3/4 maanden Australie/Nieuw Zeeland

Ik en mijn reisgenoot zijn van plan om begin 2013 een reis te maken van zo’n 3/4 maanden door australie en een stukje NZ. (het is wat ver, maar ik ga graag goed voorbereid en ik vind het fijn om er nu al mee bezig te zijn)

Plan; Begin volgend jaar (2013) willen wij (2pax) de route maken van Melbourne naar Cairns en hier minimaal 2 maanden voor uit te trekken. Gezien het regenseizoen willen we eind feb/ begin maart vertrekken en dan van Melbourne –> Cairns, dit leek ons verstandig gezien we dan het goede weer tegemoet rijden. Is dit een goed idee? wat raden jullie aan? Is 2 maanden genoeg?

Verder willen we een camper huren, dit willen we al in NL gedaan hebben? Is dit verstandig, zo ja, welke organisaties bieden scherpe prijzen?

Budget: 10k voor met zijn 2, exl. tickets! We willen wel ongeveer alles doen wat er langs ons pad komt, wel eten we niet buiten de deur en staan we op campings! Organisaties als Killroy die al een reis voor je uitstippelen, goede ervaringen mee?

Doel is om na de 2/3 maanden richting NZ te gaan, hoelang moet je daarvoor uittrekken. Ik wil maar 1 eiland zien! Welke vinden jullie het aantrekkelijkst?

Aan het einde van onze reis willen we graag een weekje of 2 op een bounty island doorbrengen, we twijfelen tussen Fiji of CookIslands?

Bedankt voor alle tips/antwoorden! Mochten we op deze route echt iets missen dan zijn we erg flexibel om reis te wijzigen! THANKS!!

2 maanden lijkt mij voldoende voor de route Melbourne-Cairns, zeker als jullie een camper willen huren. Landen in Melbourne en vertrek vanuit Cairns. Hou er wel rekening mee dat je dan extra moet betalen voor je camper omdat je hem ergens anders aflevert. Camper huren vanuit nederland heb ik geen ervaring mee, misschien kan iemand anders je daar meer over vertellen.

Juist omdat je met een camper reist is een vooraf uitgestippelde route van bijv. Kilroy een beetje overdreven. Zeker dat deel van Australie heeft campings genoeg. Bovendien hou je op deze manier meer vrijheid om zelf te kiezen waar je heen gaat en hoe lang je ergens blijft. Goed inlezen in reisgidsen of op dit forum en je kunt zelf een route bedenken. Vanuit Melbourne naar de GOR, the grampians en kangaroo island. Dan zou je via Broken hill richting Sydney kunnen. op die manier zie je ook iets van de outback.

Noorder of zuider eiland kan een lastige keuze zijn. Is al genoeg over geschreven op dit forum. Het zuidereiland vinden de meeste het mooist, maar mijn 2 hoogtepunten van NZ liggen op het noordereiland.

Fiji of coockisland ben ik niet geweest.

Zoek eens op jaartickets of wereldtickets. misschien is dat goedkoper dan zelf tickets bij elkaar zoeken.

succes.

Ben het met Mart81 eens.

Zou ivm de regen inderdaad van zuid naar noord reizen. En zeker niet met een uitgestippelde route. Je kunt alles makkelijk zelf uitzoeken. Zeker nu je nog de tijd hebt! Zoek lekker de vrijheid op!
Willen jullie per se een camper of is een kleine auto met een tent ook een optie? Als je kamperen geen probleem vindt, kan dit je flink in kosten schelen. Campings zijn goedkoper, de auto is qua huur en verbruik ook goedkoper. Maar het moet je wel liggen, natuurlijk.

10.000 zul je waarschijnlijk wel gaan gebruiken als je onderweg zo’n beetje alles wilt doen. Alleen al de huur van een auto is prijzig (incl het ergens anders droppen van de auto).

Twee maanden zijn zeker voldoende. Ook met een omweg (zoals Mart81 aangeeft) is dit te doen. Kijk even of je helemaal doorwilt naar Adelaide en Kangaroo Island (= vrij prijzig!) of dat je vanuit The Grampians rechtstreeks doorsteekt naar BH via Mildura (en mogelijk Mungo NP, huur dan voor een dag of twee een 4WD in Mildura).

Voor Sydney raad ik zelf aan om een camping te zoeken een eind buiten Sydney (Windsor, Richmond, Emu Plains) en dan een trein te nemen naar het centrum (ong. 45min). Je zit dan goedkoper en hoeft je auto/camper niet het drukke Sydney in de rijden. Met de trein kom je vervolgens midden in het centrum uit. Als je echt meerdere dagen in Sydney-stad wilt blijven, dan kan een hotel/hostel in het centrum makkelijker zijn. Je hebt echter van buiten de stad ook een mooie uitvalsmogelijkheid naar de Blue Mountains.

Tegen de tijd dat je naar NZ gaat, is het daar alweer wat afgekoeld. Je kunt mogelijk niet meer overal kamperen omdat het al wat frisser wordt. Welk eiland is nogal persoonlijk. Ik zou zelf gewoon nog langer in Australië blijven, maar ook dat is persoonlijk:-) In het noorden heb je bijzondere vulkanische gebieden, in het zuiden is er veel landschappelijk natuurschoon. Het noorden heeft, naar mijn idee, iets meer een brits uiterlijk (groene heuvels, schapen). Het zuiden is iets ruiger.

Bedankt voor de tips! Ik zal mijn reis idd niet teveel van te voren plannen en wat ft kilroy doelde ik meer op de tickets! Is dat wijs om bij zo’n organisatie je tickets te regelen? Ik denk dat ik idd een stukje outback neem naar sydney toe!

waarom kijk je niet bij andere organisaties voor tickets of rechtsstreeks bij de luchtvaartmaatschappij.

Ook eens met Mart81: wat Oz betreft (Melbourne - Cairns is goed te reizen in 2 maand), maar ook over het noordereiland in NZ. :slight_smile:

Fiji is vrij toeristisch: de Cook Islands zijn echt “bounty”, zeker als je nog een binnenlandse vlucht naar Aitutaki of Atui boekt. Rarotonga is toch de “grote stad” van de eilandengroep.

10k is niet echt veel voor 4 maand met 2. Dit is wat ik in het totaal (incl tickets, uitrusting, nieuwe camera, etc) voor mijn eerste reis (3,5 maand) uit het gegeven.

Thanks voor de reactie!
10k zal echt het budget worden voor daar, de tickets en de huur van de camper zitten er niet bij inbegrepen! Verder waren de cookislands mijn favoriet dus dat komt goed uit! Gezien ik vrij flexibel met me tijd zit, zijn er nog uitvalshoeken waar ik voor enkele weken naar toe kan!? Verder heb ik nu een stuk of 5 tickets nodig voor de trip, handig om verschillende offertes aan te vragen? Qat betreft NZ ik denk dat ik zuid neem, wat betreft onze interesses het beste! Verder lijkt me leuk om een weekje vrijwilligerswerk of een kleine job te doen in een bar ofzo voor de fun en om lekker bezig te zijn, iemand nog tips? Thanks all!!

Ah, de camperhuur valt er ook buiten! Dat maakt dan inderdaad verschil hoor. :slight_smile:

Tja, je kunt in de Pacific heel veel eilandjes bezoeken. Hou je van niks doen, dan kun je je op de CI al zo een week of 2 vermaken. Dan eventueel nog een stop op Tahiti (als Air New Zealand die nog op dezelfde vlucht aandoet?) of een weekje San Francisco.
Verschillende offertes? Altijd doen!

Of rij met je camper een rondje op Stewart Island… Hoewel dat wel echt koud wordt in jouw reisperiode. :smiley:

Net als in Oz zijn in NZ WOOFF en Helpex vrij normale organisaties om tijdelijk aan een baantje te komen. Voor betaald werk heb je een WHV (working holiday visa) nodig, maar werk je alleen tegen kost en inwoning, dan mag het ook op een toeristenvisum.
Het is een erg leuke manier om aansluiting te vinden bij de locals!

Als jullie in februari vertrekken zou ik eerst naar Nieuw Zeeland gaan en daarna de reis van Melbourne naar Cairns maken.
1 maand voor zowel noorder en zuider eiland en dan 2-3 maanden voor de rest. Prachtig toch?

Toffe reis voor de boeg! Wij zijn eind maart-april in NZ geweest. 6 weken voor Noord en Zuid. Echte aanrader om beiden eilanden te doen. Dit is ook makkelijk te doen in 5-6 weken. Let wel op dat wij al in de herfst zaten. Als je later bent (bijv mei-juni) dan is het daar al aardig winter en zijn ook veel wegen afgesloten. Mijn suggestie is om eerder te gaan, tenzij je veel van kou en skieen houdt. :slight_smile:

Vanuit NZ zijn wij naar Fiji gegaan. Achteraf hebben we betere verhalen gehoord over Cooke. Ik weet niet of dit duurder is qua vluchten. M.b.t. regelen: wij zijn in totaal 9 maanden geweest en hebben onze around-the-world tickets ook via Kilroy geregeld (en ook de 2 campers voor Aussie en NZ). Ik vind het een goede organisatie en vond het scherpe prijzen.

In Australie kun je alle kanten op met je camper. De reisroute die je wilt doen, is ook erg tof. Als je ook naar de Outback wilt, dan moet je wel effe goed naar je route kijken, om te voorkomen dat je teveel km’s maakt. Maar aan een hele dag rechtdoor rijden, ga je zelfs ook aan wennen na n tijdje.

Veel fun!

@ Cyrellie, ik zal zeker de websites gaan bekijken om wat werk te scoren daar! idd niet om $ te verdienen maar meer om aansluiting te vinden bij de locals! thanks!

@ Yeehaw, ik heb er geen goede rede voor maar ik doe liever eerst Oz aan en daarna NZ, wellicht is de optie om langer te blijven in OZ en dan NZ over te slaan, maar gezien de reacties is het echt wel een must see! De periode maart-mei is wel goed te doen aan de goldcoast? Wat is een uiterste maand in het jaar om te gaan? Hoe zit het btw met Cook Islands qua regenseizoen?

@deef4ever, thanks! Ik moet idd even goed kijken wanneer ik NZ wil aan doen. De Cookislands staat dan wel min of meer vast, hoe beviel Fiji? Wat waren jullie kwijt bij Killroy? Waar hebben jullie je camper gehuurd?

thanks allen!

Ik ben deze discussie even aan het volgen want wij zijn ook van plan om half november 2013 t/m half maart 2014 voor 4 maanden naar NZ en Australie te gaan. ik ben erg benieuwd naar de adressen voor het boeken van de tickets en vooral ook de camper. Of we nu eerst naar NZ gaan of eerst naar Australie weten we nog niet. Ik hoop het hier straks te kunnen lezen.

Ik ben het volledig eens met Yeehaw en vindt het heel jammer dat je in NZ maar 1 eiland wil zien, ze zijn beide fenomenaal mooi. 2 maanden voor Melbourne - Cairns is echt wel voldoende dus dat geeft je nog voldoende tijd om in NZ beide eilanden te doen.

Waarom vertrek je niet wat vroeger? Doe bvb. Melbourne-Cairns in oktober-november. Het is niet zo dat het in Queensland constant regent in november, de piek van neerslag is trouwens pas in februari. Dan doe je NZ in december, ideale periode voor dit land.

Denk er toch nog eens goed over na :wink:

Betreft campers: in Australië hadden wij een Backpacker Breezer en in NZ een Escape. Beiden waren perfect in orde. Wel iets kleiner dan een echte mobilhome maar perfect voor 2 en pakken goedkoper. Campings daar zijn hyper-uitgerust met grote kamp-kitchens en meestal ook een gemeenschappelijke ruimte met TV, zetels, boeken,… Super om daar te socializen met andere reizigers, wat TV te kijken of een boekje te lezen. Veel leuker dan asociaal in je grote mobilhome te zitten.

nog even n kleine tip… al je vanuit nieuw-zeeland naar de cook islands vliegt is het het makkelijkste om dit vanuit auckland(noorder-eiland) te doen. hiervanuit wordt er namelijk veel meer gevlogen naar rarotonga. je kunt ook vanuit christchurch(zuidereiland) vliegen maar van daaruit kun je maar een paar keer per week naar rarotonga vliegen. dat is voor ons persoonlijk een reden geweest om nieuw-zeeland vanaf het zuidereiland naar het noordereiland te bereizen. als ik jou was zou ik toch beide eilanden bezoeken… ben er 11 jaar geleden geweest en allebei hebben ze hun charmes. wij trekken er een maand voor uit om met de camper door nieuw-zeeland te reizen.wat je keuze ook zal worden in ieder geval heel veel plezier!! gr roos

Ik zit een beetje met de reisindeling wat betreft het weer; ik hou namelijk van zon, veel zon! ik wil dus het liefst alle plaatsen het meest zonnig zien :slight_smile:

Ik vertrek zo wie zo eind februari, in welke volgorde zouden jullie de volgende plekken aandoen met het oogpunt op t weer, ik heb het nu zo;

Melbourne –> Cairns
Nieuwzeeland van zuid naar noord
Cookislands
LA

Wat is wijs?

Beginnen in NZ en dan van zuid naar noord. Daarna Melbourne-Cairns. Hoe later in NZ hoe koeler het zal zijn. En hoe later je naar Cairns gaat rijden hoe minder kans op regen. Ben nooit op de Cook Eilanden geweest dus kan niet oordelen. Bedoel je met LA Los Angeles? Mei/juni is een mooie tijd daarvoor.

Herinner me nog dat ik op 9 april ooit de datum in het ijs op de voorruit van onze auto trok. Waar? Zuider eiland Nieuw Zeeland en nee, niet op grote hoogte. Kijk nog eens op de kaart van Australië en Nieuw Zeeland. Het zuider eiland ligt nog zuidelijker dan de zuidpunt van Tasmanië. En daar heb ik (in februari was dat) alleen maar herinneringen van een ijskoude wind op Mount Wellington. En die is lang niet zo hoog als de NZ Alps
En je budget? Veel vraagtekens bij. Bedenk dat (korte) vluchten in de pacific niet goedkoop zijn. Probeer Virgin en Jetstar eens. En heeft Cathay Pacific nog steeds een NZ inclusief ticket als je een ticket Australië boekt? Ken je Australianbackpackers.nl al? Ook goed voor je tickets.
En probeer tickets vooral vroeg te boeken. Allerhande ‘saver’ prijzen als je er vroeg bij bent.

Thanks voor de tips,

Plan is toch enigszins veranderd wat de betreft de planning gezien het weer, plan nu:

1 maand Nieuw Zeeland van zuid naar noord
2 maanden melbourne-cairns
week of 2 Cook of Fiji

Ik twijfel nog erg of ik US zal aandoen, aan de ene kant vind ik het zonde om er maar een paar dagen te zitten, wil ik langer blijven dan gaat het me denk erg veel geld kosten! Azie is denk ik niet echt ons ding, wat raden jullie aan om ergens nog een maand of 2 te vertoeven>

Usa

Ik zou mooi voor deze drie landen kiezen en niet ook nog eens Amerika er proberen bij te doen. Wat je zegt: zonde om ergens maar kort te zitten. Ik zou me in de maanden die je hebt volledig concentreren op Australië en inderdaad eventueel Nieuw-Zeeland en dan nog een eilandje om te relaxen. Je kunt de wereld niet zien in een paar maanden. Een werelddeel lukt al niet!
Als je na deze trip nog 2 maanden hebt (waar komen die opeens vandaan?) dan zou ik die gewoon extra besteden in Austalia en Nieuw-Zeeland.