ik ben me momenteel aan het oriënteren op de reis naar Amerika die ik wil maken als ik ben afgestudeerd. Dit is hopelijk in juni 2012 en het plan is om in september voor een maand of 4 te vertrekken. Mocht het qua klimaat beter uitkomen dat ik bijvoorbeeld februari 2013 vertrek is dat ook mogelijk.
Ik heb een aantal plaatsen in m’n hoofd die ik wil bezoeken, maar ik weet niet precies wat qua routing en klimaat het beste is. Ik weet ook niet of het realistisch is om alles tijdens deze reis te bezoeken, of dat ik het beter in 2’en kan splitsen. Dit heb ik in ieder geval in mijn hoofd:
Miami en omgeving
Naar New Orleans om vanaf daar over de route 55 naar Memphis te gaan (en eventueel nog naar Nashville)
Naar een stad in Texas (tips voor een leuke stad?)
Las Vegas
Van Los Angeles naar San Francisco (incl. bezoek aan National Parks)
Seattle
Grens over naar Canada, Vancouver
Familie bezoeken Smithers (BC)
Chicago
Boston, New York, Philadelphia, Washington
Het moge duidelijk zijn dat dit in grote lijnen is en ik nog geen idee heb hoe ik van de ene plek naar de ander ga. Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij tips kan geven over de routing en hoe ik zoveel mogelijk in het lekkere weer blijf (ook m.b.t. toegang NP’s).
In September zijn de temperaturen nog hoog in het zuiden, denk aan 35C met hoge vochtigheid. Stel dat je in het zuiden begint en aan de oostkust eindigd, zul je in een straffe winter komen in NY, Boston ect. Misschien is het een idee de route van Noord naar Zuid te laten verlopen? Zo heb je in September lekkere temperaturen in het Noorden en aangenaam in het Zuiden aan het einde vaan het jaar.
Wat betreft vervoer kun je een aantal mogelijkheden kiezen, afhankelijk van je budget. Openbaar vervoer is een voordelige keuze maar je bent dan afhankelijk van de vertrektijden. Een auto geeft je meer vrijheid. Misschien is het de moeite waard uit te zoeken of een auto kopen een idee is tegenover autohuur. Je mag 3 maanden met NL rijbewijs rijden…Geen idee hoor, ik bedenk het ter plekke!
Ik ben benieuwd met welke ideeen andere forumleden komen.
Het is inderdaad een idee om mijn lijstje achterstevoren te doen. Alleen in Canada zal het dan net op het randje zijn.
En ik had al ergens gelezen dat bepaalde delen van NP’s in de winter niet open zijn, dus dat is nog wel een puntje om over na te denken.
Vervoer zal denk ik een combinatie worden van binnenlandse vluchten, openbaar vervoer en een auto huren. Ik zal de reis waarschijnlijk alleen maken en enorm lange stukken alleen rijden lijkt me niet zo prettig. De route 55 zal ik uiteraard wel met de auto doen.
Ik ben nu op het punt dat ik me er zelf steeds verder in ga verdiepen, maar alle tips zijn natuurlijk welkom!
September beginnen in het NW en Canada. Afzakken naar het SW in october. Daarna via de zuidelijke route naar Florida in november. Daarna niet meer rijden en december de steden in het NE bezoeken.
We hebben het ook wel eens andersom gedaan. Beginnen in september in Florida (kans op hurricanes) Daarna naar de steden in het NE en toen dwars door het land naar het SW. Dan kom je in een slechte tijd van het jaar in het NW en Canada maar misschien is het gezellig om kerst met de familie te vieren.
Sommige NP’s in het NW (bv Yellowstone) zijn niet geschikt voor een bezoek in de winter of zelfs november. Wegen zijn gesloten maar het park is open. Vrijwel alle NP’s zijn het gehele jaar open met 1 of 2 dagen gesloten.
Yeehaw.
Bij nader inzien is het westen van Canada wel een erge omweg. Van Seattle naar Smithers is het bijna 1300 km. En Seattle zelf ligt ook een beetje buiten de route.
Even een alternatief idee.
Begin vroeg in augustus in het NO (Vliegen op Chicago, naar Boston, NY, Philadelphia, Washington DC)
Rijden door de oostelijke staten naar Miami
Naar New Orleans, auto naar Memphis en Nashville
Naar LA en via Las Vegas naar San Francisco (of LV, LA, SF)
Dan laat ik Seattle en Canada dus buiten beschouwing, daar kan ik later nog wel een keer heen (en naar Alaska).
Is dit in 3 maanden een beetje te doen? Want dan red ik het ook met het toeristenvisum.
Zoals het er nu voor staat zal ik Texas inderdaad overslaan.
Vanaf komend weekend heb ik wat meer tijd om me in zaken te verdiepen en ik ga binnenkort met iemand praten die net terug is van een soortgelijke reis.
Ik zal hier binnenkort mijn voorlopige route incl. planning posten.
Je hebt nog een leuk park in Lubbock met veel “loslopende” prairiehonden, vervolgens heb je er de Blue Light waar veel plaatselijke singer/songwriters hun eigengeschreven liedjes ten gehore brengen.
Ik heb er veel talenten ontmoet en veel vrienden gemaakt…maar ja, als je alleen maar toeristische dingen wilt bekijken, moet je niet bij mij zijn…want daar ga ik niet naar toe…
Vrijdagavond ga ik naar Fort Worth naar Billy Bobs bij de Stockyards…kijken naar een optreden van Casey Donahew…dat vind ik leuk, maar jij misschien helemaal niet…Vanavond ga ik naar Roger Creager hier in Abilene…Countrymusic leuk?Kom dan vooral wel naar Texas en ga ook naar Luckenbach or Gruene…
Ja hoor, Luckenbach, Gruene en Ft. Worth vonden we allemaal leuk. Prairie dogs hebben we op veel andere plaatsen in het wild gezien (Bv Badlands en Devils Tower).
Ik zal me inderdaad meer concentreren op de wat meer toeristische attracties die het land te bieden heeft. Het zal voor mij de eerste keer in Amerika zijn en ik ga alleen reizen, dus daar zal ik me toch prettiger bij voelen. Dit is hoe mijn route er nu voor staat:
Vliegen op Chicago
Met OV naar Cleveland
Met OV naar Niagara Falls (het liefst Canada zijde)
Met OV naar Toronto
Naar Boston (weet nog niet hoe)
Met OV naar New York -> Philadelphia -> Washington
Vanaf Washington vliegen naar Florida (Miami of Orlando)
Naar New Orleans (weet nog niet hoe)
Met de auto naar Memphis
Met de auto naar Nashville
Vliegen naar California (Los Angeles, Las Vegas of San Francisco) Ik trek een maand uit om tussen deze steden rond te reizen incl. bezoeken National Parks.
Ik hoop dit allemaal binnen 90 dagen te redden, maar is het de moeite en het risico waard om bij de terugkeer naar Amerika vanuit Canada opnieuw een toeristenvisum aan te vragen? Zo zou ik 1,5 à 2 weken winnen. En kom ik zo in de knoop met mijn retourticket?
De tijd begint te komen dat ik dingen concreet moet maken, dus bij deze hoe het er nu voor staat (datum is aankomst, achter het pijltje is wijze van vervoer naar volgende bestemming):
01-08 Vertrek Amsterdam -> KLM
01-08 Aankomst Chicago -> Greyhound (GH) bus
05-08 Cleveland -> GH
08-08 Niagara Falls -> GH
09-08 Toronto -> Vliegen
12-08 Boston -> GH
17-08 New York -> GH
23-08 Philadelphia -> GH
27-08 Washington -> Vliegen
02-09 Miami -> GH
07-09 Orlando -> GH, vliegen of auto
10-09 New Orleans -> Auto
16-09 Memphis -> Auto
22-09 Nashville -> Vliegtuig
27-09 Los Angeles -> Met auto nog nader te bepalen route (National Parks, Las Vegas, San Francisco)
27-10 Los Angeles naar Amsterdam
Zo kom ik uit op 85 dagen. Misschien kan ik bij een aantal steden een dag erbij plakken. Ik kom alleen nog niet helemaal uit het financiële plaatje;
Vliegticket: €1230,-
Kosten binnenlands reizen: €1500,-
Extra kosten auto (benzine, toeslag omdat ik dan 23 ben): €1200,-
Totaal reiskosten: ca. €4000,-
En dan moet ik nog 85 nachten overnachten, eten en drinken en attracties betalen. Daar heb ik nog ongeveer €4000,- voor over. Na een snelle blik op de prijzen van hotels en motels kom ik daar bij lange na niet mee uit. Misschien moet ik wat minder met de auto gaan doen… Heeft iemand nog tips of opmerkingen?
Die auto zal het verschil niet maken. Je overweegt misschien beter om je tent mee te pakken, zodat je op dat vlak de kosten gevoelig drukt. Het is toch de zomerperiode…
Een andere goedkope optie is couchsurfing.
Het scheelt ruim €2000,- als ik geen auto gebruik, dat vind ik wel een degelijk verschil. Ik ben er bij de berekening van uitgegaan dat ik de 4 weken in het zuidwesten en 1 week in het zuiden met de auto zou doen.
Een tent zie ik niet zo zitten gezien ik alleen reis en voornamelijk steden ga bezoeken. Voor in de NP’s is het uiteraard wel een optie, maar na lang nadenken heb ik besloten om de route in het zuidwesten over 1 of 2 jaar te doen. Tegen die tijd kan ik samen met mijn vrienden, en als iemand 25 is scheelt dit aardig in de kosten. Het is ook een mooie route om in de 4 weken van de bouwvak te doen.
Ik ga de route in het oosten en zuidoosten nog even uitbreiden zodat ik daar 2 à 2,5 maand zoet ben, mede aan de hand van een aantal Lonely Planet boeken die ik gister besteld heb.
Ik hou jullie op de hoogte, suggesties en opmerkingen zijn uiteraard welkom