Australie of Nieuw-Zeeland!!??

Hallo allemaal,

In mijn wereldreis heb ik 4 weken Australie of Nieuw-Zeeland gepland. Waar kan ik het beste die 4 weken naar toe gaan en waarom??

Alvast bedankt!

Ard

Waar ben je naar op zoek? Australie is een fantastisch land om te duiken/zeilen/watersport te beoefenen, maar verder een land dat sterk beinvloed is door het backpacktoerisme (en dat is een beetje jammer). Als je vier weken hebt, kun heel goed langs de kust reizen van Sydney naar Cairns, maar dan word je dus wel doodgegooid met het backpacktoerisme. Vier weken is ook eigenlijk weer net te kort om landinwaarts te gaan en je hier aan te onttrekken. Nieuw Zeeland is nog iets minder toeristisch, en in vier weken denk ik beter te overzien. Maar nogmaals: het is maar waar je voor gaat! Have fun!

Dat valt reuze mee, het backpack toerisme van Sydney naar Cairns, het is daar allemaal een beetje ouderwetser dan hier, en dat is ook juist de charme, hier mag je niet eens spontaan een tentje meer opzetten en betaal je je blauw aan hotelkamers, in Australie kun je nog voor een tientje(fl) een behoorlijke slaapplaats vinden. Het is daar nog een beetje zoals in de jaren 70 hier, als je de echt touristische plekken vermijdt, en zelfs die zijn primitief vergeleken met Europa( of Amerika)!
De vorige spreker had zeker geld teveel!

Hoi,
Ben zelf in beide landen geweest, Australie is inderdaad erg groot voor die vier weken tijd die je hebt… Heb je geld genoeg dan zou je nog wat interne vluchten (boeken via internet bij Virginblue, beste prijs!) kunnen nemen om wat verschillende delen te zien! De oostkust is een uitgelaten bende waar veel feestende backpackers hun heil zoeken en al hun avonturen beleven… en dan nog is 4 weken kort om van Sydney naar cairns te gaan of je moet elke dag on the move willen zijn… Wil je surfen NSWkust, wil je duiken QLkust…

Andere optie is om het binnenland te pakken van Darwin naar Adelaide of Melbourne over het hart van Oz (Alice Springs) met een bezoek aan Uluru, … veel natuur, woestijn en leegte, nationale parken en wildlife, het echte verlaten Ozgevoel wat je aan de kust echt kan vergeten…

Nieuw Zeeland is rustiger en kan je in 4 weken beide eilanden in een rustig tempo goed bezoeken… anders, rustiger, en vaak qua natuur mooier, in Noord de Maoricultuur en de vele kraters en vulcanen, in Zuid de bergen, weides met schapen, gletsjers en het Walhalla voor de adrenalinezoeker (queenstown)

Maar goed beide zwaar de moeite waard…tis maar wat je wil, waar je net vandaan komt en waar je naar op weg bent!

hey,
ik zou voor nieuw zeeland kiezen. nieuw zeeland is een land met hele vriendelijke mensen, ze zijn erg open en voor je het weet ben je uitgenodigt bij iemand thuis. ik ben zelf een maand naar nieuw zeeland geweest. ik raad je aan de meeste tijd te gebruiken in het zuidereiland, dit is echt supermooi. je kunt in twee weken tijd het eiland met de auto(of de kiwi-bus)rondreizen. het eiland varieert in alle landschappen behalve woestijn. naast dat is het een erg veilig land, wat je van australie niet altijd kunt zeggen. het zijn mensen die van de meest vreemde sporten houden, zo werd ik stom aangekeken omdat ik op mijn zestiende niet mijn eerste bungee jump sprong had genomen! dat waren ze daar namelijk toch wel gewend, de meeste gaan bungee jumpen bij queenstown in de buurt op hun zestiende, daar krijgen ze dan een t-shirt bij dat ze gesprongen hebben. zelf zien de nieuw zeelanders australie als het land wat groot wil zijn en de amerikanen in alles na doet. nieuw zeeland is meer britser. ik heb hier walvissen , glesters, regenwouden enz, gezien. omdat het niet zo overdreven groot is, rijd je werkelijk van het regenwoud in de sneeuw, heel apart!

Ik moest wel even lachen om de vorige reactie : Ze sloeg de spijker op de kop. De Australiers hebben inderdaad juist voor de Britten en de Nieuw Zeelanders een speciaal scheldwoord: Pommy’s en Kiwi’s. De Australische regering etc. is inderdaad erg Amerika gericht, terwijl ze een bevolking hebben van maar 20 miljoen. De bevolking zelf heeft meestal een hekel aan de Yanks.
Ik ben afgelopen zomer 6 weken naar Australie geweest, met mijn 2 kinderen, eerst naar Sydney gevlogen, daarmee over West-, Midden-, en Zuid-Australie gevlogen. Toen met Quantas naar Townsville, Qld (300 Euro p.p. retour), wat een 400 km ten zuiden van Cairns ligt. Ook in Queensland heb je vele mogelijkheden: het tropisch regenwoud richting Cairns, het Groot-Barriererif: snorkelen, duiken etc., de talloze eilanden met leuke jeugdhotels waar je voor 8$ kunt overnachten, the Sunshine-coast, altijd schitterend weer in Qld. En meer landinwaards: de gebergten (Great Dividing Range), hele typische plaatsen zoals Mt. Isa en Charters Towers, net geen woestijn.
Veel goedkoper dan vliegen is het nemen van de trein van bv. Brisbane naar Cairns, of gedeelten daarvan, of het huren van een auto. Vanuit Brisbane kun je overigens ook een trein nemen naar Alice Springs en zie je een groot stuk binnenland. En Alice = alles, voor mij dan, Uluru, the Olga’s, het echte Australie. Ik ga zeker terug!!!
Groetjes, Rian

hoi
als je meer over nieuw zeeland wil weten e-mail me .
ik woon er nu al 10 jaar.
als je maar 4 weken hebt zou ik nz nemen ,niet zo groot als australie,en al eerder gezegd mooie natuur.
het bestaat uit 2 eilanden beiden zijn 1000 km lang.
en er zijn maar 3.5 milioen mensen en een milioen wonen in auckland.
groetjes ton

Beste Ton,

Ik lees net dat je al zo’n 10 jaar in Nieuw-Zeeland woont. Ik ga onverwachts op vakantie naar Nieuw-Zeeland (erg prettig!) en ben op zoek naar de meest leuke en handige manier om mijzelf te verplaatsen.

Ik zit eraan te denken de Magic Adventurer te boeken bij ‘www.magicbus.co.nz’, echter zit ik er ook aan te denken om mijn reis per van af te leggen.

Echter ben ik wel op zoek naar een voordelige manier van reizen en kom ik samen met mijn vriendin. Ik heb wel al iets goedkoops gevonden bij CarTrek, daar kun je een sleeper van kopen en als je terugkomt gegarandeerd weer verkopen tegen 50 procent van de aanschafwaarde. Echter vraag ik me af of dit verstandig is en er niet betere/voordeligere manieren zijn. Huren van een van bijvoorbeeld of toch gewoon met MagicBus!?

Ik zou het dan ook erg op prijs stellen als je me kunt adviseren op dit gebied!?

Alvast bedankt voor je reactie…

Groeten van Michel.

hallo michel
er zijn veel manieren oom door nz te reizen.
je kan liften wat vrij veilig is en goodkoop ,maar het kan even duren .
of je koop zelf een goedkope auto,rond de 1000 dollar.
en dan blijf je in backpackers,voor rond de 20 tot 30 dollar per nacht,en die zijn door geheel nz te vinden.
of je kan met openbaar vervoer ,maar dat is niet zo goed.
of je kan met de bussen waar jij over spraak magicbus of de kiwi experance ,maar daar is een klein nadeel je ziet wel alles ,maar je kan niet op de plekjes blijven waar jij het mooi vind ,ze gaan gewoon door .
en dan is er nog de camperwagen ,en buiten het seizoen zijn die ook best wel goed koop,rond de 100 dollar voor twee,per dag.
dus als je meer wil weten van een van deze ,laat wat van je horen.

Beste Ton,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels heteen en ander op het internet uitgezocht en heb een camper geboekt.

Ik kom op 4 april aan in Auckland. Daar blijf ik 2 a 3 dagen en dan vlieg ik door naar Christchurch. Vanaf daar start ik mijn camper reis op het Zuid eiland, via de oostkust naar beneden om weer via de west kust omhoog te rijden.

Ik ga met de ferry over van het Zuid naar het Noord eiland en zal uiteindelijk mijn reis op 27 april in Auckland beindigen.

Alles is dus al geregeld, ik ga wo 2 april weg…heb er echt onwijs veel zin in!!!

Nogmaals bedankt voor je reactie en wie weet lopen we elkaar tegen het lijf op mijn reis door NZ.

Groeten van Michel.