Ik ben Maudy en ik zou graag een reisje gaan maken aankomende zomer. Ik ben dan klaar met mijn eindexamen vwo en wil graag iets van de wereld zien. Ik zit nog te twijfelen tussen Australië en Azië (Laos, Vietnam, Thailand). Misschien een beetje vroeg om daar nu al naar te zoeken, maar liever te vroeg dan te laat
Het lijkt me erg fijn om een reismaatje te hebben die er even veel zin in heeft als ik! Ik hou van reizen, lezen, nieuwe dingen proberen/ontdekken, mensen leren kennen, leuke tripjes maken. Ook lijkt het me heeeeel gaaf om een keer te gaan bungee-jumpen of parachutespringen, maar dit hoef je natuurlijk niet te doen als je niet wilt.
Ik wil graag rondtrekken en niet teveel plannen (als we ergens een paar dagen willen blijven, dan waarom niet?). Ik hou van avontuur en een backpack vakantie lijkt me ontzettend leuk.
Hoi Maudy. bedankt voor je reactie op mijn forum! Hoelang wil je gaan?
Het lijkt me leuk je beter te leren kennen en te kijken of we een beetje hetzelfde willen:-) Ik wil sowieso graag backpacken. Ik hoop meer van je te horen. Groetjes Shir
Ik ga niet mee maar dat is nogal een verschil, Azië of Australië. In Azië kun je 2-3 weken reizen, privékamertje nemen, uit eten, én leuke dingen doen voor hetzelfde geldbedrag waarmee je in Australië net een weekje een bed in een slaapzaal kunt huren en zelf eten kunt koken (zónder leuke dingen doen). Zonde van je geld.
Ook is het winter in Australië tijdens onze zomer, wat vooral in het zuidelijk deel veel regen kan betekenen. Ik was er in de winter. Ook al was het nog een graad of 10-15, door die regen en het gebrek aan verwarmingen in veel hostels en huizen, heb ik het heel vaak onwijs koud gehad.
Bovendien is Azië veel avontuurlijker. Australië is dan wel heel ver weg maar eigenlijk is het reizen daar makkelijker en ‘bekender’ dan in Frankrijk.
De cultuurverschillen tussen Nederland en Zuid-Oost Azië zijn veel groter, wat het dus interessanter en spannender maakt.
Ik zou echt Azië (of goedkope landen in Latijns Amerika) aanraden, dan gaan je euro’s veel langer mee en kun je tenminste leuke dingen doen. Bewaar Australië voor als je oud en rijk bent. Dan ligt het er heus nog steeds wel.
Dankjewel voor je reactie. (: ik snap je punt, maar voor een meisje van 18 dat verder nog nooit gebackpackt heeft is een westers land fijner om te proberen. Daarbij vinden mijn ouders dat (ivm met veiligheid) ook een beter idee. Ik wil ook graag naar Azië, maar dan wel met een bereisd iemand. Vandaar dat ik hier een oproepje plaats. (:
Ha ha nou dan moet je je ouders maar niet vertellen over ‘the axe man’ die met een bijl toeristen vermoordde toen ik in Sydney was. Maar dat is al lang geleden.
(En vergeet ook niet die kerel die met kapmessen iemand vermoordde laatst in Londen, en dat stel dat in stukken is gehakt in Spanje… overal is gevaar.)
Qua veiligheid durf ik te beweren dat Zuidoost Azië veiliger is dan Europa. In Europa heerst veel meer een macho cultuur dan daar, en vallen meer mannen vrouwen lastig. Ik heb drie keer enge situaties met mannen meegemaakt, twee daarvan vielen mij ook echt aan. Dat was allebei de keren in Frankrijk. *Just sayin’… *
Die derde situatie was in Afrika, een man die begon te vragen of ik een condoom bij me had, terwijl ik met hem op een onbewoond eilandje zat. Was een gids waarvoor ik geld betaalde. Dat was in Malawi, Afrika en dat zou ik ook niet zo gauw aanraden aan een meisje van 18 zonder reiservaring. Met slim kletsen heb ik me uit die situatie gered en zijn we zonder problemen (alleen hij beetje chagrijnig) terug in de bewoonde wereld beland.
Dat in Frankrijk was veel enger en gevaarlijker omdat die mannen (twee afzonderlijke situaties dus) me ook fysiek aanvielen en bleven achtervolgen. Maar om nou te zeggen dat je niet naar Frankrijk moet gaan?
Maar goed het is vaak het onbekende dat dingen enger doet lijken. Zuidoost Azië is relatief juist hartstikke veilig. Misschien kun je eens wat blogs lezen op www.waarbenjij.nu om een indruk op te doen.
Ik hoop dat het je lukt een reisgenootje te vinden voor Azië. Maar alleen gaan zou best kunnen… je komt daar heel gemakkelijk andere reizigers tegen die het leuk vinden om stukken samen op te reizen. Dan is het spontaner en kun je tenminste ook zonder gedoe weer uit elkaar als het toch niet zo klikt.
Als je je van tevoren in Nederland al vastlegt voor 6 weken… en het blijkt toch niet te klikken… krijg je zo’n ‘uitmaak’ drama. :nadenken:
Of je zou een groepsreis kunnen overwegen. Dan ben je minder flexibel en het is wat duurder (maar nog lang niet zo duur als Australië) maar je hebt wel mensen om de reis mee te delen en meestal zie je in korte tijd veel highlights.
Nou ja zomaar wat dingen om in overweging te nemen en over te lezen… succes!
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik weet dat er overal gevaren schuilen en inderdaad, vooral in Zuid-Europa kunnen mannen erg opdringerig zijn. Het enige land waar ik ben geweest in Azië is India, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik me in Mumbai niet veilig voelde als meisje en dat ik daar ook zeker niet alleen had willen zijn. Nu zou ik ook niet weer naar Mumbai gaan als ik weer naar Azië zou gaan, maar ik snap mijn ouders wel op dat gebied. Hierover zou ik dan nog even flink moeten discussiëren met m’n ouders, haha.
Wel fijn om te weten dat Azië alleen ook zou kunnen! Ik zal dit even aan m’n ouders laten lezen (: een groepsreis lijkt me niet zo leuk, dan liever alleen. En inderdaad, ik snap wat je bedoelt met uitmaakdrama’s, daarom wil ik ook absoluut niet met een van m’n vriendinnen of vrienden gaan.
In ieder geval, bedankt voor je reacties! Ik zal er nog eens flink over nadenken en inderdaad blogs volgen op waarbenjij.nu (:
Ik ben Dennis, uit de provincie Groningen, 19 jaar en ben ook gek op reizen!
Ik las je bericht en het sprak me wel aan. Heb al een klein beetje backpack ervaring binnen Europa maar lijkt me nu erg gaaf om daar buiten te gaan. Zelf zat ik ook aan de 3 genoemde Aziatische landen te denken, lijken me erg mooi!
Ik ga nu eerst nog sowieso een half jaartje naar school en hopelijk dan er van af als het in een keer goed gaat Ik werk ook, dit doe ik voor mijn opleiding, dus weet ik nog niet voor 100% zeker hoe de situatie over een jaar is qua werk e.d.
Mocht het zover komen bungeejump ik graag met je mee ;p
Wat leuk dat je reageert! Lijkt me erg leuk als je meegaat. Ook handig dat je dezelfde landen leuk vindt. Wat ga je doen qua school? (: ik zit in m’n eindexamenjaar, maar dat staat er al haha.
Wat betreft je situatie rond die tijd - ach, er is tijd zat! (: we kunnen altijd contact houden en wie weet, zijn we over iets meer dan een jaar samen aan het bungee jumpen haha
Ik doe nu detailhandel en moet nog een half jaar dus tot ik (hopelijk) mijn einddiploma hier voor heb. Het werk bevalt me goed dus ik weet nog niet of ik daar blijf o.i.d. Maar mocht dat zo zijn kan ik dus maar max. 4 week vrij krijgen dus dan gaat het mij niet lukken. Die 6 werken wat je zei lijken me een mooie periode qua hoeveelheid tijd betreft ;p Maar in ieder geval is dat verhaal voor mij nog niet zeker, maar er kan veel gebeuren in een jaar en wie weet waar ik/we volgend jaar zitten !
Oh klinkt leuk Dennis! Heel veel succes dan nog dat halve jaartje.
6 weken lijken mij inderdaad ook een mooie tijd om rond te trekken, maar mocht het nou heel erg klikken en het lukt niet om 6 weken te gaan, dan kunnen we nog altijd besluiten om een deel samen te reizen (:
Ik ben in de zomer van 2012 5 weken alleen naar Australie gereist om vrijwilligerswerk te doen. Toen 18jaar, nu 20jaar. Ik zat aan de westkust, 3 weken Perth, 1 week Broom en een goede 10 dagen in Millstream Chichester national park (ergens tussen Broome en Perth). Ik heb me daar rotgeamuseerd. De tijd van mijn leven gehad. Nooit eerder had ik alleen gereisd en het is me op en top bevallen. Qua veiligheid? Ik heb me nooit bedreigd ofzo gevoeld. Behalve toen ik op 1meter van een wilde slang stond ^^
Ik heb altijd gezegd, ik reis terug naar Australië als ik jong ben. En het plan is deze zomer (2014) terug te gaan. De oostkust( zoals de grootsteden Melbourne, Sydney … ) spreken me niet direct aan. Daar vind je wat je in iedere andere grootstad terug vindt. Daarom lijkt mij boven, midden en onder wel interessant, zoals Darwin, het Kimberley plateau, Alice Springs, Adelaide…)
Azië zegt me iets minder doordat ik mijn gedachten zodanig gebrand heb op het idee terug te gaan naar Australië. Ookal ben ik vorige keer alleen gereisd, toch lijkt het me leuk een reis beetje voor te bereiden en met 2 te kunnen vertrekken…
Laat maar weten wat je plannen zijn
Hoi Shirley,
Het is niet toegestaan e-mailadressen te publiceren i.v.m. ‘spambots’ (al dan niet via informatie die door zoekmachinecrawlers worden opgeslagen). Contactgegevens kan men best uitwisselen door een intern persoonlijk bericht te sturen
Met vriendelijke reisgroet,
georgessiam
Ik ben Luuk, 20 jaar en nu derdejaars geneeskundestudent. Mijn plan is om eind juni t/m eind september te gaan backpacken. Ik wil beginnen in Thailand, daar een maand rondtrekken, dan door naar Maleisië, ook een maand rondtrekken en vervolgens van Singapore naar Borneo (Oost-Maleisisch deel) te vliegen en daar ook nog een maand rondtrekken. Ik ben zelf nog nooit zover weggeweest, dus voor mij is het ook allemaal nieuw. Ik heb al veel gelezen en gehoord van vrienden e.d. die (daar) hebben gebackpackt. Thailand is een heel goed en makkelijk land om te beginnen (wat ik ervan gehoord heb) en je ontmoet heel snel andere backpackers waar je ook samen mee kan reizen. Ik heb al een beetje een schema gemaakt waar ik ongeveer naartoe wil. Die kan ik wel even opsturen als je wilt? Waarom wil je verder naar Azië (buiten de kosten natuurlijk ;))? Zijn er specifiek plekken die je heel graag wil bezoeken of is het meer dat je gewoon weg wil en backpacken en dat Azië je daar gewoon leuk en geschikt voor lijkt?
Hoi Luuk,
Wat leuk dat je reageert! Ik hoor inderdaad ook heel veel positieve verhalen over Azië. Ik wilde in eerste instantie Australië maar ik denk dat Azië ook leuker is omdat de cultuurshock groter is. Ik ben al in India geweest en ondanks dat het een ontzettend smerig land is, heb ik er echt een geweldige tijd gehad. Daarnaast denk ik dat Australië misschien leuker is als je wat ouder bent. Wat Azië betreft: ik wil natuurlijk naar Bangkok, daar wil ik beginnen. Verder heb ik nog niet echt specifieke plannen gemaakt. Het lijkt me heel gaaf om ook een keer naar een Thais eiland te gaan, maar goed, dat moet natuurlijk allemaal wel kunnen dan, haha.
Het lijkt me erg leuk om jouw plan te lezen! Ik heet Maudy van der Heide, als je wilt, kun je me opzoeken op Facebook en dan in de chat sturen. En anders kan ik natuurlijk ook m’n mail even sturen in een privé bericht. (:
Ik ben Stef, ben 18 jaar en zit in mijn laatste jaar van de opleiding SPW Jeugdzorg. Mijn plan is om in de zomervakantie ook te gaan backpacken voor 4 á 6 weken alleen weet ik nog niet waarheen en met wie. Van wat ik tot nu toe heb gelezen, heeft Azie mijn voorkeur! Zelf ben ik al vaak op vakantie geweest maar nog nooit zo lang, alleen en zo ver. Het lijkt me leuk om met jullie contact te krijgen en te horen wat jullie plannen zijn!