Reisroute half jaar Azie, Australie, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal :dag:,

Wij (ik en mijn man) zijn bezig met het plannen van een toffe reis! We hopen eind dit jaar een half jaar te gaan. Voorlopig is het plan twee maanden Azië (Vietnam, Laos, Cambodja), twee maanden Australië, 6 weken Nieuw-Zeeland en dan nog 1 of 2 weken een fijn eiland om af te sluiten. Ik ben al een hele tijd aan het inlezen en inspiratie aan het opdoen en ben heel blij dat dit forum er is! Hopelijk kunnen jullie mij helpen met een aantal dingen, de voorbereiding blijkt toch wel een behoorlijke (maar leuke) klus! We houden van cultuur, vooral van natuur, van mooie stranden (maar niet om de hele dag te liggen) en op zijn tijd een drankje.

Reisroute
Door het werk van mijn man moeten we iets later vertrekken (half november) dan oorspronkelijk gepland, wat op zich niet erg is. Ben nu alleen weer even in de knoop met de reisroute, wat betreft beste reistijden/seizoenen. Het lijkt mij het best om te starten in Azië (dus half nov t/m half jan). De logische route zou dan zijn om door te gaan naar Australië en daarna Nieuw Zeeland. Alleen twijfel ik nu omdat je dan eind maart/april in NZ bent en ik me afvraag of het niet beter zou zijn om daar eerder te zijn, vanwege het weer. En dan zou je in feb/mrt in Australië zijn, volgens mij is dat niet echt gunstig voor Cairns (plan was Cairns naar Adelaide en nog vliegen naar Alice Springs, is dit uberhaupt haalbaar in twee maanden?).
Ik zit me nu dus af te vragen of het niet beter is om dan eerst naar NZ (eind jan/feb) te gaan en daarna in mrt/apr naar Australië? Wat kunnen jullie hierover adviseren? Qua route in OZ zijn we flexibel trouwens, het wordt sowieso een toffe reis!

Budget
Het is echt heel lastig om te bepalen wat we kwijt zullen zijn, aangezien alle sites net weer iets anders zeggen. Toch heb ik wel een schatting kunnen maken. Ik had bedacht 35,- p.p. per dag voor in Azië en 70,- p.p. voor Australië en NZ. We proberen wel budget te reizen, maar willen niet in dorms slapen en willen natuurlijk ook wel leuke dingen kunnen doen. In OZ en NZ het liefst in een campervan (heb ergens gelezen dat dit met z’n tweeën ook voordeliger is dan auto en hotels, iemand ervaring?). Het dagbudget is trouwens wat we daar ter plaatse uitgeven, vliegtickets vanuit Amsterdam zitten daar niet bij in. Denken jullie dat dit een realistisch budget is? Vooral voor down under lees ik soms dat mensen 50 per dag uitgeven en weer ergens anders dat je minstens 80 euro moet rekenen…

Eiland
Op het eind van de reis lijkt het me heerlijk om nog even uit te puffen op een tropisch eiland met mooi weer. In eerste instantie dacht ik aan Bali, maar zit nu toch ook te denken aan bv. Fiji of de Cook Islands (puur omdat je daar niet snel nog een keer komt). Zijn die laatste twee een beetje betaalbaar? Wat voor budget moet ik aan denken? Of hebben jullie nog goeie tips voor andere eilanden/strandbestemmingen? We hoeven ook weer niet elke dag de hele dag aan het strand te liggen, dus fijn als er ook nog genoeg te doen is.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties! Hopelijk kunnen jullie me verder helpen! Andere random tips zijn ook altijd welkom!! Barst los :wink:

Groetjes, Herma

Hmm niet allemaal tegelijk :wink: Kan ik dit bericht beter plaatsen in de landenfora?