Reizen door Australië of Azië?

Hallo!

Begin volgend jaar kan ik zo’n 2 a 2.5 maanden vrij krijgen op het werk en wil ik gaan reizen. Maar… wat is het leukst/slimst om te doen: Australië of Azië?! Ik weet dat Azië stukken goedkoper is qua verblijf maar toch lijkt me Australië ook heel gaaf. Kan iemand van jullie me de voordelen/nadelen ten opzichte van elkaar noemen? Qua kosten, bezienswaardigheden, bevolking, veiligheid, backpackers enzovoorts. Ik wil er niet gaan werken maar echt alleen reizen. En klopt het dat je in Australië beter alleen kunt reizen dan in Azië? Ik wil namelijk alleen gaan maar wil niet de hele reis of een groot gedeelte ervan alleen doorbrengen…

Groetjes Els

Eén tip: probeer het iig niet te combineren. :wink: Dat doe ik nu nl. wel (ook 2,5 maand) en heb er nu al spijt van. Ik ben zelf nog niet geweest (ga deze zomer) maar ook van Azië hoor ik alleen maar verhalen van mensen die nooit alleen zijn geweest, omdat de meeste mensen toch dezelfde paden begaan. Over dat alleen zijn zou ik me dus niet druk maken (maar misschien heb ik hier in september een andere mening over ;)).

Wat denk je dat je voor antwoord krijgt als je zo’n vraag op het Australia forum stelt? Veel verstand van backpackers reizen heb ik niet (doe alles met de auto) maar weet wel dat je in ontelbare plaatsen goede accomodaties hebt en dat veel jongeren alleen door Australia reizen, en ook dat je zo contact hebt. Ik zou er geen probleem van maken alleen in Australia rond te toeren.
Yeehaw

Hallo,

Ik vind Australie kwa levenstijl veel op Nederland lijken dus als je dat prettig vind dan zou ik voor Australie gaan. Azie is meer avontuurlijk kwa cultuur of hoe je dag gaat lopen.
Ik ken veel mensen die alleen in Azie reizen en dat gaat prima.
Ik persoonlijk zou het wel weten als ik 2.5 maand had ik zou naar azie gaan maar nogmaals het is persoonlijk.
Ik ben nu in Australie en vind het ook heel prettig maar totaal niet te vergelijken met Azie.

gr van Moira

Hoi
Australie is zeer goed te doen als je alleen reist. Ik ging ook alleen op reis,maar ben in die 4 maanden dat ik in Australie was nooit alleen geweest. Het ligt er natuurlijk wel aan of je snel contact wil en kan maken…Ik zou absoluut voor Australie gaan.Vergeet de westkust van Australie niet…ontzettend mooi…misschien nog wel mooier dan de oostkust!!
gr

onze reden om juist voor een langere reis naar australie te gaan heeft ook met de lange vliegreis te maken. Voor ons was de motivatie dat je voor een paar weken minder snel naar australie gaat. (azie is dan iets makkelijker aan te vliegen) zeker met kleine kinderen wat ons geval is. Dus azie kan je ook in meerdere kortere reizen doen. Australie is zo groot dat in korte reizen je steeds beperkter bent.

overigens was het een superkeuze want het land is heel bijzonder om te zien (natuurschoon) de mensen vriendelijk en met kinderen een absoluut aan te raden reisland!

Beide zijn heel interessant en fascinerend en mooi en goeie plekken om een fantastische tijd te hebben. Beide ook heel geschikt voor alleen reizen, vooral als je de highlights bezoekt en de populaire hotels en tours boekt. Beide gebieden hebben compleet ander landschap en klimaat dan Nederland.

Maar de verschillen volgens mij:

Azië: veel grotere cultuurverschillen met Nederland, heel ander eten, wellicht soms problemen met de taal; goedkoop (ligt eraan welk gebied en land, volgens mij is Vietnam niet zo goedkoop en Japan al helemaal niet); lange geschiedenis met veel culturen en oorlogen en tempels etc; veel religies en sporen daarvan.
Je kunt tegen aardig wat culture shocks aanlopen omdat veel dingen niet zo soepel lopen als in Europa (bv. openbaar vervoer… het kan al een dagtaak zijn om de juiste bus te vinden, er kunnen lange vertragingen plaatsvinden of oud materiaal gebruikt worden dat onderweg telkens kapot gaat… bv in Laos schijnt het best dramatisch te zijn), en omdat ze compleet andere beleefdheidsvormen hebben, etc. Dit kan erg wennen zijn in het begin, maar ook interessant natuurlijk! Je zult jezelf wat harder tegenkomen en dat kan erg confronterend en leerzaam zijn en uiteindelijk heel veel opleveren voor je zelfvertrouwen en zelfredzaamheid in de toekomst.
Maar dit alles is ook heel erg afhankelijk van het land en gebied. In Thailand is een goeie infrastructuur voor toerisme en spreken veel mensen Engels, in andere landen wellicht minder. In India zul je erg veel armoede en viezigheid tegenkomen maar ook extreem veel kleur en heel interessante cultuur. Je moet er maar tegen kunnen en zin in hebben. :slight_smile:
Je zult waarschijnlijk ook 100% van de tijd opvallen als buitenlander / toerist en dat kan soms vermoeiend zijn. Je kunt niet opgaan in de massa. (Tenzij je van Aziatische afkomst bent én je in hun stijl weet te kleden en bewegen… maar ik hoor zelfs van geadopteerde Nederlanders die daarheen gaan, dat ze herkend worden als buitenlander, ondanks hun Aziatische uiterlijk).
Dit alles kan het JUIST interessant maken om daar te reizen!!

Australië: ik zeg altijd: Australië is makkelijker te bereizen dan Frankrijk!! Want de taal is makkelijker, de mensen zijn vriendelijker dan de gemiddelde Fransman, het is één geldeenheid, overal liggen foldertjes en alles is gewoon zo goed geregeld als in Europa. Het spannendste aan Australië is dat het extreem ver weg is, en het bijzondere landschap en dieren, en de aboriginals. Verder lijkt het gewoon net Engeland of zelfs Nederland qua cultuur en gedrag (beleefdheidsvormen, communicatie, humor, muziek, mode, eten, hippe cafeetjes etc), met natuurlijk wel kleine verschillen, maar veel minder ‘shocking’ dan Azië. (Je zou echt je best moeten doen om niet overweg te kunnen met de Australiërs. :))
De ‘blanke’ geschiedenis gaat minder ver terug dan in Azië, wat dat betreft heeft het veel parallellen met de VS. Een tractor van 100 jaar oud kan daar al een museum waard zijn.
En inderdaad is Australië VEEL duurder dan Azië. Kijk maar eens bij de Money / Costs hoofdstukjes in een Lonely Planet gids of andere reisgidsen. Verkijk je daar echt niet op en denk ook niet: dat kan ik wel goedkoper. Een bed in een gedeelde kamer in Perth kost al gauw EUR 20,-; op Bali heb je voor EUR 10,- een luxe privéhotelkamer met badkamer en ontbijt. Het openbaar vervoer of een auto huren of kopen is ook niet goedkoop in Australië. Kortom je zult flink moeten sparen (want het vliegticket is ook al duur!)

Australië is wel geschikter om te werken, maar je zegt dat je alleen wilt reizen.

Het ligt er dus aan waar je naar op zoek bent. Mooie gebieden zien en even helemaal weg van thuis: dan kan Australië al genoeg zijn. Zoek je ook nog ervaringen die compleet anders zijn dan van Europa, een verdieping in culturen, geschiedenis, religies, voedsel, en JEZELF… de kans om meer te reizen (meer kilometers af te leggen) omdat het goedkoper is, dan kan Azië aantrekkelijker zijn. Ook daar kun je af en toe de westerse luxe opzoeken door naar de superpopulaire oorden te gaan met full moon parties etc…

Misschien helpt deze gedachtenkronkel van mij je ook nog bij je keuze:
nu voel ik me nog jong en flexibel genoeg om met cultuurschok om te kunnen gaan en om het niet erg te vinden om opgepropt in een overvol busje te zitten tussen de mensen, kinderen, oogst en levende kippen… dat vind ik nu juist nog geweldig! Later als ik oud en kreupel ben, heb ik daar misschien geen zin meer in. Ik bewaar dus de ‘makkelijke’ landen voor later: met een camper door Australië, Nieuw Zeeland of Canada reizen kan ook nog wel als ik oud en grijs ben. Dan heb ik misschien geen zin meer in Laos of Malawi of Bolivia of dat soort landen.

Succes met je keuzes!

Cécile

Excellent post Cecile. Alleen… oud worden wil nog niet zeggen dat je kreupel wordt en er zijn zelfs 70 jarigen die nog met een rugzak rondtrekken. Nou ja, dat zijn natuurlijk uitzonderingen…
Yeehaw

Zo hoop ik ook zeker oud te worden! Maar voor de zekerheid doe ik toch nu maar vooral veel dingen die ik nu nog wel aankan, maar waar ik later misschien geen fut meer voor heb! :slight_smile:
Op de een of andere manier heb ik zelf wel het gevoel dat ik vrij vroeg al kreupel of gebrekkig zal worden of zelfs zal verongelukken, niet als doemdenken maar zo’n voorgevoel heb ik gewoon. En ik geniet nu extra hard van elke keer dat ik lekker kan sporten en leuke dingen doen. En wie weet kan ik daar wél nog heel lang mee doorgaan. Ik hoop het maar dat mijn voorgevoel niet klopt.