Azië. Oceanië en USA

Hallo iedereen, ik ben van plan om samen met een vriend een wereldreis te maken. We willen de volgende tour eigen wel gaan doen: Amsterdam (of luchthaven in Duitsland), Bangkok dan over land/zee naar Bali, Darwin over land naar Sydney, misschien naar Auckland, Los Angeles over land naar Denver en dan weer met het vliegtuig terug richting Europa. Nu zou ik graag willen weten of dit een haalbare route en optie voor ons is en wat het (geschat) zal gaan kosten. We zijn van plan om volgend jaar september te vertrekken, we weten niet precies hoe lang we over land onderweg zullen zijn, ook weten we niet of we onderweg wel of niet moeten gaan werken. Dit is voor ons de eerste keer, dus tips en tricks zijn dus van harte welkom!!

Alvast bedankt!! :thumbsup:

Hoi,

Leuke plannen. Maar het klinkt een beetje alsof jullie nog niet zoveel uitgezocht en gelezen hebben op internet en in speciale reisboekjes.

Begin eens met te kijken op www.lonelyplanet.com/destinations en kijk dan per land hoeveel het kost om daar te reizen.
Het is een beetje lastig als je niet weet hoe lang je gaat, om dan te zeggen hoeveel het kost; of om te vragen hoe lang je weg kunt, als wij je budget niet weten.

Je kiest wel erg dure landen. Het is heel simpel: in dure landen gaat je geld natuurlijk sneller op, en dus zul je in totaal minder dagen op reis kunnen dan in een goedkoop land (er even vanuit gaande dat het vliegticket erheen even duur is).

Voor Australië kun je tot een bepaalde leeftijd een Working Holiday Visum regelen zodat je daar legaal mag werken. Hou er wel rekening mee dat het dagen of weken kan duren voordat je werk vindt; dat het niet altijd fulltime zal zijn; dat het ook niet altijd goed zal betalen (soms alleen kost en inwoning).

Verder kun je geld besparen met liften, couchsurfen, zelf koken.

Een ander belangrijk criterium is het klimaat. In juli/augustus is het winter in zuidelijk Australië (veel regen!) en kun je daar amper werk vinden.

Er bestaan speciale boekjes over het plannen van een wereldreis, daarin staan ook allerlei tips en dingen waarop je moet letten. Die vind je op de reisafdeling van grote boekhandels, of bij bijvoorbeeld Joho winkels (zie joho.nl).
En lees de oudere topics in dit forum want soortgelijke vragen zijn al heel vaak gesteld en beantwoord. En lees mijn gratis reistips (zie handtekening).

Als je het mij vraagt, zou ik je aanraden om goedkopere landen te kiezen (dus het te houden bij Zuid-Oost Azië bijvoorbeeld). Dan kun je langer reizen, en voor minder geld leukere dingen doen. Zulke landen hebben vaak ook interessantere en grotere cultuurverschillen met Nederland. Nu je nog jong bent, kan je lijf en je geest nog wel die cultuurschok aan, en eventueel gestuiter over slechte wegen. Bewaar dure westerse landen voor later als je oud en kreupel (en wat rijker!) bent. :slight_smile:

Voorbeeldje ter illustratie:

• reizen in Australië met bussen, slapend in hostels (gedeelde kamers en gedeelde badkamers) of op campings, elke dag zelf koken en verder geen alcohol of leuke dingen doen, kost al 40 euro per persoon per dag gemiddeld. Wil je dan ook nog af en toe een tourtje boeken of naar een kroeg of disco, dan wordt het nog duurder.
  • reizen in Zuid-Oost Azië met bussen en treinen en taxi’s en tuktuks, slapend in privékamers met eigen badkamer, elke dag 2-3x uit eten, regelmatig een massage, leuke tourtjes naar watervallen, jungles, olifanten verzorgen, snorkelen, wandelen met een gids, etc… kan voor ongeveer 25 euro p/p/p/d.
    Voor mij zou de keus snel gemaakt zijn!
    (Dit zijn prijsindicaties voor relatief rustig reizen, ongeveer 2-3 basisplaatsen per week, van waaruit je eventueel tripjes maakt. Sneller reizen is duurder.)

Succes!
Cécile

Reisblogs van andere wereldreizigers biedt ook een schat van informatie! Vaak vind je daar behalve inspiratie ook veel tips :cheer: