Een optie voor me zou ook kunnen zijn om langer te blijven in Australië en een lange tijd (bv. 4 maanden) te gaan werken. Dan ben ik langer in Australië en kost het me weinig tot geen geld.
Dat kan een goeie optie zijn. Vooral baantjes waarbij je ook gratis eten krijgt, of zelfs kost en inwoning (bv. op een boerderij), kunnen je veel geld besparen. Zelf heb ik gewerkt als afwasser in een lunchroom (elke dag gratis eten mee voor twee personen), telemarketeer (rotwerk!), en serveerster in een restaurant (veel uren maken, dus weinig tijd om het geld uit te geven; en gratis eten).
**De maanden juni/juli/augustus zijn goede reismaanden in Zuid en Midden Amerika toch? **
Ik ben er zelf nooit geweest in die periode. Het schijnt wel hoogseizoen te zijn met veel reizigers uit Amerika en Europa. Het is daar winter, dus bijvoorbeeld in het zuiden van Argentinië en Chili schijnt het echt koud te zijn, en zelfs in het zuiden van Brazilië is het dan koeler. In het noorden van Zuid-Amerika is weer veel meer zo’n tropisch klimaat met regenseizoenen en droge seizoenen, in plaats van 4 seizoenen zoals wij die kennen. Regenseizoen kan best meevallen… ik was tijdens regenseizoen (want is ook carnavalseizoen, februari) in noord-Brazilië, helemaal geen last van gehad; en ook twee keer in Peru/Bolivia. Daar regende het soms wel veel en lang, maar dat scheelde dan ook per stad en gebied. Peru is zo groot en de hoogteverschillen ook, dat je na een busreis van 4 uur alweer een ander klimaat kunt hebben.
Ik geloof dat het in bijvoorbeeld Peru prima weer is om te reizen in juni-augustus, wellicht wel wat kouder in de bergen, vooral 's nachts, maar daar kun je je op kleden. Overdag kan het best veel warmer zijn.
Op de website van Lonely Planet vind je al aardig wat info over het weer en de beste periodes om te reizen in alle landen, ook voor Midden-Amerika (daar moet je ook weer rekening houden met cyclonen enzo). In hun reisgidsen nog meer details. Maar het klimaat is wereldwijd ook best wel aan het veranderen dus laat je er ook weer niet teveel door leiden / gek maken.
Zou je dan een soort rondje door Zuid-Amerika gaan maken en in november/december weer in het zuiden willen zijn voor die Antartica-trip? Het kan geen kwaad om alvast na te denken waar je na Paaseiland dan wilt starten, om te zorgen dat je niet al teveel dubbel moet reizen om weer richting Noord-Amerika te komen.
Ik weet niet of je nog tijd en geld en interesse hebt om Spaans te leren maar dat kan heel nuttig zijn voor Latijns Amerika. Niet veel mensen spreken daar Engels. In enorm veel landen heb je er wat aan, voor de rest van je leven, alleen in Brazilië natuurlijk wat minder (maar dan altijd nog meer aan Spaans dan aan Engels). Je zou nu al een cursus kunnen doen, of bij aankomst in Latijns Amerika 3 weken een cursus ter plaatse doen. Het maakt het reizen veel makkelijker en vooral ook leuker, omdat je veel meer kunt kletsen met de mensen en hulp vragen.
** Bedankt voor je handige tips m.b.t. ZO Azië, die route zal ik zeker overwegen!**
Andersom zou natuurlijk ook kunnen, alleen weet ik dan niet of je aan de grenzen de benodigde visa kunt krijgen. In een Lonely Planet of Rough Guide staat wel bij welke grensovergangen je een visum kunt krijgen, en bij welke je alleen de grens over mag als je al in een andere stad een visum hebt geregeld. Dat hoeft natuurlijk geen belemmering te zijn voor een bepaalde reisrichting, als je het maar wel van tevoren weet. 
Vaak kan het ook helpen om naar routes te kijken van georganiseerde reisaanbieders zoals Djoser, Baobab, Koning Aap, GAP… en die dan zelf na te doen.
p.s. Heb je enig idee wanneer ik voor het eerst naar een instantie (ik denk aan Kilroy) kan/zal gaan voor de reis door te nemen en de eerste echte stappen (boeken trans. express, Visa, inentingen etc.) te zetten?
Poeh, dat weet ik niet precies… voor veel vliegtickets geldt wel dat ze goedkoper zijn hoe vroeger je boekt, maar je vaak niet eerder dan een jaar van tevoren kunt kopen; dat zou voor de Transsiberië Express ook wel kunnen gelden. Google er eens op.
Ik weet niet of je het persé bij Kilroy moet boeken of ook gewoon zelf via internet bij de aanbieders zelf kunt boeken (bv. bij treinmaatschappij en KLM ofzo).
Hoe ver van tevoren je tegenwoordig een Australisch Working Holiday Visum moet aanvragen weet ik ook niet, en ook niet of jij ervoor in aanmerking komt. Vraag het na bij de ambassade / het consulaat van Australië in Den Haag (daar zaten ze althans in 1996). Er is ook wel zwart werk te vinden (mijn serveerster-baantje was zwart) maar als je gepakt wordt heb je een probleem… er gingen altijd geruchten dat je dan direct het land wordt uitgezet.
Inentingen ongeveer 2-3 maanden van tevoren is voldoende.
En ik weet niet wat je nog meer allemaal te regelen hebt… huis opzeggen of verhuren, baan opzeggen of onbetaald verlof regelen… verzekeringen omzetten of een speciale lange reisverzekering nemen…
Er bestaan speciale boekjes over hoe je een lange reis voorbereidt, waar je allemaal aan moet denken en wanneer je die moet regelen. Kijk eens in een Joho winkel (hun adressen vind je op joho.nl). Zij hebben ook andere handige gratis checklists (waarschijnlijk op hun site ook al veel te vinden).
Enne… Afrika is ook prachtig en divers…