Voor februari 2014 ben ik alvast een vakantie aan het plannen naar de USA. Het zal de eerste keer zijn dat ik naar Amerika ga en ik wil waarschijnlijk alleen gaan reizen. Tenzij er ergens een reisgenoot/genote te vinden is. De planning is om ongeveer 3 weken naar Amerika en daarna door te vliegen naar Toronto Canada en dan daar nog een paar dagen verblijven.
Tot nu toe heb ik dit gevonden ongeveer als route die ik wil afleggen al ben ik niet helemaal zeker of het allemaal te doen is in deze periode
Begin vlucht
Amsterdam naar Las vegas
Monument Valley
Grand Canyon
Death Valley
San Fransisco
Joshua Tree
Las Vegas
en dan vervolgens door te vliegen naar Toronto/Canada en daarna eventueel nog een tussenstop in New York
Dit alles wil ik in ongeveer 4 weken doen dan waarvan 3 in Amerika. Weet iemand wat ongeveer de motel/hotel/jeugherberg kosten zijn. In mijn kosten berekening heb ik ongeveer €75 per dag voor een overnachting uitgetrokken maar ik twijfel of dit genoeg is. Het budget voor deze reis is ongeveer 5500 tot 6000 euro. Aangezien ik 22 ben komen er helaas bij veel autoverhuur bedrijven toeslagen bij:( Weet iemand toevallig een bedrijf die deze toeslagen niet heeft?( zal er vast wel niet zijn:( ). Verder kan ik in Canada bij familie logeren dus de laatste week zullen de kosten weinig zijn,
Leuk vooruitzicht, alleen is de tijd van het jaar misschien niet helemaal handig want het kan toch hier en daar flink koud zijn en veel sneeuw liggen. Las Vegas en Death Valley zullen geen probleem zijn, lekker temperatuurtje maar in de Sierra Nevada en sommige andere nationale parken kan het koud zijn en kan er sneeuw liggen. Hou er rekening mee dat er wellicht hier en daar een weg dicht is. Veel wegen liggen in die regio op behoorlijke hoogten. Verder is het jammer dat je dan ook beperkt bent in de overnachtingen, immers het kamperen maakt het reizen in de VS juist financieel aantrekkelijk, dat gaat in het voorjaar, najaar en zomer dan weer beter. Voor motels moet je rekening houden vanaf 50 dollar, en dat is minimaal en zonder veel luxe. Dat zijn zeg maar de motels zoals je ze soms in de film ziet. De wat betere motels zijn al gauw 70 dollar per nacht. Hotels vallen absoluut buiten je budget van 75 euro, alleen in Las Vegas kun je hier wel voor slagen. Ik had in Las Vegas een goede kamer voor zo’n 30 dollar in een tweederangs hotel.
Hostels zijn er niet erg veel maar daar kun je voor rond de 30 dollar op een dormotory slapen (met meerderen op een kamer). Kamperen in nationale parken varieert van 5 dollar tot 20 dollar, op privecampings tussen de 20 en 30 dollar per plaats.
De plekken die je wilt bezoeken zijn allemaal zeker de moeite waard, alleen weet ik niet precies hoe de voorzieningen zijn in februari (openingstijden/kampeergelegenheden etc.) Mocht je specifieke vragen hebben over de nationale parken dan hoor ik het wel.
Voor het huren van een auto en de binnenlandse vlucht heb ik de site skyscanner gebruikt.
Wat betreft jouw planning lijkt me dat het te doen is, maar het zijn wel veel kilometers, zeker als je alleen gaat rijden. Een aantal mooie parken zoals Zion NP, Bryce NP en Yosemite NP liggen zo’n beetje op jouw route en zou ik zeker bezoeken. Hou er wel rekening mee dat de afstanden groot zijn en dat je je soms kunt verkijken op de afstanden in vergelijking met de landkaart. Zeker een wegenatlas aanschaffen trouwens, daar heb je meer aan dan alleen een TomTom in de huurauto. Je hebt meer overzicht dan bij een TomTom. Het is relaxed rijden in de VS, op LA na misschien, maar soms ook eentonig. Zeker wanneer je alleen rijdt, zoals ik ook heb gedaan, is het goed om de tijd te nemen. Hou daar rekening mee met jouw planning. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de huurauto in San Francisco of LA af te leveren, je hoeft dan niet helemaal terug naar Las Vegas. Bij sommige autoverhuurders hoef je dan geen one-way fee te betalen omdat dit heel populaire ophaal- en afhaaladressen zijn.
Vaak beginnen rondreizen in LA en gaan dan via Joshua Tree richting Grand Canyon, Zion, Bryce naar Las Vegas, via Death Valley naar Yosemite (eventueel met Sequoia en Kings Canyon NP te combineren) en vertrekken dan weer vanuit San Francisco. Deze loop is uit te breiden door via Monument Valley naar Arches NP, Canyonlands NP en Capitol Reef NP te gaan, maar dan komen er wel een behoorlijk aantal km’s bij. Informeer goed welke parken open zijn, welke wegen eventueel afgesloten en probeer dan een mooi rondje te maken.
Probeer de route maar eens te maken met Google maps en tel daarna het aantal km maar eens op. Je bent zo 3.000 - 4.000 of meer aan het rijden.
Een heel mooi rondje wat ik je kan aanraden is te beginnen in San Francisco (echt een superstad, ff bijkomen van de vliegreis), dan via Yosemite en Sequoia NP naar Death Valley. Dan naar Las Vegas waar je echt niet langer wilt blijven dan een nacht ;-), Zion NP, Bryce NP, Capitol Reef NP, Arches NP, Canyonlands NP, Monument Valley, Grand Canyon en dan eventueel auto inleveren in Las Vegas. Als deze ronde te lang is dan zou ik Capitol Reef en Arches eruit halen en na Bryce via de north rim van de Grand Canyon eventueel naar Monument Valley gaan en dan via de south rim van de Grand Canyon naar Las Vegas.
Weet je, het is handig om een planning te hebben, maar meer ook niet. Je moet het ervaren door er te rijden en er te zijn. Ik zou je willen adviseren door vooral te genieten van een nationaal park door er te wandelen en niet alles voorbij te rijden. Je bent nog jong dus als je iets nu niet ziet, het staat er over een paar jaar nog :-).
Succes met voorbereiden en mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.