Onderstaand bericht kreeg bij het Wereldreis forum geen reacties, hopelijk hier wel! Bedankt alvast!
Wij (ik en mijn man) zijn bezig met het plannen van een toffe reis! We hopen eind dit jaar een half jaar te gaan. Voorlopig is het plan twee maanden Aziƫ (Vietnam, Laos, Cambodja), twee maanden Australiƫ, 6 weken Nieuw-Zeeland en dan nog 1 of 2 weken een fijn eiland om af te sluiten. Ik ben al een hele tijd aan het inlezen en inspiratie aan het opdoen en ben heel blij dat dit forum er is! Hopelijk kunnen jullie mij helpen met een aantal dingen, de voorbereiding blijkt toch wel een behoorlijke (maar leuke) klus! We houden van cultuur, vooral van natuur, van mooie stranden (maar niet om de hele dag te liggen) en op zijn tijd een drankje.
Reisroute
Door het werk van mijn man moeten we iets later vertrekken (half november) dan oorspronkelijk gepland, wat op zich niet erg is. Ben nu alleen weer even in de knoop met de reisroute, wat betreft beste reistijden/seizoenen. Het lijkt mij het best om te starten in Aziƫ (dus half nov t/m half jan). De logische route zou dan zijn om door te gaan naar Australiƫ en daarna Nieuw Zeeland. Alleen twijfel ik nu omdat je dan eind maart/april in NZ bent en ik me afvraag of het niet beter zou zijn om daar eerder te zijn, vanwege het weer. En dan zou je in feb/mrt in Australiƫ zijn, volgens mij is dat niet echt gunstig voor Cairns (plan was Cairns naar Adelaide en nog vliegen naar Alice Springs, is dit uberhaupt haalbaar in twee maanden?).
Ik zit me nu dus af te vragen of het niet beter is om dan eerst naar NZ (eind jan/feb) te gaan en daarna in mrt/apr naar Australiƫ? Wat kunnen jullie hierover adviseren? Qua route in OZ zijn we flexibel trouwens, het wordt sowieso een toffe reis!
Budget
Het is echt heel lastig om te bepalen wat we kwijt zullen zijn, aangezien alle sites net weer iets anders zeggen. Toch heb ik wel een schatting kunnen maken. Ik had bedacht 35,- p.p. per dag voor in AziĆ« en 70,- p.p. voor AustraliĆ« en NZ. We proberen wel budget te reizen, maar willen niet in dorms slapen en willen natuurlijk ook wel leuke dingen kunnen doen. In OZ en NZ het liefst in een campervan (heb ergens gelezen dat dit met zān tweeĆ«n ook voordeliger is dan auto en hotels, iemand ervaring?). Het dagbudget is trouwens wat we daar ter plaatse uitgeven, vliegtickets vanuit Amsterdam zitten daar niet bij in. Denken jullie dat dit een realistisch budget is? Vooral voor down under lees ik soms dat mensen 50 per dag uitgeven en weer ergens anders dat je minstens 80 euro moet rekenenā¦
Eiland
Op het eind van de reis lijkt het me heerlijk om nog even uit te puffen op een tropisch eiland met mooi weer. In eerste instantie dacht ik aan Bali, maar zit nu toch ook te denken aan bv. Fiji of de Cook Islands (puur omdat je daar niet snel nog een keer komt). Zijn die laatste twee een beetje betaalbaar? Wat voor budget moet ik aan denken? Of hebben jullie nog goeie tips voor andere eilanden/strandbestemmingen? We hoeven ook weer niet elke dag de hele dag aan het strand te liggen, dus fijn als er ook nog genoeg te doen is.
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties! Hopelijk kunnen jullie me verder helpen! Andere random tips zijn ook altijd welkom!! Barst los
In elk geval zou ik van Aziƫ naar NZ gaan. Ik schreef in NZ ooit de datum 9/4 met mijn vinger in de bevroren ruit van onze huurauto. (en we zaten niet op 1500+ meter hoogte) En Cairns moet je zo laat mogelijk aandoen, al ontloop je ook in februari en maart de regen niet: Cairns - climate, averages and extreme weather records
Qua budget denk ik dat je voor NZ en Aus aan de lage kant zit. Maar daar kom je snel achter wanneer je eerst een prijs opvraagt voor een camper. Cairns - Adelaide is ruim 5000 kilometer. Reken 1 op 10 voor een kleine camper. Dus 500 liter Ć” Aud 1,25 (nu, maar de olieprijzen zijn erg laag) = Aud 625. tel dat op bij de camperhuur. Beperk verder je kampeerkosten door de wiki camps app. http://www.wikicamps.com.au/ Het boek Camps Australia Wide is de aanschaf ook dubbel en dwars waard, je hebt de circa 45 euro er binnen twee weken uit omdat er zo veel budget en gratis kampeerplekken in staan.
Tegen de tijd dat je er een beetje uit bent, heb ik nog een aantal uitgewerkte (deel)routes met bijzonderheden van Cairns tot Adelaide. Wat de twee maanden betreft ben ik ervan uitgegaan dat je 6 Ć 7 weken campert en een week neemt voor Alice Springs, althans de omgeving van Alice Springs.
Tot zo ver in het kort voor nu,
Succes,
Willem
Bedankt voor je reactie! Is het in die tijd dan wel de moeite waard om tot aan Cairns te rijden? We zouden ook bv. tot Brisbane kunnen gaan, en dan in het Zuiden wat meer tijd (of evt. naar Tasmanie).
Qua budget kunnen we misschien nog wel wat ophogen. Zou het goedkoper zijn om een auto te huren of met een bus te gaan? We hebben er ook even over nagedacht om de camper bv. 4 weken te huren en dan de rest met OV te doen, maar ik moet er nog even induiken wat voor twee personen het goedkoopst is. En ik begreep dat de verzekering/afkopen eigen risico erg duur is?
Bedankt voor je tips over de campings, gratis kamperen komt altijd goed uit! En we waren inderdaad van plan een week Alice Springs te doen, dat is genoeg?
tja, Cairns is een risico. Ook vanwege cyclonen. Je zou kunnen overwegen tot Hervey Bay (Fraser Island) te rijden en in Adelaide of Melbourne beginnen. Ik hoop dat zich nog wat meer mensen gaan mengen in de budget kwestie want ik heb geen idee van accommodatieprijzen. We hadden ons huis op wielen altijd bij ons. Maar met googelen kom je ook een heel eind, als je een vergelijk tussen auto plus accommodatie of camper wilt maken. Bij auto plus accommodatie raad ik je aan om ook naar cabins op caravan parks te kijken. En natuurlijk de hostels waar je ook keuze hebt tussen dorms en tweepersoons kamers. Openbaar vervoer beperkt erg qua improvisatie en de haltes liggen meestal niet voor de ingang van nationale parken. Camperen geeft je de meeste vrijheid.
Voor Alice Springs is een week zeker genoeg. Hier een recente discussie: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=184119&highlight=alice+springs
En tot slot, voor nu: Tasmaniƫ is heel mooi en compact.
Groet,
Wat een mooie plannen heb je in het vooruitzicht! Qua seizoenen en waar je het beste kunt starten etc kan ik je helaas niet echt helpen.
Komend weekend vertrek ik voor 4 maanden op reis. Dus vanaf dan kan ik je pas informeren over kosten en ook over het klimaat in Nieuw-Zeeland. We starten namelijk in Auckland, Nieuw-Zeeland en hebben dan 6 weken de tijd om met onze gehuurde campervan naar Christchurch te geraken. Het reisschema hiervan is te vinden in mijn post āhulp reisroute 6 weken NZā ;).
Pas nadat we de tickets hadden geboekt bedacht ik me dat we misschien beter andersom hadden kunnen reizen, dus van Christchurch naar Auckland aangezien het Noordereiland warmer is tegen die tijd van het jaar. Wel is ons verteld dat het in deze periode verschrikkelijk mooi moet zijn aangezien de herfst dan begint en de bomen dan gaan verkleuren.
Anyways, vervolgens vertrek ik naar AustraliĆ«, op 14 april vliegen we naar Sydney en hebben dan weer 6 weken de tijd om naar Cairns af te reizen, ook weer met een campervan. Vervolgens vliegen we eind mei naar Alice Springs voor een 3 of 4 daagse tour en tenslotte gaan we nog een weekje naar Perth maar puur en alleen omdat mijn zusje daar nu studeert. 8 juni vertrekken we naar Bali en hebben dan nog een maand om IndonesiĆ« te verkennen alvorens we weer naar huis vliegen. Voor IndonesiĆ« hebben we nog geen concrete plannen gemaakt omdat ik daar familie heb wonen (we zitten zelf te denken aan Bali, Lombok en de Giliās).
Zoals je leest ga ik ongeveer hetzelfde doen alleen dan precies omgekeerd en in een ander jaargetijde.
Enkele tips die ik je nu al kan geven is om bij verschillende reisbureaus offertes aan te vragen betreffende je vliegtickets. Wij hebben nu een soort van combi ticket van Cathay Pacific, en waren ongeveer 1400 euro pp kwijt inclusief alle vluchten. Verschillende vliegmaatschappijen bieden dit soort deals aan met gratis stopovers in bijv. Hongkong en vliegen op bestemmingen als Bali of Fiji.
Andere tip! Bij verschillende sport- en outdoorzaken is nu de sale begonnen. Op deze manier kan je tegen leuke prijsjes een fleecevest, windjack, wandelschoenen etc. kopen. Ik weet niet hoeveel je al gereisd hebt en wat je allemaal al in huis hebt maar ik moest stiekem toch nog best wel wat dingen aanschaffen die het reizen uit een rugzak een stuk makkelijker en aangenamer maken.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Helaas kan ik dus nog niet zoveel over het budget zeggen, maar hopelijk heb ik over een paar weken meer ervaring. To be continuedā¦
Ik lees net je tip dat bij de outdoorzaken de sale is begonnen. Thanks! Ik was al een beetje aan het zoeken naar de beste periode om wandelschoenen aan te schaffen Zal van het weekend eens kijken
Wat een fijne reis gaan jullie tegemoet!! Heerlijk, dit weekend al! Heel veel plezier.
Bedankt voor je tips. Waar hebben jullie de campervan geboekt? En hoe hebben jullie het met de verzekering/afkoop eigen risico gedaan? Ik ben ook nog aan het vergelijken, maar het liefst willen we met een kleine camper (wel eentje waar je in kan staan). We gaan nog verschillende offertes opvragen en hopelijk past dat in ons budget!