3/4 maanden Australie/Nieuw Zeeland

Mmmm, wat dacht je van Darwin en de westkust, als je per se meer afstand wilt afleggen. Maar met twee eilanden Nieuw Zeeland (doen!) en de route Melbourne - Cairns via de Victorian Alps Snowy Mountains en de rest van de oostkust in totaal vijf maanden, dan verveel je je echt niet. Wij hebben Nieuw Zeeland in vier weken noord en vier weken zuid gedaan en kwamen lamg niet overal aan toe.
Melbourne Cairns via Victorian Alps/Snowy Mountains, binnendoor via Canberra naar Blue Mountains, Waterfall Way Bellingen/Dorrigo, Glasshouse Mountains, Fraser Island, Whitsundays, Emerald en Sapphire voor het echte outback gevoel, Undara Lavatubes, Atherton Tablelands, Cairns regenwoud en rif, Daintree etc.
Maar nogmaals, als je echt wilt kunnen zeggen dat je (bijna…) overal bent geweest zijn Darwin en Westkust nog een alternatief.
Maar je kunt ook Australië in 80 dagen doen, via de hele A1, kleine 15.000 kilometer, nog geen 200 kilometer per dag. Dan heb je nog wel een paar dagen over voor excursies. Trouwens, is dit de reis van je leven of komen er meer. In dat laatste geval nog één keer: take it easy.:dag:

Ik heb wel via Kilroy mijn ticket geboekt, prijs viel me echt 100% mee.
Mijn vliegschema ziet er als volgt uit:
27 sept A’dam - Honk Kong
2 oct Honk Kong - Perth.
20 nov Alice Springs - Cairns
30 jan Sydney - Auckland
Terugreis Auckland via Sydney naar Bali (datum nog te bepalen) en dan na 2 weken Bali via Honk Kong weer naar A’dam.
En dat alles voor een prijs van maar €2099! Valt me echt mee gezien alle vluchten die er bij inbegrepen zijn… :slight_smile:

Het reisplan is toch enigszins veranderd - gezien werkomstandigheden van mijn reisgenoot zijn we pas in staat om in september/oktober 2013 te reizen - is de reisplanning dan nog steeds logisch gezien het klimaat?

• September - 2.5 maand melbourne - cairns
  • November - 1 maand NZ
  • December - 1 maand Cookislands/Los Angeles

We zijn erg flexibel in onze reistijden etc. wel zijn dit de plaatsen die we graag willen zien - we willen minimaal 4 maanden zoals gezegd - ben benieuwd of dit nog steeds een logische reisplanning is - dankjewel!

Als je begin september kunt gaan, is het te doen. Dan kun je half november naar Nieuw Zeeland. In november begint ‘The Wet’, het natte seizoen.

Hier is hoe dat verloopt: Cairns - climate, averages and extreme weather records

En eerst NZ en dan oostkust?

Hallo, Rico, kijk eens op de eerder doorgegeven link hoe het met het weer in Cairns is in december. En het is natuurlijk niet zo dat dat weer begint in Cairns-South! Het wordt gemiddeld alleen maar natter en warmer.

Terwijl december juist heel goed is in Nieuw Zeeland. Kijk hier maar eens:
http://www.tourism.net.nz/new-zealand/about-new-zealand/weather-and-climate.html#climate
Ik zou het wel weten!

Welke route/planning raad jij aan?

Nou Rico, nog één keer dan. Als je op het overzicht van Cairns ziet dat het in december veel meer regent dan in november en ook nog (wat) warmer is, zou ik zorgen dat ik uiterlijk in november in Cairns was.
Daar komt bij dat het in september in Nieuw Zeeland, nog onder de 20 graden is en er veel meer regendagen zijn dan in december, lijkt het ook daar wel duidelijk. Tenzij je als bijverdienste paraplu’s wil gaan verkopen bij grote toeristische attracties. Als dat zo is, sla dan voor Nieuw Zeeland ook nog wat bodywarmers of fleece vesten in :wereld:
Dus mijn reisadvies: half september in Melbourne beginnen en snel wat noordelijker gaan want het kan nog knap koud zijn in Melbourne in september.
Zie: Melbourne Weather • Climate, rainfall and temperatures in Melbourne Australia - Melbourne Travel Guide en hier:
http://www.melbourne.com.au/climate.htm

Je zult wel via Sydney reizen dus ook deze nog even: Sydney weather forecast, temperatures, climate, sunshine hours, rainfall : sydney.com.au

Mocht je al eens in Sydney zijn geweest, lekker inland blijven en pas ter hoogte van Coffs Harbour naar de kust. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Tegen de tijd dat je in Brisbane ben is het warm genoeg

En na Cairns pas Nieuw Zeeland en de rest doen, voor die tijd is het dus nog redelijk fris in Auckland en verre omstreken. Veel mensen denken dat Nieuw Zeeland op de zelfde hoogte lingt als Australië maar een groot gedeelte van het zuidereiland ligt flink zuidelijker dan Tasmanië. En ook daar is de zomer heel kort en onberekenbaar.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken.

Groet,

Willem

1 like

Bedankt Willem - Hier kom ik verder mee!

En is andersom reizen een optie voor jullie? Dus op Cairns vliegen en dan naar Melbourne reizen en daarna naar NZ? Dan zit je qua weer beter.

Da’s een hele goeie, Francine! Al je problemen opgelost Rico.