Ik en mijn partner willen graag in november en december naar Australie en Nieuw Zeeland. Dit is voor ons allebei nieuw en we willen graag weten wat je ongeveer in totaal kwijt bent. Waar kun je het beste je ticket boeken? Wat is aan te raden qua mooiste bezienswaardigheden en cultuur.
Is Nieuw Zeeland ook in drie weken te doen of is dat te kort? Hoeveel maanden zou je in totaal voor deze reis uit moeten trekken, Australie is vele kilometers en inmens groot, maar wat is leuk en mooi om te doen.
Ik verneem graag tips en advies hoe we het beste deze reis kunnen aanvliegen!
Leen eens bij een bibliotheek (of koop) een Lonely Planet gids of Rough Guide van Australië en Nieuw Zeeland. Daarin staan suggesties voor routes voor diverse tijsduren of afgestemd op bepaalde interesses. Ook vind je daarin alle bezienswaardigheden en hoe je er komt. En onder de hoofdstukken Money / Costs vind je indicaties hoeveel je per dag kwijt bent met verschillende reisstijlen, van low-budget (in hostels in gedeelde kamers slapen of kamperen; zelf eten maken) tot luxe.
Het is vervolgens aan jullie hoeveel tijd en geld jullie willen besteden aan die landen. Het is lang en duur vliegen, dan wil je daar ook wel wat voor terug… maar het leven daar kost ook geld en ik weet niet hoeveel vrije dagen jullie kunnen regelen. Langzaam reizen (langer op plekken blijven) is wel goedkoper per dag dan snel reizen.
Verder: die landen zijn wel ver weg, maar ik vind bijvoorbeeld Australië makkelijker te bereizen dan Frankrijk. De mensen zijn aardiger, makkelijker te verstaan, behulpzamer, je betaalt je niet scheel aan tolwegen, overal vind je foldertjes over toeristische bezienswaardigheden, de cultuur lijkt best wel op die van Groot-Brittanië en NL…
In Australië kan het wel behoorlijk heet zijn in die maanden. En het is misschien ook hoogseizoen en daardoor duurder.
Je kan de highlights van NZ in 3 weken doen maar dan is het redelijk knallen. Ik zou toch proberen er een (klein) weekje bij plakken.
Een maandje Australië is ook kort maar de klassieker Sydney - Cairns of andersom lijkt me wel te doen.
Ik spreek in termen van een auto of camper huren. Als je openbaar vervoer gaat nemen lijkt het mij minder haalbaar.
Zoals Cecilia al zei hangt alles ervan af wat je wil zien dus ga inderdaad wat boeken halen, kijk eens op het www en lees verder op deze site. Hier vindt je massa’s info.
In verband met vluchten kan je best goed op voorhand beginnen zoeken en vergelijken. Skyscanner, connections, supersaver,… afgaan. Ik kijk ook of het soms niet goedkoper is om te vertrekken vanuit een ander luchthaven, bvb. Frankfurt, Parijs, Brussel, Amsterdam,… Je moet daar dan wel kunnen geraken, wij hebben meestal bereidwillige ouders
Ik weet niet of ik reclame mag maken maar ik heb heel goede ervaring met www.aussietours.be. Zij hebben soms goede deals met Qantas.
Dank je wel voor de tips! ik zelf wil graag vier tot zes maanden reizen. Maleisie, Nepal en Tibet, Australie en Nieuw Zeeland. Nou weet ik uiteraard afstanden niet en moet het ook wel haalbaar zijn allemaal, qua tijd en geld, maar ik wil het wel graag doen.
De antwoorden vind je in reisgidsen! Afstanden, routesuggesties, kosten, suggesties voor budgetten per-persoon-per-dag, highlights, culturele gebruiken, eten, openbaar vervoer en reistijden, hotels en hostels, etc etc.
Met Google kom je ook een heel eind! Ik heb effe gezocht op ‘budget per dag australie’, klik HIER. Zo kun jij natuurlijk ook nog even door Googlen met andere zoektermen, en vergeet niet het ook in het Engels te proberen en op het Lonely Planet forum te kijken/posten.
Australië is eigenlijk gewoon een continent, gigantisch groot. Bijvoorbeeld 4000 km breed, maar als je gewoon de weg volgt en af en toe onderweg wat gaat bekijken, staat er al gauw 6000 km op je teller van Perth tot Sydney. Ik heb dat gereden in 3 weken, elke dag ongeveer 4 uurtjes rijden… er zijn ook mensen die het in 3 dagen doen maar dat is natuurlijk wel van zonsopgang tot zonsondergang doorjakkeren zonder iets te bekijken. ('s Nachts kun je beter niet rijden want kangoeroes springen op lampen af! Zo’n groot beest op je auto is natuurlijk voor jezelf ook heel gevaarlijk.)
De auto hadden we gekocht in Perth en gebruikten we om in te slapen (het was een grote Holden Panelvan). Buiten de steden mag je gratis kamperen bij road houses (tankstations), waar je voor ±1 dollar kunt douchen. In Sydney hebben we de auto weer verkocht. Er zijn ook wel auto’s en busjes te huur. Inleveren op een ander punt dan de start kan duurder zijn.