Tips nodig voor trip door Amerika

Hoi allemaal,

Ik ben nu een aantal maanden terug van een totaal georganiseerde reis naar Australië en wilde graag mijn volgende reis gaan plannen. Dit keer alleen niet georganiseerd en naar de VS.
Nu zijn er een aantal steden en dorpen die ik erg graag wil zien, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die nog zeggen ‘hier moet je ook heen’.
Ik heb nog helemaal geen route in gedachte, geen startpunt, geen eindpunt.

Met andere woorden, ik sta nog open voor alle suggesties. Ik weet ook nog niet wanneer ik wil gaan, aangezien ik nog even door moet sparen.

En is er iemand die een idee heeft wat voor visa er zijn? Wil zo lang mogelijk, vandaar dat ik nog veel wil sparen haha.

En welk budget zou je per per maand ongeveer aan moeten houden…?

Nou hoop dat er mensen zijn die leuke en handige tips hebben voor me!

groetjes

Dagmar

Ga je voor de natuur, dan kun je het beste naar West-USA gaan. San Francisco is een mooi begin- en tevens eindpunt. Las Vegas is ook een bezoekje waard. Verder heb je daar de talloze nationale parken: Grand canyon, Bryce Canyon, Monument Valley, Zion, death Valley etc etc.

Ga je voor de steden, dan is het (noord)oosten aan te raden, eventueel in combinatie met Zuidoost-Canada (o.a. Toronto, Montreal).

Ga je voor beiden, dan begin maar vast te sparen voor een lange vakantie :smile:.

Da’s lastig te beantwoorden. Wil je in hotels zitten? Ga je camperen? Hoe luxe wil je eten? Ben je van plan een auto te huren? Of een RV? Met hoeveel personen ga je (ivm kosten delen)? Als je daar een idee van hebt, dan is het gemakkelijker deze vraag te beantwoorden.
BTW, een reis zelf organiseren is inderdaad in de regel goedkoper dan via een organisatie.

En is er iemand die een idee heeft wat voor visa er zijn? Wil zo lang mogelijk, vandaar dat ik nog veel wil sparen haha.

Op de Visa Waiver mag je 90 dagen in Amerika blijven, deze kan je hier online aanvragen (uiterlijk 72 uur van te voren doen, kosten zijn $14,- per creditcard te betalen). Let op, er zijn veel nep sites, dus ga alleen naar de officiele site, eindigend in .gov.

Wil je langer dan 90 dagen dan moet je een B-2 toeristen visum aanvragen. Je moet je dan personlijk melden op het consulaat (eerst bellen: (31)(0)20-794 0808., dit telefoontje kost 15 euro en moet je met creditcard betalen).

Het visum kost zelf $140,-, dit is op dit moment zo’n 105,- euro. Je moet het van te voren betalen, wordt je visum niet goedgekeurd dan krijg je het geld niet terug. Kijk voor meer info over dit visum op de site van het US Consulate

Kleine nuance: Visa Waiver en ESTA zijn niet hetzelfde. Visa Waiver betekent voornamelijk dat in het vliegtuig een formulier (I-94W) in moet vullen. De ESTA is een veiligheidscontrole en daarmee een afreistoestemming. Je kan door de ESTA-screening komen met goedkeuring en op de luchthaven van aankomst nog steeds geweigerd worden op het Visa Waiver Program. :wink:

Er is zo ontzettend veel “wat je gezien moet hebben”. Ik denk toch dat je een keuze moet maken voor een voorlopige route of gebied en dan nog eens vragen om tips. Succes!!

@ Jurjen, klopt :slight_smile: Bedankt voor de toevoeging! Het Esta formulier kan je invullen op de link die ik aangaf.

Je kan maximaal 6 maanden aaneengesloten in de US verblijven. Je kan wel verlenging aanvragen of even de grens over. Bij een nieuwe entree krijg je meestal weer 3 maanden.

New York in combinatie met bvb Torrronto en Niagara watervallen?
Een trip langs de oostkust van New York over Smokey mountains naar Florida?
Complete rust opzoeken in New foundland?
het zuidwesten met al de bekende toeristische toppers zoalsl zion, yosemite, las vegas, grand canyon?
Of een rondje door Arizona, New Mexico en Colorado?
De west kust afrijden langs San Francisco tot bvb Vancouver?
Of ook prachtig (onze eerste amerika reis was dat…): een rondje vanaf Vancouver of Seattle langs de Rocky Mountains in Canada en terug langs Yellowstone! Echt de moeite ! En als je veel tijd hebt kan je daar zelfs victoria/vancouver island/de inside passage bijdoen.

Sinds de invoering van Esta, hoef je in het vliegtuig geen groen formulier meer in te vullen. Dus alleen Esta is voldoende.
Wel is het alleen een toestemming om naar Amerika te reizen, je kan daar altijd nog geweigerd worden.

Is dit recentelijk veranderd? Laatste keer voor mij (2008) was de Visa Waiver enkel maar 90 dagen.

Het is nog steeds maar 90 dagen dus geen 3 maanden. En even de grens over en weer terug is absoluut geen zekerheid, dat je dan ook het land weer inkomt.
Daar zou ik in ieder geval niet op rekenen.
Er schijnt nog wel een ander (reizigers)visa te zijn wat je aan moet vragen via de ambassade. Dit is volgens mij wel voor 6 maanden. Hoe dat precies zit weet ik niet.

Het andere reizigers visum is het B-2 toeristen visum. Hierboven stond daar al meer info over: je moet je hiervoor

personlijk melden op het consulaat (eerst bellen: (31)(0)20-794 0808., dit telefoontje kost 15 euro en moet je met creditcard betalen).

Het visum kost zelf $140,-, dit is op dit moment zo’n 105,- euro. Je moet het van te voren betalen, wordt je visum niet goedgekeurd dan krijg je het geld niet terug. Kijk voor meer info over dit visum op de site van het US Consulate