HELP! Advies wereldreis route....

Hallo!

Volgend jaar augustus moet het dan gaan gebeuren: mijn wereldreis! Ik heb voldoende budget (€30.000), ruim de tijd, jaar maar mag ook best 2 maanden meer zijn… en heb een aardig idee van wat ik wil, ik kom er echter maar niet uit een logische route te creëren rekening houdend met de goede reisperiodes per land. Nu besef ik wel dat ik hier consessies zal moeten doen maar het lijkt wel of ik overal op het verkeerde moment ben!

Het plan:
-Transsiberië expres Moskou-Peking
In zuid-oost Azië wil ik in ieder geval Thailand en Laos doen. Vaak wordt hier dan Vietnam en Cambodja bijgeplakt, maar das voor mij geen must. De hoogtepunten van India en Nepal trekken ook wel. Maleisië lijkt me ook mooi net als Indonesië. Maar dit wordt een beetje veel allemaal en moet hier gaan kiezen haha. Beste reisperiode is november-februari. Ik heb zo’n 4 maanden voor zuid-oost Azië getelt. Maar ik ben daar dus van augustus t/m november! Is dit echt heel fout? Ik wil ook mijn duikbrevet daar ergens halen…

-Dan naar Australië voor 3 maanden, de east-coast route van Sydney naar Cairns, en terug door de outback. Beste reisperiode is hier september t/m oktober/november…maar na mijn Azië trip kom ik er dus in de periode december-februari.

-USA roadtrip east to west coast komt daarna vanaf maart t/m ??, dat wil ik nog even open laten

-Mexico

Het probleem zit hem eigenlijk vooral in de Azië en Australië, die zou ik beide in de perfecte periodes bezoeken wanneer ik ze omdraai, dus wereldreis starten in Australië, omdat ik na Azië nog verder wil zal ik dan de transsiberië expres opgeven, of ik zou na Mexico en USA terug moeten keren naar Azië ;-). Dit lijkt echter een dure route want een RTW ticket kan niet terugreizen (Australië naar Azië)…

Dus concreet:
-wie heeft ervaring met Azië in periode aug-nov
-wie heeft ervaring met Australië nov-feb
-tik ik overal te zwaar aan
-route RTW ticket tips? Of alles dan maar los boeken?

Hopelijk kan iemand me helpen hier…

Hi,
Gaaf zeg!! Ik kan je niet heel erg helpen… Het klimaat staat overal op zijn kop, dus daar zou ik me niet zo druk over maken.

V.w.b. Australie, daar was ik ongeveer dezelfde periode in 2006-2007. Iedereen verklaarde ons voor gek dat we in januari de outback in trokken. Veel te heet en veel teveel vliegen. We zijn er echt weg geregend, er waren zelfs wegen afgesloten en we zaten een dag vast in Coober Pedy.

Najaar Azie, joh, ook al is het regenseizoen. Er valt een bui en daarna klaart het op. Best wel verkoelend zo’n buitje.
Oktober is voor Nepal een prima periode. Ik vond het Annapurna Circuit geweldig… Moet je wel van een beetje trekking houden…

Duiken kun je op heel veel plaatsen leren… Daar hoef je je route niet op te baseren.

Als je moet gaan kiezen, laat dan de zaken schieten die je later altijd nog kunt doen in een reguliere vakantie. Doe nu de dingen die meer tijd kosten en straks dus niet meer gaan.

Zou zeker gaan zoeken naar een RTW ticket, als je Moskou - Peking overland doet, misschien met een separaat ticket even een stukje terug vliegen terug en dan verder op je RTW.

Succes met de planning!

Via Wereldwijzer app

aug. Moskou - Beijing
sep. China (een ideale maand voor dit land, je zult een selectie moeten maken, want China is groot… Let op drukte tijdens de eerste week van oktober)
okt. Nepal (halverwege oktober start het droge seizoen, je kunt van Kunming naar Kathmandu vliegen, heb ik al een keer gedaan. Vroeg boeken bij China Eastern. Of via KL met AirAsia.)
nov. halverwege november zou normaal gezien in ZO-Azië het droge seizoen beginnen, met AirAsia naar KL
dec. Niet te lang in Maleisië rondhangen, door naar Thailand (hoogseizoen)
jan. Laos (via Noord-Thailand, wanneer je het hele land wil zien, dan is 3 weken wel nodig)
feb. Cambodja (ideale periode is dec-feb, april is erg heet, daarna steeds natter)
mrt/apr. Vietnam (1 van de betere maanden voor het gehele land, ook minstens 3 weken om het hele land te doorkruisen)
apr/mei/jun. Amerika (zorg dat je het land voor de zomerdrukte verlaat, rond Memorial Day (eind mei) ook drukte en daarna schieten de prijzen omhoog)
juni/jul/aug. Australie (het centrum en zuiden kan koud zijn, het noorden is droog)
sept. heb je nog tijd en geld over, dan kun je nog voor het regenseizoen naar Indonesië. Australie is via Bali ook bereikbaar met AirAsia.

Mexico zou ik tijdens onze winter (november - maart) combineren met Guatamala - Nicaragua -Costa Rica - Panama (rechtstreekse vlucht met KLM, boeken tijdens de werelddealweken).

Johan

Ik ben 2 jaar terug in Augustus in Thailand geweest.
Regenperiode, maar opzich niet veel last van gehad. Dan is het even een korte flinke bui en is het weer droog
Zolang je een poncho bij je hebt… en je een beetje geluk hebt met je dagplanning
Qua warmte is het ook wel te doen, anders komt niemand daar natuurlijk in de zomer

Persoonlijk vind ik niet dat je je blind moet staren op die reisperiodes.
De een vind het te warm, de ander te nat
Maar net zoals in Nederland… het kan altijd meevallen en in andere periodes tegenvallen

Het enige waar je misschien rekening mee moet houden (het heeft ook wel wat) zijn de orkaanseizoenen
Maar ook daar weet je toch niet of er wat komt en wordt de planning misschien wel te specifiek

Wat denk je ervan om de reis in tweeën hakken, zonder RTW ticket?

Globaal:

[ol]
[li]Open-jaw ticket AMS-Jakarta (aug 2015) Beijing of Mumbai-AMS (mrt 2016). Ca. € 600/800 [/li][li]Open-jaw ticket AMS-Mexico City (mrt 2016) New York (aug 2016). Ca. €600/800 [/li][/ol]
Deel 1: zoals Johan vermeldt, Bali-Australië met AirAsia. Van Australië terug in Zuid-Oost Azië kun je bijv. vanaf Kuala Lumpur met AirAsia makkelijk/goedkoop een jump maken van/naar India/China. Wellicht is de Transsiberië vanuit Beijing dan ook een mogelijkheid (gewoon de laatste vlucht skippen)?

Deel 2: denk ook aan de trein/bus. Washington DC-NYC kan bijv. al vanaf $1. Als je alleen met de auto rijdt door Australië en Amerika hakt dat flink in het budget, hoewel €30.000 een sick budget is. Hiermee kun je serieus overwegen om er minimaal twee jaar van te maken (tenzij je heel luxe reist).

“Waarschuwing”: reizen werkt verslavend als je eenmaal de smaak hebt te pakken :biggrin: