil is dit bijna niet te doen zonder eigen vervoer of een tour.

3 maanden voor Thailand, Laos, Cambodia, Maleisië en Singapore kan maar houd ook niet over, wat meer tijd kan je wat meer rust geven. Mijn ervaring met een jaar reizen is dat je op de gegeven moment ook behoefte hebt om een tijd (week of twee) gewoon op een zelfde plek te blijven om alle indrukken even te verwerken. Maar dit is persoonlijk.

Zoals Cécile ook al opmerkt, Australië is echt ontzettend duur. Duurder dan Nederland en hoe verder je in de outback raakt hoe duurder het wordt. Daarnaast zijn de afstanden gigantisch wat veel bezine kost en die is ook vrij prijzig daar. Het is een geweldig land, maar eet wel een groot deel van je budget op. Zeker in vergelijking met Azië waar je voor een fractie rond kunt komen. Ik weet niet of je een beperkt budget hebt, maar mocht dit het geval zijn kun je overwegen een maandje korter Australië en een maandje langer Azië, bijv Borneo of Filipijnen toe voegen. Als je je planning omgooit moet je wel even het klimaat in de gaten houden, regen seizoenen, typhoon seizenen etc. Dat je niet van regenseizoen in regenseizoen valt.

Ik ben zelf lang geleden in Australië geweest (4 maanden waarvan 3 maanden werken), maar zou het eigenlijk niet aanraden. Ondanks dat het ook mooie stukken heeft hoor, en aardige mensen.

Een collega van me en een andere vriendin zijn net terug van reizen daar, en waren allebei geshockeerd over de prijzen. Boodschappen waren vaak 2x zo duur als in Nederland. En ook al verbleef die collega gratis bij haar schoonfamilie en deden ze geen gekke dingen, waren ze toch elke dag 100 euro met z’n tweeën kwijt.

Er zijn zoveel landen die veel meer te bieden hebben op minder grote afstanden van elkaar en voor veel veel minder geld. Bijvoorbeeld landen in Afrika of Latijns Amerika, of oostelijk Europa.
Die zijn ook veel meer ‘anders’ dan Nederland en België qua omgangsvormen en cultuur, persoonlijk vind ik dat boeiender.

Maar als je toch voor Australië wilt gaan, lees je dan goed in wat je perse wilt zien, hoe dat op een betaalbare manier kan, en spaar genoeg geld.

Klopt, ik ben er 6 jaar geleden 3 maanden geweest (oostkust en centre) en twee jaar geleden 6 weken de Westkust. In de paar jaar waren de prijzen schrikbarend gestegen. Het zelfde Hostel in Darwin was twee keer zo duur. ALs je een bijzondere ervaring wil zou ik persoonlijk naar de westkust gaan. Kun je ook uitstekend duiken en snorkelen maar is veel ruiger dan de Oostkust. Minder mensen en de echte outback ervaring. Maar goed, dat is persoonlijke smaak. Ik vind het wel een super mooi land en heel bijzonder, gratis camperen in de outback met de mooiste sterren hemel die ik ooit gezien heb. Maar als ik persoonlijk zou mogen kiezen zou ik er geen 4 maanden blijven maar twee en langer in Azië blijven om de kosten een beetje in controle te houden. Een wereldreis kost al een bak geld, zonder Australië.

Aan de westkust waren we met twee personen kwijt: 45 dollar per dag voor campervan, 15 dollar voor eten, veeeel voor benzine, als je geen gratis campeerplek kunt vinden 20 dollar voor camping en dan komen er nog wat excursies bij zoals duiken etc. 100+ dollar per dag zit je zo aan. In Azie kom je met 20-25 dollar rond.

1 like

Hey,

Wij zijn op dit moment ook op reis en wij zijn van Peking naar Singapore over land gereisd en hebben dit in 4,5 maand gedaan. We hebben zo op ons gemak kunnen reizen zonder al te veel gehaast en stress.

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag.

Michael

Thx voor de reacties :-), tickets zijn geboekt nu aftellen naar 16 september route is beetje veranderd doordat Australië toch duur geworden is ga ik langer in Azië blijven :slight_smile:

16 september tot 2 november Australië
2 november tot 20 december nieuw Zeeland
5 januari naar Thailand om over land Laos , Vietnam , Cambodja en de rest van Thailand te verkennen
20 mei naar Jakarta en bali
1 juli zou ik terug naar onze kanten opvliegen :slight_smile:

Het is in het kort maar ben benieuwd wat jullie vinden van de route :slight_smile:

Grtz en have fin mede reizigers

Kijkend naar het Azië deel van je reis dan neem je mooi de tijd. Dat is lekker, want dan kun je nog eens een keer ergens blijven hangen om te relaxen.

Mocht je ‘ineens’ toch sneller reizen dan gedacht, dan kun je ter plekke nog altijd besluiten een ander (ei)land mee te pakken. Lonely Planets zijn overal wel te koop, je kan reizigers ter plekke en fora om verdere adviezen vragen en indien nodig koop je kort voor vertrek een extra vliegticket.

1 like

Hoi Joris,

Wij zijn ook een koppel uit Belgie en vertrekken ook binnen paar weken op wereldreis!
Wij beginnen ook in Australie (op 9 okt vertrekken we vanuit Alice Springs met de camper via Darwin naar Perth) en zijn dan van 25 nov tot 2 januari in Nieuw Zeeland met de camper.
Daarna gaan we richting Midden en Zuid Amerika.
Welke dingen doe jij in Australie? Misschien dat we elkaar wel ergens tegenkomen :slight_smile:

Groetjes
Karen

Hey Karen ,

Heel leuk om te horen dat jullie ook aan jullie droom vakantie gaan beginnen :slight_smile: , het aftellen zal ook wel al begonnen zijn zeker spannend he :slight_smile:

Ikzelf vlieg eerst naar Sydney 3 dagen klimatiseren en dan vlieg ik richting Cairns om padi duiken te behalen op Greath barrier reaf , dan ga ik de oost kust doen tot Brisbane met fraser eiland en White sundays , noosa en al de leuke dingen op de weg :slight_smile: , normaal heb ik dan nog wel een week of 2 weken om naar het zuiden of om naar Alice springs te gaan , het zou idd wel leuk zijn om Belgen tegen te komen in Oz :slight_smile: , ofwel in nieuw Zeeland want dan ben ik daar ook nog eventjes :slight_smile: , hopelijk tot hoors en veel plezier nog met het aftellen he wohoooo world here we come

Grtz joris

Hoi Joris,

Ja, heel erg leuk die vooruitzichten. Voor mij is het eigenlijk al begonnen want ik zit op dit moment in Haïti voor vrijwilligerswerk.
Eind sept ben ik een week in Belgie en dan vertrekken we samen naar Australie. We zitten in het centrum en de westkust, dus daar zullen we elkaar waarschijnlijk niet tegen komen.
Misschien inderdaad nog eens in NZ, wij vertrekken daar op 25 nov in Christchurch en gaan dan eerst dikke drie weken het zuid eiland verkennen om daarna met de ferry en camper op het noordeiland aan te komen.

Veel plezier met jouw reis!
Tot horens

Karen