volgend jaar oktober/november willen wij (Danielle en Niels) 8 weken gaan rondreizen in Australie.
De volgende route hebben we in gedachte. Maar weten nog niet helemaal zeker met welk vervoermiddel we gaan. (binnenlandse vluchten/openbaar vervoer/auto huren of camperbusje???)
Cairns - Alice Springs - Adelaide - Melbourne - Sidney en Brisbane.
In de omgeving van Cairns willen we gaan duiken/snorkelen bij het GB-reef. En zullen daar ± één week verblijven. (hotel/motel/tent/camper?)
Vanaf Adelaide willen we de gehele kust af rijden tot aan Brisbane.
In Brisbane is het de bedoeling om één week bij vrienden te verblijven en vandaaruit naar NZ te vliegen. We hebben dus ong. 6 weken om de route te doen.
Graag willen wij jullie advies over deze route. Is dit in 6 weken te doen en/of weten jullie evt. een mooiere route dan langs de kust.
Hi
Is 6 weken genoeg? Dat hangt er helemaal vanaf hoe lang jullie ergens willen blijven natuurlijk. Wij hebben dit soort reizen met de huurauto gedaan en kan je niets over openbaar vervoer vertellen. Met een CV kan natuurlijk ook. Je planning is goed, october-november is prima te doen.
7 dagen:Cairns en in de buurt
5 dagen rijden naar Alice met stops.
4 dagen Uluru, Kings Canyon, Kata Tjuta etc.
3 dagen naar Adelaide rijden met
2 dagen voor de Flinders Ranges onderweg.
2 dagen Adelaide en omgeving (excl. Kangaroo Island)
2 dagen Kangaroo Island
5 dagen tussen Adelaide en Melbourne via Grampians en GOR
2 dagen Melbourne
5. Dagen voor de kustroute naar Sydney met zo veel mogelijk stops
3. dagen Sydney
2 dagen naar Brisbane
Het aantal genoemde dagen is tamelijk willekeurig maar ik kom nu op 42 dagen.
Yeehaw
Zoals Yeehaw al zegt, ligt het er helemaal aan wat je wilt gaan doen. Wil je vooral rijden, of wil je ook veel dingen zien/vaak uitstappen, enz.
Ik heb zowel met het ov gereisd als met eigen vervoer en ik moet zeggen dat een eigen auto (of camper/van) veel relaxter is. Je kunt zo makkelijk op veel plaatsen komen. Maar ook met het ov is het goed te doen. Voordeel daar van is weer dat je vaak kan regelen dat je 's nachts reist waardoor je soms minder tijd kwijt bent. Je kunt dan lokaal voor een dag een auto huren. Alleen is dat soms weer een gezoek, wat een nadeel is. Ik zou voor een eigen auto (+tent) of camper oid gaan.
Ik neem even de route van Yeehaw als uitgangspunt:
let er op dat je bij een verhuurbedrijf zit waarmee je je auto van Cairns naar Alice mag rijden. Dat mag niet bij elke verhuurder, let dus even op de kleine lettertjes.
mochten jullie niet echt stedenmensen zijn (ik vind de Australische steden zelf niet heel bijzonder en vind de natuur veel mooier, maar dat is natuurlijk persoonlijk) dan zou ik Adelaide verder niet in gaan en voor Melbourne slechts een dagje nemen. Op die manier hou je wat meer tijd over voor het stuk tussen Sydney en Brisbane om nog wat leuke Nationale Parken daar te bezoeken en/of iets meer tijd te hebben voor die vrienden in Brisbane. Of niet naar Kangaroo island (wel mooi, maar ook erg duur).
Neem bij die dagen Sydney ook de Blue Mountains in een dagje mee.