zoals jullie aan de titel kunnen zien, wil ik een wereldreis van 2 jaar ondernemen samen met mn beste vriend.
we hebben al ongeveer een lijstje samengesteld van waar we allemaal langs willen gaan en al een beetje advies gehad over geld enzo, maar nog niet heel erg duidelijk.
ik zal even kort aangeven wat het plan is en daarna de vragen die ik heb stellen
vertrek op 10-12-14 (omdat het een mooie datum is en we onze studie willen afronden vóórdat we op pad gaan ivm terugbetalen stufi enzo)
we beginnen in frankrijk, waar we 3 maanden blijven
vervolgens gaan we ergens in t voorjaar naar griekenland (waar het dan nog niet zo verschrikkelijk warm is :P) wederom voor 3 maanden
dan, een grote stap, namelijk voor 3 maanden naar china
en vervolgens over naar australië en nieuw zeeland voor, je raadt t vast, 3 maanden
hierna gaan we naar de USA waar we eerst 3 maanden aan de westkust (LA, San Fransisco, Vegas) doorbrengen en vervolgens 3 maanden gaan rondtrekken richting de oostkust (dus langs de grand canyon, hoover dam, death valley, zion t/m New York, Washington en misschien nog de Niagra Falls)
Daarna gaan we naar de carribean, omdat het daar gewoon heerlijk weer is, voor alweer 3 maanden
Daarna sluiten we af met een rondreis rond de middellandse zee, waar we spanje t/m turkije langs zullen gaan, en misschien ook wel egypte, algerije en tunesië
hierna gaan we terug naar nederland, dit zal eind 2016 begin 2017 zijn
het is allemaal nog ver weg, maar goed, als je iets goed wil regelen, moet je ruim van te voren beginnen
nu… de vragen/problemen waar we tegenaan lopen
geld > we hebben natuurlijk geld nodig om deze reis te ondernemen, dus we willen sowieso ongeveer weten hoeveel het allemaal zou moeten gaan kosten
werk > omdat we waarschijnlijk niet genoeg geld bij elkaar gaan krijgen vóórdat we vertrekken, willen we in elk land waar we zijn ook nog wel werken, zodat we wat meer budget hebben en we waarschijnlijk toch tijd zat hebben om alles te bekijken wat we interessant vinden, dus het zou handig zijn als er mensen zijn die sites of telefoonnummers van bedrijven kunnen doorspelen aan ons waar we wat mee kunnen als we willen werken in de landen waar we langskomen
komen we gelijk op het volgende probleem, visa aanvragen, want ik neem aan dat we niet op een toeristenvisum kunnen gaan werken, dus ik zou graag per land willen weten wat voor visum ik aan moet vragen. EU landen is als het goed is geen probleem ivm open grenzen etc.
wat mee te nemen? aangezien we 2 jaar weg gaan en we geen auto ofzo bij ons hebben kunnen we niet teveel meenemen, maar ook zeker niet te weinig.
We willen sowieso beeldmateriaal kunnen maken en misschien houden we ook nog wel een blog bij dus een laptop zou misschien wel een idee zijn. En een gitaar ofzo om de loze uurtjes weg te tokkelen is misschien ook wel fijn, maar hier zouden we ook nog wat meer feedback over hebben, aangezien we vast dingen gaan vergeten op lange termijn
wat te bezoeken? we hebben ondertussen wel een beetje een beeld van wat we willen doen, maar we willen natuurlijk ook wel echt de gaafste dingen die er te zien zijn ook bekijken, dus graag wat adviezen hierover het zou zonde zijn als we in 2 jaar eigenlijk nog niets gezien hebben
voor mensen die de moeite hebben genomen om mijn hele verhaal te lezen en wel ideeën hebben voor mij, alvast bedankt
Een mooie lijst, maar volgens mij ook best een dure: Frankrijk, de VS, Australië, Nieuw-Zeeland zijn geen goedkope bestemmingen (en vullen bijna de helft van de totale reis). Werken is in de VS zo goed als niet te doen (dwz legaal, en illegaal zou ik persoonlijk niet aan beginnen). In Australië en Nieuw-Zeeland kun je wel werken, maar ik geloof niet dat je dan ook wat kunt sparen voor het vervolg van de reis (wel voor onderhoud tijdens werk). In China lijkt het me ook wat lastig. Je kunt wel proberen om Engelse les te gaan geven.
Omdat je zo lang weggaat, zul je niet alles mee kunnen nemen en ook dingen moeten vervangen onderweg (kleren bijvoorbeeld) (tip; nu beginnen met “oude” kleren bewaren, die meenemen, en als ze “op” zijn in een goedkoper land nieuwe kopen en de oude achterlaten)(in China bijvoorbeeld).
Rond welke tijd zijn jullie in de Cariben? (houd rekening met het orkaanseizoen)(als ik het goed optel is dat al voorbij als jullie die kant op gaan).
begrijp me goed, we gaan niet totaal platzak op vakantie
we hebben sowieso wel genoeg geld om een jaar low budget zonder werk op pad te gaan
we rekenen er wel op dat we op zn minst in de europese bestemmingen (en dan vooral de EU landen) makkelijk werk moeten kunnen krijgen, dus frankrijk en griekenland zouden in theorie moeten kunnen, ook onder het mom van vrij verkeer van werk en goederen binnen de EU
als het in australië ook mogelijk is om aan werk te komen, dan hebben we al voor 9 maanden waar we in ons eigen onderhoud kunnen voorzien door te werken, das een besparing op het budget
mocht het toch zo zijn dat we nergens aan werk kunnen komen dan zijn er altijd bestemmingen die geschrapt kunnen worden en verblijftijden kunnen ook aangepast worden
en als het moet kunnen we altijd een tentje kopen en gewoon lekker daarin pitten, op lange termijn kan daar heel veel mee bespaard worden
maar het zijn wel berichten zoals deze waardoor ik een naar gevoel in mijn maag krijg, dat het niet door zou kunnen gaan dat zou ik extreem jammer vinden, maar dat is ook gelijk de reden dat ik zo ver van tevoren advies kom vragen
over de caribean, volgens mij zijn we er in de zomer, dus ik denk dat t orkaanseizoen dan nog moet beginnen
P.S. we vinden het ook heel chill als er mensen ons willen vergezellen tijdens onze wereldreis… of het nou voor een week, een maand of de hele reis is, maakt niet uit
Wel, het is beter dat je nu weet dat het een dure aangelegenheid kan worden, dan zes maanden voor vertrek Je kunt nu nog flink sparen, evt. extra geld proberen te verdienen. Bekijk je route eens goed en bedenk wat je echt echt echt wilt zien, en wat eventueel overgeslagen kan worden, of in gekort kan worden.
Het zal je niet lukken om in elk land dat je bezoekt werk te vinden (VS etc.), maar zeker wel in een aantal landen. Zoek voor bv Frankrijk op tijd uit hoe je aan werk komt (jullie zijn daar in de winter, toch? Dus fruit plukken en ander agrarisch werk waarvoor je in de zomer makkelijk terecht kunt is niet zo’n optie voor jullie reis). Voor Nieuw-Zeeland en Australië zoek je op tijd uit hoe je aan een werkvisum komt (hier op het Australië/Nieuw-Zeelandforum veel over te vinden).
Niet de moed verliezen hoor: ook als je je reis moet aanpassen of inkorten ga je een geweldige trip maken! (en dan nog kan er onderweg van alles gebeuren, bv een bestemming die toch niet leuk blijkt en waar je snel weg wilt, of een bestemming die juist zo gaaf is dat je langer wilt blijven, etc.)
als t op werk aankomt korten we waarschijnlijk sowieso china en de vs wel in
vooral omdat ik het idee heb dat we in china toch wat meer de toeristische zijde van t land willen zien en niet persé de jungle in willen trekken bij wijze van
en in de vs kunnen we in 4 maanden ook nog wel alle toeristische dingen zien en gewoon lekker blijven hangen op plekken die we leuk vinden, en wie weet, misschien winnen we in Las Vegas wel de jackpot bij een gokautomaat
we gaan nog een paar keer goed denken over het programma, over wat we kunnen schrappen, wat we niet willen schrappen
wij weten ook wel dat het veel geld kost, en dat het in amerika lastig is om aan werk te komen (alhoewel ik denk dat het over 4 jaar wel weer redelijk bijgetrokken is)
Als het op geld aankomt heeft het inkorten van China weinig zin. Als je met zijn tweeën reist, beetje budget, dan kom je in China wel rond voor 20-25 euro pp per dag. Je dagbudget ligt daar stukken lager dan in andere landen…
Als je uit zou wijken naar andere Aziatische landen dan zou je pp nog veel minder kwijt zijn.
Misschien dat we dan maar moeten denken over vietnam, thailand, fillipijnen en indonesië
alhoewel ik vermoed dat de laatste toch wel wat prijzig uit zou kunnen pakken
sowieso moeten we nog een paar keer kijken naar wat we precies gaan doen, maar de landen waar we nu heen gaan is wel de richtlijn van welke gebieden en in welke volgorde we de reis willen maken
Je moet in de landen waar je gaat werken wel een hele goede baan vinden wil je genoeg verdienen om wat over te houden en dan ook nog iets van het land zien.
Ik wil niet pessimistisch overkomen maar ik denk dat dit een beetje naief is.
Voordat je een baan gevonden hebt en al het papierwerk hebt geregeld ben je al flink wat tijd kwijt. Tevens zijn de verdiensten voor backpackerbaantjes niet super. Ik neem aan dat je niet 3 maanden wil werken als je 3 maanden in een land bent. Misschien vergis ik me en zijn jullie beiden chirurg of zo dan is het wat anders.
Ik zou zeggen werk in NL wat harder en spaar wat meer als gepland en ga op reis met een leuke zakcent en ga naar huis als het op is. Ik denk dat je dan een plezieriger gevoel overhoud aan je reis dan dat je je bezighoudt met papierwerk en belastingen en zo.
Maar dit is mijn mening.
ik ben sowieso blij met elke reactie die ik krijg hierop hoor
kritische reacties vind ik ook positief, heb ik tenminste weer een ander inzicht erbij
maar we waren ook van plan om zeker nog een tijdje te werken vóór we op reis gingen, we wilden ook echt niet alleen tijdens de reis zelf het geld verdienen voor de reis
ook zijn we niet arm hoor, we hebben wel wat spaarcentjes al
en als we allebei gewoon blijven werken tot aan het begin van de reis dan is er niets aan de hand lijkt me, dan hebben we in ieder geval al een behoorlijk zakcentje en kunnen we waarschijnlijk het eerste jaar wel uitzingen :wereld:
ik heb wel al even in alle landenfora gekeken hier, en het is wel degelijk mogelijk om in amerika te werken, misschien niet het meest ideale voor een wereldreis, maar er zijn mogelijkheden genoeg
nog even een opmerking over de tijd die t kost om papierwerk op orde te krijgen enzo…
we vertrekken in 2014 pas tijd genoeg om alles uit te zoeken
tijd genoeg om optimistisch te zijn over werkgelegenheid in het buitenland ook
en @jenny ja dat zal best maar indonesië als geheel is niet zo goedkoop lijkt me ik bedoel, java en bali kunnen we toch zeker niet overslaan als we daar zijn? hoevaak denk je dat wij daar nog komen als we eenmaal onze reis hebben gehad XD
Ik denk dat Indonesie goedkoper is dan Thailand. Kijk dat is met alles je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Maar reizen in Azie is in het algemeen zeer goedkoop. Zo kun je als je veel lokaal eten eet flink besparen en accomodatie hoeft hier ook niet duur te zijn als je eisen niet heel hoog liggen. Dus ik ben het niet met je eens dat Indonesie als geheel duur is. Zelfs Bali kan zeer goedkoop zijn.
Leuk idee, maar wat nou als één van jullie (of jullie allebei) voor die tijd een relatie krijgt? Of onderweg verliefd wordt… Gaat de ander dan alleen verder of gaat het hele feest dan niet door?
grappig dat je t vraagt, want wij hebben t daar zelf ook gelijk over gehad
waarschijnlijk zetten we t gewoon door alleen dan met een extra reisgenoot (of 2)
en over indonesië en thailand enzo… ja dat moet ik dan maar van je aannemen
ik zal er de komende paar jaar nog wel flink onderzoek naar blijven doen
aangezien het wel waarschijnlijk is dat er nog wat prijsstijgingen en dalingen plaats zullen vinden voordat wij vertrekken
Ok
ik ben al op ‘reis’ sinds september 2007 en ben vertrokken met ongeveer 6000 euro en ik ga bijlange nog niet naar huis. Reisroute:
Australie - werk vinden, heel gemakkelijk en sparen is heeeeeeeeeel gemakkelijk. Voornamelijk in West Australia waar veel desolate plaatsen gratis woonst geven. Vergeet wel niet je Working Holiday Visa aan te vragen voor je vertrekt.
Zuid Oost Azie - ongeveer onmogelijk om werk te vinden als je geen geboren engelstalige bent om les te geven
Nieuw Zeeland - makkelijk om werk te vinden (niet kieskeurig zijn, kuisen is ook werk) maar iets moeilijker om te sparen (wederom visa!)
Canada - iets moeilijker om werk te vinden maar niet onmogelijk, ga naar toeristische gebieden (in de Rocky Mountains bijvoorbeeld waar ik nu zit). Sparen gaat goed als je vrij sober leeft.
USA - zeer moeilijk om een werkvergunning te krijgen
Next Stop: Centraal Amerika en Zuid Amerika - genoeg gespaard in Canada om niet te moeten werken daar!
Ik heb zelf voor 9 weken in canada rondgereisd. Ik kwam in de vele HI hostels waar wij overnacht hebben veel mede backpackers tegen die op wereldreis waren. Deze mensen werkten voornamelijk in de hostels waar ze verbleven. Dit is misschien ook een optie voor jullie? Je doet dan voornamelijk schoonmaakwerk en je werkt achter de balie/kassa. Geen idee hoeveel je ermee verdiend.